Recenze
Young, Neil / Harvest (1972)
Podle mého názoru patří Neil Young vedle Boba Dylana mezi nejvýznamnější představitele americké písničkářské scény. Dá se říct, že průběžně sleduji jeho albovou produkci neustále. Musím však říct, že pokud bych měl za každou cenu v jeho tvorbě najít ukrytý ten "svatý grál", řekl bych, že tkví především v jeho akustické poloze. Jinými slovy - jeho rocková tvář má sice v sobě poctivé drsné ostří a vrací rockový sound k syrovému neučesanému rock and rollu a je akceptovatelný i vlnou seattleovského rocku (grunge) počátku devadesátých let, ale jeho akustický repertoár mi byl vždycky přece jenom bližší. Podle mého názoru výstižněji, adresněji a osobitěji deklaroval jeho hudební názorovou platformu, ať už jeho hudba v sobě nesla prvky folku, country nebo se jednalo o osobité balady aranžované za doprovodu smyčců.
Pro to mi jeho album Harvest tolik zalezlo za nehty.
OUT ON THE WEEKEND - těžká, jakoby utahaná rytmika je doprovázená nostalgickou foukací harmonikou a pod zvolna plynoucí akordy akustické kytary se zvolna zrodí Youngův vypravěčský způsob zpěvu, který koresponduje s atmosférou klouzavé steel-kytary a skladba se zvolna otevírá do širšího hudebního spektra
HARVEST - Youngův líný vokální projev je podpírán stejně línou rytmikou, která tepa přesně do rytmu a akustické kytary a steel-kytara v pozadí dokreslují tu pohodovou atmosféru léta spojenou se sklizní obilí
A MAN NEEDS A MAID - klavírní akordy doprovázejí naříkavý Youngův hlas, který vyzpívává svoje intimní pocity, které vkládá do této skladby. V refrénu se ke klavíru přidávají smyčcový orchestr, který násobí napětí a vedle zvonků, zvonů, lesních rohů vstupuje do skladby Youngova křehkost a bezprostřednost, stejně jako onen dramatický tón. Velmi sugestivní výpověď, kterou by po předešlých skladbách nikdo neočekával a v posluchači vyvolává představu nějakého silného filmového příběhu...
HEART OF GOLD - Youngův hit ovládl hitparády a pronikl i k nám. Zpracoval ho pražský písničkář Petr Kalandra, ale také chraptivý rocker Jiří Schelinger... Údernost rytmiky získává na větší průraznosti, stejně jako úderná akustická kytara a klouzající steel-kytara. V mezihře pak stylotvorná foukací harmonika tvoří lyrickou výplň a Young svým všeobjímacím způsobem zpívá z nitra své duše o niterných pocitech. Nádherný příklad, že i klasická úderná písnička v sobě může mít mimořádnou sílu....
ARE YOU READY FOR THE COUNTRY? - klavírní úvod za dusající rytmiky představuje další skladbu. Jednoduché téma a jednoduché aranžmá, ve kterém dokresluje steel-kytara a slide-kytara pozadí. Do vokálního projevu vstupují další sbory, které uzavírají celý harmonický kruh, třebaže téma má základní melodickou kostru od prvopočátku danou....
OLD MAN - rozkládané akordy akustické kytary nám nabízejí úvod k další melancholicky pojaté baladě, pojednávající o lidském stáří. Young dokáže krásně vystihnout v hlase atmosféru skladby, do které vstupuje i banjo a také steel-kytara a sborový vokál, který v refrénu zesílí napětí uvnitř skladby.
Kenny Buttrey a Tim Drummond hrají svoje rytmické obrazy šablonovitě, ale přestgo to nijak nevadí. Naopak podtrhují rytmický základ a umožňují Youngovi více rozprostřít jeho osobnost...
THERE´S A WORLD - zatěžkaný sound symfonie otevírá další skladbu. Jakoby chtěl demonstrativně vykreslit všechno špatnost světa a poukázat na nevyhnutelnost změny. Základní klavírní akordy a Young jako vykladač pravdy sděluje svoje postoje a myšlenky. Údery tympánů, zvonů doaranžovávají smyčce , ale nepřebíjejí sdělení...
ALABAMA - na album proniká i rock. V podobě rozostřené elektrické kytary a údernější rytmiky a syrovějšího soundu, na albu dosud neslyšeného, kterému sekunduje klavír a Young zpívá svým zdánlivě nevzrušeným hlasem, ale v patřičném okamžiku dokáže pořádně přitlačit a vykřičet svoje pocity bez obalu. Práce s dynamickými odstíny mu není cizí a ostrá kytara je podmalovaná sborovým zpěvem až k závěru...
THE NEEDLE AND THE DAMAGE DONE - nádherně rozkládané akordy na akustickou kytaru a naříkavý Youngův hlas se v koncovkách chvěje jako ve větru. Velmi niterný projev a zvonivé tóny jsou sázeny do melodie jako perlivé bubliny na hladině nápoje... a zcela nečekaně v závěru skladby zaazní masivní potlesk, který nikdo neočekává......
WORDS - pomalá zatěžkaná téměř valčíková píseň, v níž se klavírní akordy propojují s klouzavou steel-kytarou, základní basovou linkou a důraznými jednoduchými bicími. Do hry ale vstupuje i ostrá elektrická kytara, která dokresluje atmosféru. Téma se zvolna prolíná s použitými instrumenty. až do konečného finále. Ve sborech mu pomáhají jeho kolegové Stephen Stills a Graham Nash. Young si pohrává s kytarovými ornamenty bez snahy na kytaru nápadněji exhibovat, přesto však cítíme uvnitř skladby gradaci v pojetí a skladba se zvolna ubírá ke svému závěru...
Pokud ve vás dříme romantik, máte rádi nekonečné západy slunce, horké letní stmívání a závan kalifornského léta - zvolil jste správně. Neeil Young je pro mě zosobněním americké svobody, po které jsme tolik toužili u nás v dobách normalizační nesvobody a při poslechu jeho skladeb jsme alespoň na chvíli pociťovali ten prchavý okamžil volnosti bez hranic, třebaže realita za hranicemi našeho pokoje byla pochmurná a malovaná drsnými až příliš jasnými konturami...
Považuji album za jeden z vrcholů Youngovy tvorby, ale také za jasný inspirační zdroj pro všechny písničkáře, kteří nechtějí setrvat na pouhé kytarové platformě a vložit do své výpovědi zajímavější aranžmá.
Proto dávám pět hvězdiček!
» ostatní recenze alba Young, Neil - Harvest
» popis a diskografie skupiny Young, Neil