Pretty Things - Parachute (1970)

Tracklist:
1. Scene One (Phil May, Wally Waller) - 1:50
2. The Good Mr. Square (May, Waller) - 1:26
3. She Was Tall, She Was High (May, Waller) - 1:35
4. In the Square (May, Waller) - 1:55
5. The Letter (May, Waller) - 1:38
6. Rain (May, Waller) - 2:28
7. Miss Fay Regrets (May, Waller) - 3:27
8. Cries From the Midnight Circus (May, Waller) - 6:28
9. Grass (May, Waller) - 4:20
10. Sickle Clowns (May, Waller) - 6:36
11. She's a Lover (May, Waller) - 3:32
12. What's the Use (May, Waller) - 1:45
13. Parachute (Norman Smith, May) - 3:52



Obsazení:

Skip Alan - Drums, Vocals
Phil May - Bass, Guitar, Vocals
John Povey - Percussion, Vocals
Dick Taylor - Bass, Guitar, Vocals
Wally Allen Waller - Bass, Composer, Vocals

 
02.02.2012 hejkal | #
3 stars

K Pretty Things som sa dostal pomerne neskoro a prvý kontakt sa odohral vďaka záznamu skladby Cries from the midnight circus z Beat Clubu. Tak ma dostala, až som sa na skupinu musel pozrieť bližšie. Pravdupovediac, ako celok ma veľmi nechytila, ale album Parachute som si do zbierky zaradil.

Psychicky narušené zvuky uvedú na scénu Scene one. Akustická gitara prenechá priestor hard rockovému hrmeniu, ktoré sa prevtelí do sixtýsovej gýčovky The good Mr. Square. Skladieb je na Parachute hromada, ich trvanie málokedy prekročí dve minúty. Popevková She was tall, she was high i akusticky jemne psychedelická In the square akoby vypadli z albumov Beatles. A sladká nálada pokračuje aj v The letter. Vytvrdený rock Rain má síce opäť vokálne šesťdesiatkový refrén, ale vďaka aj za to málo škrípania. A zlepšenie pokračuje. Gitara zahrá nejakú tu vyhrávku a v tvrďáckom rokeci
Miss Fay regrets sa ani následne nestratí, čo je fajn. A je to tu. Potemnená rytmická figúra je doplnená o psychedelicky vyrevovaný spev sa nemôže volať inak ako Cries from the midnight circus. Túto skladbu milujem a nepripúšťam žiadne nedostatky! Nesyxtýsový slaďák Grass je skvelý. Ihneď, ako je v názve skladby niečo cirkusové, ide v prípade tohto albumu o rockovú slasť. Aj Sickle clowns sa vyžíva v chrapľavom reve a rovnako sa dá hovoriť o melodicky nevtieravom, a predsa tvrdom muzicírovaní. Perkusijná vsuvka pobaví. Opäť návraty do predošlej dekády, sladká She's a lover sa však počúva viac ako príjemne. Navyše, brutálne hard rockové gitarové diskusné sólo nemá chybu. Krátka cukrová vsuvka What's the use akoby dovetkovala minulú skladbu a navodila havajóznu atmosféru, ktorú dorazí titulná skladba Parachute.

Za priehrštie singlov a ich béčok dopĺňa vydanie na cédéčku a dodávam, že dobre tomu tak. Blue serge blues je skôr jemná záležitosť, October 26 detto, ale potom to príde. Cold stone pripomenie hard rockové polohy a Stone-hearted mama si sviežo odsýpa, ako poslucháč sa zvíjam od slasti. Summer time sa vracia k pohodovej nálade, ale aj priaznivci sólovania si prídu na svoje. Nakoniec sa ozve Circus mind, čo je meditatívna záležitosť a padla.

Parachute je dobrý album, ktorý si sem-tam rád vypočujem a Cries… zbožňujem.


reagovat

26.01.2012 Petr Gratias | #
5 stars

Britská skupina Pretty Things patří mezi legendy psychedelického rocku šedesátých let. Bohužel, čas se k nim zachoval poměrně nemilosrdně a s odstupem času se dá říci, že se na ně poněkud neprávem téměř zapomnělo. Jinými slovy, nedočkali se takového uznání, jaké by si zasloužili. V začátcích byli orazítkování jako „drsnější Rolling Stones“, ale jejich vývojová linie šla směrem hledačským progresivnějším směrem.
Jejich album Parachute patří mezi jejich výstavní zboží dodnes a tak se rád rozdělím o svoje pocity nad poslechem tohoto zajímavého projektu…

SCENE ONE – tajemný psychedelický nástup strašidelného soundu, který se přibližuje do popředí….

THE GOOD MR. SQUARE – prostor pro úderné akustické kytary a ďábelské bubenické breaky. Vokální stavba skladby patří ještě do šedesátých let, ale hudební struktura otevírá zvolna dveře novému desetiletí. Nástrojová instrumentace stojí na písňové platformě. Vedle kytarového podílu, zde vnímáme elektrické piano, cembalo, tlumené varhany, klavír Johna Poveye a poměrně výraznou baskytaru Wallyho Allena. Phil May vévodí svým sólovým vokálem za zdařilé asistence ostatní členů kapely

SHE WAS TALL, SHE WAS HIGH – melodická linka je stále velmi výrazná a hudba přidá na větší drsnosti a dynamičnosti, přesto jsou všechny pokus pracovat s harmoniemi a melodickou linkou pod přísnou kontrolou. Sbory jdou napříč přes Beatles, Who, Procol Harum a Moody Blues a jsou skoro až sošně krásné….

