IZZ - The Darkened Room (2009)
1. Swallow Our Pride (5:16)
2. Day Of Innocence (2:56)
3. Regret (4:32)
4. Can't Feel The Earth, Part I (4:39)
5. Ticking Away (2:47)
6. Can't Feel The Earth, Part II (10:36)
7. Stumbling (5:23)
8. The Message (3:07)
9. 23 Minutes Of Tragedy (7:00)
10. Can't Feel The Earth, Part III (5:07)
Total Time: 51:23
Obsazení:
Tom Galgano - keyboards, vocals
Paul Bremner - electric & acoustic guitars
Brian Coralian - electronic & acoustic drums, percussion
Greg DiMiceli - acoustic drums, percussion
John Galgano - bass guitar, acoustic guitar, vocals
Anmarie Byrnes - vocals
Deska The Darkened Room od amerických IZZ, kteří jsou pro mne aktuálně současnou rockově progresivní kapelou NUMBER ONE (dokonce se jim podařilo z trůnu sesadit dlouhodobě uvelebené Echolyn a to už je co říci), mi dala ze všech jejich alb (krom horkého favorita do objednávky čekající loňské novinky Don´t Panic), asi nejvíce zabrat. Pochopení extrémně komplexní muziky si žádá nemalé časové oběti a tak v tuto chvíli kdy svou krátkou recenzi formou díků a zviditelnění kapely píši, mi hraje za poslední cca. měsíc alespoň po dvanácté. Téměř po celou seznamovací dobu jsem na ni nahlížel jako na nejslabší článek z alb mezi lety 2002-2015. Tato nesmírně silná prog-rocková sbírka alb neskutečně originální kapely IZZ, má pro mnohé jasný vrchol v desce I Move. Dlouho jsem to vnímal stejně, ale v posledních měsících se pořadí změnilo a roli favoritů převzali alba Everlasting Instant a hlavně My River Flows. S trochou nadhledu by se dalo konstatovat, že recenzovaná The Darkened Room je ukotvena někde uprostřed mezi těmito dvěmi progresivními milníky současnosti. Z prvně jmenované si bere část atmosférické palety barev, se kterou pracuje velmi sofistikovaně a jejíž odstíny jsou pro diváka vyznávající podobný hudební model doslova spásnou sonickou koláží. Ze třetí studiovky pak do sebe "temný pokoj" transformuje několik vcelku složitých instrumentálních postupů, které jsou ovšem zahrány a prezentovány s tak výmluvnou lehkostí a nadhledem, že člověku údivem spadne několikrát sáňka. Krom bezbřehé instrumentálně kompoziční geniality, je pro kapelu spásným krom úžasně poetického hlasu zpěváka Toma Galgano i účinkování Anmarie Byrnes v roli slavičího něžného protějšku. Kombinace těchto dvou výrazných individualit přináší do muziky IZZ velmi vítaný osvěžující aspekt a spolu s aranžmá, která člověk v běžné/konkurenční prog-rockové/metalové hudbě málokdy uslyší, pasuje tyto Američany mezi naprostou špičku celosvětové sofistikované muziky. IZZ ARE GODS!
reagovat
Brano @ 03.04.2020 11:15:44
Marek, vyťahuješ samé hudobné lahôdky a tak je to správne.Tento album je prvou časťou trilógie The Darkened Room-Crush of Night-Everlasting Instant,ktoré spája seriál "Can’t Feel the Earth" part 1 - 4.Päť hviezdičiek je oprávnených,pretože tento album je majstrovské dielo sofistikovaného progresívneho rocku!
horyna @ 03.04.2020 12:02:47
Braňo zdravím tě. Je to tak, větu - tento album je majstrovské dielo sofistikovaného progresívneho rocku! - nelze nepodepsat. Jak jsem už uvedl, pro mne jsou IZZ momentálně to vůbec nejlepší, co se dá v této oblasti najít. Hudba která pomalu dozrává, ale jakmile je k ochutnání, do jiného sadu už se ti nechce. Asi i proto je poslouchám tak často.
Sám sebe som len nedávno podvedome vravel, že písať o nových albumoch zo škatule, ktorej sa stále viac a s pejoratívnym nádychom "nadáva" neoprog už radšej nebudem. Ale výnimka potvrdzuje pravidlo - niektoré tituly sú proste nesmierne lákavé a starej láske neunikneš...
