Millenium - The Web (2019)
1. The Web Part I - The Beauty of Her Face (1:37)
2. Loser (7:52)
3. The Lonely Ship (6:02)
4. In the Ocean of the Night (8:01)
5. The Web Part II - I Remember You (2:14)
6. Name On the Sand (5:09)
7. Someone's Feet Will Cover the Traces (7:30)
8. The Web Part III - Who Can Bring Them Back to Life? (8:01)
Obsazení:
Łukasz Gall / vocals
Piotr Płonka / electric & acoustic guitars
Ryszard Kramarski / keyboards, acoustic guitars, composer
Krzysztof Wyrwa / bass
Grzegorz Bauer / drums, percussion
Nové kapely, kterých přibývá na scéně každým dnem na desítky nevyhledávám a neposlouchám. Soudobou muziku však ano, zejména tu rockově progresivní. V tomto segmentu se stále nachází několik pro mne zaznamenání hodných jednotek, které mne s každým novým albem dokážou nezklamat. Jednou z oblastí na kterou se dá už dobrých dvacet let vsadit, jsou polské zábory. Několik nejvýznamnějším partičkám z této, podobné muzice doširoka otevřené zemi, se podařilo zakrátko vydobýt alespoň nějaký ohlas i na mezinárodní scéně. Pokud je posluchač takové hudbě pozitivně nakloněn, okamžitě při poslechu některé z nich pozná, že jde o soubor většinou alespoň trochu originální a hudebně zajímavý.
Od doby kdy jsem Polské skupiny objevil, snažím se je na zdejších stránkách propagovat co to jde. Myslím, že čeští posluchači k nim nemají tak velkou důvěru jako naši, na východ orientovaní sousedé-Slováci. Ti měli k zemi ležící na sever od našeho kdysi společného teritoria vždy tak nějak blíž a na rozdíl od nás "čehůňů" je nebrali jen jako "ty chudé příbuzné ze severovýchodu". V zemi, jejíž hlavní město se jmenuje v překladu do češtiny Varšava, se s příchodem nového milénia urodilo několik dnes už zcela etablovaných hudebních veličin. Jednou z nich je bezesporu i sdružení vedené klávesistou Ryszardem Kramarskim pojmenované právě Millenium. Ti v těchto dnech vydali svou novou desku, prozaicky nazvanou The Web. Já sám jsem se s nimi seznámil prostřednictvím pro mne asi jen těžko překonatelného veledíla In Search of the Perfect Melody. Domnívám se, že na svou vrcholnou etapu nasedli s albem Exist a více jak deset let se hřejí na výsluní své kompoziční svobody a neutuchající vášně přicházet stále s novými a vždy zajímavými počiny. Přesně takovým bylo pro mne i album předešlé 44 Minutes, které mě dostalo doslova přec noc. O něco podobného se právě v těchto chvílích pokouší i jeho nástupce "pavučina" a musím klukům znovu poblahopřát, protože se jim to zase daří na výbornou.
