Recenze
Blue Effect / Modrý Efekt & Radim Hladík (1974)
Kultovní záležitost, asi nejlepší instrumentální album, spolu s Jazz Q Pozorovatelnou a Hodokvasem, které bylo u nás kdy natočeno ale v 70. letech určitě nejlepší. Otvíračka Boty, nekompromisní elektrická kytara spouštějící nepřekonatelná sóla k tomu řízná basa a přesné bicí .... a uprostřed roztomilá floydovská pasáž s klavírem a flétnou. Jediná část této kompozice je na Nové syntéze lepší, a to nástup basové kytary zhruba na 4/5 délky písně, na Benefitu je basovka ke škodě upozaděna za elektrickou kytaru a rozdílnou rytmiku bicích. Následuje Čajovna, po Slunečném hrobu a Rajkách myslím nejznámější kousek od BE, meditativní, vždy potěší. Uprostřed Skládanka, jazzrockový nářez par excelence, skvělý výkon hostujícího Jirky Stivína, poté balada Ztráty a nálezy, podivuji se že se tahle věc nestala stejnou legendou jako Čajovna, melancholické pohlazení po duši. Poslední skladbou na původní černé desce je Hypertenze, někdy kritizovaná ale mě se krom úvodního motivu, který se také opakuje před závěrečným vokálněsaxíkovým nástupem moc líbí. Vzájemné proplétání všech zúčastněných nástrojů, kousek od jazzrocku, kousek od dravého rocku, kousek od freejazzu .... paráda. Album bylo natočeno sice jako studiové roku 1973 ale v období prvního vrcholu BE. Sestava Hladík, Kůstka, Semelka, Čech tu předvádí to nejlepší co v těchto pánech muzikantech bylo, navíc vhodně doplněná o prvky Kratochvílovského piána a vždy originálního Stivína. Suma sumárum album dosahující světové úrovně. Přidané východoněmecké bonusy opět dokazují instrumentální zručnost kapely kterou Radim Hladík potvrrdil v Bigbítu slovy: na počátku 70. let jsme byli tak sehraní, že jsme odehráli hodinu a půl koncertu jen ve dvou skladbách plných improvizací vymýšlených přímo na pódiu. Nevíte někdo, jestli se zachovalo více nahrávek z NDR, snad měly být natočeny nějaké snímky pro rozhlas ...
» ostatní recenze alba Blue Effect - Modrý Efekt & Radim Hladík
» popis a diskografie skupiny Blue Effect