Pink Floyd - Wish You Were Here cover

Pink Floyd / Wish You Were Here (1975)

hejkal | 4 stars | 17.07.2012 | #

Nadviazať na celoplanetárny úspech nie je ľahké. Nie, že by som mohol hovoriť z vlastnej skúseností, ale šípim, že očakávania nemajú hraníc a uznávajú iba jeden smer. A smerom dolu to nebude. Päť skladieb (vlastne štyri), ďalší dojem koncepčnosti, to je v skratke Wish you were here. A aspoň z pohľadu úspechu sa skupina Pink Floyd nemá za čo hanbiť.

Shine on crazy diamond v piatich dejstvách sa nekonečne dlho tiahne v melancholickom súznení, Gilmour cvrliká jeden clivý tón za druhým, až nastúpi to, čo na tejto skladbe miluje asi každý, tu-da-tu-dá a sóla, bez ktorých sa nezaobíde žiadna gitara, ktorá má ambíciu dostať sa do rúk emotívneho hráča. Milujem spievaný refrén, to je jednoducho esencia citu a muzikálnosti, nech si avantgardní chrochtáci prskajú svoje hluky bez harmónií i arómy na ľubovoľnom počte nosičov ako len chcú. Nemôžem nezmieniť saxofón, škoda, že tam je, trošku celú atmosféru posúva kamsi ku gýču. A smolné je aj to šušnenie v skladbe Welcome to the machine. Hoci sa hudobníkom podarilo navodiť dojem strojovej hudby, moc sa mi nepáči. Akustická gitara je jediným plus, inak je to až moc syntetická záležitosť. Have a cigar má trošku funky náladu (skôr duševne prítomnú, než explicitnú), celkovo je to taká normálna vec, vlastne neviem, čo by som o nej mohol napísať, vyschla studnica prirovnaní i infantilných vtipov. Zvláštny koniec uvedie titulnú skladbu Wish you were here. Z kategórie akustických balád od Pink Floyd je najlepšia, kraľuje jednoduchosti a zároveň neopakovateľnosti. Sólové unisono gitary a hlasu berie dych aj neživotným častiam prírody. Dokonalé! Zimné víchry privejú nánosy ďalších štyroch častí otváracej skladby Shine on you crazy diamond. Pôsobí zlovestnejšie, klávesy ezotericky kvília, gitara sa derie do popredia (do pozadia, respektíve do zadku sa derie naozaj málokto a z príčin, ktoré sú buď smutné, nechutné alebo súkromné a nikoho do toho nič). Niekto by mohol namietnuť, že je to len také zaplátanie prázdeho priestoru, aby z toho bol album, ale keď ono si to celé plynie a plynie a človeka z toho chytajú vážne, ale nie depresívne stavy, čo je fajnové a fajnovky nech pokojne ohŕňajú nosom!

Toto dielo sa rozhodne nedá počúvať narýchlo, chce to spomaliť a vnoriť sa do šírych vôd Tichého oceánu hudby, ktorým sa na Wish you were here rozhodne nešetrí. Je to skrátka pekná muzika.

» ostatní recenze alba Pink Floyd - Wish You Were Here
» popis a diskografie skupiny Pink Floyd