Celtic Frost - To Mega Therion (1985)
Side A
01. Innocence And Wrath 01:02
02. The Usurper 03:27
03. Jewel Throne 04:06
04. Dawn Of Megiddo 05:47
05. Eternal Summer 04:31
Side B
06. Circle Of The Tyrants 04:38
07. (Beyond The) North Winds 03:08
08. Fainted Eyes 05:09
09. Tears In A Prophet's Dream 02:33
10. Necromantical Screams 06:02
Total: 40:23
Obsazení:
Tom Gabriel Warrior Vocals, Guitars, Effects
Dominic Steiner Bass, Effects
Reed St. Mark Drums, Percussion, Timpani, Effects
Wolf Bender – French Horn (tracks 1, 4 and 10)
Claudia-Maria Mokri – Additional Vocals (tracks 2, 6 and 10)
Horst Müller, Urs Sprenger – Sound Effects (track 9)
Zrozeni do lidského těla, musíme zemřít,
abychom byli znovuzrozeni
Očekáváme poslední soud - svítá
Veškeré lidstvo je otrokem chtíče
Kříž padnul – nevidíte nadcházející úpadek ?
Úryvek z písně „Dawn of Meggido“
Více než 32 let uplynulo od okamžiku vydání legendární desky švýcarských Celtic Frost, která si již svými předchozími demo snímky a EP získala nebývalý respekt na rodící se extremní metalové scéně. Nikdo v té době nevěděl, kam je přesně zařadit. Již samotná kresba na obalu desky od geniálního malíře H.R. Gigera s názvem Satan I pokaždé, když ji spatřím, nahání hrůzu.
Dokonale však vystihuje temný obsah. V hrubém nárysu se o něm nyní zmíním.
Mrazivé repetitivní intro s kytarou a tympány Innocence and Wrath nás pomalu připraví na valivou Usurper, kde uši plení na dobu vzniku nezvykle ostrý a jedovatý zvuk kytary, která nečekaně zrychluje a zpomaluje v momentě, když zpěvák a kytarista Tom G. Warrior zavelí dnes již legendárním pokynem Heéj či Uhhhh.
V té překotné době, kdy se rodil thrash metal a každý dokazoval, jak rychle umí hrát, však tato kapela zvolila odlišnou cestu. Prvotně sázela na pomalé a težkotonážní riffy a atmosféru (Dawn of Meggido), občas se sice nečekaně přeřadilo na nejvyšší rychlostní stupeň, jako třeba v druhé polovině další Jewels Throne, nebo naopak první části Eternal Summer, jinak však velká část písní plynula ve středním tempu, posluchač je však spíše šokován těžko popsatelnou hrůznou atmosférou.
To vše doplňuje agresivní Warriorův chraplák. V kultovní Circle of Tyrant v pozadí děsí recitující pekelný hlas spolu s astrálním médiem křehké pěvkyně Claudie Marie Mokri, která se objevuje i na dalším albu.
Předposledním zářezem je industriální Tears In A Prophet's Dream, která by klidně mohla být zařazena na albu třeba takových Einsturzende Neubauten či Diamandy Galas. Má nejoblíbenější – atmosférická Necromantical Scream zakončuje celou tuto desku.
Ač toto dílo stalo předobrazem a inspirací velké části black, death, thrash kapel celého Universa, jen velmi malému promile se podařilo přiblížit atmosféře a kvalitám této nahrávky, překonat však dle mého nikomu.
Je třeba zmínit i textovou, neméně důležitou část alba.
Tom G. Warrior již před mnoha lety dokonale nastínil v mrazivém proroctví současný vývoj ve světě. V době skládání materiálu na tuto desku intenzivně vstřebával informace a přemýšlel nad otázkami z okruhu tří témat, které ho naplňovaly. Byl to zájem o historii starověku, ezoteriku a okultismus. Na tomto základě vznikly inteligentní texty, plné nadčasového poselství. To se, kdo sleduje současně politické dění (vzestup tyranů, migrace národů, plíživá, ale neodvratná zkáza vyspělé civilizace, zneužití víry) bezezbytku naplňuje.
To je protiklad k ostatním tehdejším kapelám podobného hudebního ražení, jejich rýmovačky o Satanovi a gejzírech krve působí v porovnání s Celtic Frost až směšně.
„Nová království povstanou
v zemi temnoty
Ani válečník groteskní slávy, jaký jsem byl
nikdy neuvidí jejich úpadek
Hony a války
jsou jako neustálý stín
Tam, kam nedosáhnou větry
Byla zrozena moc tyranů
A já se často ohlížím zpět
se slzami v očích..."
z textu Circle Of The Tyrants
Závěr : V letošním roce vychází první 4 desky remastrované Tomem a V. Santurou v jeho studiu Woodshed u firmy Sanctuary (distribuce BMG). K této informaci jsem přistupoval velmi vlažně, neboť to většinou dopadá vždy podobně. Z remasteru si poslechnu 2 písně a většinou více nezvládnu kvůli poničenému a přeřvanému zvuku.
