Diskuze
« další předchozí » |
Judith - 29.10.2023 20:40:31 #
|
Cellar Darling mi na festival Wacken moc nepasují... Oficiální fotky: Mike Stern v Metro Music baru |
Pegas - 29.10.2023 19:45:31 #
|
Judith: Mě třeba zaujalo, že Cellar Darling jeli na festival Wacken vlakem. Oni toho sice zas tolik nemají, ale minimálně bubeník to má v tomto těžší, jestli jel také :-) |
loutkář Cvak - 29.10.2023 18:00:45 #
|
Baskytaristé jsou problémoví. Když jel Joey v roce 2011 na své první turné s Johnem Calem, nepustili ho do Schengenu, takže několik koncertů hráli bez něj. Když letos v zimě jeli to měsíční turné, několikrát se jim rozbil autobus, turné dokončili tuším se čtvrtým. Neměnil bych s nima. Doprava je vždycky peklo. Třeba John Lurie o tom ve svých vzpomínkách popsal dost stránek (cestovali vlakem). |
Judith - 29.10.2023 17:35:16 #
|
Ono vůbec muset koukat na hodinky je hloupé, člověk si akci ani pořádně neužije. Haken by mě docela zajímali... Možná je nakonec lepší mít Brno za rohem než Prahu na otočku, kvůli těm největším oblíbencům si holt udělám výlet s noclehem a Morava se celkově nějak dostala na koncertní mapu. Kapely teď hodně řeší, co sleduju, že je strašný problém s leteckou dopravou a taky vízy do USA. Soft Machine museli zrušit půl šňůry, protože se úředníkům cosi nezdálo na baskytaristovi, a psali, že na konci v nejlepším případě nebudou v mínusu. Spousta zrušených letů, stresu, zatoulaných a dokonce i ztracených zavazadel, což je v případě nástrojů nebo aparatury pro kapelu velice bolavé. Martino Garattoni z Ne Obliviscaris má na baskytaře GPS sledování a po návratu z Austrálie mu ji týden vozili po Evropě, než dorazila do Milána, pomalu už měl odlétat do USA na další šňůru. Leprous nedávno dávali na sítě urgentní hlášku, že mají za pár hodin koncert a nedorazila část zavazadel, jestli by jim někdo v Paříži nepůjčil kytary. Tak jen že muzikanti s dopravou bojují taky, i když to pochopitelně není žádná útěcha. |
Pegas - 29.10.2023 16:57:21 #
|
Judith: Problém ale je, že ten přesnější program zveřejňují tak jeden dva týdny před koncertem. Ptal jsem se s předstihem u Obscure na Leprous i Cellar Darling a sami dopředu nevěděli, jestli se začne v sedm nebo osm, i když pro mě je podstatné, kdy to má končit. Už dvakrát jsem třeba vynechal koncert Haken, protože to byly vždy tři kapely a Haken na konci, takže bych musel odejít dřív. |
Judith - 29.10.2023 16:13:01 #
|
Aristocrats mi připadají vtipní tak nějak mimo hudbu, v pódiové prezentaci nebo i online na sítích. Ukázky, které jsem si pouštěla, mě nakonec moc nezaujaly, právě jistou hravost a odlehčenost u nich postrádám, pokud jde o samotnou tvorbu. U koncertů je dneska fajn, že bývá k dispozici přesný časový rozpis a většinou je na něj docela spoleh. Tahle stránka profesionalizace hudby (oproti živelné nespoutanosti dřevních dekád) má svoje výhody. |
Pegas - 29.10.2023 16:01:04 #
|
Judith: Uvidíme. Já měl v plánu začátkem listopadu Aristocrats, ale asi to vynechám, neříkám, že by to nebylo fajn. Jsou to všichni skvělí muzikanti a asi i vtipálci, ale nemusím je nutně vidět a asi ušetřím. Ale Chtěl bych v prosinci na Kalandra, jenom doufám, že bude časový rozvrh takový, aby to nekončilo pozdě. Mají společné turné s A. A. Williams a ještě předskakuje nějaká zpěvačka. Obojí jsem zkoušel ukázky a nezaujalo. Tohle je zase případ koncertu, kde tu kombinaci interpretů nechápu. Ale já bych si dal Kalandra i samostatně, vyčkávám tedy, jaký bude program, kdo bude hrát dřív a jak dlouho. |
