Recenze
Rebels / Šípková Růženka (1968)
Šedesátá léta se otvírala světu pozoruhodnými alby, z nichž mnohé dnes tvoří základní kameny hudební historie populární potažmo rockové hudby. Československo druhé poloviny tohoto desetiletí hledělo na poli hudební kultury reagovat na pozitivní změny té doby a řada začínajících talentovaných skupin se snažila v tomto tvůrčím kvasu etablovat svůj názor. Vedle jiných bigbítových skupin té doby, které učinily svůj otisk v podobě nemnoha alb a singlů, jako byli Olympic, George And Beatovens, Flamengo, Matadors, Juventus, Framus Five, Blue Effect, Atlantis, Synkopy 61, Flamingo, Framus Five, Cardinals, Bluesmen, Soulmen…. je třeba jmenovat i Rebels.
Na počátku byly rozpačité pokusy skupin Mickey a Hurrican, z nichž se po řadě personálních proměn zrodili Rebels. Odbojný název skupiny s odstupem času v rámci „rebelie“ působí ovšem úsměvně, v dobových souvislostech těch časů se ovšem o rebelantství hovořit dalo. Na vystoupení vystupovali v pruhovaných trestaneckých oděvech, nebo naopak v květovaných košilích a šátcích ve stylu hippies.
Po nepodařeném začátku se po třech měsících skupina dokázala probojovat na podzim r. 1967 k 3. ceně na pražském Beat Cupu a obdržela uznání za pěvecký výkon od odborné kritiky. Rebels vystoupili také v Lucerně na I. československém beatovém festivalu v prosinci 1967, spolupořadatelem festivalu pražským Music f-clubem byli vyhodnoceni jako nejlepší skupina v Čechách. V anketě Beatová osobnost získali třetí místo v kategorii skupin. V hodnocení kritiků získali druhé místo. Obecně vzato: v dané konkurenci to byl velmi slušný úspěch.
Brzy nato Rebels natočili dvě skladby Creeque Alley (Mamas And Papas) a Words (Bee Gees). V české řeči byly natočeny dvě skladby Pět havranů a Definitivní konec, které byly vydány samostatně. Následně se díky producentu Michaelu Prostějovskému otevřely Rebels dveře do nahrávacího studia Supraphonu v Dejvicích, kde se začaly rodit nové vlastní skladby pro plánované album.
Realizačního programu se ale ujal dirigent a skladatel Václav Zahradník, který bohužel nebyl políben bigbítovou múzou a navzdory tomu, že Rebels se cítili být bigbítovou skupinou, ve které sice převládal podíl vícehlasého zpěvu, podle modelu amerického west-coastu, nebylo album koncipováno jako bigbítový produkt. To se dnes jeví jako chybný krok. Ovšem dost možná, že kdyby Rebels odmítli pokračovat v nastolené koncepci a trvali na ryze bigbítovém pojetí, projekt by nebyl realizován. Takto nám po více jak čtyřiceti letech zůstal dobový svědek pokusu vyrovnat se s pohádkovým tématem. Album aranžoval a autorsky se podílel na některých skladbách sám Zahradník a hudební doprovod obstaral jeho orchestr.
ŠÍPKOVÁ RUŽENKA - melodicky silná skladba SNĚHURKA, PERNÍKOVÁ CHALOUPKA - byl pokus o české rhythm and blues, HRNEČKU, VAŘ!, HLOUPEJ HONZA a
A ZAZVONIL ZVONEC. Na albu se krásně doplňují dva ústřední zpěváci: Korn s nosovým přízvukem a Plíva se sametovým timbrem. Do drážek alba se podařilo vložit i několik legrácek ze studia, což osvěžovalo při poslechu atmosféru písní.
Druhá strana alba byla nazpívána anglicky a byla sestavena z pěti převzatých skladeb amerických Mamas And Papas a skladby TWIST AND SHOUT, který emocionálně zpopularizovali raní Beatles. Pěvecky se jedná o relativně zdařilý počin, muzikantsky ovšem profesionálně chladně odvedený kalkul bez porozumění pro dané téma.
Na albu se ovšem realizoval méně nápadný experiment. Avantgardně smýšlející skladatel Petr Kotík (který na podobné bázi pracoval už v západní Evropě) ze skupiny QUaX na albu aplikoval elektronické pokusy se zvukem, u nás do té doby něco nevídaného!
Rebels procházeli řadou personálních změn, Borek Kadlec, Miroslav Helcl (varhany), Jiří Schilder, Anatoli Kohout (bicí nástroje). Jádrem skupiny zůstával Jiří Korn, obrýlená mánička s dlouhými vlasy. Usmálo se na ně štěstí a vystupovali i v zahraničí, a to v Polsku a potom i v NSR. Po natočení alba Šípková Růženka se sestava rozpadla. Svatopluk Čech se věnoval studiím (později nějaký čas vystupoval v bubble-gumové skupině svého známějšího bratra Ringa) a Josef Plíva, který natočil dnes zapomenuté písně a přezpíval do angličtiny celé album Šípková Růženka, po srpnové invazi spřátelených armád emigroval do USA.
Na album lze po letech pohlížet různými úhly pohledu. Ortodoxní rockeři ho budou vnímat jako naivní pop-music, citlivější posluchači poučeni dobovými poměry tehdejšího Československa ho pojímají jako zvláštní pokus jak se vyrovnat s tématem a vybřednout ze zavedených schémat. S odstupem času se dá říci, že je dobře, že album vyšlo. Je svědectvím své doby a odrazem okolností. Kolik jiných pokusů v dalších letech bylo zakázáno, nebo nebylo z nejrůznějších důvodů realizováno a žije jenom v myslích pamětníků. Lze si postesknout, že nebylo umožněno Rebels natočit album na přelomu let 1969 až 1970, kdy skupina v redukované a pozměněné sestavě (Zdeněk Juračka: kytara, Jiří Korn: baskytara, zpěv, Karel „Káša“ Jahn: bicí nástroje) vytvářela (a zdařile!) český derivát slavných londýnských Cream. Nepřeslechnutelné jsou zde variace na Doors a psychedelické imprese. Nastupující normalizace a osobní poměry uvnitř skupiny tomu zabránily.
Album Šípková Růženka (zcela nesmyslně) jako produkt dubčekovského pražského jara 1968 bylo uloženo k ledu. Ve své době se ovšem písně z alba často hrály v rozhlasu, což přispívalo k jeho popularizaci. Milovníci tragicky zesnulého zpěváka Jiřího Schelingera znají jeho Šípkovou Růženku (česká coververze balady Deep Purple – Soldier Of Fortune) a většinou nemají tušení, že se pod tímto názvem objevilo už deset let předtím pozapomenuté album zpívaných pohádek. Obal alba byl naivním výtvarným pokusem propojit pohádkové tajemno s hippieovskou atmosférou.
Reedice na vinylu byla realizována až v r. 1990. V r. 1996 byla připravena CD verze, která komplexním způsobem mapovala vedle daného alba i další neznámé či méně známé skladby a představila i expresivní koláž citovaného tria Rebels, čímž byl zachován ucelený pohled na krátkou historii skupiny.
Váhám mezi dvěma až třemi hvězdičkami. Zub času hodně zapracoval a třebaže to byl první nepodařený pokus o koncepční album, víc jak dvě hvězdičky dát nemohu, třebaže pěvecké výkony mají svou úroveň.
» ostatní recenze alba Rebels - Šípková Růženka
» popis a diskografie skupiny Rebels