Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire cover

Manfred Mann's Earth Band / Solar Fire (1973)

Petr Gratias | 3 stars | 23.02.2012 | #

Manfreda Manna si matně pamatuji jako relikt šedesátých let. Jeho kapela úporně vzdorovala kytarovým skupinám na britských ostrovech tím, že to byl právě on, kdo vkládal do kytarové scény varhany a odlišoval tak sound své kapely. Přiznám se, že to byla pro mě tehdy spíš singlová a hitová kapela, ve které vévodil Paul Jones. Líbili se mi víc Spencer Davis Group a Animals a tak se mi v dalších letech jeho jméno víceméně ztratilo, i když jsem věděl, že hraje stále dál.
Manfred Mann patřil mezi ty varhaníky, kteří poměrně rychle vsadili na první analogové synthesizery a tak se mj. jeho jméno objevilo na albu Look At Yourself od Uriah Heep, kde hostoval na Moog synthesizer. Vlna nových kapel mě tak nějak zabránila sledovat jeho hudební kariéru, až se mi nakonec přece jenom dostalo do rukou album Solar Fire a tak jsem s jistou zvědavostí očekával, čím budu překvapen….

FATHER OF DAY, FATHER OF NIGHT – vzdálený vokál zní jako kostelní chorál a zvolna se rozlévá prostorem ve své vznešenosti. Konečně přicházío dlouhý nástup – tuttui varhan, klavírů a šumění bicích a pak už tady máme kombinaci mellotronu, hammondek, klavíru a dlouhé táhle melodie. Skladba je ovšem coververzí. Původní píseň napsal Bob Dylan. Manfred Mann patřil mezi ty hudebníky, kteří rádi tu a tam upravovali skladby jiných autorů. Kompozice má zdlouhavé nástupy. Vokální složka mi připomíná takjové zpomalené Uriah Heep – zpívá sourozenecké ženské duo – Doreen Chanter a Irene Chanter. Kytarové téma v procítěném sólovém pojetí hraje Mick Rogers. Bytelný kytarista, který má vypilovaný sound a vkládá sem napětí a zvukovou barevnost. Na druhé straně musím konstatovat, že takový Jan Akkerman, jehož derivát tady zaznívá, by zahrál sólo s větší elasticitou a technicky pečlivěji. Není to ryzí hard rock, ale také to není pravověrný art rock, pokus o progresivní rock v pompézním balení. Obě vokalistky zde ovšem dodávají skladbě církevní charakter a onu religiózní atmosféru, což podmíňují i Mannovy čitelné hammondky a playbackovaný mellotron. Bubeník Chris Slade a baskytarista Colin Pattenden tvoří solidní základ, ale nepředvádějí nic, co bychom neznali nebo neslyšeli od jiných hráčů. K závěru skladby už ona vykonstruovaná pompéznost zní přece jenom poněkud sterilně, navzdory pilovaným kytarovým partům….

IN THE BEGINNING, DARKNESS – energetičtější rockový kus. Struktura skladba je ale čitelná až přespříliš. Rytmika hraje v základních obrazcích a není příliš vynalézavá a člověk má pocit, že tahle hudba postrádá osobitost a že mu připomíná věci, které už v jistých obměnách slyšel jindy a možná i víckrát. Hardrockový riff je dost omšelý a tak stále čekám, na nějaké překvapení a neobvyklost. Manfred Mann zapojí do instrumentace Moog synthesizer s dlouhými houkavými portamenty a Rogers kouzlí s kytarovou hrou pod strojově běžící rytmikou Sladea a Pattendena. Napadá mě, že tenhle model hudby musel mít na koncertě větší sílu, než při soustředěném poslechu v teple obýváku. Formálně se hudbě nedá nic vytknout, ale podobný model hudební formy byl už v dané době válcován progresívnějšími kapelami….

PLUTO THE DOG – Mann střídá varhany Davoli, synthesizer a hammondky a kouzlí s jejich tóny v rychlých obrazcích. Slade a Pattenden dotvářejí neměnnou rytmickou kostru, do které se Mann a Rogers vměstnávají svými instrumentálními podíly. Konec skladby se přiblížil tak rychle, že jsem si to ani nedokázal uvědomit….

SOLAR FIRE – prostor pro elektronická kouzla podpíraná klasickými hammondkami přinášejí pravděpodobně klíčovou skladbu na albu, která je dobře zazpívaná a sází na jasnou melodickou strukturu. Skladba by docela dobře zapadla do repertoáru takových Curved Air, ale i třeba takových Argent. Rockovou svébytnost ji ovšem nelze upřít, ale postrádám větší dravost a rytmickou důraznost. Slade zde hraje hodně krotce, jakoby se bál do bicích více udeřit a omráčit nás nějakými podnětnými breaky. Škoda. Nakonec je to opět vokální linka obou sester a možná elektronické kouzlení, které mě dokáže nejvíc nadchnout. Tak kolem r. 1970 by to byl určitě progresivnější počin, ale v čtyřiasedmdesátém roce mě z jejich hudby leccos vyvanulo….

SATURN, LORD OF THE RING/MERCURY THE WINGED MESSENGER – propojení dvou skladeb má vážný až patetický projev. Dlouhé tóny kvílející kytary a vrčícího synthesizeru doprovázejí hammondky a opět málo výrazná rytmika. Rogersovou sólo je dobře zahrané a nahrané, ale v jeho sférických eskapádách se začíná leccos opakovat a vracet zpátky, jakoby nemohl vložit do hry více temperamentu a kytarové dramatičnosti. . Šustění Sladeových činelů jaksi zaniká v astrálních zvucích nekonečna. Mňoukání synthesizeru je takové nevývojové a opakující se schéma trochu. Nudí, teď se ovšem hudba rozběhla v rychlém tempu a celý instrumentální podíl získává na větší objemnosti. Tohle už zní výrazně zajímavěji a energetický podíl už je v melodické struktuře opravdu silný a nečekaně překvapivý, k tomu, abych se nechal nadchnout ale stále ještě chybí něco víc…

EARTH, THE CIRCLE PART 2 – skladba určité postupy stojí na symfonických základech. V mezihře máme možnost naslouchat kouzlení na hammondky v čarodějných zvukových tendencích. Zajímavě znějí opakující se tematické postupy kytary a kláves. Propojení rytmiky a synthesizerů s basy je zde výrazně nápadnější a nosnější, než tomu bylo v předešlých skladbách…

EARTH, THE CIRCLE PART 1 – zpívaný hlas za podpory Moog synthesizeru a mellotronu doplňují varhany Davoli a klavír, jehož bloudivé tóny jsou sice zajímavé, ale nahrávka je z nějaého důvodu nepustí do popředí a celý útvar působí jaksi rozplizle. Některé postupy mírně připomenou rané Genesis a teď jako bychom se vyrovnávali s nějakými jazzovými náladami a vrstevení klávesových instrumentů připomíná šlehačků na dortu a ztrácející se hlas Grega Lakea King Crimson.

Z alba Solar Fire mám velmi neutrální pocit. Možná až příliš neutrální. O schopnostech hudebníků nemám pochybnosti, ale na tomto albu se pouze nakročilo a nedokročilo. Jinými slovy se nepodařilo dostat na album více dravosti, podnětných nápadů a rytmické kreativity. Název vybízel k jiným asociacím a tak mohu udělit tři hvězdičky….

» ostatní recenze alba Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire
» popis a diskografie skupiny Manfred Mann's Earth Band

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0349 s.