Judith - 28.10.2023 23:55:50 #
|
Krásné čtení a zážitek! Cellar Darling jsem zkoušela, když jsi je před časem zmínil, na Iamthemorning jsem narazila už dřív. U mě se kouzlo nekonalo, ačkoli hudba je pěkná, a nějak zvláštně k sobě obě skupiny opravdu ladí. K cestovní historce nemám slov. Je skvělé, že už jsi zregeneroval a doznívají jen hudební vzpomínky. S přídavky jsi mi připomněl, že u Luboše Pospíšila byly dva, takže se pánové klaněli třikrát a při posledním potlesku už byl sál napůl vylidněný, velmi rozpačitý závěr. Těším se, až budeme někdy psát reportáž ze stejné akce, připadá mi, že si každý všímá trochu jiných věcí (což je zajímavé) :) |
Pegas - 28.10.2023 21:16:20 #
|
Tady ještě fotky z koncertu (nejsou moje): >> odkaz |
Pegas - 28.10.2023 21:11:01 #
|
Cellar Darling Iamthemorning Maer 17.10.2023, Praha (Kasárna Karlín) Občas se mi stane, že pro sebe objevím nějakou kapelu, ne nutně novou a třeba i podle názvu povědomou, a zcela jí propadnu, takže se začnu pídit po jejich deskách, které můžu poslouchat stále dokola. Měl jsem to tak třeba s Riverside, Sparks, Stevenem Wilsonem a Porcupine Tree, Moon Safari, It Bites, The Pineapple Thief… Naposledy to byla Kalandra, kterou jsem poznal jako předkapelu Leprous letos na jaře. Uplynulo pár měsíců a je to tu zase. A rovnou dvojitá (vlastně trojitá) dávka a ještě i naživo. O Cellar Darling jsem do léta neměl ani tušení. Naopak jsem podle názvu znal Iamthemorning, protože na toto jméno jsem v minulosti občas narážel na různých progrockových stránkách, ale nikdy jsem se o kapelu nezajímal. Když jsem však v létě viděl upoutávku na společný koncert obou jmenovaných, zavětřil jsem díky povědomí o Iamthemornig, že by to třeba mohlo být zajímavé právě pro fanouška progrocku a podíval jsem se na obě kapely trochu blíže. Až později jsem zaznamenal na plakátu třetí jméno Maer. Iamthemorning jsem poslechnul jen tak narychlo, náhodně jsem zkusil asi dvě písničky, kde bylo jenom piáno a zpěv, s rockem to nemělo nic společného, tak jsem ty ukázky přeskákal a šel dál. Cellar Darling mě naopak zaujali hned, a to svojí melodičností a chytlavostí ve spojení s rockovou tvrdostí a především parádním zpěvem a nezvyklým zvukem niněry. Netrvalo dlouho a obě jejich studiové desky jsem dost naposlouchal a oblíbil si je, ale s koncertem jsem stále váhal. Později jsem se vrátil k Iamthemorning a věnoval jim větší pozornost a objevil jsem další úžasnou muziku, která má s rockem pramálo společného, ale to vůbec nevadí, neboť jenom ústřední duo stojí za to. Iamthemorning jsem začal víc poslouchat teprve v září, a to už jsem věděl, že na koncert opravdu chci. A jak se ukázalo, třetí jméno na plakátech – Maer – je společný projekt zpěvaček obou kapel. Pražská zastávka turné se konala v Kasárnách Karlín, což je zajímavý prostor, o kterém jsem dosud neslyšel. Jak je z názvu patrné, jedná se o objekt bývalých kasáren přetvořený v retro multifunkční prostor pro různé volnočasové aktivity a konání venkovních i vnitřních akcí, a to kousek od hlavního nádraží. Jakmile jsem vstoupil do vnitrobloku, ocitnul jsem se tak o pětatřicet let zpátky v čase a snad jenom ceník nápojů u baru