Premiata Forneria Marconi - PFM In Classic: Da Mozart A Celebration (2013)
CD 1
1. Il flauto magico - Ouverture (Mozart) (8:15)
2. Danza macabra (Saint Saens) (6:33)
3. Danza slava N.1 (Dvorak) (6:24)
4. Sinfonia N. 5 IV Adagietto (Mahler) (8:18)
5. Romeo e Giulietta - Danza dei cavalieri (Prokofiev) (6:48)
6. La grande Pasqua russa (Rimskij - Korsakov) (7:17)
7. Nabucco - Ouverture (Verdi) (8:10)
Total time: 51:45
CD 2
1. La luna nuova (7:38)
2. Promenade the puzzle (6:44)
3. Dove...quando (4:41)
4. Maestro della voce (7:17)
5. Impresioni di Settembre (6:33)
6. Suite Italiana (6:28)
7. Guglielmo Tell - Ouverture (2:52)
Total time: 42:13
Obsazení:
- Franz Di Cioccio / vocals, drums, percussion
- Patrick Djivas / bass
- Franco Mussida / guitars, vocals
Special guest:
- Lucio Fabbri / keyboards, vocals
Guest musicians:
- Roberto Gualdi / drums
- Alessandro Scagleoni / keyboards
- Orchestra
Je to věc názoru, ale když už se na trhu objeví fungl nové album některé z art rockových legend, nedělám si o něm přehnané iluze. Bylo by trochu bláhové čekat od životem otřískaných a opotřebovaných hudebníků - mnohdy i po více jak čtyřicetiletém působení na hudební scéně - něco zásadního a dosud neslyšeného. Tah na branku a chuť k experimentům se s věkem někam vytratila a ruku na srdce, valná většina fanoušků si na koncertech stejně žádá ty staré a nesmrtelné fláky. V případě nových alb je pak ochotný ledacos přehlédnout a omluvit a spokojí se i s dobře odvedeným standartem. A nemusí to být vždycky jen z úcty ke stáří a legendě.
Tříčlené jádro skupiny PFM, které tvoří Franco Mussida (*1947), Patrick Djivas (*1947) a Franz Di Cioccio (*1946) už jednoduše nemá dost páry na to, aby otáčelo kolem dějin, bořilo mýty a posouvalo styly a hranice. Početnému táboru svých nejvěrnějších příznivců i tak připravilo dárek v podobě stále ještě aktuálního dvojcédé pfm in classics. A jak už název napovídá, jde tady o fůzi art rockové skupiny a symfonického orchestru. Na prvním cd najdeme rockové úpravy více, či méně známých skladeb autorů klasické hudby a na druhém pak coververze písní vlastních, kterým obě tělesa společnými silami uštrikovala slušivý symfonický kabátek.
Jsem rocker. Ostatní žánry poslouchám jen vyjímečně a klasiku prakticky vůbec, ale tyhle "prerábky" mám odjakživa rád. Na úvod je tu Kouzelná flétna W.A. Mozarta a já si ji brzy doslova zamiloval. Ta melodie je natolik půvabná, že snad ani nejde jinak. Jako čecha mne velmi potěšilo zařazení pompézníchSlovanských tanců N°1 Antonína Dvořáka a lahodí mi i Prokofievův majstrštyk Romeo a Julie. A zapomenout nemohu ani na vznešenou La Grande Pasqua Russa (N.A.Rimskij Korsakov). Zkrátka a dobře, sedm tracků a 52 minut podmanivé hudby.
Druhé cd nemá chybu. PFM moc dobře vědí, co chtějí jejich fanoušci slyšet a tak určitě neudiví fakt, že si k přepracování zvolili především prověřený materiál z prvních čtyř studiových alb. Malým překvapením tak může být jen skladba Maestro della voce z jinak celkem průměrného alba Suonare suonare, ale jinak jsou to samé osvědčené šlágry a chuťovky. La luna nuova počínaje a Celebration konče. Ty skladby jsou nádherné už v původních verzích, symfoňák jim jen přidal glanc a punc jisté okázalosti. Stokrát přehrané kusy tak dostaly nový rozměr a jejich poslech ve mě vyvolává slavnostní náladu. V první větě tohoto odstavce píšu, že cd nemá chybu, ale ona by se nakonec přece jen jedna našla. A to, že je tak krátké. Čtyřicet dva minut mi v tomto případě připadá docela málo...
Není to nic nového, ani originálního, jen kus poctivě udělané muziky a já jen z úcty k původním verzím nedám plnou palbu. Byť by si to ten pěkný digipak nespíš zasloužil. Album PFM In Classic: Da Mozart A Celebration udělalo radost mnoha fanouškům a já s potěšením konstatuji. že jsem jedním z nich.
reagovat
PaloM @ 02.04.2015 10:57:43
Snake, pekne si to napísal a hneď je vidieť, že si zanietený fanúšik. Mám rád PFM, ale iba cca roky 1972-77.
