Zappa, Frank - The Mothers of Invention - Freak Out! (1966)
Reakce na recenzi:
hejkal - @ 24.09.2022
Prísť v roku 1966 s rockovým dvojalbumom, navyše, ako úplne neznámy začiatočník, to nemá obdoby. A presne takto sa svetu predstavil Frank Zappa s jeho skupinou The Mothers Of Invention. Dámy a páni, privítajte Freak Out!
Rozprávať o Zappovi, o ktorom už bolo povedané hádam všetko, nemá veľmi zmysel. Povedzme si, ako vyzerala americká mainstreamová muzika. Podľa časopisu Billboard sa medzi sto najlepších skladieb prepracovali tie od interpretov typu The Mamas & The Papas, Simon & Garfunkel, The Monkees, Stevie Wonder, Frank Sinatra, The Temptations, Beatles, The Beach Boys, Bob Dylan a pod. Z tých tvrdších v ňom možno nájsť The Troggs, Rolling Stones, The Kinks alebo The Yardbirds. No a do tejto pohodovej nálady vkráčal mladý Zappa so svojim dvojalbumovým pohľadom na hudobné prežívanie. Samozrejme, nie na čelo rebríčka, ale do hudobného diania všeobecne.
Oproti jeho slávnym úletom je Freak Out! pomerne krotký album. Dokonca natoľko, že by ho mohli pokojne vysielať v rádiu. Dobová ľahká melodická psychedélia necháva Zappove uťatosti prenikať na povrch len tu i tam. Niektoré skladby akoby nadväzovali na dobové hity, taká Hungry Freaks, Daddy troška pripomína (I Can’t Get No) Satisfaction od The Rolling Stones (dočítal som sa, že šlo dokonca o úmyselné citácie). Čo si nemožno nevšimnúť je, že Zappa parádne sóluje. Výraznejšie psycho sa dostaví v skladbe Who Are The Brain Police?, toto nesmierne depresívne a vážne vyznenie korunuje záverečný rozšafný spev. Zappa mal záľubu vo veselých melodických plážových skladbách, nuž sa pripravte na prvý takýto jeho zárez – Go Cry On Somebody Else’s Shoulder. Osobne ma baví aj akože cukrovinka Any Way The Wind Blows. Bluesová harmoniková parádička Trouble Every Day je tiež pecková. Vyzerá to, akoby som si vyberal z ponuky len to, čo mi chutí, ale opak je pravdou. Prvá strana platne sa počúva príjemne ako celok.
Druhá platňa vykorčuľovala k väčšej psychedélii. Help, I’m A Rock sa repetitívne snaží narušiť poslucháčovu pohodu. It Can’t Happen Here jej zborovým „spevom“ zdatne sekunduje. Druhá strana platne ponúka dvanásťminútovú haluznú skladbu The Return Of The Son Of Monster Magnet. Prekvapí zaradenie citácie známeho hitu Louie Louie. Podľa Zappu šlo o nedokončenú verziu, vydavateľ ho zarazil v procese nahrávania, pretože došli peniaze. Tento „obraz dvojdielneho baletu“ sa nikdy nedočkal dopracovania, a tak ostáva svojským kúskom z počiatku tvorby hudobného génia.
Album v čase vydania dieru do sveta nespravil. V rebríčku Billboardu dosiahol 130. priečku, jeho kult sa začal budovať v Európe a neskôr aj v USA. Dnes je považovaný za jeden z najdôležitejších rockových albumov histórie, v roku 1999 bol zaradený do zoznamu albumov v rámci prestížnej ceny pre najvýznamnejšie hudobné diela – Grammy Hall Of Fame Award.
Freak Out! je výborná záležitosť. Na Zappu ide o jeden z jeho najjemnejších a najprístupnejších hudobných prejavov. Zhrnul by som to jednou vetou: Zappa v mainstreame s alternatívnymi tikmi, ktorým čoskoro prenechá liace a koč s názvom The Mothers Of Invention vyrazí do neprebádaných oblastí muzikálneho sveta. Mám tento debut rád.