Temple - Contrasting Emotions (2017)
1. Reborn (6:37)
2. Leave Me Alone (4:22)
3. Heartbeat (4:46)
4. ... to Ashes (4:42)
5. Beyond the Words (6:51)
6. Broken (7:28)
7. Angel Down (10:35)
Total Time: 45:24
remastrovaná verzia z roku 2016 doplnená o skladbu Angel Down
Obsazení:
Martin Tomasik - Guitars
Matus Bacinsky - Bass
Tomas Bacinsky - Vocals
Martin Dudas - Drums
Tomas Spisak - Keys
Guest Artists:
Vladimir Wittner - Keys & Keybord solo (Heartbeat)
Lubomir Hornak - Keyboard solo (Beyond the Words)
Mario "Gapa" Garbera - Sax Solo (Angel Down)
Janka Gruskova - Vocals (Angel Down)
Go Prešov Go! – človek by nadšene skríkol. Ak je na tomto meste niečo pozitívne, tak je to hudba (a niekedy mám pocit, že len hudba ...) a kapely, ktoré odtiaľto vzišli a presadili sa nielen na slovenskej scéne. Jazzoví AMC Trio, sólová tvorba Kataríny Knechtovej, alternatívno-rockoví Papyllon, jazz-rockový gitarista David Kollar a teraz aj prog-rockeri Temple. To všetko sú interpreti z Prešova, ktorých albumy sa môžu porovnávať aj so zahraničnou produkciou (a v podstate aj so špičkou) v daných žánroch. Chuť dokázať niečo v živote je pre niektorých ľudí natoľko silná, že prekonávajú zábrany a bariéry, s ktorými v tomto meste bojujú a prežívajú ich každý jeden deň.
Skoro v každom mestečku, ako aj v Prešove, sa nachádza skupinka progerov, resp. fanúšikov progresívneho rocku. Kapela Temple je nepochybne splnením takého ich sna, aby aj tu u nás (myslené v Prešove) bolo niečo kvalitné a konkurencieschopné aj so zahraničnými formáciami. Členovia Temple však majú nepochybne aj dobrý vkus, o čom svedčia aj skupiny, ktoré uvádzajú ako svoje hlavné vzory, t.j. Dream Theater, Periphery, Disperse, Porcupine Tree, Steven Wilson, David Maxim Micic.
Album Contrasting Emotions nie je staromilským dielom (čiže niečo ako kópia art-rocku 70-tých rokov), ale naopak moderne znejúcim a s výraznejším melodickým prístupom, ktorý je pre slovenskú náturu sebe vlastný. Komplexný formát progresívneho rocku s metalovým poťahom je štýl, v ktorom sa Temple vidí a zjavne im to aj náramne pristane. Martin Tomášik ako hlavný skladateľ a gitarista má dosť dobre precvičené niektoré party od Johna Petrucciho, čo je z niektorých skladieb evidentné. Zvuk je solídny a všetci si boli asi dobre vedomí toho, že bez kvalitnejšieho zvuku je vydanie debutového albumu absolútne zbytočné. Prog-rock bez tejto veci totiž stráca svoj význam, keďže si potrpí na zvukovú čistotu.
Úvodná Reborn cituje v aranžmánoch Dream Theater, ale je naozaj slušne spracovaná aj po melodickej stránke. Mojim favoritom je hneď nasledujúca a takpovediac hitovejšie poňatá Leave Me Alone. V podstate najkomplexnejšia skladba na tomto albume. Petrucciovské riffy otvárajú song Heartbeat, v ktorej hrá dominantnú rolu gitarista Martin Tomášik a na konci dostane priestor aj hosťujúci klávesák. Číslo dva v mojej hierarchii patrí sugestívnej ... To Ashes s mierne najazzlým feelingom a vzápätí to v druhej polke prehadzujú do neo-progu. Výborne sa v nej vyníma krásne gitarové sólo. Beyond The Words opäť čerpá z odkazu Dream Theater a aj preto ma viac oslovuje o čosi "autonómnejšia" Broken s pekne rozvrstvenými aranžmánmi. Bonusovka Angel Down kombinuje melanchóliu, progovú auru a na konci zabŕdne takmer do psychedélie.
