Recenze
Emerson, Lake & Palmer / Works, Vol. 1 (1977)
ELP Works I 2CD (1977) remastrované v r.2001
Toto album je podľa môjho gusta: skladby klasickej moderny so symfonickým orchestrom, rockové pesničky, pestrý guláš štýlov, ktorý možno nedrží pokope, ale to som ani nečakal.
Každý člen zložil jednu stranu pôvodnej 2LP a poslednú 4. stranu spoločne.
CD1
1.Piano koncerto. Podľa bookletu Emerson strávil takmer celé roky 1974 a 1975 skladaním a nahrávaním koncertu. Rodil sa ťažko: počas nahrávania mu zhorel dom aj s podkladmi k dielu, písal to odznova. Ťažkosti boli i s Londýnskou filharmóniou. Podľa Emersona, hráči dychovej sekcie nástrojov si vzadu čítali porno časopisy a dirigent to prehliadal. Proste orchester nemal o túto hudbu záujem. Ďalšie problémy ešte len čakali s nákladnou realizáciou koncertného turné. Bez ohľadu na to všetko je to skladba na úrovni, v štýle počúvateľnej klasickej moderny 20. storočia a hádam ľahko stráviteľná aj pre artrockových fanúšikov.
LP strana Grega Lakeho (2.-6. skladby) je symfonicko – pesničková. Samozrejme, obrovský hit C’est La Vie jednoznačne kraľuje. Snáď to nie je kacírske prirovnať silu skladby k Epitaph z 1.LP/CD King Crimson. U ostatných skladieb by som uvítal aranžmá pôvodných ELP nástrojov. Po viacerých posluchoch to akceptujem ako príjemné pesničky, ktoré však s artrockom nemajú veľa spoločné.
CD2
Palmerove skladby (1.-6.) sa snažia byť farebné nástrojmi i štýlmi. The Enemy God Dances – úprava Prokofjeva, viac ako 3-minútové úžasné bolero, kde vyniká kontrast symfoňáku a bicích. LA Nights a New Orleans sa mi javia ako najslabšie z albumu.
Jemná úprava Bacha v Two Part Invention je vystriedaná čudným ďžezrockom Food For Your Soul (pre moju dušu nie). Orchestrálna úprava Tank je zaujímavá, dávam ale prednosť originálu.
Spločné skladby ELP (7.-8.). Úprava Coplandovej skladby Fanfare for the common man znie mojim ušiam lahodne a tak ako od ELP očakávam. Bol z toho i singlový hit. Záverečná skladba Pirates je zaujímavá nielen obsahom, ale i vznikom. Pôvodne zamýšľaná ako filmová hudba, po rozplynutí filmového projektu Normana Jewisona
„The Dogs of War“, na podklade Emersonovej hudby tvrdo pracovali Lake s textárom Pete Sinfieldom na dopracovaní speváckych partov a textov. Skladba je veľmi príjemná, nápaditá, vraj sú kritikmi cenené aj texty.
V booklete je historka, keď v čase dokončovania Pirátov v parížskom štúdiu, ELP obdržali pozvánku od Leonarda Bernsteina, v tom čase bol v Paríži tiež. Pri tej príležitosti mu prehrali túto čersto natočenú skladbu. Slávny skladateľ, bez toho, že by vopred vedel, kto je spevák, utrúsil práve k Lakemu: „vieš, spevák nie je zlý“. Lake mu na to: „Thanks, Lennie“. Na to sa obaja rozosmiali.
Album je doplnený 3 bonusmi z kocertu v Indiane 24.1.1978 : Tank, The Enemy God Dances... a Luskáčik (Nutrocker). Kvalita zázanu slabá, ale prevážená kvalitou vynikajúcich improvizácií.
Je to zvláštne dielo, kritikmi menej cenené, možno by z toho bolo kvalitné cca 50 minútové CD, čiže menej je niekedy viac. Pre mňa, skalného fanúšika Nice a prvých 6 štúdioviek ELP je toto dielo
Works I za 4 hviezdičky.
» ostatní recenze alba Emerson, Lake & Palmer - Works, Vol. 1
» popis a diskografie skupiny Emerson, Lake & Palmer