Free Faces - La Belle Epoque (2001)

Tracklist:
CD 1
1. Fairytale – 6:47
2. End of Gravity – 4:17
3. Rage 36 – 5:24
4. Up & Down – 8:19
5. Superman – 4:19
6. Dobrý plán – 4:45
7. And Then... – 5:02
8. Tripple T – 5:25

CD 2 – Live in PKO '99
1. Diva – 4:49
2. Music Is a Ladder – 6:21
3. Choral – 4:12
4. Foolybear – 5:48
5. Rage 36 – 6:56
6. Walk Around & Roll In – 11:29
7. End of Gravity – 5:25
8. Paranoid Nets – 6:59
9. Nothing Happens – 13:54

Celkový čas: CD1-44:22, CD2-65:54



Obsazení:

CD 1:
Maroš Hečko – spev, samplovanie
Oskar Rózsa – basová gitara, klávesové nástroje, bicie nástroje, perkusie, buzuki, samplovanie, spev
Andrej Šeban – gitara, zvukové efekty, samplovanie, spev, sprievodné vokály
Marcel Buntaj – bicie nástroje, perkusie

hostia:
Dara Rolinsová – sprievodné vokály (2)
Juraj Bartoš – trúbka (5, 8)
Martin Valihora – bicie nástroje, perkusie (6)


CD 2:
Maroš Hečko – spev
Oskar Rózsa – basová gitara, klávesové nástroje, spev
Andrej Šeban – gitara, zvukové efekty, samplovanie, spev
Marcel Buntaj – bicie nástroje

hostia:
Igor Sabo – perkusie
Marián Čekovský – klávesové nástroje

 
07.03.2017 Antony | #
0 stars

Archivní recenze 05/2007, zveřejněno v Yes klubu na serveru Lopuch

Letošní léto se všude přemnožili slimáci. Úplná pohroma na zahrádku. Skoro není kam šlápnout, aby to pod nohama slizce nečvachtalo. A také všechno sežerou, co nesežerou alespoň oslintají. Před čtyřmi léty to byla invaze černých, letos se urodila vlna hnědých. Ano přesně tak hnědých, jak by si jeden trefně představil, kam se podíváš, jeden hnědý slizký blemt. Katastrofa. Od chvíle, kdy jsem viděl geniální Kusturicův film Underground mám ke slovu "katastrofa" asociaci v podobě mužíka, který v jejich podzemní partyzánské továrně na zbraně většinu dějových zvratů suše komentoval slovem "katastrofa", tak často, až mu to nikdo nevěřil. Takže, když roztřesenou rukou ukazovat a úpěl "katastrofa, opice vlezla do tanku", nikdo mu nevěnoval pozornost. Do chvíle než zmíněný primát spustil pekelný stroj a nastala skutečná katastrofa. A tak pokaždé, když vidím a slyším něco opravdu otřesného, říkám si "katastrofa" a mám chuť dodat "opice vlezla do tanku". Představa výkonné techniky v rukou zvědavého zvířátka bez zábran, mi přijde trefná.

Doba přináší dost otřesných zážitků. Některé jsou nevyhnutelné a člověk je jaksi očekává, aspoň se snaží proti nim obrnit. Jiné se dějí kolem něj, ale docela jej míjí, neboť se netrefují citlivých míst. Naopak nejvíc škod působí ty nečekaně se objevivší v oblasti, ve které jsme citliví. Free Faces pro mně představují takový nečekaný úder, až se těžko s něčím srovnává. Že se dnes hudbou nazývá kdeco, jsem už pochopil a přijal. Že se dnes za moderní postup pasují ty nejbídnější ubohosti, jsem už také zaznamenal jako fakt. Ale, že je možné hudbu zbavit jakékoli známky emoce, provést jí důkladnou lobotomii a tuto vykuchanou zdechlinu předhodit posluchači, to mě přece jen šokovalo. Ano, emoce, to je přesně ta věc, kterou od umění očekávám. Emoce různého druhu, v dnešním provedení často pro mně nepřijatelné, ale přece jen nějaké. V éře nivelizace pocitů pomocí techniky a bezmyšlenkových postupů, které bych ani nenazval tvůrčími, spíše mechanicky intuitivními, se opravdovost emocí v muzice ředí do syntetického produktu, bez vůně a chuti. Forma zvítězila, obsah nikoho nezajímá.

Na studiovém CD La Belle Epoque slovenské skupiny Free Faces uslyšíme mnoho různých zvuků. Samply, zase samply, efekty, mlžný elektronický opar, zase samply, echa, další vrstva oparu, neživá rytmika, elektronické syčení a dunění, monotónní opakované fráze, strojový balast pečlivě vypreparovaný od jakékoli příměsi života. Tam, kde se přece jen objevil člověk, třeba zpěv, slyším chabý amatérizmus na úrovni prvního vyřazovacího kola Superstar, ostatní člověkem obstarávané nástroje po prohnání mašinkami ztrácejí vše lidské a je z nich zvukový amaroun. Bezuzdý elektrochemik splácal mnoho sloučenin, kyselin, barevných čmoudíků a dalších příměsí, s pocitem, že když o dostatečně zamíchá, nikdo si nepovšimne tvůrčí impotence, kterou to má zakrýt. Jenže došlo k reakci, v kyblíku se všechno zdrclo, zabublalo a proměnilo v nevábný hnědý sliz, tak umělý, že je bez chuti a zápachu, akorát se všude snaží ulpět. Sliz, který teče patlavě líným tempem po celou plochu CD, spolehlivě zalepí každý kousek sluchové traktu, po poslechu doporučuji propláchnout Savem.