IN THE SQUARE – nádherné zvonění akustický kytar, preparovaných zpozadí cembalem a dokonce i sitárem a hudební instrumentace zní jako harfa. Opravdu velmi zvláštní a podmanivé. Myslím, že ranní Genesis tady mohli nacházet živnou půdu pro svoje první skladby. Atmosféra mírně zhoustne a z pozadí přichází těžký sound tónového generátoru….

THE LETTER – také další skladba má charakter spíše písničkového formátu, je ovšem výtečně proaranžovaná dalšími přídavnými instrumenty a cítím zde schopnost, vkládat do skladeb zvláštní atmosférické nálady. Určitě překonávají i pokusy Small Faces vyrovnat se s psychedelickým odérem

RAIN – údernost akustických kytar je zachována a pochválit je třeba melodickou baskytarovou linku a pak už přicházejí zásadní drsné ostré kytarové riffy. Bubenické nástupy Skipa Allana jsou velmi útočné, ale struktura skladby zůstává stále přehledná a inspirující.
Závěr tvoří konkrétní aplikace bušícího deště. Formálně nemáme co dělat s nějakými rafinovanými postupy, ale aranžérská práce je na velmi vysoké úrovni…

MISS FAY REGRETS – pravděpodobně doposud nejrychlejší a nejdrsnějším skladba. Zemitost rockového podání je jako smršť a nemilosrdně si razí cestu vpřed napříč hudebním terénem. U málokteré kapely té doby zaregistrujete takovou vnitřní muzikantskou pospolitost a snahu nepříliš vyčnívat a dělat kompromisy. Výtečně vystavěné kytarové sólo a velmi dobře vypilovaná unisona baskytary a kytary vás udeří do uší zcela nepochybně…

CRIES FROM THE MIDNIGHT CIRCUS – hypnoticky se opakující hudební figura je doprovázena drsným hlasem Phila Maye, který doprovázejí tajuplné psychedelické zvuky ze záhrobí a podivné perkusivní zvuky. V jistém slova smyslu tahle skladba navazuje na beatlesovské období kolem jejich Magical Mystery Tour. Elektronicky deformovaný hlas, úderné klavírní akordy a přiostřená kytara dokreslují atmosféru s mírně potlačenou foukací harmonikou. Pretty Things vycházejí z rhythm and blues, ale dokázali se zbavit různých klišé, která tento styl přinášel a hledačským způsobem jejich hudbu kořenit. Zejména v téhle skladbě bych tento podíl označil za pionýrský. Skladba má svou hutnost a poctivé muzikantské základy a myslím, že zrovna tady si sáhli na vrchol.

GRASS – krásně preparovaný klavír s nahallovaným soundem a kytarové akcenty přinášejí další melodickou skladbu. Po předešlé skladbě přichází jisté uvolnění atmosféry a důraz na tajuplnou bezprostřednost. V mezihře si můžeme vychutnat klouzavou jakoby bloudivou elektrickou kytaru, které je jistým způsobem utlumena, aby nevybočovala s daného konceptu. Krásné rozvolněné mollové akordy a zvuk mellotronu v pozadí přináší rozšíření harmonické struktury, která stojí na kytarových postupech

SICKLE CLOWNS – úvodní nástup jakoby posouval atmosféru mírně k jazzu, i když rytmika je dravě rocková a baskytara správně dusavá. Ta mírná koketerie s jazzem vyplývá s instrumentace klavíru, mellotronu a kytary v přiznávkách. Rytmická složka je posílena získává ještě větší hutnost a komplexnost podání. Phil May zpívá dravě a drsně (místy jako Jim Morrison). Výtečné kytarové sólo má zdravě drzou strukturu a protlačuje se do mezihry jako určující element. Výtečná skladba po všech stránkách – teď překvapí rytmická eskapáda na bicí nástroje a percussion (ani tak ne v santanovském duchu, jako spíš ozvěna afrických obřadních bubnů). Tremolo varhan se mírně protlačilo do popředí, střídá je však kytarová jízda. Dalš…

SHE´S A LOVER – rytmické principy Prettty Things už pro vás zůstanou víceméně čitelné. Co je tady spousta kořeněných vůní psychedelických časů. Vokály ve stylu kalifornských skupin mísených s britskou tradicí a instrumentace doplňovaná varhanami, akustikcými kytara a teď i ve stereu výtečně pojednaným kytarovým dvojsklem. Velmi dobře se tenhle pinkponk poslouchá s čeřenými akordy cembala…

