Sacri Monti - Sacri Monti cover

Sacri Monti / Sacri Monti (2015)

Voytus | 4 stars | 07.02.2023 | #

Debutové album Sacri Monti vyšlo v roce 2015 na značce Tee Pee Records. Nástrojové obsazení a celkový zvuk nezapře dávné hard rockové vzory počátku 70. let, jako Deep Purple, Atomic Rooster nebo Black Sabbath, to vše korunováno psychedelickou příměsí Hawkwind. Albu dominuje nezvladatelná energie a monoliticky sevřený zvuk. Šest skladeb se stopáží mezi 5 až 12 minutami dávají tušit psychedelické jamování.

Desku startuje naléhavě vystavěná skladba Staggered in Lies. Nejprve se z hlubin prastaré jeskyně ozývá jen tajemný hukot, do něhož záhy vstupuje osamělá kytara, jejíž tóny se tříští o stěny. Nástup celé sestavy se rovná účinku sopečného výbuchu nebo běhu přes bitevní pole. Zvláštní rozostřenost zvuku na první poslech znemožňuje zachytit konkrétní riffy a melodie. Celé album tak působí jako rozmazaná fotografie, v níž se na první pohled všechny objekty slévají v jedno, případně přecházejí jeden ve druhý. Ostré fuzzové kytary vytvářejí zapeklité propletence, mezi nimiž probleskují zkreslené varhany, ještě umocňující zvukový nátlak. Aby se to šílenství úplně nerozsypalo, je tu jistota v podobě basy a bicích - které ovšem nechtějí zůstat jen pouhým doprovodem, takže se často pouští do divokého řádění. Mohutnou zvukovou stěnou si razí cestu zpěv. Trochu schovaný a ve většině písní poměrně řídký. Ve druhé skladbě Glowing Grey ještě navíc prohnaný přes leslie efekt, což známe například z Planet caravan. Zde je ono bitevní pole mezi jednotlivými nástroji hmatatelné nejvíc. Obě kytary spolu chvílemi svádí drsný boj, chvílemi se ve dvojhlasýchn linkách spojují proti ataku hammondek a kosmických pazvuků a syčení prastarého syntezátoru.

Třetí skladba Slipping From the Day se valí v pomalejším tempu, místo refrénu nabízí po každé sloce výrazný riff se sílou parního bucharu. Je první skladbou, která nabízí občasné zklidnění s vybrnkávanými akordy, rozrážejícími všudypřítomný kouřový opar.

Maniakální nasazení nepolevuje ani v druhé půli alba. V Sittin’ Around In a Restless Dream nasadí bubeník zběsilé tempo a ani na moment se nezastaví. Skladbu provází zatím nejvýraznější riff, o slovo se opět hlásí kytarové dvojhlasy po vzoru Wishbone Ash. Rytmické zasekávačky zase připomenou časy, kdy se po zemi proháněl Atomový kohout. Pátá věc Ancient Seas And Majesties je ve znamení neklidného, rozlamovaného rytmu. Své místo na slunci si zde snaží urvat Slide kytara a úspěšně se jí daří převálcovat zpěv.

Závěrečný dvanáctiminutový epos Sacri Monti rozehrává baskytara, které se chvílemi daří krotit oba “neukázněné” kytaristy. Skladba postupně narůstá, ale pořád v ní probleskuje riff z úvodu. Určitá osudovost motivů z ní dělá ideální závěr. V polovině bubeník přejde na tribální rytmus, monotónní basa mu v tom zdatně sekunduje a kytaristé s varhaníkem nad tím staví rozsáhlý psychedelický jam odněkud ze vzdálených hlubin vesmíru. Skupina tu zasahuje i do progresivně rockového území, které hodlá více prozkoumat na dalším albu.

Závěrem: Nenacházím slabších míst, je to tak natlakované album, že se na ně jednoduše nedostalo. Ano, možná by to chtělo čitelnější zvuk, ale ono se to po pár posleších otevře, a pak zjistíte, že to je autentický projev skupiny. Velmi podobně totiž znějí i živě.

» ostatní recenze alba Sacri Monti - Sacri Monti
» popis a diskografie skupiny Sacri Monti

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0336 s.