Recenze
Rypdal, Terje / Waves (1978)
Ačkoli mi norský kytarový mohykán Terje Rypdal není zcela neznámý, v knihovně mám jen ranější After the Rain. Teprve nedávno rozšířilo mou diskografii projekt s hvězdami fúze Vitoušem a deJohnettem (1979) a právě toto album.
Hustý perkusivní prales Jona Christensena a lámané kytarové figury ovládají startovní Per Ulv. Jsme o krok blíže klasické fúzi s ostrou rytmikou a skvělými trubkovými vstupy Palla Mikkelborga. Karusell jde vstříc zaměření ECM na meditativní polohy. Toliko letmé doteky dechů, bubny, basa a kytara hýbají dějem téměř podprahově. Stenskoven mistrně plyne kol hypnotické smyčky s nezbytnou dechovou jízdou. Titulka vtrhne do ringu s nervní, až freejazzovou roztěkaností. Podobné nezbednosti tropili i King Crimson Mark II o nějaký ten rok dříve. The Dain Curse je vysoce zápalná fúzová střela, po půli ovšem převládne ambientní nádech, zlehka odeznívající. K pozdvihnutí, kontemplaci a duchovní očistě je tu závěrečný obelisk - Charisma.
Kdo zná zaměření značky ECM, bude lépe v obraze. Akustickou prvotinu pro ně nahrával za dva roky i Luboš Andršt. Minimalistický jazz, z velké části oproštěn od hřmění a decibelů. Žádá si volume maximálně doprava. Masa, sunoucí se trpělivě jako věkovitý vodní tok. Ne pro všední den, přesto dokonale relaxační. 4/5
» ostatní recenze alba Rypdal, Terje - Waves
» popis a diskografie skupiny Rypdal, Terje