WHAT´S THE USE – pochmurný klavírní nástup přináší pozitivistické tendence. Krásně zvonivá elektrická dvanáctistrunná kytara, percussion a sborové vokální party se opět nadechuje k psychedelickému proklamování jejich hudební formy. Uvědomuji si, jak se místy tahle hudba dotýká takových Byrds, Beatles, ale přesto má svoji vlastní hudební filozofii osobitého hledání. Kdo umíte snít, myslím, že doceníte tyhle hudební vibrace…

PARACHUTE – velmi umírněná a uvolněná skladba s poměrně složitě aranžovanou vokální harmonií. Tenhle způsob natáčení sborových hlasů se v sedmdesátých letech vytratil. Takoví Yes se zmocnili nového dravějšího modelu, stejně jako jinak cítící Genesis. Uvědomuji si, jak mi tenhle typ hudby na muzikální aréně chybí. Instrumentálně je krásně prokreslována klavírem, dravou baskytarou a tremolem hammondek s astrálním soundem vzestupné harmonické struktury, vznášející se v nekonečnu…

Pretty Things, skupina zachmuřených drsných mániček. Pro britský vývoj stejně významná parta jako Yardbirds. Jsou tady vibrace jako od Rolling Stones, ale také od Donovana, Grateful Dead… ale spíš jako inspirační zdroje sami, než že by vstupovali do své hudby s cizími berličkami. Psychedelie, blues, hardrockové modulace jsou zcela evidentním materiálem. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let už byli válcováni novými kapelami, ale přesto si uchovali i mezi konkurencí výrazný respekt. Mezi jejich přátele patřil mj. i Jimmy Page, který se snažil v polovině sedmdesátých let uchystat jejich comeback, což se ovšem bohužel nezdařilo. Dnes na ně vzpomínají hlavně pamětníci, ale doba je převálcovala. Přesto je v jejich hudbě výrazný umělecký a pocitově vibrující náboj, který dokáže oslovit, jako hlas z temnot… Jejich velkým obdivovatelem byl kapelník legendárních pražských Matadors – baskytarista Otto Bezloja.
Mám slabost pro podobné hudební ambice a tak jim udělím plný počet hvězdiček.





reagovat

hejkal @ 26.01.2012 12:08:46
Tak teraz si u mňa trafil do čierneho. Parachute je môj najobľúbenejší album od Pretty Things, skladba Cries from the midnight circus ma kedysi dávno totálne rozsekala. To je bomba!

Petr Gratias @ 26.01.2012 13:18:30
Zdravím Hejkale....
byl jsem zvědav, kdo na Parachute první zareaguje a tipl jsem si na Tebe. Jsem rád, že jsem se nezmýlil.
(Nestává se mi to často). Na druhé straně naše v řadě případů identická hudební orientace to jenom potvrdila. Díky.....
Překvapilo mě, že následující album Freeway Madness dost změnilo koncepci a místy mi hodně připomínalo jakýsi derivát Queen (!!??)

luk63 @ 27.01.2012 07:39:48
No já jsem z týhle kapely dost v rozpacích - nikdy mě moc neoslovila. Parachute je jediným albem, které od PT mám. Ale plný počet by ode mně nedostalo, tak 3,5.

hejkal @ 27.01.2012 07:44:31
luk63 - rozumiem ti, sme na tom rovnako (Parachute je jediný album, ktorý mám, hlavne kvôli Cries from the midnight cirus a na CD sú zaujímavejšie bonusy). Jej významm vnímam skôr z historického hľadiska (S.F.Sorrow a tak). Nič si z toho nerobím, nemôžem počúvať všetko. :)

Petr Gratias @ 27.01.2012 09:29:39
Zdravím Luka63....
Pretty Things (pravda) na rozdíl od jiných souputníků asi nezatřásli posluchači jako jiné kapely té doby. Ale podobně jako u Beatles je krásně vidět vývoj, jak z té drsné a přímočaré zemitosti dokázali zvolna překlenout prostor a do hudby vkládat různé progresivní experimenty, které přinášela psychedelie, undergroundové prostředí, prvky orientální hudby a způsob vedení hlasů....
Uznávám, není to pro každého kapela na první poslech,ale zkus si je nějak postupně doobjevit.
Šedesátá léta nejsou v Británii "jenom" BEATLES a ROLLING STONES, jak si hodně lidí dodnes myslí, ale také YARBIRDS, ANIMALS, THEM, MOODY BLUES, PROCOL HARUM, WHO, CREAM, JIMI HENDRIX EXPERIENCE, SPENCER DAVIS GROUP, BLUESBREAKERS, TRAFFIC, FLEETWOOD MAC, COLOSSEUM, TEN YEARS AFTER, ale i PRETTY THINGS
(Schválně vynechávám Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple, Jethro Tull, King Crimson...)
Instrumentálně jsou na tom mnohem líp než slavnější Rolling Stones, kteří uměli psát hity a jejich management je dokázal lépe prodávat a mediálně prosazovat.
Pretty Things hity moc neměli (skoro vůbec), ale instrumentálně a myšlením dokázali svou hudbu ozvlášťňovat a přesto zachovat dravost, údernost a melodickou strukturu.....
Tak sorry, Luku63.... měl jsem potřebu se za ně nějak postavit.
Díky za pochopení!



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 1x
Petr Gratias
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
hejkal
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0558 s.