Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water cover

Simon & Garfunkel / Bridge over Troubled Water (1970)

Akana | 5 stars | 05.02.2015 | #

Předtím, než se kroky Paula Simona a Arta Garfunkela podruhé a tentokrát definitivně rozešly, stihla ještě dvojice předložit světu svoje produkčně nejvyšperkovanější dílko Bridge Over Troubled Water. Tytam jsou jednoduché kytarové aranže z jejich začátků, zvuková koruna písniček se košatí a vyzrává. V gospelem ovlivněné titulní skladbě, kde se Garfunkelův alabastrově čistý hlas v závěru rozpíná až k závrati, ho ještě podepírají vznosné smyčce aniž by sentiment začal přetékat. Peruánskou melodii El Condor Pasa, o níž se Simon domníval, že je lidového původu a až později zjistil, že má i svého autora, stylově doprovodil soubor Los Incas a vzniknul tak vzor pro nesčetná kýčovitá zpracování všelijakých pseudorelaxačních hráčů na panovu flétnu, která samozřejmě z čisté nádhery originálu nemají zhola nic.

Tady nebo třeba v jamajskou hudbou zlehka dotčené Why Don't You Write Me můžeme už vypozorovat Simonův zájem o exotické hudební světy, který u něho naplno propukne o patnáct let později. Křehkou zasněnost prvních dvou písní střídá nakažlivý rytmus i melodie dalšího velkého hitu Cecilia a jásavé dechy ve svižné Keep the Customer Satisfied. Následující So Long, Frank Lloyd Wright mi námětem i nostalgickou náladou zase připomíná pozdější Simonův kousek zmiňující jiné slavné umělecké jméno, a sice Rene and Georgette Magritte... z alba Hearts and Bones.

The Boxer otvírající druhou stranu LP je jedním z vůbec nejsilnějších výtvorů dua. Má docela jednoduchou základní strukturu, ale v aranžích či harmonii skrývá nejeden rafinovaný detail (mohutné ale zastřené údery bubnu v bezeslovném refrénu, mezihra na steel kytaru, rytmické přizvukování harmoniky, dynamické změny, gradace v závěru), které dohromady tvoří dokonale vyvážený, čistý písničkový tvar završený působivým Simonovým textem.

Notoricky známými songy se ovšem potenciál alba nevyčerpává. Stejnou pozornost si zaslouží i ty nenápadnější jako zmiňovaná Why Don't You Write Me, Baby Driver s řízným saxofonovým sólem, The Only Living Boy in New York nebo nenucená pocta vzorům Bye Bye Love od Everly Brothers nahraná v živé verzi. Simon s Garfunkelem dokázali na této desce průzračnost svých písniček zvukově vyzdobit tak, aby nepřekročili hranici přílišné okázalosti a na rozloučenou předvedli to nejlepší, co jejich vyvážené spojenectví skýtalo.

Recenze již zveřejněna na xplaylist.cz

» ostatní recenze alba Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
» popis a diskografie skupiny Simon & Garfunkel