Foreigner - Can't Slow Down (2009)
1. "Can't Slow Down" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:28
2. "In Pieces" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:53
3. "When It Comes to Love" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:54
4. "Living In a Dream" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:43
5. "I Can't Give Up" (Jones, Hansen, Frederiksen, McEwan) - 4:32
6. "Ready" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:43
7. "Give Me a Sign" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:52
8. "I'll Be Home Tonight" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 4:14
9. "Too Late" (Jones, Frederiksen, Lieber, Irwin) - 3:45
10. "Lonely" (McEwan, Frederiksen) - 3:29
11. "As Long As I Live" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:48
12. "Angel Tonight" (Jones, Hansen, Frederiksen) - 3:32
13. "Fool For You Anyway" (Jones) - 4:04
Obsazení:
Kelly Hansen: Lead Vocals
Mick Jones: Lead Guitar, Backing Vocals, Piano
Thom Gimbel: Guitars, Saxophone, Backing Vocals
Michael Bluestein: Keyboards
Jeff Pilson: Bass
Brian Tichy: Drums
Marti Frederiksen: Guitars, Keys, Backing Vocals, Percussion
Jason Paige: Backing Vocals
Suzie McNeil: Backing Vocals
Jason Bonham: Drums (on "Too Late")
Russ Irwin: Keyboard (on "Too Late")
Ryan Brown: Drums (on "Lonely")
Foreigner - kapela, které v osmdesátých letech ležel celý svět u nohou. Milovníkům zaoceánské A.O.R. produkce jistě není třeba historii Foreigner nijak důkladně vykreslovat. Vždyť právě oni jsou společně s Toto a Journey zařazováni mezi její čelní představitele. Přestože jsou bráni jako britsko-americká kapela, svým hudebním záběrem v letech osmdesátých patřili do zmíněné sorty právem. Nikomu z této trojice nelze upřít obrovitánský vliv na stovky, možná tisíce podobných kapel, které v zemi indiánů rostly jako houby po dešti. Kdo z této trojky byl vedoucím tahounem nejde přesně identifikovat, jelikož každá z těchto akvizic prodávala desky po celém světě v miliónech.
Jen pár střípků z historie:
Foreigner zapřahali koně už koncem let sedmdesátých a svými prvními produkcemi ještě sledovali progresivnější rockovou linii. Nejpozději svým čtvrtým albem z roku 1981 pojmenovaným lakonicky 4 přešli na stranu "hudby pro milióny". Byl to kasovní trhák s pěticí singlů v hitparádách a geniální baladou Waiting for a Girl Like You, při níž slzy po tváři stékaly takřka samovolně. Málem bych zapomněl uvést, že kapele vdechl život kytarista Spooky Tooth Mick Jones, který se spolu se zpěvákem Lou Grammem stal ztělesněním oné epochy v první půli osmdesátých let.
Ti dva nejdůležitější:
Abych to tedy zkrátil. V příběhu Foreigner figurují dvě ega, která se postupně střetávala tak často a intenzivně, až jedno z nich muselo z ringu ven. Tím odejitým byl pochopitelně Gramm a náhradník slyšící na jméno Johnny Edwards už nedokázal úpadek kapely zastavit. Ta se na nějakou dobu odmlčela, aby v roce krize melodické hudby, kdy grunge spolykal snad vše co mu přišlo do cesty, vydala opět společně s Grammem přepychovou nahrávku Mr. Moonlight. Tak velkou kvalitu od kapely čekal málokdo a tato věc se společně s deskou kapely Asia nazvanou Aria zasloužila o malou obrodu stylu přezdívaného pomp rock. Zde se krásně ukázalo, jak snáze jde v těžkých časech vyplodit maximum. Jenže sváry, nesnášenlivost a komerční neúspěch si vybraly svou daň nanovo a cesta skladatelského tandemu se znovu rozešla. Na novou nahrávku si musel fanda kapely počkat celých 15 let a na místě Lou Gramma už nalezl tvář novou - zpěváka kapely Hurricane Kelly Hansena. Ten je tou nejlepší volbou za s nemocí bojujícího Loua a přesto, že nemá tak velké charisma a sílu, barvou mu není nepodobný a technicky je na tom také velmi dobře. K novým písním pasuje dokonale a roli zpěváka tak známé a populární kapely převzal se ctí. S Jonesem si jdou na ruku a rozumí si společně jak skladatelsky, tak koncertně i přátelsky.
