Santana - Carlos Santana & Buddy Miles! Live! cover

Santana / Carlos Santana & Buddy Miles! Live! (1972)

hejkal | 4 stars | 24.09.2022 | #

Santana a Miles naživo

Album s neinvenčným, ale výstižným názvom Live nahral kdekto, ale Carlos Santana s Buddy Milesom v roku 1972 urobili jeho podstate zadosť.

Santana mal koncom roka 1971 za sebou tri vynikajúce hardrockové albumy, ale trenice medzi hráčmi spôsobené rozdielnymi hudobnými víziami (aby som bol diplomat) a drogová závislosť niektorých členov jeho kapely spôsobili, že musel postupne hľadať nových hráčov. V štvorici s perkusionistami Escovedom a Lewisom (Luisom) a gitaristom Schonom sa napokon spojili s bubeníkom Buddy Milesom. Ten hral v legendárnej priekopníckej kapele Electric Flag a tiež s Jimim Hendrixom v Band Of Gypsys. Následne sa vydal na sólovú dráhu (najprv ako Buddy Miles Express), keďže patril k tým maniakom, čo popri bubnovaní i spievali. Obchádzali sa perkusionistami, pribrali druhého bubeníka, aby mohol Miles stáť i za mikrofónom, naškrečkovali i dychára, basáka a klávesistu a mohli ísť na pódium.

Nahrávka Live! vyšla v júni 1972 a zachytáva koncertné vystúpenie na nový rok 1972 na Sunshine ’72 Festivale v Honolulu na Havaji. V USA zožala úspech, veď bola 8. v rebríčku a ocenili ju platinou. Čo je zaujímavejšie, ide akoby o zavŕšenie Carlosovho „hard“ obdobia, posledný naozaj tvrdý album, aký v 70. rokoch spáchal. Caravanserai z októbra toho roka bude znieť o poznanie inak. Repertoár polepili, kde sa dalo.

Úvodná skladba Marbles je zo sólovky Johna McLaughlina Devotion (1970), na ktorej Miles bubnoval. Lava je Milesova vec, Evil Ways je klasika z debutu Santana (1969), Faith Interlude spichli obaja protagonisti spolu, Them Changes je z rovnomenného albumu Milesa (a ide o úpravu skladby Changes, ktorú hral s Hendrixom), no a celostranový „džem“ Free Form Funkafide Filth je presne taký, ako čakáte. Inštrumentalisti sa vyblbnú.

No dobre! To sú fakty, ujúkajú práve pravoverní konšpirátori túžiaci po šokujúcich odhaleniach, aké vznikajú len pri posedení s lahodným mokom v krígli. Ale čo je to vlastne za muziku? Chuťovka, riekli by degustátori. Bomba, drukujú generáli. Rock ako z partesu, dodávam ja. Povinné latino je stráviteľné, dychy správne korenisté, keby som písal kuchársku knihu, hneď mám nadostač osvedčených receptov a postupov, ktoré vo výsledku prinášajú čerstvú a sviežu poživeň ušiam i duši. Tempo je niekedy až frenetické, taká Evil Ways s dychmi uháňa ako paragraf 363 pred sudcami. Niekoho by mohla záverečná psychedelická „džemovačka“ unaviť, ale čo som ja niekto? Moje meno je Nikto! Ak vnímate popkultúrny odkaz, tak isto viete, akú mienku mám o svojom vkuse. A ak nie, tak napoviem – lupu nepotrebujete. V podobných hudobných orgiách sa vyžívam, a preto sa neostýcham vymáchať sa v celom albume aj opakovane.

Miles zomrel v roku 2008, ale jeho meno zo stránok histórie hudby len tak nevybledne. Santana je legenda už za života a musím uznať, že spolu im to hralo náramne. Live! si užívam hedonisticky. Odporúčam každému milovníkovi živelnej a živej rockovej muziky.

» ostatní recenze alba Santana - Carlos Santana & Buddy Miles! Live!
» popis a diskografie skupiny Santana

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0335 s.