Novinka je ale na rozdíl od svého přístupnějšího předchůdce složitější a méně snadno stravitelná. Millenium tentokrát znatelněji přitlačili v sekci aranžmá, které jsou robustnější, komplexnější a méně "prvoplánové". Deska tím působí neprostupnějším dojmem a nějaká "první dobrá" v tomto případě alespoň u mne nefunguje. Jak jsme u Millenium už dlouhodobě zvyklí, zvuk nahrávky je znovu precizní a dynamicky dokonalý. Naschvál ji otestujte na své jistě kvalitní aparatuře a zkuste si ji alespoň chvíli poslechnout i se sluchátky. Garance nových hudebních horizontů je s touto deskou velmi pravděpodobná. Produkci si znovu osobně pohlídal šéf Ryszard Kramarski a tentokrát desku situoval do mohutnějšího pompéznějšího šatu. Další velikánkou devizou kapely je osoba na pěveckém postu-Lukasz Gall. Ten na každém počinu pěje naprosto úchvatně a jeho svobodomyslný hlas se nad deskou vznáší jako přízrak nad temným jezerem o půlnoci. Je nesmírná smůla, že tento v současnosti zřejmě nejlepší polský rockový zpěvák, už není součástí sestavy projektu stylově malinko jinde se nacházejících Moonrise. A pak by byla velká škoda nezmínit i člověka stojícího malinko v pozadí tohoto ansámblu, bez nějž by však zvuk i muzika kapely zněli určitě odlišně, kytaristu Piotra Płonku. Ten i přesto, že se na skladatelském procesu nepodílí takovou částí jako šéf Kramarski, jeho slaďučce medově táhlé kytarové linky, dojemná sóla a mistrné vyhrávky, zanechávají v hudbě kapely nesmazatelnou stopu. Díky ní i Gallově hlasu, přesto že na první pohled vyznívá posmutněle a melancholicky, skrývá uvnitř obrovskou dávku potěchy, pozitivna a odzbrojující hudební krásy. Ale i u Millenium postupně došlo k jedné podstatné ztrátě. Na nové desce už nehraje saxofonista a jedno z dřívějších poznávacích znamení Millenium, mistr Dariusz Rybka. Na jednu stranu si musím povzdechnout, že mi jeho prvky v hudbě kapely znatelně chybí, na stranu druhou je nový materiál natolik komplexní a aranžérsky s maximálním perfekcionismem vyvážený, že není nutno hned brečet nad rozlitým mlékem.
Jednotlivé skladby zde dnes rozebírat nabudu. Za a) ve mě deska prozatím zanechává všestranně komplexní dojem a za b) těch několik málo poslechů zdaleka nedokázalo vyplavit statě, které bych chtěl teď rozebírat. Desku poslouchám a vstřebávám s obrovským údivem (ústa mám z toho progresivního úžasu dokořán) a strašně, strašně si ji užívám. Zcela dokážu pochopit něčí nedávný komentář k jejímu obsahu, v němž dotyčný pasoval tuto desku na nahrávku aktuálního roku. Vedle The Web je novinkový skvost The Gap, znovu povstalých jižněji situovaných "progresivních bratrů" Clepsydra jen velmi dobrou nahrávkou.
Za sebe musím s malinkatým smutkem poznamenat, jak velká je škoda, že tak kvalitní kapely mezi než Millenium jistě patří, díky neznámé vydávající firmě, mizerné propagaci a minimu koncertů v přiléhajících oblastech, se pořád krčí jaksi ve stínu těch služebně možná starších, jistě milionkrát známějších, avšak kvalitou jednotlivých písní i celých alb mnohem tuctovějších, dávno zevšednělých a kompozičně zcela vyhořelých kapel typu Dream Theater, Queensryche, nebo dnes už pomalu uvadajících/odcházejících Flower Kings.
Závěrem mi nezbývá než pogratulovat naší slovenské enklávě na Progboardu, z nichž ti, kteří sem pravidelně přispívají-Mayak, Palo, Braňo, Progjar... jistě už nové Millenium slyšeli a jsou stejně spokojeni jako já. No a co se týče té české, tam se obávám, že jsem zatím jediný, jež krásu této desky objevil. Takže pánové - Easy, Johne, Jardo, Jiří, Steve, Mufe... a na koho jsem ještě zapomněl, jděte do toho a třeba budete zase jednou hodně příjemně překvapeni.
reagovat
Jarda P @ 03.12.2019 07:22:14
Troufám si tvrdit, že kromě dubutu a desky Deja vu je diskografie Millenium vzácně vyrovnaná. Poznal jsem je díky Progboardu a jsou dnes mojí nejoblíbenější polskou kapelou. Obával jsem se, že po mistrovském 44 minutes už nebudou schopni udržet laťku, ale mýlil jsem se. Jediný důvod, proč The Web poslouchám dosud ve FLAC byla vysoká cena Na Rockserwisu. Teď, kdy slevnili, už je na cestě.
PaloM @ 03.12.2019 07:51:52
Marek, tak s týmto si ma dorazil :-) :-)
"...jako naši, na východ orientovaní sousedé-Slováci."