Konečně k desce:
Can't Slow Down je famózní hard rocková práce. Není už zatížena nešvary doby a za každou cenu nepokukuje po komerčním úspěchu. Marti Frederiksen ji propůjčil dynamický zvuk, ze kterého je cítit, jak kapelu nahrávání ve studiu bavilo. Uvolněnost, pohoda, nadhled i kreativita deskou rezonují a toho, kdo má podobný druh hudby rád, nemůže nebavit ji poslouchat. Jde o výrazně vyrovnanou třináctiskladbovou kolekci, ze které - pokud mám vybírat - ukážu na nejreprezentativnější věci typu Can't Slow Down, In Pieces, When It Comes to Love na začátku desky, a poté silný závěr se zřejmě nejlepší As Long As I Live a následující Angel Tonight.
Resumé:
Domnívám se, že kapela Foreigner vydala několik opravdu dobrých desek a napsala několik skutečně skvělých a silných songů, které zakrátko zdomácněly u mnoha rockových posluchačů. Velkou zásluhu na tom mají rozhlasové stanice i známe coververze jejich obrovských hitů. Pokud jejich možná už navždy poslední nahrávku Can't Slow Down neznáte nebo nevlastníte, zkuste se po ní poohlédnout. Věřím, že vás může příjemně překvapit.
reagovat
pinkman @ 14.07.2018 07:16:20
V první řadě děkuju za vyčerpávající a tradičně čtivou recenzi s otočkou do historie souboru. Tuto desku neznám, ale Foreigner poslouchám od první dobré. Postupné opouštění vlastních základů a popový direkt s albem 4, mě přesvědčili, že je na čase s nimi skoncovat. Dám na tvé doporučení a poslední věc si vyzkouším.
steve @ 14.07.2018 11:27:15
Horyno psal jsi, že dovolenkuješ. To recenzuješ i u moře-)?
horyna @ 14.07.2018 19:11:07
Steve samozřejmě že ne. Mám slušnou zásobu rozpracovaných recenzí, u některých stačí jemná korekce a může na svět. Nevím proč, vytáhnul jsem zrovinka cizince.
dan @ 16.07.2018 04:27:54
Nechutný komerční omastek, který Foreigner natírali na alba deskou Head Games počínaje, je typickou ukázkou americké kýčovitosti v osmé dekádě.
steve @ 16.07.2018 06:53:56
Čtvrá deska obsahuje řadu výborných skladeb a že se z nich staly hity i v Evropě, o něčem svědčí. Tvou aroganci zrovna u Foreigner moc nechápu.
luk63 @ 16.07.2018 09:00:55
Hity většinou nesvědčí o kvalitě, ale o podbízivosti. Znám jen dvojku a čtyřku - obě jsou průměrný americký AOR, který se častým hraním v rádiích (Juke Box Hero) na čas stal populárním i v Evropě. U nás hlavně díky Supraphonu, který v licenci vydal LP 4. Nikdy mě nelákalo si poslechnout některou jejich další desku.
PaloM @ 16.07.2018 09:43:59
Nechcem sa do vašej debaty zapliesť, ale ja tomu nerozumiem. Keď sa rockovej skupine podarí napísať silnú melodickú pieseň, tak je to problém?
Podľa výkladu: "podbízet se" znamená "snažit se zavděčit se někomu a nehledět přitom na vlastní důstojnost či obvyklou úroveň".
Tak to je pre mňa šokujuca novinka :-)
Podľa tohoto prístupu aj Dark Side Of The Moon je stratenie dôstojnosti a pokles pod obvyklú úroveň...
steve @ 16.07.2018 09:51:17
Je známa spousta skladeb, ze kterých se staly hity, aniž by o to kapely vůbec stály. Bez jejich příčiny a zaviněním radií, byla spoustě souborů přilepena nálepka - komerční. Třeba takoví Europe dodnes proklínají Final Countdown. Říkají, že jim spíš ublížil, než pomohl.
dan @ 16.07.2018 10:01:38
Jejich případ, to je jasný hudební kalkul. Něco je populární, tak se na tom hned svezeme, co z toho, že jsme začali s určitými uměleckými ambicemi. Vůně doláčů je hold všemocná.
luk63 @ 16.07.2018 10:10:14
PaloM: Když už jsi neodolal nutkání se zaplést proti své vůli do této debaty, tak ti odpovím. Slovo většinou, které jsem použil, připouští výjimky - do této kategorie můžeš zařadit Dark Side Of The Moon. Pokud se někdo, jako třeba Foreigner, vydá hned od počátku kariéry cestou AOR, tedy stylu stvořeného pro americká rádia, ví proč to dělá - jde mu o to být v těch rádiích co nejčastěji vysílán, zvýšit si tak popularitu a prodeje alb a tak vydělat svou hudbou co nejvíc peněz. A to se v mnoha případech děje i za tu cenu, že se umělci podbízejí: chtějí se zavděčit těm rádiím a jejich posluchačům - svým příštím zákazníkům. Co to dělá s jejich důstojností nedokážu zhodnotit, možná si ji dokáží sami před sebou zachovat. Je mi líto, žes byl šokován, ale sám si nevhodně přirovnal Foreigner k Pink Floyd. I když k ti k účelovosti své hudby také postupně sklouzli, poté co i díky Dark Side... čuchli k velkým penězům.
