Cocker, Joe - With A Little Help From My Friends cover

Cocker, Joe / With A Little Help From My Friends (1969)

Akana | 4 stars | 04.07.2014 | #

Po Vanu Morrisonovi se stal Joe Cocker dalším, kdo dokázal, že i prachsprostý bělouš - ještě ke všemu z Ostrovů - může svým zpěvem směle konkurovat svým černým soulovým kmotrům, v jeho případě především Rayi Charlesovi, svému největšímu vzoru. Už na svém slavném debutu je jeho hlas nezaměnitelný a ve svých pětadvaceti má patinu životem drceného čtyřicátníka. Jeho soul je stejně hluboký a procítěný jako u žánrových klasiků, ale výběrem repertoáru i rockovější instrumentací míří především do řad bílého publika.

Narozdíl od zmíněného Morrisona je od počátku hlavně interpretem, ačkoli album obsahuje i tři písně, které napsal spolu s klávesistou svého Greasy Bandu Chrisem Staintonem a nejde o žádné podřadné vycpávky (mým favoritem je Marjorine). Nicméně těžiště leží jasně v převzatých skladbách, jejichž originální úpravy ale netrpí přílišnou poplatností původním verzím. Jako první samozřejmě vytane na mysli titulní a pro Cockerovu kariéru klíčová předělávka popěvku With a Little Help from My Friends od The Beatles, z něhož sheffieldský křikloun vybudoval mohutnou soulovou baladu a mimo jiné tak stvořil i jednu z hymen woodstockého národa. Výrazně si přizpůsobil i dvě Dylanovy písně (Just Like a Woman, I Shall Be Released), což vzhledem ke značně odlišnému pěveckému naturelu nepřekvapí. Méně netradičně pojal Don't Let Me Be Misunderstood, výborně si poradil s hybným kouskem Feeling Alright z repertoáru skupiny Traffic.

Vedle členů doprovodné kapely se na nahrávce podílela i řada es soudobé muzikantské smetánky jako Jimmy Page nebo Steve Winwood (v coveru "svých" Traffic ovšem nefiguruje) a mihne se tu i jedno eso let příštích - budoucí akcelerátor bowieovských majstrštyků Tony Visconti. Nejsme ale svědky žádných sólistických exhibicí, všichni hrají na zpěváka a Cockerův hlas eskalující od rozněžnělých přes dravě rytmické až po pateticky vypjaté, sbory vyztužené polohy, utáhne celou desku s prstem v nose. Popové úlitby Cockerových slabších let jsou zatím daleko a album With a Little Help from My Friends ho zachycuje v té nejlepší formě a především s repertoárem odpovídající kvality.

Recenze již zveřejněna na xplaylist.cz

» ostatní recenze alba Cocker, Joe - With A Little Help From My Friends
» popis a diskografie skupiny Cocker, Joe