Recenze

Hancock, Herbie - Head Hunters cover

Hancock, Herbie / Head Hunters (1973)

Petr Gratias | 5 stars | 12.06.2011 | #

Rok 1973 byl nejen v Evropě, ale i v USA ve znamení prolínání nejrůznějších hudebních derivátů a mimořádně přál fúzím jazzu s rockem, ale i s etnickými prvky, které mnozí hudebníci a skladatelé dokázali s mimořádnou genialitou vkládat do tématu

CHAMELEON – výrazný basový riff se vám zařízne do uší a nutno podotknout, že jeho dvanáct tónů budete poslouchat téměř šestnáct minut, jako rytmický základ celé kompozice. Vytváří jej ruku v ruce baskytara a basový synthesizer. Na něj se ovšem začínají napojovat další instrumenty – elektrické piano, synthesizer, strojově přesné bicí nástroje a saxofony a přídavné percussion. Celek tak vytváří pevný rytmický motor seřízený v jazzfunkovém hudebním principu. Ani stopa po elektrické kytaře! Hancockova vynikající kapela si jako jmenovaný kvintet vystačí sama a její absenci ve skladbě potažmo na albu nepociťujete. Do striktně stanoveného rytmického základu Hancock vkládá barevné tónové improvizace, při nichž používá synthesizery v nejrůznějších barevných tónových kreacích, při nichž zůstává v nejvypjatějších okamžicích až rozum stát. Vynikající baskytarista Paul Jackson sází jedinečné basové figury a kreativní Hancock mu asistuje s elektrickém pianem Fender-Rhodes a synthesizery ARP a bubeník Harvey Mason nejenže drží základní rytmus, ale jeho zajímavé breaky se ústrojně spojují s celým tématem. Summersovy nejneuvěřitelnější percussion hrají ve skladbě velmi důležitou roli. Nejenomže vytvářejí paralelní rytmické obrazce, ale svou barevností prokreslují svými barevnými a polyrytmickými akcenty skladbu do jejích kořenů. Prostor pro Hancockovu improvizace, ale i pro napsané části posluchači ukazuje neuvěřitelnou soudržnost. Proplouváte barevným mořem se vzdouvajícími se vlnami nad kterým se rozžíhají a zhasínají tisíce zvukových světel v oněch chameleonských proměnách. Po odpojení basového riffu během střdní části skladby se nám jeho tep opět vrací do mysli. Jedinečný sólista Bennie Maupin hraje v Hancockově kapele stejnou úlohu, jako Wayne Shorter ve Weather Report. Přesto však Maupinovo uchopení saxofonové hry má jiné základy než více náladotvorného Shortera. Oba jsou samozřejmě vynikající a nijak si navzájem nekonkurující jazmanni. Skladba proplouvá zvukovými lagunami až do závěrečného finále…

WATERMELON MAN – velmi zvláštní a řekl bych nenapodobitelná skladba. Česky se jí říká podle překladu Melounář a patří dodnes mezi „standardy“ řady funkových skupin, kteří si chtějí pohrávat se zvukovými kouzly a rytmickými strukturami. Úvodní téma patří Summersovými dechovým percussion na pivní láhev a záhy se ve středním, ale důrazném tempu otevírá další funková skladba. Stojí na rytmických výměnách a je zde čitelný učebnicový příklad hry v lichých rytmech, který byl do té doby pro bubeníky, baskytaristy, ale i pro ostatní hudebníky velkou neznámou a právě fusion music měla tu krásnou příležitost vytvořit nové rytmické struktury tolik podmanivé pro jazzově cítící hudebníky. Maupin hraje svoje téma na sopránsaxofon a Hancockovy klávesy drolivými úhozy a modulacemi tónů jeho elektronických kombajnů vytvářejí další rytmické metrum vedle Jacksonovy přesné baskytary a Summers nám opět vrací ony etnické zvuky. Skladba má silný náboj ve stylu world music. V té době se ovšem podobný výraz ještě nepoužíval a tak se posluchač pomocí Hancocka mohl přenést do oblasti tropické Afriky, anebo divokých džunglí Oceánie a vnímat simulovaný pralesní sound s tajemnými šamanskými zvuky. Etnická atmosféra se podařila navodit v dokonalých obrazech, jak seznáte sami…


SLY – další Hancockova skladba je ryzejší fusion. Klávesové nástroje otevřoz velký prostor pro kreaci, ale hned nato se vracíme do rytmicky divokého funku, který zběsile znějící rytmika Masonových bicích nástrojů a Summersových percussion rozjíždí ve velkém stylu. Jacksonova baskytara je tentokrát úspornější, ale zato Hancockovy elektronické kombajny vytvářejí zvláštní zvukové obrazce. Skladbě ale podstatnou část vévodí divoká, ale přesto technicky vynikající improvizace Maupina na tenorsaxofon. Nejagresivnější uvolnění energetického potenciálu. Přestože tu a tam cítíme latinsko americký jazz, rytmické struktury nemají santanovské vedení a dokáží prolínat tolik etnických vlivů implantovaných do jazzu, které mají geniální finální podobu. Svádějí k divokému tanci, ale i k soustředěnému poslechu, v němž citlivější posluchač dokáže dešifrovat jednotlivosti celé hudební struktury. Progresivní fusion music byl velkým impulsem pro novou generaci hudebníků odchovaných Milesem Davisem. Hancock – Davisův žák, dokázal s tímto dědictvím velmi dobře naložit nejen ve svůj prospěch, ale i pro vývoj daného žánru…. V další fázi skladby dochází k výraznému rytmickému zklidnění, ale akcentované doby a výtečné breaky se neustále prolínají v zajímavých obrazcích…


VEIN MELTER – závěrečná skladba začíná tajemně s přeznívajícími zvuky kláves, ale takjé s baskytarou preparovanou wah wah pedálem, který ostatně používá i Hancock. Rytmika tentokrát volí zvláštní – drolivý rytmus a basklarinet volí dlouhé meditativní tóny.
Hancock pomocí synthesizerů ARP dotváří smyčcovou iluzi celého backgroundu. Evidentně náladová kompozice. Uvolňuje od rytmické sevřenosti a agresivity a vnáší do alba melancholii, ale i jakousi záhadologii…

Třebaže jazzová alba jsou v USA relativně stále středem zvýšeného zájmu, jejich prodeje se zdaleka nemohou rovnat album z oblasti pop music nebo rocku. Album Headhunters (Lovci lebek) však učinily z Hancockova projektu nejen vynikající majstrštyk – album bylo dekorováno jako mimořádný hudební projekt, ale stalo se i významným kasaštykem – jeho prodeje dosáhly vysokých čísel a Hancocka pozvedly do show-businessu. V sedmdesátých letech navazoval na Lovce lebek, ale v osmdesátých letech se jeho hudba začala proměňovat s rozvojem nových elektronických technologií a fusion music se výrazně vzdálila… Hancock je mysteriózní autor a hudebník a jeho skupina a tohle album to potvrzují, třebaže jeho poslech může být pro řadu posluchačů poněkud tvrdší oříšek.
Dávám plný počet hvězdiček!


» ostatní recenze alba Hancock, Herbie - Head Hunters
» popis a diskografie skupiny Hancock, Herbie

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0343 s.