PaloM @ 16.07.2018 10:37:25
luk63: nemaj obavu, o nejakom nutkaní nemôže byť reč :-) Proste ma to prekvapilo.
Tvoj názor akceptujem, ale nesúhlasím s ním a v prípade Pink Floyd už vôbec nie. Podľa mňa od začiatku do konca ich diskografia je vysoko kvalitná a samozrejme je to iba môj názor.
Jarda P @ 16.07.2018 10:56:25
Právě jsem ztratil 5 minut pročítáním debaty, ze které jsem získal cennou informaci, že v hudbě platí axiom líbivé=kýč, vykalkulované, vytvořené pro vůni doláčů. Netušil jsem, že by kapely měly hrát jen pro vlastní uspokojení s cílem vydělat co nejméně.
pinkman @ 16.07.2018 11:22:23
Do této debaty se pouštět nechci, Foreigner znám a vím, o co jim šlo. Proč asi psali další a další balady typu Waiting? A když už nedělali platiny, najednou se rozpadli? Zajímavé!
Reaguji na tuhle desku, kterou jsem si konečně pustil a naprosto mě ohromila. Tady se nekalkuluje, nýbrž hraje srdcem. Úžasné melodie jdou ozdobou té desky, stejně jako Kellyho hlas. Hodně fragmentů leze fo hlavy samo. Děkuji pisateli za objev roku, který jdem si ihned objednal.
Brano @ 16.07.2018 11:28:17
Peniaze sú príčinou všetkého zla.Mali by sme sa vrátiť k výmennému obchodu.Ja dopestujem melóny,ty mi za to dáš kukuricu.Peniaze aj tak nie sú ničím kryté,zlatý štandard(peniaze kryté zlatom,drahými kameňmi...atď) bol zrušený v USA ešte v roku 1971.Burzové obchody s komoditami prebiehajú len vo virtuálnej realite,obchoduje sa s neexistujúcimi vecami,požičiavajú sa neexistujúce peniaze,ak peniaze chýbajú tak Fed alebo Európska centrálna banka ich vytlačia...aké jednoduché.Jedného dňa celý tento chorý virtuálny systém krachne a to už len bude veselo.Potom si ľudia s bankovkami môžu akurát tak vytrieť...viete čo :-)
oř @ 16.07.2018 11:41:57
Co to tady zase někteří plácáte za pitominy? Tohle je web hudební, ne burzovní.
Foreigner jsou čelní představitelé A.O.R., jejich kritici jim úspěch závidí, proto se snaží, je za každou cenu pošpinit. Kdo z vás, by se nechtěl hudbou živit a být v takovém balíku jako oni. Tohle je realita.
První alba jsou dobrá, pak......
Brano @ 16.07.2018 12:34:24
sorry...ale chcel som tým povedať,že každá kapela ide do toho s tým,že chce zarobiť.A to či už na predaji nosičov,z koncertov,z reklám...atď.Je to jednoducho hudobný biznis.Alebo si niekto naivne myslí,že mu prídu napr.Foreigner zahrať domov zadarmo?
bullb @ 16.07.2018 12:54:55
Je to zaujímavé, ako nejaká recenzia dokáže roznietiť debatu. Myslím si, že je to správne. Odkedy vnímam hudbu a umenie, zamýšľam sa nad počínaním umelcov. (politikov, športovcov, exotov atď...)
Brano: vystihol si to !!!
Sú výnimky.
Ale to by bolo na menšiu esej.
Spomenie si niekto napríklad o 30 rokov na skupinu Foreigner ?
horyna @ 16.07.2018 13:01:04
Asi ták, Braňoš má recht.
Pinkman: potěšení je na mé straně. Jsem tuze rád, že tě deska tak oslovila. Pro mne je tento comeback jedním z nejpřekvapivějších a deska se v roce 2009 vyšplhala v soukromém pořadníku pěkně vysoko.
Cukrátková alba z přelomu 80/90 let vyloženě nesnáším, tohle je naštěstí jiná liga. Tak si to pak pořádně užij.
steve @ 16.07.2018 13:06:08
Na Foreigner stoprocentně. Jejich hity se hrají a budou hrát pořád. Všechno je v neustálém koloběhu. Jak tu někdo poznamenal, osmdesátky se líbí dokonce dnešní mládeži.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x