Far Cry, The - The Far Cry (1968)
01. Shapes /Perry/ (4:27)
02. Midnight juice /Whiting, Ludecke/ (7:18)
03. Dream? /Grossman, McGill/ (9:52)
04. Hellhound /Whiting/ (3:41)
05. Earlight /Perry, Lenart/ (3:36)
06. Sweet little Angel /King, Taub/ (6:02)
07. Listen to the walls /Perry, Friedel/ (6:49)
Obsazení:
Jere Whiting: vocal, harmonica
Paul Lenart: guitar
Dick Martin: tenor sax, conga drum
David Perry: guitar, vocals
Larry Luddecke: organ, piano
Sean Hutchinson: bass
Victor McGill: drums, vibes
Ke koupi CD této americké skupiny mě vedla doba vzniku a taky popis na obalu, na kterém stojí, že skupina hraje tak, jakoby se spojili Blood, Sweat & Tears s Captain Beefheartem. Obě jmenovaná seskupení mám rád, a tak jsem neměl jinou volbu, než si CD koupit.
Tahle deska pochází z druhé poloviny šedesátých let, cokoliv z té doby mám hodně rád. Čekal jsem něco na způsob Strictly Personal, ale to se nekonalo, ale deska je to skutečně pěkná plná rocku ovlivněného blues s dechovou sekcí a zpěvem Jere Whitinga, který v některých skladbách opravdu připomíná Dona Van Vlieta. Výborná jsou sóla Dicka Martinana tenor saxofon.
Výborné album, které si zaslouží čtyři hvězdičky.
reagovat
Náhodným prehrabávaním sa v obchode s cédečkami mi do ruky padol jediný album kapely Far cry z roku 1968. Na zadnej strane biele na modrom stálo – porovnateľné s Captainom Beefheartom a Blood, Sweat & Tears. Práve som nebol v nálade na podobné prejavy, nuž som nosič vrátil do regálu. Ale nedalo mi to. Starinky z USA sú pre mňa niečo ako súkno pre býka, Beatles pre masy... Takže som sa napokon (po medzihre na progboarde) do obchodu vrátil a album The Far Cry uzurpoval pre svoju nesúčasnú zbierku.
Keby ste náhodou verili reklame, odporúčam si pustiť tento album. Prirovnanie k dvom zmieneným interpretom/kapelám pokrivkáva na obe nohy. Sedem skladieb však preto vôbec neznie zle. Naopak. Temnota, že popri nej Mordor vyzerá ako Florida počas letného dňa, sa prelieva celým albumom. Gitara škrípe ako zbor zubných protéz fanúšikov futbalového mužstva, ktoré práve dostalo gól, zvyšok nástrojov by mohol demontovať nepotrebné cestné komunikácie, no a spev... Takto, pokiaľ máte pocit, že spevák by mal dokazovať, že sme sa vyvinuli z opíc, najlepšie paviánov alebo vrešťanov, asi oceníte umelecký zámer. Podľa môjho názoru ten chlapík jednoducho nevie spievať, tak reve a ziape bez ohľadu na tóninu, len aby to znelo strašne závažne. Pokiaľ poznáte taliansku skupinu Jumbo a album DNA, dostanete krásny kontrast, o čo sa tento kazisvet snaží. Márne. V svižnej skladbe Shapes si tejto úplnej absencie akejkoľvek schopnosti spievať užijete nadostač, takže pomalá hutná záležitosť Midnight juice ponúkne pomerne dosť inštrumentálnych pasáží. Ale nebojte sa, demolátor hlasiviek sa tiež odbaví dosýta. Bluesové bahno rozrýva neurotický saxofón, vrcholom je však siahodlhá gitarovo-klávesová onánia, milujem ten špinavý zvuk, ktorý sa už na dnešných nahrávkach nevyskytuje, ešte aj imitátori majú smolu, dnešná technika síce napodobuje verne, ale je rozdiel ufúľať sa vonku v prírodnom prostredí a v riadených laboratórnych podmienkach. Psychedelické vraždenie bezmocných nemluvniat nikdy neznelo presvedčivejšie. Brutálna meditačka Dream? by zahnala na útek vyhladovaného grizlyho, spevák nasadzuje priam hrobový hlasisko, k hardrockovým vsuvkám sa hodí. Predstavte si, že vás pred operáciou nedostatočne uspia a vy si uvedomujete celý zákrok, akurát sa nemôžete ani pohnúť. Zhruba také pocity vyvoláva sadistické gitarové sólo. Aby toho nebolo málo, bubeník si tiež vymláti súpravu v sóle, ktoré má dobový punc daný Gingerom „Toadom“ Bakerom. Hellhound je blues skočného tempa, taká „creamovka“ s ochrnutými hlasivkami a dokonca s harmonikou. Earlight sa vydáva do ríše džezrocku, keďže je to inštrumentálka s výhradným zastúpením saxofónu, predstavuje pravdepodobne „najnormálnejšiu“ skladbu na albume. Ťažkotonážne blues á la Colosseum počúva na meno Sweet little Angel a je to najlepšia skladba na albume. Na krk jej dýcha aj záverečná pokojnejšia „schíza“ Listen to the walls, hymna všetkých odpočúvačov. Spevák sa snaží šepkať, čo mu prospelo.
Extrémne ťaživé bluesovo zaonačené psychedélie mi občas sadnú a tu to platí dvojnásobne. Škoda, že kapela nenašla niekoho, kto aspoň trošku vie spievať a krik dokáže zvládnuť s prehľadom, nie ako výsledok neschopnosti.
reagovat
zdenek2512 @ 27.08.2014 17:14:02
Jak jsem si to pred nedavnem poslechl na you tube, tak me to docela oslovilo. Bohuzel neni to bezne na trhu. Muj zajem jde trochu jinym smerem. Nicmene diky, ted vim, ze existuje stara kapela, ktera mi unikla a zajima me. Diky :)
hejkal @ 28.08.2014 07:46:50
Rado sa stalo.
Ivan26 @ 27.12.2014 20:23:58
Je to náročnější než běžný psychedelic rock druhé poloviny 60. let. Trochu do jazzu.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x