Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Přísné ucho - zvuková (ne)kvalita nahrávek |
Judith - 28.02.2023 11:08:23 #
|
vmagistr: Díky za vysvětlení, takto mi to logicky vycházelo. V jednom z níže uvedených linků je tabulka s popisy, jak ucho vnímá různé hodnoty DR, a tento případ mimořádně vysokého rozsahu tam nebyl zahrnutý, tak jsem se chtěla ujistit. Doplním ještě, že rozumím (na základě informací, které nedávno proběhly v jiném vláknu), že údaj o DR nahrávky může být zavádějící, protože vznikl zprůměrováním hodnot různých skladeb - o takové případy mi nejde. Jde mi o to, že tedy existuje určité optimální pásmo, jednak z hlediska toho, co je příjemné nebo v krajním případě vůbec zdravé pro lidské ucho, a jednak (dedukuju) z hlediska zažitého vnímání hudby - některé věci bez zesilovače, což je po drtivou většinu vývoje lidského kontaktu s hudbou, prostě možné nejsou, a tedy je nemáme zažité jako libé. Dá se to tak chápat? Mám dojem, že to optimální rozmezí v podstatě kopíruje možnosti orchestru v koncertním sále, tedy zhruba od trianglu po tympán? V tomhle má podle mě David Byrne (kterého jsme tak dva týdny dozadu měli v citátech) pravdu, že tady se nastavila určitá laťka (on z toho pak dovozuje věci, které už jsou otázkou do pranice - mimochodem zjistila jsem, že o tématu napsal celou knihu, How Music Works - našla jsem docela podrobné výpisky na Goodreads) a že se ta laťka (to už je zase moje dedukce) v 70. letech přenesla do art rocku... |