Pustě trendová popina není nic neobvyklého. Akorát s tím hoši přišli o deset let později než měli a ještě to udělali přímo ostudným způsobem. To, co znělo zajímavě a bylo plné psychedelicky vesmírných pocitů u starých Porcupine tree a Ozric Tentacles (obojí čerpající stejně ze staré školy Pink Floyd počínaje a Hawkwind konče), co bylo už únavné u takových Radiohead (kteří to ale uměli prodat) a nepřijatelně rozbředlé u Pinneaple Thief (kteří to už ani prodat neuměli), dovedli Free Faces na samé myslitelné dno možností. Tóny této, zdráhám se říci hudby, se plazí pod nohama jako hnědí slimáci, kam šlápneš, tam to čvachtne. Jediná svižnější, mírně funkující skladba Superman je natolik odlišná, že se jakoby blíží ordinérní popíkové skladbičce, co se na nás instantně linou z jakékoli komerční stanice. Ano, nejlepší okamžiky se skutečně omletému popu přibližují. Zespodu, podotýkám. Dokonalý extrakt nudy, kompoziční bezradnosti, štědře začvachtaný v omáčce nejbídnějších elektronických zvuků, které kdejaký nýmand vyloudí z počítače aniž na to vůbec myslí, totální absence jakéhokoli závanu ducha, to jsou charakteristiky této desky. Zabalené v pěkném přebalu, toť past na spotřebitele. Věřím, že se to může líbit. Pokud si umění definujeme jako vyschlý post trend, slátaný automatem, máme obraz doby. Nemyslet, nerozebírat, neřešit a nepřepínat. Jak symbolické. Líný bublot zatuchlého močálu nám budiž rytmikou v postupném se propadání do slizkého balastu.

Tohle jste opravdu chtěli, stálo to opravdu za námahu vstát a jít do studia? K čemu to? Byla to snad smlouva se Sony očekávajícím, že do venkovského rybníčku může s klidem vypustit oplesnivělého kapra, kterého by venku nevzali ani v kafilérii, že místní to zblajznou protože nemají na víc? Proberte se chlapci, volám. KATASTROFA! Opice vlezla do tanku!

Dodatek 2017:
Jedno ze tří nejhorších alb, která jsem pod označením "prog" slyšel. Dodnes se mi dělá špatně, jen si na ně vzpomenu.
reagovat

adam @ 18.02.2018 10:03:02
Posobiva recenzia.
Neviem preco to oznacujes ako prog. To nema s Progrockom nic. Je to cista alternativa a dobra. Na prelome milenia toto a Hrana bolo silno zrane. Poctiva muzika. Osobne tento pocn hodnotim na 3 hviezdy a koncert na 5 takze priemer 4.

05.02.2014 alienshore | #
4 stars

Druhý a posledný album Free Faces sa nahrával pravdepodobne v napätej atmosfére, no neodrazilo sa to nejako zásadne na jeho kvalite. Je to samozrejme pokračovanie nastoleného štýlu z debutovej dosky, ale už trochu v iných kontrastoch. Ani tu nechýbajú ich typické hypnotické rytmy, no mám pocit že Andrej Šeban sa tu predsa len viac prezentuje ako gitarista. Pribudlo aj tej melodiky, ale neznamená to žeby zanevreli na alternatívny rock, len je to už viac prívetivejšie a dokonca aj elektronika ustúpila do pozadia. La Belle Epoque menej experimentuje, ale na oplátku sa tu nachádza viac toho rocku.

Pri príprave tohto albumu vznikla polemika či robiť slovenské alebo anglické piesne. Hečko bol zarytý zástanca angličtiny a tak skladbu Dobrý Plán odspieval pre istotu radšej Šeban. Zvukovo je veľmi prirodzený a s väčším podielom živých nástrojov. Za najlepšie skladby pasujem Rage 36, Up & Down a Dobrý Plán so skutočne nádhernými gitarami Andreja Šebana. Akosi inak v porovnaní s ostatným materiálom znie hit Superman s funkovým rytmom a skvelým refrénom. Experimentálna And Then … sa mi zdá už trochu mimo a neladí akosi so zvyškom albumu. Koniec je ale úžasne éterický v Tripple T a Oskar Rózsa sa v nej blysol krásnymi basovými vyhrávkami. Album La Belle Epoque nesklamal, no nie je už taký súdržný ako Almost True Story.
reagovat

Mayak @ 05.02.2014 20:31:13
...mám podstatne silnejší vzťah k tomuto albumu a to aj kvôli úžasnému koncertnému druhému disku. Videl som obdobný koncert aj v prešovskom Čiernom Orly v roku 1999 a bol to zážitok, ktorý v ten večer u mňa prekonal predtým videné koncertné vystúpenia trebárs Fermaty, Prúdov, či dokonca C.M. Skutočne asi najemotívnejší a najviac psychedelický zážitok od slovenskej kapely...



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 4x
alienshore, Mohyla, PaloM, adam
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 1x
Antony




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0455 s.