Mayall, John - The Turning Point cover

Mayall, John / The Turning Point (1969)

hejkal | 3 stars | 03.11.2009 | #

Keď už som minule načal albumy Johna Mayalla, ktoré sa zaobišli bez bicích, počiatok tejto zvláštnej črty je možné vystopovať v roku 1969, kedy Mayall doslova prezentoval názor, že blues sa stále viac stáva hlučnou záležitosťou, ktorá využíva hlasnú rockovú rytmiku, a tak sa rozhodol dokázať, že blues sa dá robiť aj v komornej zvukovej hladine a aj tak má silu a takzvané gule. Mayall považoval za hlavného vinníka práve bicie (inšpiroval sa údajne u džezmana Jimmyho Geuffreho), čiže ohlásil zostavu v zložení gitarista, basák, dychár a John ako harmonikár, gitarista, spevák a perkusionista v jednom.

Skôr, kým sa dostanem k albumu, nedá mi, musím oceniť odvahu, ktorá z tohto činu dýcha. Hard rock a ďalšie tvrdšie štýly sa drali na vrchol hitparád a tu zrazu niekto vyhlási, že nejde s prúdom a skúša iné cesty. A ešte má aj tú odvahu, že sa s týmto tichým ansáblom postaví pred publikum a uspeje!

The turning point je, ako dáva tušiť už predchádzajúca veta, živý záznam vystúpenia vo Fillmore East. Dravosť a energiu skupina vybalí už v úvodnej The laws must change. Deklarovanú tichosť si poslucháč užije v Saw mill gulch road. Tradičnú dvanástku I’m gonna fight for you J.B. Mayall podáva prevažne iba za pomoci akustickej gitary a spevu, s výnimkou sólovej pasáže. Perfektná saxofónovka So hard to share kladie dôraz na inštrumentálne plochy, California využíva opakovaného basového behu, ktorý má v sebe niečo znepokojivé a udržuje poslucháčovu pozornosť, do toho fičia ostatné nástroje a je to. Ďalším štandardým pomalším bluesikom je Thoughts about Roxanne. Všetko to bolo doteraz pekné, ale chýbala tomu určitá vlajková skladba, ktorá by sa dala prezentovať ako niečo extra. A Mayall na to nezabudol. Room to move, tak sa nazýva harmonikovo-pokriková smršť, ktorá mu dala nesmrteľný hit a zároveň je to pecka z kategórie vražedných. Už len kvôli tejto skladbe sa oplatí tento album vyskúšať.

Hipíci sa z The turning point išli potrhať, ja len stručne konštatujem, že je to dobrá doska a bubeník jej vlastne nechýba. Plus je tu jedna z najlepších Mayallových kreácií vôbec (Room to move). U mňa dobré.

P.S. Oplatí sa venovať peniaze na remaster z niekoľkými bonusmi.

» ostatní recenze alba Mayall, John - The Turning Point
» popis a diskografie skupiny Mayall, John