Diskuze
« další předchozí » |
hejkal - 16.07.2023 19:02:05 #
|
Ani najpresvedčivejšia analýza neprekoná pocit. Preto tento svet vyzerá ako vyzerá. V umení je pocit najdôležitejšou devízou. A tak je to správne. |
Antony - 16.07.2023 18:38:55 #
|
chimp.charlie: Samozřejmě, z hlediska zážitku je to jedno, hlavně, že si to užívám. Z hlediska analýzy problematiky a hledání hlubších souvztažností si pak takové otázky kladu běžně. Jsou oblasti, kde si s prostou pocitovou intuicí nevystačím, a tím hloubáním jsem na ně připraven. Primární je ale zážitek, pocit, opakuji a 100% potvrzuji. První stupeň poznání.. |
hejkal - 16.07.2023 13:51:54 #
|
Ale keby som to chcel seriózne analyzovať, Abba je ekvivalentom gýču. Niečo, čo povrchne imituje estetické ľúbivé prvky za účelom masového predaja. Lacný produkt bez hodnoty do každej domácnosti. Ako zvykneš vravieť - sádrový trpaslík. Nič proti tomu. |
hejkal - 16.07.2023 13:42:37 #
|
Pre mňa je to strata času. :) |
chimp.charlie - 16.07.2023 13:40:55 #
|
Tak se ještě zapletu :) Antony: Jestli s nimi máš pěknou neděli, je to potěšení a otázka umění vs. řemeslo je v tom případě irelevantní :) |
Antony - 16.07.2023 13:18:55 #
|
Pro zajímavost, vytáhnul jsem ráno všechna LP ABBA a mám s nimi pěknou neděli. Včetně přidruženého dvojalba Chess (1984). Kontrolní otázečka. Je to umění, nebo řemeslo? |
Antony - 16.07.2023 12:56:35 #
|
chimp.charlie: Se klidně zaplétej, tohle není znalostní soutěž, nýbrž rozprava milovníků hudby.. Charakteristik uměleckého díla (úmyslně se vyhýbám slovu "definice", protože umělecké dílo definovat nelze, můžeme se ale pokoušet je co nejvýstižněji charakterizovat) existuje mnoho a žádná je nedokáže v plnosti obsáhnout. Takže výraz "estetická libost" může být vnímán jako zavádějící, protože mnoho děl vzbuzuje u části publika spíše nelibost. Proto pasáž o vytrhávání mi také vyhovuje více. S tvým závěrem nelze nesouhlasit, tak to prostě je.. :) |
Antony - 16.07.2023 12:31:00 #
|
Judith: Ad 1. odstavec Konkrétně na takto formulovanou otázku jsem explicitně a podrobně několikrát v tomto vláknu odpovídal. Hledej v historii. Krátká odpověď zní - ano. Ad 2. odstavec Nejsem si vědom, že bych někde řešil "jestli se kritikou myslí hodnocení". Nicméně, klidně bych to ponechal jiným, neboť to jiní již dávno udělali, jak lze nalézt v různých výkladových slovnících. Se zbytkem zcela souhlasím, totéž jinými slovy píšu opakovaně. Umění se s řemeslem organicky prolíná a je třeba mít vytrénované vnímání, jak jsou jednotlivé složky zastoupeny. Prolínají se s tím i další mraky aspektů, takže vnimatelský tréning je více než žádoucí. Aby nás někdo neopíjel rohlíkem. Ad 3. odstavec Snaze o definici chyby jsem se při psaní komentu úmyslně vyhýbal, abych zachoval údernost textu. Zdůrazním, že chyba v exaktním oboru je něco úplně jiného, než chyba v umění, jak píšeš ve druhé větě. Proto i způsob učení je jiný. S posledními dvěma větami naprostý souhlas (aha, tak s poslední větou, zvolený font nejenže stírá rozdíl mezi a/o. ale i mezi čárkou a tečkou, no fuj). Ještě dodám, neb mne inspirovala sentence "Proto se v umění stejně jako obecně v životě nemá smysl snažit o perfektní výsledek na první pokus," že v umění je ten výsledek perfektní vždy. A je jedno, že nám, nebo někomu, to tak nepřipadá. V jeho subjektivní jedinečnosti originálu jde o totálně perfektní dílo. Opravené a prefektnější dílo (ale jak se to pozná, čím se to změří?) je zase jiné perfektní dílo. |
Judith - 16.07.2023 12:04:44 #
|
chimp.charlie, já jsem si říkala, když ses odmlčel, jestli už máš příliš namožený krk z toho kroucení hlavou, nebo jsi prostě opustil budovu :) |
Judith - 16.07.2023 12:00:50 #
|
Pořád nerozumím tomu, pokud definice uměleckého díla počítá s účinkem na vnímatele, jak si poradíme s těmi díly, co zůstaly v šuplíku? Stačí jako vnímatel autor? K předchozí otázce, jestli se kritikou myslí hodnocení, to bych skutečně nechala jiným. Ale do tvorby patří vedle inspirované fáze i vědomé, záměrné utváření, rozsáhlejší díla by bez této stránky sotva vůbec došla dokončení a taky ne všechno, co se upřímně a volně řine z duše, je umění. Aspektů a složek je tam prostě víc, včetně vůle, vyjádření "já to takhle chci" v momentu, kdy autor přivádí na svět něco nového. Ponoření do inspirace je hlavní, ale ne jediné. V praktickém provedení, zhmotnění nápadu je i záměr, třeba jen blesková volba na základě zkušeností s materiálem. Nesplachovala bych tohle všechno jako řemeslnou stránku věci, přímo se to vše na účinku podílí. Důležité mi připadá umět se v tom pohybovat natolik volně, aby autora tohle drobné průběžné "přemýšlení" a rozhodování nevytrhovalo z ponoru. No a chyby, tady je zase spousta možností, co chybou rozumět. Vyzdvihla bych, že člověk se učí tím, co reálně udělá a vyzkouší, ne spekulacemi, ty stačí v čistě teoretických oborech nebo v technice, kde se dá vše propočítat (nosnost konstrukce a podobně). Proto se v umění stejně jako obecně v životě nemá smysl snažit o perfektní výsledek na první pokus, člověk si tím uzavírá spoustu možností a taky přichází o příležitost dozvědět se něco o sobě. |
« další předchozí » |