Recenze
Pacific Gas And Electric / Pacific Gas And Electric (1969)
Americká bluesová scéna konce šedesátých let byla poměrně bohatá na řadu skupin, které vytvářely různé hudební deriváty, vycházející z bluesové formy. Ve snaze přitáhnout na sebe pozornost publika a nahrávacích firem,snažily se vkládat do této hudby různé prvky, které je měly odlišit od těch ostatních, lovících ve stejných vodách...
BLUESBUSTER - ve cválavém tempu se odvíjí úvodní skladba, která dává pocítit nijak nezastíraný emocionální potenciál zpěváka, v projevu orientovaném až téměř k soulu. Skupina šlape v přesném rytmu a kytarista Schwartz rozehraje úderné kytarové sólo. Docela slibný úvod na počátek alba...
DEATH ROW 1172 - druhá skladba má v sobě jakési vnitřní napětí, které se zračí zejména v pěveckém projevu, doprovázeném dlouhým tóny dechové sekce a doprovodnými smyčci. Hudební složka je koncipována tak, aby nepřekrývala výtečný pěvecký projev, takže nijak výrazněji zde nástroje nevyčnívají, třebaže jim nelze upřít onen dramatický přínos... Práce s dynamikou má prokreslit závažnost sdělení. I když je Allen výtečný zpěvák, svůj vzor - Raye Charlese nepřekonává...
MISS LUCY - úderné rockové pojetí blues, tentokrát s kreativními tóny Schwartovy kytary, navozující Micka Taylora v Bluesbreakers. Allen popouští úzdu svým emocím a daří se mu to za Cookovy podpory v tom nejlepším světle...
MY WOMEN - ukázkové rhythm and blues v tom nejbytostnějším slova smyslu. Výtečné frázování a správně přiostřený vokál s klasickým doprovodem. U tohohle typu hudby samozřejmě hodně záleží na tom, jak exponovaný hlas zpěváka osloví posluchače a ne vždy je výsledek přesvědčivý. V tomto případě Charlie Allen splňuje všechna "kritéria" na výbornou. Se stylovou kytarou a všemi následnými atributy je to hudba jak má být...
SHE´S LONG AND SHE´S TALL - do studiového záznamu je "přimíchán" záznam z koncertu z Fillmore West v San Francisku, který alespoň poodhaluje atmosféru při živé prezentaci. Hillovy hammondky a Schwartova kytara si navzájem propůjčují prostor a zvyšují tak účinnost jejich instrumentálních výkonů....
PACIFIC GAS AND ELECTRIC SUITE - bezmála sedmnáctiminutová suita přináší fúzi, jazzu, rocku a blues, kde zainteresovaní hudebníci za asistence smyčců vytvářejí širší instrumentální téma.
Bubeník Frank Cook získává prostor pro svoji sólovou exhibici. Jeho jméno si budou možná pamatovat znalci hudby šedesátých let i v jiných souvislostech. V počátcích losangeleských Canned Heat seděl za bicí soupravou v této dnes už legendární skupině. Do jazzového tématu najednou vstoupí v méně výrazné podobě prvky orientální hudby, aby se suita proměnila v rockový základ s kvílívou kytarou, které sekunduje druhá kytara s mírně destruktivními zvuky z pozadí...
Závěrečná část suity je hraná na akustickou kytaru přináší skutečné klasické blues imitující ranou černošskou variantu, ve stylu tzv. talking-blues s deklamovaným projevem a tak se nám před očima objeví kukuřičný lán, horký tetelící se vzduch a dřevěné nekomfortní baráky se sociálně nejslabšími vrstvami Američanů... a náš pohled na ryzí blues získá jasné kontury.
REDNECK - uzavírá album v údernější rockové podobě v níž opět Charlie Allen dodává skladbě tu správnou tranfúzi energie a evidentně celou kapelu táhne vpřed právě on. Harmonicky skladba nepřináší žádné zásadní překvapení, spíš se drží běžných postupů, kde je posluchačem očekávána a kde víceméně nezklame.
Album se dobře poslouchá, ničím nepopudí, ani neurazí, přesto se nemohu ubránit dojmu, že hlavní těžiště a smysl hudby, kterou Pacic Gas And Electric prezentovali, tkvěl v živých koncertních vystoupeních.
Dávám čtyři hvězdičky.
» ostatní recenze alba Pacific Gas And Electric - Pacific Gas And Electric
» popis a diskografie skupiny Pacific Gas And Electric