Recenze
Kansas / Audio-Visions (1980)
Z nového produktu amerických Kansas mám velkou radost, poslouchám ho snad obden a o tom, že je to geniální materiál jsem skálopevně přesvědčen. Napadlo mě, postavit ho vedle starších věcí, jak si asi povede, jak obstojí a jako partnera jsem mu vybral album Audio-Visions.
Deska vyšla v roce 1980 a znamená citelný ústup z progresivních pozic, na stranu popu se kloní jak dobovým soundem, tak aranžérským zpracováním. Ne, není to příliš markantní propad, nejedná se o žádné zašpinění dobrého jména kapely, sestava je doposud pevná, první trhliny ale už doznává rozdílný pohled na směřování souboru. Slovo přístupnost bylo hlavním motem alba i téhle doby všeobecně a když mám srovnat s přítomností, tak zvukově obstát nemůže (třeba za dvacet let si lidé řeknou o dnešním zvuku, že to byl běs, i když silně pochubuju, kam dál by mohl vývoj směřovat). A kompozičně? Není to zlé, je to jiné, epičtější, rozmáchlejší, ale v balení tehdejších měřítek.
Píseň Hold on není jen obrovský hit kapely, předně je to ale dojemná překrásná píseň se Steinhardtovou legendární houslovou stopou. Dál je tu Relentless, symbol produkce Kansas a výzva Steve Walshe předvést své hrdlo. Anything for you je rozvrstvená, dynamická a aranžérsky zajímavá práce. Výpravná, epická velekněžna Curtain of iron, musela uzrát v době z před pěti let. Rafinovanost Don't open your eyes vyniká v houslové technice a symbolika No room for a stranger je uchvatná. Klavírní barvy Back door dojmně desku uzavřou.
Cítím částečnou spokojenost, ale i produkční ústupky a ty už v dnešní době kapela naštěstí dělat nemusí. Raděj se navrátím k Prelude Implicit.
» ostatní recenze alba Kansas - Audio-Visions
» popis a diskografie skupiny Kansas