Recenze
Synkopy / Festival (1972)
První album nejstarší československé bigbítové skupiny z Brna - Synkop 61.
Není to ale regulérní elpíčko, ale nešťastný kompromis, který Panton vytvořil zejména počátkem sedmdesátých let na albových paskvilech - tzv. LP speciál, což vlastně vůbec žádná elpíčka nebyla, ale nebyla to ani EP. Panton neměl vlastní nahrávací studio a po zvukové stránce je tento stav odrazem smutné reality. Nahrávka tohoto alba má mimořádně mizerný zvuk a přewhráváním na kvalitních aparaturách a reprobednách se tahle okonost ještě více potvrdila. Není to ovšem vina kapely, ale spíš normalizačních poměrů. Možná měl manažer kapely více tlačit v Praze na pilu, ale situace byla taková, že kapela byla ráda, že vůbec bylo možné natočit "něco víc" než jen singly a EP, které měly Synkopy 61 na svém kontě.
Zatímco Kuře v hodinkách a Barnodaj mají skvělý zvuk
(schválně mluvím o jejich albových souputnících), tady to bohužel totálně neplatí a kapelu to staví do nepříliuš lichotivé pozice.....
Nepíše si mi to snadno, protože se se členy kapely znám poměrně dobře a řekl bych, že je mezi námi jistá kamarádská shoda, ale i oni sami vědí, že je to pravda.....
Ze sedmi skladeb na tomto formátovém paskvilu bych akcentoval především skladby Oldy Veselého - LADY GODIVA, která mi zní na svou dobu hodně nadčasově - propojení vynikajících vokálů, cembalo a nadherné harmonické zázemí kralují a ŽÁRLIVÁ DÍVKA - která by klidně mohla být ozdobou anglických Hollies, protože má jasnou harmonickou strukturu a výtečnou melodickou linku s použitím dobře vybroušených vokálů.
Pochválím i Rybářovu skladbu CHCI DĚVČE STÁLÝ - tohle je jasný přímočarý bigbít prvního plánu, kytarista Petr Směja nsi tehdy pořídil profesionální wah wah pedál a tady prostě kváká jak jen může....
Jenom připomenu, že ĎÁBLOVÁ ZNÁMÁ je coververze hitu dnes už téměř zapomenutých britských Tremeloes, kteří u nás koncem šedesátých let vystoupili (tuším v Praze). V téhle kapele jsem také poprvé zaregistroval dvoukrký model elektrické kytary a tím jsem si je dodnes zapamatoval
(teprve potom jsem zjistil, že dvoukrký model používá i Jimmy Page, John McLaughlin, Denny Laine, Steve Howe nebo Mike Rutherford).
Píseň sólově nazpíval (za doprovodu ostatních) Pavel Pokorný a jeho vzrušený tenor se vám vryje do uší jako motorová pila.....
Desce dávám tři hvězdičky, další dvě desky demonstrují vyšší úroveň kapely a autorského zázemí, třebaže instrumentální mistrovství v bytostném slova smyslu zde příliš nenajdete.
Synkopy 61 stály především na vícehlasém vokálu a v tom neměly v Praze konkurenci (ani Rebels, ani Cardinals v tomhle ohledu lepší nebyli)
» ostatní recenze alba Synkopy - Festival
» popis a diskografie skupiny Synkopy