Recenze

Edgar Broughton Band - Oora cover

Edgar Broughton Band / Oora (1973)

Petr Gratias | 4 stars | 16.07.2011 | #

Edgar Broughton Band je anglická rocková kapela, která si zachovala svou undergroundovou identitu po řadu let své existence. Způsob zpívané interpretace mě hodně evokuje představitele amerického undergroundu Donnieho Van Vlieta – jinak známého Captaina Beefhearta, jejich hudba je ale odlišná. Zatímco Beefheart vytvářel surrealistické bluesové a místy i countryové obrazy totálně nezařaditelného typu, Edgar Broughton Band odzbrojoval svou syrovou variantou acid-rocku, který kořenil psychedelií, ale i akustickými skladbami.
Uvnitř kapely dřímal silně levicový duch, který odmítal akceptovat tradiční britský konzervativismus a už vůbec ne úpornou snahu vstupovat do hitparád a strhávat na sebe pozornost většinového publika. Kapela akcentovala ale i silná sociální témata, vztahy k přírodě a vystupovala proti militaristickým snahám zbrojařských koncernů. Odmítala lacinou publicitu v nějakých talk show a tak dlouho měla zúžený manévrovací prostor k propagaci, což jim ale nijak nevadilo.Vyvažování agresivních prvků s těmi subtilnějšími se dělo vždycky osobitým způsobem. Chce se mi říci, že na Edgar Broughton Band, jestliže jste je alespoň jednou slyšeli na albovém projektu, už nikdy nezapomenete a nebudete si je s nikým jiným plést (ani s tím citovaný Captainem Beefheartem).
Nechci říct, že jsem jim úplně totálně podlehl, jako jiným kapelám, ale dvě alba od nich vlastním a když se potřebuji nabít nějakou hodně hutnou energií, tak po nich sáhnu a jejich hudba už se postará o to ostatní.
Z jejich vizáží mohl na leckoho padnout strach, ale progresivní britský rockový proud se vyznačoval řadou výrazných odlišností a osobitostí, která mě vždycky přitahovala jako magnet. Pravda, kdo poslouchá Modern Talking, Bee Gees, Ricchi e poveri, Madonnu, Kotvalda a Hložka, Pavla Vítka, Pavla Horňáka… ten „jaksi“ těžko mohl najít klíč ke komnatě, v níž vznikala jejich hudba…
Album Ooora už patří k těm „umírněnějším“ projektům, které Edgar Broughton Band natočili a protože je to jedno z jejich alb, ke kterým se vracím, zkusím ho nabídnout vaší pozornosti…

HURRICANE MAN / ROCK´N´ROLLER – zajímavý akustický vstup kytar a zvláštně preparované elektrické kytary s dunivými basovými tóny se vám oboří do mysli. Z pozadí přichází hned dva „rušivé“ prvky, jednak je to dechová sekce, potom zneklidňující šumivé zvuky. Pak už ovšem k naším uším dolehne akustické kytary, kombinované s elektrickými výboji, ale hlasy se drží v umírněné podobě písničkářské provenience. David Bedford jim přearanžoval i smyčcové clony, ale neustále slyšíte a vnímáte rockový drive, který se neztrácí ani něžnějších pasážích.

ROCCOCOCOOLER – přeznívané tóny elektrické kytary bez zkreslení mají psychedelický opar a to už z pozadí přicházejí táhle syrové tóny a nezřetelné hlasy. Victor Unitt čeří atmosféru foukací harmonikou. Máte pocit drobného chaosu, než zazní sborové zpěvy a skladba získá nějaký základ, ale přeznívání kytarových tónu a perkusivní zvuky bicích nástrojů přinášejí psychedelickou těkavost zpět

EVICTION – rozjímavé kytarové téma téměř softrockové povahy a soundu. Ovšem zdání klame a máme tu najednou rockovou údernost, která se snese z nebes jako dravec Navíc slyšíme i jeho zpěv, který si s bratrem Edgarem (frontmanem kapelu) zajímavě předává. Egar Broughton je tady zpět se svým přiškrceným ostrým a emocionálním hlasem s výrazným dramatickým podtónem, tak jako ho známe z předešlých třech alb

OH YOU CRAZY BOY! – v této skladbě má pěvecký prostor Victor Unitt. Vedle kytary hraje ještě sporadicky na klavír a skladbu bychom ve své rytmické i melodické proměnlivosti mohli označit jako osobité boogie. V této skladbě se nahrávací frekvence Edgar Broughton kupodivu nezúčastnil a tak se kapela, ale i my musíme obejít bez jeho osobité přítomnosti…

THINGS ON MY MIND – tady už ovšem Edgar Broughton opět perlí. Jako zupěvák i kytarista na elektrické i akustické instrumenty. Na albu vás neporazí žádnými bezbřehými exhibicemi, přesto je jeho kytara nezastupitelná. Hrát umí skvěle, ale používá kytaru jakoí vyjadřovací prostředek, jímž se prokreslují jednotlivé fáze skladby a n emá zapotřebí neustále exhibovat, což albu, ale i kapela prospívá. David Bedford přearanžoval do skladby smyčce, ale i sborové hlasy Madeleine Bell, slavné Doris Troy a Lisy Strike. Není to soul, ani blues, ale zajímavý melodický útvar

