Recenze

Todd Rundgren's Utopia - Todd Rundgren's Utopia cover

Todd Rundgren's Utopia / Todd Rundgren's Utopia (1974)

Petr Gratias | 5 stars | 26.09.2012 | #

Todd Rundgren je na americké scéně opravdovým pojmem. Nejen jako výborný producent podepsaný pod řadou zajímavých alb rockové provenience (např. Were An American Band od Grand Funk Railroad, nebo L od Steve Hillage…), ale i jako skladatel, hudebník a zpěvák….
Poprvé jsem se s jeho jménem seznámil v r. 1974 – když jsem se podrobněji zabýval pobytem Johna Lennona v USA, kde Rundgren v tisku napadl ex-Beatla za jeho excesy v losangeleském klubu Troubadour. (Opilý John Lennon prožíval velké období frustrace, holdoval alkoholu víc než bylo zdrávo a ztropil zde výtržnost s dámskou vložkou Kotex na hlavě….) Morálně měl Rundgren pravdu, ale obecné mínění se postavilo na Lennonovu stranu. Beatlesovská minulost měla stále velkou sílu a jeho společenská angažovanost na sebe strhla značnou pozornost mládeže… Rundgren sice v řádcích uznal Lennonův význam, ale napadl jeho chování bez patřičného respektu…
Jméno Rundgren už jsem nezapomněl a asi za dva roky nato se ke mně dostalo album Todd Rundgren´s Utopia, které mě velmi zaujalo. Nedávno jsem album získal v CD verzi a tak se zase velmi rád vrátím do jeho atmosféry…

UTOPIA – mocný zahajovací úvod tak trochu ve stylu Mahavishnu Orchestra, nebo Franka Zappy, ale tahle kapela stojí víc rozkročená na rockové platformě. Nicméně kompoziční postupy vycházejí z pera studovaného hudebníka a hudebního aranžéra. Vrstvení harmonické struktury má patřičnou razanci a postupy jako u vážné hudby modernizované rockovými prvky. Kytarové party se drží v rámci celku, ale více prostoru získává synthesizer M. Froga Labata. Musím ocenit výtečnou práci bubenických postupů Kevina Ellmana a baskytaristy Johna Sieglera. Rytmika, jakoby si byla vědoma důležitého základu sem vkládá barvité breaky a úderné attacky. Todd Rundgren si střihne výtečná unisono s dvojími klávesovými nástroji Moogy Klingmana a Ralpha Schucketta. Instrumentálně hodně předimenzovaný hudební prostor, kde se střídá hodně tónových barev, ale hudba se nevymyká kontrole, důrazně propracované pasáže jsou výtečně pojednané a teprve teď si člověk uvědomí, že poslouchá album z koncertu (!) Před mikrofonem stojí Todd Rundgren. Má výtečný hlas. Není to zpívající kytarista, ale je to opravdový frontman i v hlasové poloze. Jeho hlas zní rozpjatě (mírně jako Mark Farner z Grand Funk Railroad, ale je v něm více prožitku a možná hlouhbky podání). Skladba je ovšem monstrózním příkladem více jak čtrnáctiminutové kompozice – na které se podílel Rundgren společně s bývalým kytaristou Traffic Dave Masonem. Tohle není klasický hardrockový model, tohle je americký model progresivního rocku, i když v dalších fázích skladby jsou syrové kytarové party a pulsující rytmika chvílemi naroubovány do hardrocku, který mírně rozmělňují klávesy. Není to ale rocková suita, ale jedna dlouhá kompozice jednoho názvu, ovšem s výtečně řazenými kompozičními postupy, takže se nedostáváme do nějakého klišé, ale pořád jedeme na tobogánu…..