Tyto nahrávky jsou však právě tou čestnou vyjímkou, kterou mohu s klidným svědomím doporučit. Zvuk je oproti originálu dynamičtější, dokonce je znát lepší separace a čitelnost jednotlivých nástrojů.
Klasické prog rockery pravděpodobně toto dílo nezasáhne, v metalovém ranku však patří, co se týče progrese až na samotný vrchol.
reagovat
EasyRocker @ 25.10.2017 12:24:25
Doslova erbovní stylová nahrávka, která ovlivnila celá nepřehledná black- a death- metalová stáda. I když jsem ze Švýcarska vždy nejraději geniální řezbáře Coroner, význam Hellhammer/CF nelze nijak setřít. A ten obal!!
Brano @ 25.10.2017 17:07:54
Už len ten obal je odpudzujúci,ukážku na youtube ani nemám odvahu si vypočuť.Celý tento satanistický cirkus je v príkrom rozpore k môjmu svetonázoru aj videniu sveta.Ale OK,proti gustu žiaden dišputát,keď už toto niekoho napĺňa spokojnosťou,tak prosím...
PaloM @ 25.10.2017 17:19:45
"Nikdo v té době nevěděl, kam je přesně zařadit."
Sorry, ja som to vedel a viem aj dnes. Do odpadového koša. V tomto smere sa s Braňom vždy zhodneme, nemusím ďalej komentovať.
Ľudský odpad, čo sa hrá na umenie, patrí do odpadkového koša.
"Již samotná kresba na obalu desky od geniálního malíře H.R. Gigera s názvem Satan I pokaždé, když ji spatřím, nahání hrůzu."
Si v takom stave, že si potrebuješ naháňať hrôzu? Mne, kresťanovi to hrôzu nenaháňa. Akurát tak mi je ľúto toho chudáka, ktorého napadne namaľovať takú blbosť. A ešte viac mi je ľúto chudákov, ktorí sa nad tým vzrušujú, či sa tým strašia. Prepáč, je to tragikomické.
Celá tá black "scéna", tie pózy, načierno namaľované ksichty, ručanie a monotónne gitary, je to proste muzak.
jirka 7200 @ 25.10.2017 19:04:39
to Brano and Palom : mám pocit, jako by jste tu recenzi ani nečetli celou.
Malíř H.R. Giger a Celtic Frost nebyli žádní prvoplánoví satanisté. Sám malíř, jehož tvorba se mi líbí a mám i knihy s jeho reprodukcemi se k obrazu Satan vyjadřoval v jednom rozhovoru takto :
"Když některé mé obrazy viděli katolíci pevní ve své víře, naštvalo je to. Jeden německý katolický kritik mě ostře kritizoval za můj obraz Satan, na němž jsem namaloval ďábla, který si z Krista udělal prak na kameny. Jiní katolíci chtěli ale tento obraz na titulní stránku jakési třináctidílné knihy o křesťanství Opus Diaboli. Chtěl bych, aby se moje věci přijímaly normálně, nechci nikoho provokovat - ani katolíky, ani někoho jiného. Každý má mít rád to, co má rád. Mé muzeum se nachází v katolickém městě a na Satana tam lidi plivali - pak jsem musel plivance utřít, což pochopitelně není zrovna příjemná činnost. "
Jinak black metalové soubory neposlouchám a ani mi tato filozofie není blízká. Myslím si ale, že určitá kontroverze a provokativnost k umění patří, k rockové hudbě obvzláště.
Okultismem se zabývali i takoví Rooling Stones, Doors, Led Zeppelin a stovky dalších kapel.
Nicméně já se bojím rád, třeba u výborného scifi horroru Vetřelec, jehož stvořitelem není nikdo jiný, než H.R. Giger.
luk63 @ 26.10.2017 09:21:06
Před necelým rokem jsem se vyjádřil k jinému obalu od stejného autora (ELP - Brain Salad Surgery):
"K šílenosti obalu uvedu to, že je stejně šílený a okultní, jako jeho autor Hans Rudolf „Ruedi“ Giger (5. února 1940 Chur – 12. května 2014 Curych). Podle dostupných informací byl švýcarský malíř, sochař a návrhář, známý především jako stvořitel uměleckého směru biomechanický surrealismus a tvůrce hollywoodského monstra Vetřelce. Největší inspirace nacházel ve svých podivných nočních můrách, kterých se zbavoval tím, že se z nich „vymaloval“ ven. Typickými znaky jeho technokultury je brutalita, násilí, chaos, zoufalství, perverze, a také temná erotika. Hodně se zaměřoval na lidskou reprodukci, jeho postavy často žijí drsným životem plným sexu. Při jeho zobrazování vychází z okultních praktik Aleistera Crowleyho... - to hodně napoví těm, co ví."
