Petr Novák & George and Beatovens - Zpověď (1985)
Reakce na recenzi:
Brejlovec - @ 09.07.2012
Podobně jako Kráska a Zvíře následoval další koncepční projekt, tentokrát s textařem Pavlem Vrbou. Tématické zaměření této desky bylo na obyčejné lidské osudy, starosti a vůbec zpovědi jako takové, vyvzpovídání se posluchačům a nahlédnutí do jsvé třinácté komnaty, jednoduše námět na šansonovou desku, žánru, ve kterém se Novák i Vrba pohybovali většinu své kariéry.
S nápadem vytvořit šansonovou desku přišel Pavel Vrba v době, kdy Petrův dlouholetý "přeschodbový"
spolupracovník Ivo Plicka byl již nějakou tu dobu v emigraci, a vznikla tak podobně jak autorská, tak přátelská dvojice, jež má svou silnou stránku tvorby, neboť jednotlivé věci vznikaly i nadále přímo "na tělo."
Myslím si, že toto album je výstižnou charakteristikou výjmečné osobnosti Petra Nováka, které po dlouhém úsilí Pavel Vrba prosadil, protože mu hodně záleželo na jeho tvorbě a chtěl ho veřejnosti ukázat i v jiném světle, než jsou dodnes málem rádiem ohrané hity typu Povídej.
PROLOG - temné zvučení syntetizérů otvírá Vrbovu miniesej ve slavném podání Rudolfa Hrušínského, která nás seznamuje s celým děním desky a zároveň nás ponoří do tajemné, téměř čtyřminutové meditace.
A CO TVŮJ OBRAZ akustická kytara naváže plynulé hudební spojení a zavede nás do děje slavného románu Oscara Wildeho Obraz Doriana Graye, prostřednictvím pro mne doposud nepoznané polohy Novákova zpočátku poněkud zahořklého hlasu.
HROZNÉ DÍTĚ zvoněním kláves se rozprostírá další skladba s tématikou odlišnosti jedince od okolního davu.
MÍT TISÍC ŽIVOTŮ Výraznější rytmika na druhou dobu a zpěvná melodie se linou ve třetí skladbě, obsahově o lidské i zpěvákově nežištnosti, ale i o litování vlastních chyb.
SVÍTÍŠ podobné tempo jako u předchozí skladby, do tématu se mataforicky tentokrát dostává hledání ztraceného světla naděje, lásky.
OSAMĚLOST DLOUHÝCH NEDĚLÍ poněkud rzvláčnější skladba na závěr první strany desky. Téma dlouhého času osamění, pocit odříznutí od ostatních. Typická
lyrická balada, jaká k Novákovi sedí.
A CO DÁL ráznější skladba otvírá druhou stranu desky, tentokrát s mnohem naléhvější hlasovou polohu
hlasu. Dobře spracované téma rozvodu, včetně prostřední části skladby s mologem zavěšeného telefonu.
POZNÁNÍ další šansonová skladba o sebepoznávání, psychologická úvaha nad životem, která se neobejde bez Shakespearovského drama. Zajímavé propojení
rockové údernosti a akustické kytary nazávěr.
STAREJ OBLIČEJ ZA KYTKAMA navazuje další úvahová skladba o životě, tentokrát o jeho sklonku a jeho prožití. Pomalejší a rozvážnější kompozice, probarvena čitelným aranžmá.
VÍM, ŽE NEVÍM NIC Jak jinak uzavřít celou Zpoveď, než okřídleným Sokratovým citátem, jedním ze základních kamenů dějin filozofie.Filozofie, kolem níž se linul celý děj i tohoto alba. Celá skladba je vlastně rozvážným epilogem s táhlou melodií...
Co říci na závěr mé první recenze: U Petra Nováka považuji tuto desku za jednu z nejsinějších, mám pro ni určitou slabost. Vynikající je plynulé hudební propojení jedntotlivých skladeb, ostatně jako u všech koncepčních tématických projektů. Proto
subjektivně uděluji plný počet hvězdiček, zkušenější se snad ozvou s odbornější kritikou.