FREAK PARADE – pod další skladbou jsou podepsáni členové Utopie, ale já tady zřetelně cítím vliv Franka Zappy. Teď jako by Rungren chtěl poškádlit Pink Floyd kolem r. 1970 a klouzavé gilmourovské party znějí velmi sugestivně. Ale jenom na chvíli, vedle synthesizeru je zde v popředí elektrické piano a společně s výbornou baskytarou se dostáváme mírně k jazzu. Tohle je ovšem jedinečně proaranžováno. Famózní nástupy a smysl pro jemné detaily. Tady vstoupí do tématu zase fusion. Tahle kompozice drží výtečně pohromadě a obdivuji hráče, kteří v sobě museli nalézt hodně vnitřní disciplíny, aby se dokázali prosadit v takové výtečné souhře. Ano, tady se veselé zappuje, až se hory zelenají. Nechybí zde smysl pro humor, hraný patos a lyrika a tak výtečně vypreparovaná funky rytmika Sieglerových basů a Ellmannových bicích. Další pasáže uberou na dravosti a přesuneme se do hájemství soundtracku, ale zase jen na chvíli. Z pozadí zaznívá uvolněná nálada a smích a zajímavě modulované basové postupy. Tónový generátor, nebo synthesizer zde najednou spustí takovou dělostřelbu se strašidelným astrálním dozvukem. Klingman a Schuckett řádí na dvoje klávesy s velkou razancí a celková atmosféra graduje do impozantního finále. Přísahal bych, že v téhle partě hraje na klávesy slavný George Duke, ale není tomu tak. Ostatně teď se dostává do sólistického závěru Sieglerova baskytara a ta odvádí skladbu do závěru…

FREEDOM FIGHTERS – propojování classicalrockového tématu s rockovými aspiracemi se děje hned v úvodních taktech skladby. Fantastické sbory a výborná melodická linka, v harmoniích trochu připomíná rané Grand Funk Railroad (kolem Loneliness, nebo Closer To Home). Rytmika lehce, ale důrazně našlapuje a pak už je to pulsace a pořádně prokrvené hráčské podíly všech zainteresovaných stran. Rungrenova kytara je technicky suverénní, ale není to model absolutního kytarového hrdiny, který za sebou táhne celou kapelu. Rundgren má smysl pro proporce a tak je většinově součástí kolektivu, a jenom občasně „povyskočí“ nad schéma. Prostě paráda.

THE IKON – Závěrečná skladba je ovšem opět kompoziční oříšek na víc než třicetiminutové ploše. Místy se prokreslované fusion a progrock v něčem připomíná s britskými Brand X, ale ti začali až o tok později. Kdo je milovníkem kreativního a invenčního hráčského postupu a dokáže docenit, co tahle parta jménem Utopia ze sebe dokáže vydolovat, ten docení tohle instrumentální řádění. Frog Labat zde společně s Rundgrenem opravdu řádí jako o život. Další postupy se ale vrhnou jiným směrem. Rundgren sem vloží prvky klasicky zpívaného rocku, které v naivních harmoniích zněly v šedesátých letech ve skupině The Nazz. Dokáže spojit dávnou minulost s dobovými požadavky na náročnost a muzikantskou vyspělost. Dokáží šokovat nečekaným diskotékovým rytmem (který beru jako nadsázku) a nad šlapající přímočarou rytmikou, která v dalších taktech získá technicky proměnlivé liché rytmy. Baskytara a bicí jsou opravdu v rukou vyhraných mistrů, kteří velmi lehce a jaksi logicky přecházejí z žánru do žánru. Vokální party zabrousí do klasické písničky, ale i k vedeným vokálům ve stylu Queen nebo místy i k Yes. Jinak je tahle hudba ale hodně vzdálená tomu, co jmenované kapely produkují. A opět se tady rozbíhá divoká jízda, která má svoje zahřívací kola dávno za sebou. Rundgren a všichni ostatní muzikanti si zdvořile přepouštějí prostor k vlastní prezentaci, ale přesto tohle všechno drží pohromadě. Slast pro uši při poslechu a nepochybují o tom že i slast pro oči na koncertech, které jsem pochopitelně neviděl…. Plnokrevný muzikantský počin až do konce na plný plyn!

Todda Rundgrena jsem viděl „naživo“ na Rockpalastu“ v pozdních sedmdesátých letech u nás v televizi a musím konstatovat, že i naživo tahle muzika měla neobyčejnou sílu. Je to ale americké pojetí progresivního rocku. V lecčems se ale tahle hudba může protkávat se solárním rockem Steve Hillage. Vedle technicky obtížných pasáží však tahle hudba nepostrádá barevnost a hravost a muzikantskou superkreativitu a když za nic jiného, tak za tohle ji náleží pět hvězdiček.



» ostatní recenze alba Todd Rundgren's Utopia - Todd Rundgren's Utopia
» popis a diskografie skupiny Todd Rundgren's Utopia

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0362 s.