Gabriel, Peter - So (1986)
Reakce na recenzi:

Red Rain, Sledgehammer, Don't Give Up, In Your Eyes, Big Time – pětice dobře známých songů a zároveň singlů z Gabrielova alba So. Spoustu let jsem tuhle desku z důvodu ne úplně oblíbených (komerčních) songů házel do kategorie "vlezlý pop". Až nedávno jsem si Gabriela začal studovat intenzivněji, zejména jeho první sólové nahrávky po opuštění nedostižných Genesis, a rázem přišel na fakt, že i s touto moderní deskou dnes nemám sebemenší problém.
Jistě je to také věkem - když je člověk starší, není už tolik vyhraněný jako zamlada a má daleko volnější ruku v přijímání věcí, které včera zatracoval. Co z toho, že byla deska komerčně velice úspěšná, že se právě zde Peter vydal odlišnou cestou, a že se dle mnohých "odborníků" začal podbízet trhu? Jistě, kus pravdy na tom bude, ale nejsou snad i tady chytře napsané songy, nádherné melodie, intimní atmosféra, gabrielovsky "jiný" svět touhy a elegance? Myslím, že vše, čím se tento zpěvák doposud prezentoval, na So najdeme také, jen v malinko pozměněné a pro novou dobu upravené podobě.
Při poslechu Red Rain si okamžitě vzpomenu na styl komponování i zvuk prog-rockového klenotu kapely Queensrÿche, alba Promised Land. Jestli mě kdysi iritoval taneční charakter druhé Sledgehammer, dnes jej vnímám zcela opačně, vlastně až revolučně progresivně. Poslouchám Levinovu hru na basu a Gabrielovy vokální záchvěvy a pokyvujíc hlavou říkám si jen - paráda. Kaťulkou doprovázená Don't Give Up patří k nejněžnějším číslům v rockové branži a čtvrtá That Voice Again pro změnu zase k nejinovativnějším věcem desky. Já mám nejraději dojemnou Mercy Street, při které se mi tají dech a ježí chlupy na těle. Její slova, hudba i atmosféra plují v jedné celistvé symbióze a úspěšně dokazují, kolik krásy se může v hudbě ukrývat. Dalším parádním odvazem je dechovou sekcí prorostlá pecka Big Time. I přesto, že každá skladba je tak trochu solitérem, drží deska perfektně při sobě a poslouchá se jedna radost.
Když se člověk mrkne na Wikipedii na výčet hostů, kteří se zúčastnili samotného nahrávání, bude mít co dělat, aby ty jména vůbec spočítal. Tato deska zní přesto svěže a kompaktně. Její opratě i to, jak moc komunikuje se svou dobou, má na svědomí především producent Daniel Lanois. To on pomohl Peterovi při tesání jeho dalšího monumentálního díla. A možná toho vůbec největšího.
Egon Dust @ 23.04.2019 11:17:20 | #
Výborne napísaná recenzia. Presne si stotožnil moje dojmy, presne rovnako som sa LP začal pozerať aj ja. Keď si vezmeme do úvahy, že Supraphon vydal tento klenot, asi presne nevedeli na aké témy sa sústreďuje táto LP. Srandujem. Vedeli, dokonca to bolo sleevenote k LP napísané v češtine. Napr. štýl skladby ako ´´We´re do what we´re told´´ je akoby soundtrack ku knihe -filmu 1984. Silné sociálne témy robia tento album autentickým.
Gabriel na tomto albume dokázal to o čo sa Bowie chcel pokúsiť a to zhudobniť knihu 1984. I keď nie je to sústredené len tým smerom atmosférický je to ďaleko silnejšie než daný ´´Diamond dogs´´. Hlavne treba vyzdvihnúť muzikantov na albume. Pekný kus práce. Komercia???? Zaslúžený úspech. Komercia je Backstreet Boys a z rocku možno Bon Jovi. Gabriel je stále veľmi kvalitný umelec.