Living Colour - Stain cover

Living Colour / Stain (1993)

penoz | 4 stars | 28.09.2007 | #

Epic 472856 2, 53:28
Black power Living Colour
Černoši a hard rock nebo metal, kdo to kdy slyšel? Už nejméně pět let ale nikoho nenapadne toto spojení zpochybňovat a většina bělošských metalových kapel má při poslechu nahrávek Living Colour nad čím přemýšlet než se dá do usilovného, patrně zbytečného cvičení. Hudba skupiny bývá označována jako funk metal, ale vzhledem k nepřebernému množství vlivů absorbovaných a přetavených kapelou, je tato nálepka málo výstižná. Bývalý baskytarista Muzz Skillings to kdysi vyjádřil: "Jsme rocková kapela, která má svůj pohled na vše." Což lze potvrdit u hudby i textů.
Ani potřetí nebudou příznivci inteligentního rocku ovlivněného kdečím, zejména však talentem členů skupiny, zklamáni. Autorsky se zapojil také nováček Doug Wimbish. Stain je dosud nejvíce kolektivní dílo. Reid, autor většiny materiálu na prvním i druhém albu, se podílí s jedinou výjimkou na všech skladbách, ale jen dvě složil a opatřil textem sám. Vlastními silami napsanou nejchytlavější věc na desce tu má bubeník Will Calhoun, pomalejší nádherné Nothingness. Nejspíš to bude příští singl (?). Když otevřete krvavě rudou krabičku a vložíte disk do přehrávače doslova se na vás vyvalí smršť úvodních nahrávek Go Away, Ignorance Is Bliss, první singl Leave It Alone a Bi. Vydechnout si není příležitost ani dál. Po celých téměř čtyřiapadesát minut (evropská verze má dvě skladby navíc) je co poslouchat. Calhounovy přesné, razantní a pestré bicí, Wimbishova hutná, mnohovrstevná baskytara, Gloverův hlas zvládající jakékoli tempo a zákruty hudby i textů. Přes technickou vyspělost kapely hraničící s dokonalostí je Reid také tentokrát se svými kytarami, a poprvé v tak velkém rozsahu i kytarovými syntezátory, pro nezaměnitelný zvuk Living Colour nepostradatelný. Jeho fantazie a šikovné prsty vytvářejí neuvěřitelné zvuky. Ať hraje sólo (zkuste třeba Leave It Alone, Never Satisfied, zejména však Mind Your Own Business) nebo doprovod. Zajímavé zvukové experimenty jsou v instrumentálce WTFF a ve "smyčcovém" Hemp. První bonus T.V. News navozuje "květinovou" atmosféru druhé poloviny 60. let. Nápodobou sitáru připomíná Harrisonovo Within You, Without You ze "Seržanta", zaujmou i Calhounovy bicí. Druhým přídavkem je živá verze jedné z nejlepších skladeb předchozího LP Time’s Up. Love Rears Its Ugly Head (Láska vystrčila svou ohavnou hlavu) zdařilý disk, obohacený opět množstvím konkrétních zvuků, uzavírá. Abyste postihli a vychutnali vše, musíte si pustit ještě několikrát.
**** Petr Nožička Moravský Jih 9/1993

» ostatní recenze alba Living Colour - Stain
» popis a diskografie skupiny Living Colour