Tento konkrétny album považujem za veľké fiasko. Prerábky klasiky je lákavá činnosť, no urobiť to v pop či rockovej úprave, to treba aj vedieť. Mne osobne v popovej úprave sa páčia nahrávky skupiny Rondo Veneziano. A aj to mi stačí "bestofka".
To, čo tu predviedli PFM, podľa môjho názoru, nectí ich meno.
Snake @ 02.04.2015 11:28:36
Ahoj Palo, děkuji za tvůj názor, byť se mi ani trochu nelíbí :) Máš recht v tom, že jsem zanícenej, možná i malinko podebranej fanouš PFM, ale to má na mou recenzi jen pramalý vliv. Prostě si myslím, že se jim ta deska povedla. Vím, že máš klasickou hudbu rád a že se ti líbí i předělávky Collegium Musicum. Myslel jsem si proto, že oslovit by tě mohli i PFM, ale co už. Možná by pomohlo víc soustředěnějších poslechů, ale nemá cenu lámat to přes koleno.
kali @ 02.04.2015 11:53:21
PFM udělali jednu chybu. Neměli předělávat své staré fláky. Úplně by stačilo 1 CD, protože tu klasiku zmákli naprosto dokonale a rozhodně si žádnou ostudu neudělali.
PaloM @ 02.04.2015 12:11:02
:-)) Jasné, pravidelná negácia mojich výrokov pokračuje. Ako kolovrátok.
A najskôr to bude tom, že kto dôkladne nepozná originál skladby klasikov vážnej hudby, tak pre toho je toto dokonalosť :-) Proti gustu...
kali @ 02.04.2015 12:16:00
Reagoval jsem na recenzi. Na nic jiného.
PaloM @ 02.04.2015 15:52:44
Snake: prepáč, zabudol som ešte napísať. Aj keď si rocker a ako píšeš, klasiku takmer vôbec nepočúvaš, pokiaľ môžem, tak ti odporúčam vypočuť si skladby z 1.CD v originálnej verzii od pôvodných autorov a s kvalitným symfonickým orchestrom. Si citlivý poslucháč a možno rozšíriš pre seba nové horizonty :-)
Prepáč, reagoval som preto tak, že mám napočúvané použité skladby a porovnával som.
Snake @ 03.04.2015 09:41:52
Palo, v pohodě. Prostor pod recenzemi máme vyhrazený na to, abychom o nich diskutovali :)
Ty původní verze bych si najít mohl, ale nemyslím, že by mi to bylo něco platné. Uvedu takový příklad. V roce 1996 jsem si koupil album Pictures at an Exhibition kapely Mekong Delta. Hrozně se mi to líbilo a tak jsem o pár týdnů později investoval i do originálu M. Musorgského. A nic. Mě tam prostě hrozně chyběl buben...
Ty máš jako "klasik" dojem, že původní skladby zásahem PFM utrpěly. Já si naopak myslím, že je to dobrá cesta, jak klasickou hudbu přiblížit i lidem, kteří se jí jinak vyhýbají. Mám rád classical rock sedmdesátých let a jak sám velmi dobře víš, většinou se to tehdy točilo kolem klasicky vystudovaného klávesisty. Líbí se mi, že v tomhle případě klapky nehrají tak podstatnou roli a to hlavní slovo mají kytara, basa a bicí. A samosebou velký symfonický orchestr, který má místy až nečekaně mnoho prostoru.
Ale to by bylo na dlouhé povídání :)
PaloM @ 03.04.2015 10:16:38
OK Snake, tiež v pohode :-)
Pokiaľ ide o hudbu, skláňam sa s pokorou pred kvalitnými skladateľmi a interprétmi. O to viac, lebo som hudobný analfabet. Nevynášam všeobecné a absolútne súdy, vždy ide len o môj subjektívny názor. Ktorý je samozrejme dôležitý pre mňa a pre iných to môže byť "lautr jedno" :-)
Jarouš @ 05.08.2015 08:08:49
Snake: Naprosto souhlasím.
1. CD již na první poslech super (přestože, nebo právě proto, že leccos znám z "vážných" verzí.
U 2. CD jsem si ze začátku nebyl jistý, ale po pozornějším poslechu rovněž skvělé.
Závěr - budu se muset s touto skupinou více seznámit.
Snake @ 05.08.2015 09:14:09
Děkuji za reakci a s chutí do toho...
PaloM @ 05.08.2015 09:25:21
Tak sa zoznamuj od začiatku, nie od konca :-)
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x