Psí Vojáci - Nalej čistého vína, pokrytče cover

Psí Vojáci / Nalej čistého vína, pokrytče (1991)

muryru | 5 stars | 13.02.2015 | #

Nalej čistýno vína,pokrytče (tento verš se objevuje v písni Poseru se štěstím) je oficiální dlouhohrající debut skupiny Psí vojáci. Natočen byl v červnu 1990 a vydán počátkem roku 1991. V době vydání měla kapela už za sebou více než desetiletou kariéru,a archivní nahrávky z předcházející doby později vyšly na pěti oficiálních CD. Albu předcházelo (již mnou recenzované) o rok starší čtyřpísňové EP z edice Rockdebut.
Změna společenských poměrů zachytila Psí vojáky na vrcholu slávy. Stále byl aktuální jedinečný "druhý" repertoár P.V.O.(tak se soubor v roce 1986 přejmenoval,aby mohl veřejně vystupovat v šedé zóně) z let 1988-89, který vlastně nikdy nevyšel pohromadě,
Topolova pódiová prezentace byla tehdy velmi divoká - ony pověstné koncerty, kdy hrál celým tělem se zakrvácenýma rukama, ovšem nikoli coby image nebo póza,ale coby naprosto autentický stav duše opravdového umělce, který bojoval se svými démony, předkládal publiku to, co žil. Neznám příliš autentičtějších tvůrců v našem rocku.
To byla základní deviza. Druhou devizou bylo, že v tomto období po letech, kdy undergroundoví Psí vojáci dělali složité, nepřehledné velmi temné skladby, které konvenzovaly užšímu spektru posluchačů, přišli Psí vojáci (zčásti už v předchozím období,ale naplno až v repertoáru, jehož část je zachycena na této desce) s mnohem jednoduššími, hitovějšími skladbami, které akceptovalo mnohem širší publikum, než undergroundové ghetto či nároční alternativisté.
Ve vrcholném období nabitých sálů a čerstvě nabité svobody v létě 1990 Psí vojáci napochodovali do studia AUDOLINE v Brně, aby dali vzniknout prvnímu oficiálnímu albu.
Samozřejmě sáhli po osvědčených hitových peckách - album otvírá jeden z největších hitů Russian Mystic Pop.Op.IV (Hej,hej), následuje dramatická Bílá a studená. Ze skladeb z EP znovu nahráli, tentokrát lépe, navíc i s promluvami ve stop-timu, Marilyn Monroe (na Žiletky, Sbohem a řetez a Psychokillera se bohužel znovu nedostalo, což byla, vzhledem k tehdejší nedostupnosti a faktu, že nosič nevyšel na CD, obrovská škoda). Dalším hitem bylo nespoutané Černé sedlo. Melancholičtější polohy Filip a spol.uplatnili v Russian Mystic Pop Op.II (Černý sedlo) a V září už nikdy netanči - vyloženě lyrické introvertní záležitosti, autenticita, citovost a opravdovost až na dřeň. Album uzavírá svižná rocknrollovka Znám svýho známýho.
Do výčtu skladeb ještě zbývají dvě tehdy novější věci,které se ukázaly jen sezónními skladbami - Strenž dizájr (s krásnou melodií a náladou) a Poseru se štěstím (zčásti hitová a zčásti odkazující k freejazzovým strukturám skladeb, posluchačsky ne tak vstřícných). Možná místo nich mohly být přece jen zařazeny hity z EP, anebo další pecky, které tehdy soubor hrával - Hospoda, V koupelně je vana, Vymeť mě koštětem, Představy anebo třeba Hrůza rodinná, která ostudně nebyla doteď vydána na žádném oficiálním,ani retrospektivním albu.
To by teprv bylo album.
I tak vzniklo nádherné dílko. Argument, že Psí vojáci neuměli hrát nebo že jejich skladby jsou plné falešných tónů, nemohu přijmout, recezent album asi opravdu neslyšel. A k Topolovu zpěvu - netvrdím, že byl nějaký pěvec, ale když recezent níže napsal, že neuměl zpívat, moc by mě zajímalo, kdo z našich rockerů podle něj zpívat uměl. Jeho projev byl opravdový,originální,předsvědčivý, zajímavě proměnlivý od lyrických poloh k hysterické divokosti. Opravdu nevím, jestli by autenticitě pomohl nějaký školený "opravdový zpěv" - neumím a ani si nechci představit.
Jsem rád, že Psí vojáci byli právě takoví a opravdu mi (a vím, že zdaleka neje mně) na naší scéně chybí.

» ostatní recenze alba Psí Vojáci - Nalej čistého vína, pokrytče
» popis a diskografie skupiny Psí Vojáci