Olympic - 4 cover

Olympic / 4 (1974)

luk63 | 4 stars | 10.04.2010 | #

V době tuhé normalizace neměli rockeři v našich krajích na růžích ustláno. Pokud už směli hrát, tak stejně měli velký problém nahrávat a vydávat desky. Ještě tak singly, ale vlastní LP se jim stalo téměř nedostižným snem. Olympic to vyřešil podobně jako třeba Čech s Schelingerem, tedy natáčeli často značně nevkusné písně na malé desky, které se hráli v rádiu vedle dalších shitů té doby(např. Agáta, Tony, Když Lola pila pátý drink, ...) a hutnější materiál si schovávali pro příležitost, že dostanou šanci na dlouhohrající formát.

Další vliv na tvorbu kapely měly personální změny. Po LP Jedeme jedeme dostal padáka druhý kytarista Ladislav Klein, odešel bubeník Jan Pacák, kterého nahradil Petr Hejduk, a byl vyměněn také basák - Jana Hausera nahradil Jiří Korn. A právě ten do kapely vnesl velký díl popíkových tendencí známých z jeho sólové kariéry.

Na tomto pozadí pak vznikalo v první půli r. 1973 toto album. Na rozdíl od singlové tvorby Olympicu je na čtyřce zjevný příklon k tvrdšímu rocku, který zřejmě nevyhovoval Kornovi (a také chtěl asi více zpívat, což nebylo vedle Jandy možné). Nahradil jej Ladislav Chvalkovský a podílel se na natočení tří písní. Některé skladby jsou vyloženě hardrockové: Karneval, Konec konců (obě složil Hejduk, tu druhou zpívá), Únos, Harém, Vůně benzínu (zajímavý riff). Ani na této desce si však Janda neodpustil tak trochu trdlovačku Blázen zpívanou Kornem. Ten naopak exceluje v Kánonu - nádherné tečce za tímto albem. Další pomalejší a povedená věc je Stará láhev. Jako celek je toto LP určitě jedním z těch lepších nejen v tvorbě skupiny, ale také v té době v Čechách a na Slovensku vydaných vůbec.

Singly z Kornova období jsou přidány jako bonusy na CD vydaném Supraphonem ve zlaté edici v roce 2006. A ještě poznámečku k celé zlaté edici. Obrázek původního obalu LP je zde nesmyslně zmenšen na 57 x 57 mm a zadní strana, která má pro desku také svůj význam, chybí úplně. Přesto, že je v bukletu nevyužitého místa pohříchu hodně. Za to editor Karel Deniš pochvalu nezaslouží.

Hvězdičky dávám za původní LP a v kontextu tvorby Olympicu.

» ostatní recenze alba Olympic - 4
» popis a diskografie skupiny Olympic