Pre nás v symbolický dátum (17. novembra) vydala progresívne rocková kapela Izz z New Yorku svoj v poradí štvrtý štúdiový počin, ktorý medzi znalcami svetovej scény v subžánri art/prog celkom nepochybne zamieša s poradím tých nie mnohých titulov, ktoré znamenajú zásadnejší prínos pre túto hudbu v jej historickom poňatí. Päťčlenná stabilizovaná kapela, ktorej jasnou hybnou silou je spevák a klávesák Tom Galgano, je priebežne pri náhrávaní a koncertovaní Izz dopĺňaná jednou resp. dvoma vokalistkami - na albume The Darkened Room je ňou Anmarie Byrnes. Pozoruhodnosťou (nie však ojedinelou raritou) je bubenícky tandem Brian Coralian (elektronické bicie, ale súbežne aj textár skupiny) & Greg DiMiceli (hlavne klasické akustické bicie a rytmika). Vynikajúci, pôvodom škótsky gitarista Paul Bremner vkladá do portfólia Izz hodne keltských prvkov, ktorými je jeho spôsob hry značne ovplyvnený. Basgitarista John Galgano, mladší brat klávesistu a speváka Toma spieva aj väčšinu doprovodných vokálov. Kapela sa jednoznačne hlási k odkazu 70. rokov, hlavne k tvorbe Genesis, Yes, Gentle Giant, King Crimson a ELP, ale blízko má aj ku neskoršej tvorbe Beatles (štruktúra a aranžmá niektorých songov). Ak Izz nepoznáte a chcete akýsi záchytný bod, tak ich produkcia je niekde uprostred medzi tým, čo tvoria Glass Hammer (ale bez zbytočnej, často typickej americkej pompéznosti a pátosu) a Echolyn (avšak s menším počtom jazzových prvkov a obyčajne s priamočiarejším ťahom na bránu). Ich hudba je však osobitá a pre znalca ich soundu celkom charakteristická (aj vďaka početným zdvojeným vokálom Toma Galgana a ženskej speváčky, t.č. Anmarie Byrnes). Muzika Izz je však nesmierne rozmanitá - od motívov s vyložene chytľavým charakterom až po pasáže plné protirytmov a riadenej disharmónie. Izz sú v tejto dobe už koncertne vyhranou, veľmi skúsenou formáciou a bežným účastníkom progrockových festivalov na americkom kontinente (rukolapný dôkaz je na albume Live at Nearfest, z roku 2007). Navyše, ak si niekto zamiluje nejaký album tak zásadne, ako ja ich štúdiovú dvojku I Move (2002), je z toho zaručene inklinácia a pozitívny vzťah ku kapele, ako celku na dlhú dobu...
Otváracia päťminútovka Swallow Our Pride je dramatická rocková skladba, stavaná na efektných klávesových podkladoch, kombinácii spievaných pasáží v podaní Toma Galgana a Anmarie Byrnes a gradovaných gitarových vyhrávok Paula Bremnera. Ten je hlavnou postavou aj v kratšej, kanadský Rush evokujúcej inštrumentálke Day Of Innocence. V pomalšom tempe aranžovaná Regret je baladický song s ukážkou spevu Toma Galgana vo vyšších polohách a Can't Feel The Earth, Part I. je zase jeden z typicky bravúrnych inštrumentálnych kúskov Izz, kde sa zapájajú aktívne všetci členovia kapely, s množstvom zmien tempa, protirytmov na dominujúcom podklade hry piána. Ticking Away je krátky v podstate takmer hitový kúsok s optimistickou náladou a dvojhlasom vokálnych partov v podaní oboch bratov Galganovcov.
Can't Feel The Earth, Part II. je takmer 11 minútová, spočiatku snivá epická suita, kde možno počuť celý arzenál hudobných zbraní newyorskej skupiny: striedanie vokálov Anmarie i Toma, bohaté rytmické štrikovanie oboch bubeníkov a basgitary, neustále zvraty v tempe, krátke jazzové vyhrávky piána náhle vpády hutnej gitary do diania, syntetizátorové slučky, skutočne hotové aranžérske bakchanálie...
Stumbling je pôsobivá rocková kompozícia, kde na základnom gitarovom motíve, podklade piána a spievaných pasáží oboch hlavných protagonistov skladba postupne graduje. Trojminútová The Message je zase jedna z charakteristických skladbičiek v rýchlejšej, gradujúcej špirále, samozrejme s bohatou paletou striedajúcich sa vokálov.
23 Minutes Of Tragedy je druhý vrchol albumu - sedem minútová emocionálna balada s efektnou výstavbou a celým registrom klávesových nástrojov a perfektne im sekundujúcej gitarovej hre a sugestívnom speve.
A na záver tu je Can't Feel The Earth, Part III., ktorej refrénový klávesový motív so spevom Toma a Anmarie vám utkvie v hlave asi najskôr po prvých pozorných posluchoch tohoto nepochybne skvelého albumu.
The Darkened Room je ukážkou vysokej skladateľskej, kompozičnej a aranžérskej úrovne tejto skupiny, sústredenej okolo perfekcionistu a aranžérskeho detailistu Toma Galgana. Trúfam si povedať už teraz, hoci album The Darkened Room je z časového aspektu ešte len v plienkach (pár dní po regulérnom vydaní), že sa jedná o ich druhý najvýznamnejší, najucelenejší a najpodarenejší počin (samozrejme po nedostižnom I Move). Už teraz, čerstvo po vypustení tohto CD na hudobný trh sa Izz opäť vrátili do štúdia, kde intenzívne pracujú na voľnom pokračovaní The Darkened Room, čo je síce neštandardný postup, ale pre hudobníkov z kapely zaväzujúci a pre fanúšikov skupiny maximálne potešujúci. Hodnotenie: 4,5
6. 12. 2009
reagovat
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x