Solefald - The Linear Scaffold (1997)
1. Jernlov 03:52
2. Philosophical Revolt 05:49
3. Red View 05:24
4. Floating Magenta 01:46
5. The Macho Vehicle 05:04
6. Countryside Bohemians 05:37
7. Tequila Sunrise 04:21
8. When the Moon Is On the Wave 07:25
Obsazení:
Cornelius - Vocals, Guitar, Bass
Lazare - Vocals, Synthesizers, Drums
Většina fanoušků progresívních hudebních žánrů zřejmě zná od této průlomové norské kapely spíše pozdější a šíře známou hudbu po trojce "Pills Against the Ageless Ills". Dnes bych chtěl ale představit tohle debutové album, na kterém už Solefald v roce 1997 rázně rozkopli blackmetalová vrátka a i když je jejich "domovský" styl jasně patrný, je patrná i náročnější, avantgardnější cesta budoucnosti. Pro mě osobně znamená tohle album nejen jejich dosavadní vrchol (byť těsně a záleží, jakou etapu jejich tvorby preferujeteú, ale zároveň jeden z nejlepších debutů vůbec...
Jernlov je ještě úvodním příspěvkem spíše pro staré školy - sestává z rezivějícího blackmetalového kytarového oparu, dávno vyvětralé thrashmetalové těžby a od počátku vyčnívajících čistých vokálů. Závěr už ovšem metalovou platformu opouští zcela...
Philosophical Revolt začíná až doomovým kytarovým motivem a skladba se v tomto duchu nese, přičemž otevřený prostor získávají exaltované, prakticky staroškolsky blackmetalové vokály. Struktura skladby se ale už nese v duchu budoucích skvostů, přerušena je jen lehkým basovým můstkem v půli skladby. Red View - obsesivní demonstrace kláves, prastarých hammondů a různých jejich variací - už důrazně předjímá následující "úchylnou" tvář kapely. Floating Magenta je pak dramatickou klávesovou kompozicí, kde z ornamentů klávesových běhů tu a tam vyhlédne čistý vokální vstup. Vynikající instrumentální výplň... Názornou ukázkou tehdejšího umění Solefald je The Macho Vehicle - čelní srážka zbytků symfo-black metalu s avantgardními kytarovými a klávesovými výstupy. Také extrémní a čisté vokály si tady rozdělují prostor zhruba půl na půl... Countryside Bohemians je dalším instrumentálním dovětkem... má přece jen méně dramatický a vážný charakter než předchozí instrumentálka a důraz je kladen na aranže a propracovanost akustických pasáží... přesto lze vyčíst děj, gradující a přelévající se jako masy vody... v závěru pak nastupuje čistý vokál a dramatické kytarové tahy štětcem a úplný závěr rozbouří i bouře elektrických kytar... vynikající oddechová záležitost. Tequila Sunrise má kytarově-klávesový charakter a vokál jí dodává zneklidňující, dramatický nádech, stupňovaný v závěru klávesovými stěnami. When the Moon Is on The Wave je zhudebněnou básní Lorda Byrona, podkreslenou znovu dramatickou akustickou linií, do níž nervózně vstupující basové a bicí údery... pak se vzedme post-blackmetalová apokylapsa, aby se skladba postupně znovu přenesla do komornější podoby. Skvostný závěr mimořádně silného debutového alba Solefald - kompozičně, aranžérsky, vokálně mimořádně bohaté a pestré album, které uteklo tehdejší konkurenci o parník...
Už struktura alba a názvy skladeb vám napoví, že tady jsme daleko od všech žánrových klišé a svazujících hudebních i textových omezení. Společně s "Anthems..." od Emperor bylo pro mě toto album nepřehlédnutelným pomníkem symfo-BM fúze v této éře. Doporučuji každému neortodoxnímu fanouškovi všemi hrstmi! Za pět...
reagovat
Cossack @ 24.05.2014 15:26:12
Povedené album, stejně tak recenze… Dík!
Mám sice raději obě „Islandské odyseje”, které mám i víc naposlouchané (jak jsem tu už kdysi psal), tenhle debut je ale určitě velice zdařilý.
Jenom s tím „útěkem tehdejší konkurenci” bych to zas až tak dramaticky neviděl, protože podobných (dle mého i lepších) počinů bylo v té době, a dokonce také dříve, docela dost…
Namátkou uvedu z norské scény debut
ARCTURUS "Aspera Hiems Symfonia" 1995,
pak jeho následovníka
ARCTURUS "La Masquerade Infernale" 1997,
jehož mám určitě raději (než jakékoli album SOLEFALD),
no, a „opravdový pionýr” blackové avantgardy, stejně tak naprostý klenot, je (nejen) podle mě debut
VED BUENS ENDE "Written In Waters" 1995.
(Spousty dalších zajímavých děl, např. od THE KOVENANT (původně COVENANT), DODHEIMSGARD aj. ani neuvádím.)
EasyRocker @ 25.05.2014 09:43:39
Cossack: netušil jsem, že se diskuse stočí až téměř k centru mé současné oblíbené hudby - Norsku, díky :-) Všechna tebou jmenovaná alba (kromě Aspery od Arcturus, mám jen La Masquerade...) samozřejmě mám a vysoce hodnotím... Solefald patřili do okruhu věrozvěstů se všemi jmenovanými ( i když mám rád i klasický, tradiční BM - kvůli atmosféře). Zdravím, Jiří
Cossack @ 25.05.2014 10:17:40
Ahoj, EasyRockere, taky mám nejvíc současných favoritů ve Skandinávii (a hlavně v Norsku); rovněž mám rád i pure black metal (popřípadě to, kam se dostal – např. v podání „klasiků” DARKTHRONE).
Podle Tvého profilu soudím, že bychom se hudebně shodli snad ve všem (nebo alespoň v drtivé většině).
Ještě jednou, díky za recenzi na debut SOLEFALD!
EasyRocker @ 25.05.2014 11:06:01
Ano, taky jsem na to koukal, že máme většinu favoritů společných. Snad se někdy dokopu a hodím sem třeba i profil některé další kapely, považované za avantgardní věrozvěsty (Ulver, Arcturus, Enslaved, DHG nebo ti Ved Buens Ende) :-)
Cossack @ 25.05.2014 12:23:59
To by bylo fajn!
VED BUENS ENDE už mám nějakou dobu v plánu přidat, ale zatím pořád nezbývá čas (o ostatních jmenovaných, kteří si to taky zaslouží, ani nemluvě)…
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x