Gildenlöw, Kristoffer - Let Me Be A Ghost (2021)
1. Let Me Be a Ghost - Pt. I (3:39)
2. The Wind (4:46)
3. Blame It All on Me (4:57)
4. Falling Floating Sinking (5:02)
5. Fleeting Thought (4:27)
6. Fade Away (5:31)
7. Don't (2:55)
8. Lean on Me (5:09)
9. Let Me Be a Ghost - Pt. II (3:43)
10. Still Enough (5:16)
11. Where I Ought to Be (5:13)
12. Let Me Be a Ghost - Pt. III (3:31)
13. Look at Me Now (4:02)
58:11
Obsazení:
Kristoffer Gildenlöw / vocals, various instruments
Joris Lindner / drums (2,4,5,8,10,11), Hammond organ (2)
Dirk Bruinenberg / drums (12)
Erna auf der Haar / vocals (8)
Ronja Gildenlöw / vocals (2)
Marcel Singor / guitar solo (5)

Kristoffer Gildenlöw je rockový písničkář, v jehož hudbě symfonický prog potkává Leonarda Cohena. Třebaže loňskou novinku Empty řadím ještě o kus výš, přítomné album bylo mým prvním setkáním s tvorbou tohoto původem švédského hudebníka a myslím, že na něm též poprvé naplno předvedl, co v něm všechno je. Jeho sólový debut byl přehlídkou poutavých momentů s plejádou hostů včetně najatého zpěváka, druhá deska The Rain pak pečlivě prokomponovaným a zaranžovaným konceptuálním počinem.
Třetí album The Homeboud se obrátilo komornějším směrem, zní tady víc akustické kytary, písničky jsou jednodušší... a Kristoffer navázal intimní vztah s mikrofonem. Najednou zpívá, jako by nic jiného neexistovalo, na ničem jiném nezáleželo. Citová přesvědčivost se stává jeho nejsilnější devizou a všechny výrazové prostředky od nynějška plně slouží sdělení, osobní niterné výpovědi. Let Me Be A Ghost je opět o něco košatější, titulní kompozice se vrací ve třech částech, album klene velký oblouk, který posluchače vtahuje postupně, ale pocit, že sedím metr od člověka, který si přede mnou otevírá duši, nemizí.
Všechny Gildenlöwovy desky se nesou v pomalejším tempu a temnější náladě, hodí se k introspektivnímu přemítání o životě, když padá soumrak. Tady jsme několik metrů pod zemí. Na příštím albu Empty se člověk narovná, naplno nadechne, rozhlédne kolem. Tady ne. Prostor je stísněný a náladotvorné plochy zhuštěné do krápníkové krajky, studené a křehké, tvrdé na omak. Jen se dávkuje intenzita, jako v takřka industriální, rozervaně gradující Falling Floating Sinking. O chvíli později kytara bloudí prostorem a hledá, kde by spočinula. A dál a dál, v každé skladbě trochu jinak, ale všechno sedí dohromady a tvoří celek, který má jasný "ksicht", přesto se vymyká uchopení. Pro mě absolutní zážitek.
reagovat
hejkal @ 05.05.2025 14:24:07
Pesničkár to je. Rockový? Pochybujem. Jediné plus je, že hlasovo je to namiesto uťahaných kňúravých popín uťahaná hlboká popina. Ale to je pre mňa málo, vlastne nič. Každopádne ďakujem za zoznámenie, zvýšil som mu počet prehratí na youtube.
jiří schwarz @ 05.05.2025 00:14:01
Poslechl tuhle desku plus předchozí. Rozumím, že může být zajímavý bard pro své posluchače, ale pro mě ne. Hlava říká celkem ok (i když minialarm: co je na něm opravdu originálního?), moje srdce zůstává chladné. Napadlo mě, že část naší populace je hozena pocitově na sever, a té to může vyhovovat, a část (jako já) na jih. Nám pak chybí temperament. Nemám moc rád zimu, chlad a skandinávské scenérie, šeď, potažmo zde i nudu.
Na tomhle CD přidal do repertoáru Cohenovské hluboké vypravěčské témbry (na předchozím nebyly). Mně to signalizuje spíš jen zařazení dalši inspirační linky - hlavou. Zatímco Cohen jakož i Zimmerman byli srdcaři - hudba jen jistý doplněk k básničce. To jejich písničkářství bylo o něčem jiném, o síle osobnosti. Tenhle bard jde prostě mimo mě.
Hejkale, myslím že klasický "písničkář" je prostě bez přídomků (jedno jestli popový či rockový), jakkoli může být být "načichlý" jazzem, šansonem, folkem, rockem, blues, popem. Ale vždy by měl stát nahý (jako Richard Müller 😄). Recenzovaný bard se mě zdá málo nahý, spíše je obalený do zčásti zvětralých synth-popových efektů.