Sme orientovaní na Západ, až na pár idiotov rusofilov, akí sa nájdu aj u vás.
Samozrejme chápem, že myslíš iba zemepisnú "orientáciu" :-)
Pokiaľ ide o vydávajúcu firmu, je to spoločnosť Kramarskeho, LYNX Music >> odkaz
Mayakovi vďačím za tento odkaz a pred pár mesiacmi mi stadiaľ došli CD - recenzovaný album The Web a dve CD od Moonrise. Týmto zároveň odporúčam záujemcom e-shop. A osobne pán Ryszard Kramarski je veľmi príjemný v mailovej komunikácii.
The Web sa mi páči, však som predtým testoval mp3, inak by som to nekúpil.
Ak si dobre pamätám, na skupinu Millenium ma naviedol Braňo, konkrétne albumom Exist (2008). Takže on má na svedomí, že fakticky som hudber Millenium prepadol. Najviac sa mi páči novšia produkcia, práve od r.2008, aj keď som si vypočul celú ich diskografiu. Akurát album "44 Minutes" ma zaujal málo.
Ako vraví klasik Braňo: Poliaci sú dobrí!
EasyRocker @ 03.12.2019 07:56:21
Tak jako Collage, Riverside, Believe je tahke kapela trefou do černého. Co album, to vysoká kvalita. Pro milovníky pozitivistických vibrací ráj. Díky moc za recenzi.
Mayak @ 03.12.2019 10:47:49
Pekná recenzia na veľmi dobrý album, díky, Marku ...
Je super, že stále viac Progboarďákov "objavilo" skutočne bohatú a kvalitnú poľskú progrockovú scénu.
Práve pred 4 rokmi som videl na živo aj Millenium v skoro 3-hodinovom koncerte v Krakove, ktorý vyšiel aj na DVD.
Ryszard Kramarski je nieken šéf tejto kapely, ale aj majoritný majiteľ Lynx Music.
Výborný hudobník/skladateľ, ale aj propagátor (nielen) poľského progresívneho rocku.
Pošlem Mohylovi nejaké fotografie zo stretnutia s nim ...
Brano @ 03.12.2019 13:15:16
Horyna,vďaka za výbornú recenziu na jednu z mojich najobľúbenejších poľských neo-prog kapiel.
jirka 7200 @ 04.12.2019 09:01:36
Od Millenia jsem kdysi zkoušel starší produkci a nijak blíže mě jejich hudba nezaujala. To samé platí u nové desky The Web. Pro mě příjemně melancholický pop rock navoněný Pink Flojdí esencí.
steve @ 04.12.2019 11:13:34
Kdybych řekl známému že jsou z Polska, ohrnul by nos s tím, že kapely z východního bloku neposlouchá. Mě se zatím víc líbí předešlých 44 minut.
Jarda P @ 04.12.2019 11:53:59
Každý má jiný práh vnímání hudby. Zatímco zde propagovaní Clepsydra, Anubis či Thieve´s Kitchen mě neoslovili, Millenium na první poslech.
Progjar @ 04.12.2019 22:32:24
Akože tak toto teda žeriem.Skvelé album, skvelá hudba. Horyna ako vždy zásah do čierneho, absolútny.
horyna @ 05.12.2019 06:04:08
Všem přispěvatelům do této diskuze upřímně velice děkuji. Těším mne, že právě tato, dnes možná polská prog kapela number one, má zde takové pozitivní zastoupení.
muf @ 12.12.2019 13:09:55
Toto seskupení si mé srdce resp. uši zatím nezískali. V záplavě hudby, kterou momentálně mám není čas se dlouhodobě a detailně zaposlouchat. Nechávám si však zadní vrátka na doby příští. Zatím mám dojem, že se mi netrefili do vkusu. Velmi prog-rockové laďení mi asi až tak nesedí. Chybí mi trochu ostřejší pasáže. Mám zatím zkušenosti, že hudba tohoto typu vyžaduje delší poslech a ten rozsekne, jestli ano, nebo ne.
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x