Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Texty, rocková poezie ... |
Judith - 29.06.2023 15:20:17 #
|
Tahle proměna mě nepřestává fascinovat a ráda bych si utřídila myšlenky - dvě verze téže skladby, nejde o novou nahrávku, ale remix s odebráním některých stop a přidáním dalších nástrojů. Def Leppard: Animal 1987 >> odkaz 2023 >> odkaz A wild ride, over stony ground Such a lust for life, the circus comes to town We are the hungry ones, on a lightning raid Just like a river runs, like a fire needs flame Oh, I burn for you I got to feel it in my blood, whoa oh I need your touch, don't need your love, whoa oh And I want, and I need, and I lust, animal And I want, and I need, and I lust, animal I cry wolf, given mouth-to-mouth Like a moving heartbeat, in the witching hour I'm running with the wind, a shadow in the dust And like the driving rain, yeah, like the restless rust I never sleep I got to feel it in my blood, whoa oh I need your touch, don't need your love, whoa oh And I want, and I need, and I lust, animal And I want, and I need, and I lust, animal Ooh! Oh! Cry wolf baby, cry tough Going to hunt you like an a-a-animal Going to take your love and run I got to feel it in my blood, whoa, oh I need your touch, don't need your love, whoa, oh And I want, and I need, and I lust, animal And I want, and I need, and I lust, animal And I want (and I want) And I need (and I need) And I lust (and I lust) Animal (animal) And I want (take me) And I need (tame me) And I lust (make me) Animal (your animal) And I want (stroke me) And I need (stroke me) And I lust (let me be your) Animal (animal) And I want (I want) And I need (ooh, ooh, ooh) And I lust Animal (animal) --- Divoká jízda kamenitou zemí Taková touha po životě, cirkus přijel do města Jsme ti hladoví, přilétáme bleskem Jako teče řeka, jako oheň potřebuje plamen Hořím pro tebe Musím to cítit v krvi Potřebuju tvůj dotek, ne lásku A chci, a potřebuju, a toužím, zvíře Křičím na poplach, z úst do úst Jako tlukot srdce v čarodějnické hodině Uháním s větrem, stín v prachu A jako liják, jako nepokojná rez Nikdy nespím Musím to cítit v krvi Potřebuju tvůj dotek, ne lásku A chci, a potřebuju, a toužím, zvíře Volej na poplach, bejby, křič tvrdě Uštvu tě jako zvíře Vezmu si tvou lásku a uteču A chci Potřebuju Toužím Zvíře Chci - vezmi mě Potřebuju - zkroť mě Toužím - udělej mě Svým zvířetem Chci - hlaď mě Potřebuju - hlaď mě Toužím - nech mě, ať jsem Tvým zvířetem Překladatelsky je zajímavý obrat cry wolf, který jako fráze označuje falešný poplach (používá se třeba když někdo přehání, aby získal pozornost nebo někoho zmátl), ale vzhledem k tématu by neměl zmizet ze zřetele ani doslovný význam vlčí nářek nebo vytí. V původní verzi, podpořené klipem, je vedená paralela mezi příjezdem cirkusu a rockové skupiny do města. Potulní umělci a kejklíři jsou velmi zažitá tradice, mnoho uměleckých děl motiv jejich příchodu do města využívá k rozehrání příběhu o střetu usedlého života s volností, imaginací, dotekem neznámých krajin, závanem cizí vůně, která rozvíří jindy poklidný život a ukáže obyvatelům, že existuje i jiný svět, jiné touhy. To vše je tady přítomno v nenuceném hávu, v původní verzi skladba zní velmi pohodově, samozřejmě, krásně šlape (vcelku jednotvárně) a v závěru se dramatizuje. Zpěv je mezi nástroji trochu utopený, sloky znějí vcelku monotónně, refrén je dravější, podpořený sbory. Text je vyznívá přímočaře - užijeme si a já zas půjdu dál. V nové verzi se zpěv dostal podstatně víc do popředí a zní úplně jinak. Najednou je slyšet, jak Joe Elliott zaobluje každý verš a slovo, že svůj hlas velmi umně ovládá, pečlivě dávkuje intenzitu a zpívá vlastně docela jemně. Zjemnění prostřednictvím dodaných symfonických nástrojů skladbu posouvá od ramenaté chlapáckosti k něčemu mnohem intimnějšímu. Myslím, že to bylo záměrné rozhodnutí, protože dneska by podle mě ten text už nikdo nenapsal. Ne kvůli sexu - testosteronu si Def Leppard užívají i na novějších deskách dost, mají třeba skladbu "jsi dost chlap na to, abys byla moje holka?", kde se taky různě potí a vzdychá. Kvůli zvířatům. Cirkusy předvádějící krocení šelem se během oněch pětatřiceti let staly anachronismem. Nikdo by se k takovému týrání nehlásil. Dřív bylo běžné - v češtině zlidověl obrat "chodí jako tygr v kleci". Každý si pod ním uměl představit šelmu se zoufale omezenými možnostmi. Shodou okolností (nebo díky algoritmu) mi YouTube právě v době, kdy jsem novou verzi Animal opakovaně sjížděla, nabídlo video, kde se ukazuje záchrana cirkusových šelem, odložených i s klecí někam mimo zrak. Dvojici tygrů, která patnáct let žila v zamřížovaném vagonu jen s nejnutnějším krmením. Po převozu do rezervace (v divočině by nepřežili) se oba bojí vylézt z klece na trávník - nevědí, co to je. >> odkaz Nebo medvěda, který měl v cirkusu tak malou klec, že ani nedorostl do své běžné velikosti a má zdeformované držení těla. >> odkaz Tohle dělají cirkusy zvířatům. A lidi lidem, přičemž predátorem může být i ten, kdo je papírově slabší, když má správný bič. Je dobře, že se mluví o tom, co týrání a zneužívání způsobuje, ale ztratili jsme i kus bezprostřednosti. Spojilo se mi to nad skladbou, která byla vytažená na světlo a v novém kontextu přináší závan exotiky - nevinně nekorektního, ryze živočišného škádlení. V tom hlasu je respekt k síle, s kterou si zahrává. Kéž by se k sobě lidi častěji chovali jako zvířata, bez bičů a klecí. |