odkazoval na dnešní dobu, jinak solidní retro atmosféra. V části tvořené bývalými garážemi se nachází menší klub s opotřebovanou betonovou podlahou, černými závěsy zakrývajícími stěny a vrata, zavěšenými lucernami a malým nízkým pódiem (což je vždy nevýhoda pro stojící v zadní části). Začátek koncertu byl plánovaný na sedmou hodinu, což považuji za vhodnější než tradiční osmou, především kvůli stíhání posledního vlaku (zvlášť, když je na programu více interpretů) a začínalo se na čas. Zaparkoval jsem tradičně zhruba před prostředkem pódia a jenom kousek od něj. Nejprve patřilo pódium Iamthemorning, původem ruské kapele (nyní žijí ve Velké Británii), resp. dvojici Gleb Kolyadin (piáno) a Marjana Semkina (zpěv, občas akustická kytara). Na deskách s nimi hraje spousta dalších muzikantů a rozdílné nástrojové obsazení využívají i naživo. Aktuálně je doprovází pouze kytarista Liam McLaughlin a bubeník/perkusionista Evan Carson, který s nimi spolupracoval již dříve. I když by to v pohodě utáhla hlavní dvojice, oba byli vítaným obohacením pro zvuk a atmosféru skladeb (jejich jména mi nic neříkala). Bicí byly spíše decentní, ale pestré a kytara ať už akustická nebo elektrická také zněla spíše pro efekt, než že by měla vůdčí roli. Žádné tvrdé riffy ani hlasité bicí, které často přehluší zbytek, celkově měla hudba výrazně akustické pojetí, přesto byla dost dynamická a proměnlivá, nezřídka i celkem dramatická. Kvůli malému pódiu jsem bubeníka zastrčeného vzadu téměř neviděl, kytaristu jsem měl před sebou a zřejmě si to užíval, protože mu snad za celou dobu nezmizel úsměv ze tváře. Středobodem pódia však byla zjevem i hlasem okouzlující zpěvačka Marjana Semkina. Její andělsky křehký hlas zněl stejně dobře jako na deskách. Pohybuje se ve vyšších polohách, ale neuchyluje se k „opernímu“ typu zpěvu, ani k rockové drsnosti. Přitom má ten hlas pod kontrolou, zní jistě, naprosto přirozeně a především krásně. Spolu s neotřelými melodiemi a emocemi, které jsou ze zpěvu cítit, si mě zcela získala. Při uvádění písní působila zpěvačka velice skromně a projevila i svůj smysl pro černý humor, když často připomínala, že i v té a té písni se vyskytují nějaké mrtvoly či jiné temné záležitosti. Nějaké deprese však z hudby cítit nejsou, spíše naopak. V jedné pauze krátce zabrousila i na politické téma, když stručně a jasně vyjádřila jejich názor na ruského prezidenta. Nejsem zastáncem zatahování politiky do kultury, ale vyhnout se tomu asi nedá a chápu, že bylo nutné to říct. Spíš je smutné, že je taková blbá doba a musejí se takto v podstatě omlouvat za svůj původ. Samozřejmě nesmím opomenout zpěvaččina parťáka Gleba Kolyadina. To je klasický pianista a je to velký rozdíl proti běžným rockových klávesistům, na které jsem zvyklý z většiny jiných kapel. Piáno hraje v hudbě Iamthemorning velkou roli a je hlavním nástrojem. Gleb je ovlivněn klasickou hudbou, zároveň ale hraje melodicky a přitažlivě. I jeho sólové nahrávky, které jsem nedávno poslouchal, zněly zajímavě. Zvuk při vystoupení Iamthemorning byl luxusní, vše bylo krásně slyšet, což je dané i povahou jejich hudby. Jejich tvorbu jsem před koncertem teprve začínal poslouchat a moc ji tedy neznal. Čerstvě jsem měl v držení poslední album, ale poslouchal všechny čtyři desky jsem během měsíce před koncertem alespoň jednou slyšel, a dost skladeb