Tenhle obal je ještě drzejší a hnusnější. Naštěstí si takhle satan (otec lži a vrah od počátku) s Kristem může zahrávat jen ve zvrácených vizích některých pseudoumělců. Ve skutečnosti se před jeho jménem třese strachy. Na kříži totiž zvítězila Ježíšova láska a pokora. Až tato realita bude zjevená a potom všechno nečisté zanikne.
Petr87 @ 26.10.2017 09:44:05
Chlapi, nedělejte tady z toho hodinu náboženství...
Já jako přesvědčený ateista - který dokonce nevěří ani tomu, že existoval nějaký Ježíš, natož v existenci nějakého Satana - mám z toho obalu spíše prču. V extrémně metalovém ranku by se totiž našly ještě daleko horší covery, u kterých by se někteří citlivější, jen při letmém pohledu, křižovali až do večera...
Jinak od této kapely mám doma jen poslední avantgardní počin "Monotheist", a tyto stará alba prakticky vůbec neznám. Tak snad někdy...
luk63 @ 26.10.2017 10:05:25
Petr87: Nikdo tu z toho nedělá hodinu náboženství. Ta hudba a obal mají temně duchovní téma, a k tomu jsme se já, Brano a PaloM vyjádřili. Asi bych mohl namítnout, abys tu z toho nedělal hodinu ateismu, tedy víry, že Bůh neexistuje.
PaloM @ 26.10.2017 12:13:21
To je práve ten veľký nešvár - relativizovanie. Nič nie je sväté, všetko je dovolené.
Aj keby som bol ateista, bolo by mi z výtvarných diel "pána umelca" nanič.
Votrelca som videl iba prvý diel, bol som na vojne a boli sme v kine, no bol to a je to proste hnus prvej triedy.
Normálny človek by mal mať v sebe zmysel pre krásu, estetiku a etiku. Bez ohľadu na vieru či nevieru.
Fakt už niet čo dodať.
POsibr @ 26.10.2017 15:11:33
A sme doma, zasa kopec rečí o ničom. Zasa išla hudba/nehudba (páči/nepáči) bokom a štafetu prebrali svetonázor a náboženstvo. Súkromné veci na verejnom fóre a o tolerancii iba snívajme.
Quo vadis, Progboard?
VaclavV @ 26.10.2017 17:47:42
Žasnu nad absolutní netolerancí některých diskutujících. Sorry, tahle deska je absolutní klasika s obrovským vlivem na nespočet kapel. Tím neříkám, že se vám musí líbit, jen by si zasloužila krapet respektu. A ty kecy na osobu Gigera... To radši nekomentovat :-)
Progjar @ 26.10.2017 18:04:24
Ja som tiež ateista, hudbu tejto kapely nemám napočúvanú, takže sa k tomu nevyjadrujem. Ale odsudzovanie filmu Votrelec, to ma prinútilo sa vôbec vyjadriť. To je proste jeden skvelý film, absolútna legenda. Asi tak.
yngwie3 @ 26.10.2017 18:22:06
Vypočul som si dostupné materiály a musím konštatovať to samé, čo u takmer všetkých black, death, trash, doom, groove, etc, etc, kapiel ... kto nedokáže zaujať hudbou, tak aspoň šokuje ...
jirka 7200 @ 26.10.2017 21:14:29
Nemám potřebu hájit kvality, či nekvality Celtic Frost nebo H.R. Gigera. Já ji v jejich dílech nacházím bez ohledu na můj vztah k jakékoli víře.
Jejich tvorba není určena pro každého. Zastávám ale názor, že se lze vymezit vůči nějakému albu i bez použití osobních invektiv. Třeba hodnocením pomocí hvězdiček.
PaloM @ 27.10.2017 07:26:13
OK, keď hodnotiť tak hodnotiť...
northman @ 27.10.2017 08:22:25
Celtic Frost jsem poslouchal koncem osmdesátých let, měl jsem jejich desky nahrané na kazetách a vůbec jsem netušil jaké jsou obaly desek. Tehdy se mi jejich hudba líbila, poslouchám jiné žánry, ale v souvislosti s recenzí jsem si tohle album pustil a ta deska rozhodně není za nula bodů, plný počet bych nedal, ten by si zasloužila jejich poslední deska. Mimochodem ten obal je parádní, desku si nekoupím poslouchám opravdu něco diametrálně odlišného.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x