Veľkým plusom sú gitarové riffy, vyhrávky a sóla Martina Tomášika. Vskutku talentovaný hráč a tvorca hudby. Nápadito sú k nim zapracované klávesové motívy a občas aj sóla. Ako mínus beriem vokál Tomáša Bačinského, ktorý to celé spieva akosi opatrne. Chýba mi tam väčší tlak na pílu a charakteristické rysy, ktoré by kapelu Temple nakopli smerom vyššie. Nejaké výčitky by šli smerom aj k aranžmánom, ktoré sa v niektorých úsekoch mohli vyriešiť aj inak. Pozitíva však u mňa prevažujú, najmä kvôli zakomponovaniu melodických liniek, ktoré udržujú pozornosť poslucháča.
Contrasting Emotions je príkladom toho, že na dobrú muziku nepotrebujete hromadu nôt. Občas sa aj pousmejem nad tým, že niektoré regionálne kapelky zo "slovenského Seattlu" vytvoria plnohodnotnejšie dielo, než čerství a vedomosťami nabití absolventi americkej Berklee College. Temple v kategórii "slovenský prog-rock roku 2017" zatiaľ kraľuje, pokiaľ by sa samozrejme Persona Grata nerozhodla ešte do konca roka vydať svoj druhý album ...
reagovat
PaloM @ 12.09.2017 06:45:21
Slavo, skupinu zatiaľ vôbec nepoznám. Je to výborné, že "propaguješ" prešovských muzikantov. Ja to územie na východe Slovenska považujem za malý zázrak, toľko skvelých mladých umelcov na malej ploche. Plne si zaslúžia, aby sa aj prostredníctvom Progboardu o nich dozvedeli fanúšikovia hudby (a snáď si potom aj vyhľadajú ich nahrávky).
Mayak @ 12.09.2017 14:43:45
Úplne sa podpisujem pod túto recenziu, nielen preto, že som Prešovčan.
Martin Tomášik, hnací motor kapely Temple je môj sused a kamarát. Občas dokonca chodieva na rôzne koncertné akcie s Pavlom S. i so mnou (občas aj basák Matúš Bačinský).
Temple je kapela, pri ktorej cítime aj istú lokálnu hrdosť. V dobe, keď album "Contrasting Emotions" vyšiel oficiálne, objavila sa jeho "elektronická verzia" aj na neoficiálnych serveroch a Temple sa dostali do povedomia v podstate celého progrockového sveta. Nielen ja som sledoval veľmi pozitívne reakcie poslucháčov progrocku trebárs z USA, Brazílie, Chile, Argentíny (o západnej Európe ani nehovoriac), ktorí si album vypočuli na Bandcampe, kúpili, či neformálne stiahli ...
V regióne Prešova a Košíc bolo možné Temple behom posledného roka viac krát vidieť aj naživo.
... a behom tohoto leta som najčastejšie nosil biele tričko s logom, na ktorom je front/cover albumu "Contrasting Emotions" ...
Antony @ 12.09.2017 16:52:10
Vyzkoušel jsem na Bandcamp, jde o velmi dobrou, promyšlenou a poslouchatelnou muziku. Jsou tam občas slyšet výrazné názvuky DREAM THEATER a v něčem také PERSONA GRATA (třeba zpěv se stejným přízvukem), v pozitivním slova smyslu. Skvělá basa. Určitě borcům těch 5 Éček pošlu. Za původní provedení alba. Neboť to, co nabízejí jako "remastered" je ukrutný zvukový průser, naprosto zničili původní nahrávku. Miro, mohl by ses svého souseda zeptat, proč měli potřebu takovou katastrofu provést? Fakt mě zajímá, co tím vlastně sledovali. Je to totální likvidace muziky zvukovým marasmem.
>> odkaz
vs
>> odkaz
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x