jsem poslouchal pak i různě na přeskáčku v živých provedeních v různých aranžmá. Neměl jsem je tedy úplně zažité, ale většina z toho, co odehráli, mi už byla více či méně povědomá, takže to na mě mohlo zapůsobit více. Navíc ta hudba je dobře srozumitelná i bez předchozí znalosti, která však vždy zážitek umocní. Iamthemorning hráli asi hodinu a hodně mě bavili a jenom samotné jejich vystoupení byl obrovský zážitek. Klidně bych si dal větší porci, ale hodně toho ještě mělo následovat. Po poslední písničce nenásledovalo klasické loučení či přídavky, ale Marjana uvedla zpěvačku a niněristku Annu Murphy z kapely Cellar Darling… …a bez velké prodlevy se pokračovalo dále. Na nastal čas pro představení projektu Maer, za kterým stojí právě Anna s Marjanou. Usadily se na stoličky uprostřed pódia, kde zůstal i zbytek Iamthemorning. K nim se přidali i další dva členové Cellar Darling, Ivo Henzi s baskytarou a Michel Gsell s houslemi. Kromě bubeníka Merlina Suttera tak byli na jednom pódiu všichni muzikanti tohoto dvoj/troj koncertu. Pro Maer je toto turné koncertní premiéra a díky společnému hraní Iamthemorning a Cellar Darling asi aktuálně jediná možnost představit se krátce naživo. Zatím mají hotové pouze dva singly, rok starý Sister a čerstvý Poisoned Water, které jsou příslibem věcí příštích. Samozřejmě odehráli oba a ještě skladbu Willow, která je ve fázi dema (a asi bylo i součástí vinylového singlu Sister). Willow jsem slyšel pouze na koncertě a zpětně si moc nevybavuji, oba singly mám ale naposlouchané a hodně se mi zamlouvají. Doufám, že se jim to podaří dotáhnout na celou desku. Zatím je to klidnější a silně emotivní hudba, spíše akustický temnější folk s hezkými melodiemi a naplno využitými hlasy obou zpěvaček, které se výborně doplňují. Byla to příjemná hudební vsuvka, která trvala zhruba čtvrthodinku. Před vystoupením Cellar Darling byla pauza trošku delší, ale nic dramatického. Samotní muzikanti si celkem rychle připravili a poladili nástroje, ale nastal nějaký technický problém. Za zdržení, které ale opravdu nebylo nijak dlouhé, se později zpěvačka omluvila. Nějak se podařilo vymazat nastavení zvukového systému či co, ale vše se vyřešilo a stávají se horší věci, na průběh koncertu to nemělo vliv. Cellar Darling je trojice muzikantů (na koncertě jim pomáhal externí baskytarista), kteří dříve působili ve folkmetalové kapele Eluveitie. Ve vlastní kapele však jsou jiným směrem a pro mě mnohem zajímavějším. Jejich hudba je snadno přístupná, ale pod povrchem i pro náročnějšího posluchače. Dávají důraz na melodie, snad každá skladba je něčím zvláštní, zajímavá a přitažlivá. Výrazné bicí a rocková kytara, trochu popu a folku (aniž by to znělo pouťově), k tomu zajímavé vokální melodie a pěvecký projev, originální zvuk niněry, občas i flétna a vše vkusně propojené v promyšlených kompozicích. Obě jejich alba mě nadchla a na koncert jsem byl posluchačsky už řádně seznámený s jejich tvorbou. Jakmile Cellar Darling zahájili svůj set, trochu mě zklamal uřvaný zvuk bicích a kytary. Přeci jen se jedná o rockovou kapelu, ale hlasitost je neduhem mnoha koncertů, ze kterého mám vždy obavy. Naštěstí se ukázalo, že to nepřehlušuje jiné nástroje a zpěv a asi se to brzy vyladilo, nebo jsem si zvyknul, protože pak už jsem s tím problém neměl. Jenom občas nebyly moc slyšet klávesy v