EXHIBITS FROM A NEW MUSEUM / GREEN LIGHTS – ona bratři Broughtonové, ale i Victor Unitt se zmocní kytarových partů – na elektrické i akustické nástroje. Cítíme atmosféru jižního Španělska, jako ve spaghetti-westernu a potom pan optimální sborové zpěvy výše uvedeného pěveckého tria. Rocková údernost a důsledná rytmická pregnantnost baskytary Arta Granta i bicích nástrojů Steve Broughtona má správný tvar. Ano, máme co dělat s písničkou, ale s takovou, kterou by si opravdu do klasické pop-hitparády asi málokdo dovolil zařadit. Atmosféra je sice mírně rozdováděná, ale nenechte se jí mást, proaranžované staccato smyčců působí málem až hrozivě… Zpozadí se sem blíží hučivé syčení a sborový zpěv podepřený akustickými kytarami a písničkářskými hlasy hrají téměř v dylanovském duchu. Asi by mě v roce 1969 těžko napadlo že na albu z roku 1973 budu poslouchat písničku s akustickými kytarami klavírem, do které zaznívají šumivéí zvuky z pozadí a ženské sbory doprovázejí hlavní hlas.

FACE FROM A WINDOW / PRETTY / HI-JACK BOOGIE / SLOW DOWN – psychedelické vlnění přichází i do další skladby. Zpívá ji Steve Broughton od bicí baterie, Victor Unitt hraje na kytary a Art Grant dodává dunivé basové linky. Edgar opět mimo studio. Zato sborové zpěvy ženského tria dává o sobě velmi účinně vědět. Edgar Broughton natočil na pásky elektronickou clonu psychedelických zvuků. Akustické kytary duní s ozvěnou soundu a přiškrcený hlas Steve Broughtona doprovází Victor Unitt, střídající baskytaru s klasickým kontrabasem, ale také si prosadí v mezihře úsporné sólo na klavír a do hry se vměstnávají chaotické psychedelické zvuky se závěrečnou vichřicí. Zcela nečekaně zazvoní telefon a my vnímáme ve sluchátku rozhovor bratrů Broughtonů na něž navazuje úderná sada rytmických obrazců na bicí nástroje a percussion v pseudoakustickém boogie, v němž se hlásí ke slovu přiškrcené hlasy, ale i výtečné percussion, dotvářející šamanskou atmosféru hudby přírodních národů. Velmi dobře proaranžovaná skladba jamového charakteru s nápadnými rytmickými nástupy a střídáním hlasů zpěváků. Možná v závěrečné části skladby uslyšíte Rolling Stones v pojetí dané písně, ale instrumentačně je skladba na broughtonovské platformě

CAPERS – závěrečná skladba zní jakoby přiškrceně. Přichází z dálky a zase do dálky odchází. Jako nečekaný fragment z nějakého většího hudebního celku….ve velmi krátké stopáži.

SWEET FALLEN ANGELS – je bonusem na CD. Ten ovšem vykazuje syrový y tvrdý sound skupiny prezentovaný na jejich prvních albech. Také neučesaný dramatický vokál pronásleduje divoké a zásadně úderné riffy elektrické kytary a bubenické breaky. Bicí jsou natočen s podporou Leslie boxu, takže vytvářejí zvláštní sound, do kterého se vkliňuje agresivní elektrický nápor s divokými akcenty. Zhmotněná emoce do necelých tří minut…

Někde jsem četl zmínku, že v hudbě EBB tkví punkový základ a dokonce byli srovnávání s americkými MC5. Jsem zdrženlivý v podobných asociacích. Jejich levicovost, nekompromisnost a možná i nepodplatitelnost z nich dělá rebelantskou skupinu, která je protipólem jejich dobovým souputníkům jako byli Led Zeppelin, Jethro Tull, Pink Floyd…ale na druhé straně si n příklad respektovaný Mike Oldfield vybral bubeníka Steve Broughtona, aby nahrál bubenické party na jeho majstrštyk Tubular Bells, který se pak objevil oplátkou jako host na jejich albu Bandages a Steve Broughton spolupracoval i s dalším rebelantským folkrockovým písničkářem Royem Harperem. Kromě toho s EBB spolupracoval i klasicky vstupovaný hudebník – klavírista a aranžér David Bedford. Netvrdím, že si každý rocker Edgar Broughton Band oblíbí hned na první poslech, ale akustické vyvažování elektrického soundu je zde více než čitelní a tak nemáme pocit, že jsme upoutání k nějakým elektrickým mučidlům jako na albu Wasa Wasa.
Nedosáhli sice klasické hvězdné slávy, ani prodeje jejich alba nemají nějaká závratná čísla, ale přesto vytvořili určitý styl a mohli se pochlubit i věrným publikem, které je vnímalo jako skutečnou kultovní kapelu…
Album Ooora si zaslouží čtyři hvězdičky.

Chtěl bych upozornit, že v abecedním encyklopedickém pořadí by měla být kapela umístěna pod písmeno B a ne E.
BROUGHTON Edgar, Band.
Tak je to i v encyklopediích.







» ostatní recenze alba Edgar Broughton Band - Oora
» popis a diskografie skupiny Edgar Broughton Band

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0356 s.