hlasitějších pasážích a baskytaru jsem také detailně neidentifikoval. Ale nakonec ten zvuk byl dobrý a nekazil výkony muzikantů, žádná hluková koule se nekonala a užíval jsem si. Koncert uváděl samostatný jedenáctiminutový singl Dance, který jsem moc neznal, jenom části mi byly povědomé, možná i proto byl pro mě ten začátek slabší (jinak samotná ta skladba je povedená, když už ji znám). Potom dostaly prostor skladby z druhého alba The Spell, které je temnější a o něco tvrdší, ale jakmile do něho proniknete, je plné skvělých melodií a zajímavých hudebních momentů. A hlavně zahráli ty největší pecky včetně mých oblíbených Insomnia a Freeze. Tedy ono je výborné celé album, ale s výběrem odehraných skladeb jsem byl spokojen. Představili i jednu zbrusu novou píseň Drone, která rovněž stála za pozornost. Ke konci připomněli i odlehčenější první album This Is The Sound a nemohly chybět nejchytlavější hitovky Avalanche, Black Moon a Hullaballoo. Kapela byla výborná, žádné rockové pózy a klišé, poskakování po pódiu, halekačky apod. Já vím, že to k rocku a metalu patří, ale je mi bližší civilnější přístup a soustředění na muziku než na nějakou show. I když jsem ho měl bokem a moc ho nesledoval, zaujal mě bubeník Merlin Sutter, na deskách jsem ho tak výrazně nevnímal, ne že by tam byl nevýrazný, ale naživo u mě ještě stoupnul. Kytarista Ivo Henzi byl rovněž skvělý, toho jsem pozoroval víc, protože jsem ho měl přímo před sebou. Koncertní baskytarista Michel Gsell byl na druhé konci trochu zahalený, tak jsem ho také moc nevnímal. Největší pozornost samozřejmě strhávala sympatická Anna Murphy, která podávala výborné pěvecké výkony, hrála na niněru, to je ten zvláštní nástroj s klikou (zvaný též hurdy-gurdy), který se rozhodně jen tak běžně nevidí/neslyší, a ještě stíhala klávesy a flétnu. Super to bylo, ale vše jednou končí a před desátou hodinou dozněla i poslední písnička a nastal čas loučení kapela rozloučila a na pódium se přišli rozloučit i Iamthemorning. Přídavek se nekonal (stejně je to jenom taková hra na přídavky), ale ještě jednou přišly zamávat Anna s Marjanou. Abych zmínil i vizuální stránku, v malém klubu samozřejmě nelze očekávat velkou světelnou show, projekce apod. Ale to bych ani od takovéhoto koncertu nečekal. Stojany nástrojů byly s lehkou podzimní květinovou výzdobou, pozadí tvořila černá plocha vyplněná bodovými světly, jednoduché a efektní. Nějaká barevná světla k navození atmosféry také posloužila, účel to splnilo, ale takovéto koncerty jsou především o hudbě. I samotný klub se nakonec ukázal jako docela fajn místo, zvuk dobrý, velikost tak akorát na to, kolik přišlo lidí. Nevím, jaká je kapacita, tlačenice rozhodně nebyla, ani těsně před pódiem, kde jsem stál. Ale prázdno také nebylo, a kdo přišel, byl nejspíše spokojený. Večer neměl chybu, přestože jsem byl ke konci už značně unavený a bolely mě nohy a záda, jednalo se o výjimečný tříhodinový hudební zážitek, který mě zasáhnul víc, než jsem čekal. Byl jsem na mnoha pěkných koncertech, ale toto byl určitě jeden z nejsilnějších. Tohle píšu deset dní po koncertu a stále to ve mně rezonuje. Byl to večer plný báječné hudby, emocí a označil bych ho přímo za kouzelný. Povedlo se spojení dvou odlišných, ale přesto blízkých kapel a k tomu Maer jako třešnička na dortu. Lepší kombinace kapel snad vymyslet nešla. Kromě toho jsem díky tomuto koncertu (tedy už jeho oznámení) poznal zase nové kapely, které mě výrazně zaujaly. Nyní už turné skončilo, ale podle komentáře na facebooku to vypadá, že toto spojení by se mohlo opakovat, tak jen doufám, že se případně nevyhne zase zastávce u nás. Ale pokud přijede kdokoliv z nich i samostatně, asi nebudu váhat. Krátce po koncertu byly členové obou kapel k dispozici pro fanoušky, ochotně se podepisovali a fotili a sami prodávali merch. Jenom jsem je chabou angličtinou pozdravil, poděkoval za koncert a požádal o podpis CD. Obě CD Cellar Darling mám tedy podepsané od celé trojice. Od Iamthemorning jsem měl pouze poslední CD a bohužel zrovna někam zmizel Gleb, tak mám podpis pouze od Marjany. Proč jsem se s nimi i nevyfotil, to dodnes nechápu a lituji. Už jsem ale docela spěchal, tak jsem rád i za autogramy. Setlisty jsou uvedené níže, ale nenašel jsem přímo z pražského koncertu, tak se mohly trochu lišit. P5evzal jsem to z jiných koncertů, podle kterých to vypadá, že Cellar Darling hráli všude to samé, ale u Iamthemorning jsou drobné rozdíly (asi dvě skladby), nebo také nejsou přesné. Dodatek k cestě: Když jsem vyšel ven, abych chvátal na vlak v jedenáct, zjistil jsem, že čekání bylo delší, než jsem si myslel a na nádraží to za pár minut opravdu nestihnu. Naštěstí mi jel ještě poslední záložní o půlnoci, ale to už znamenalo komplikace. Zrovna byly nějaké výluky a vlak do Pardubic byl odkloněný na Hradec Králové a potom pokračoval náhradní autobus. Příjezd do Pardubic byl tak o hodinu později než normálně a noční lokálka domů samozřejmě nečekala. Byl jsem tedy smířený s tím, že mě bude čekat ještě noční pochod domů. Během přesunu na autobus v Hradci jsem zjistil, jaká se udělala venku zima a vítr. Skoro půl hodiny autobusem potom bylo jak s otevřeným oknem, protože tam silně fučela studená ventilace. Ospalý a vymrzlý jsem si tedy v Pardubicích jenom ověřil, že mi fakt nic nejede a nezbylo nic jiného, než si dál ještě dvanáct kilometrů pěšky. No, nebylo to poprvé, musí se to brát sportovně, v rámci tréninku, a ty podpisy za to stály. Ale v polobotkách, které na dlouhé chození nejsou dělané, to nebylo ono, cesta sice v pohodě, ale pár dní jsem pěkně cítil namožené nárty a holeně. Domů jsem dorazil před čtvrtou, dal jsem si sprchu a přemýšlel, jestli má vůbec smysl jít spát, když normálně bych o půl páté vstával do práce. Ale posunul jsem budíka na pátou a hned zabral, lepší aspoň trochu odpočinout než nic. Iamthemorning Marjana Semkina – zpěv, akustická kytara Gleb Kolyadin - piáno Evan Carson – bicí, perkuse Liam McLaughlin – kytara Setlist (bez záruky, převzato z jiného koncertu): Scotland Too Many Years To Human Misery Chalk And Coal Os Lunatum Libretto Horror Sleeping Beauty Blue Sea Freak Show 5/4 Ghost Of A Story K.O.S. Maer Anna Murphy – zpěv, niněra Marjana Semkina – zpěv, akustická kytara Gleb Kolyadin - piáno Evan Carson – bicí, perkuse Liam McLaughlin – kytara Ivo Henzi – baskytara Michel Gsell – housle Setlist: Sister Willow Poisoned Water Cellar Darling Anna Murphy – zpěv, klávesy, flétna, niněra Ivo Henzi - kytara Merlin Sutter – bicí Michel Gsell – baskytara Setlist (bez záruky, převzato z jiného koncertu): Dance Pain Insomnia Death Love The Spell Drone Avalanche Black Moon Hullaballoo Redemption Freeze |
« další předchozí » |