Winter, Johnny - Johnny Winter (1969)

Tracklist:
01. I'm Yours & I'm Hers (4:33)
02. Be Careful with a Fool [Josea/King] (5:17)
03. Dallas (2:48)
04. Mean Mistreater [Gordon] (3:54)
05. Leland Mississippi Blues (3:32)
06. Good Morning Little School Girl [Williamson] (2:45)
07. When You Got a Good Friend [Johnson] (3:41)
08. I'll Drown in My Tears [Glover] (4:46)
09. Back Door Friend [Hopkins/Lewis] (2:55)

Bonus tracks (2004):

10. Country Girl [King] (3:06)
11. Dallas [band version] (3:36)
12. Two Steps from the Blues [Brown/Malone] (2:35)

All songs written by Johnny Winter, except where noted.



Obsazení:

Johnny Winter - guitar, harmonica, lead vocals
Tommy Shannon - bass
John Turner - drums, percussion

Peggy Bowers, Elsie Senter, Carriel Hossell - backing vocals (8)
Walter Horton - harmonica (4)
Karl Garvin - trumpet (6)
Edgar Winter - alto saxophone (6), piano (8)
Stephen Ralph Sefsik - alto saxophone (8)
Albert Wynn Butler - tenor saxophone (6)
Norman Ray - baritone saxophone (8)
Willie Dixon - double bass (4)

 
27.09.2023 hejkal | #
5 stars

Diskografia Johnnyho Wintera sa v počiatkoch javí ako neriadený chaos. Posúďte sami.

Po sérii singlov od roka 1959 sa v roku 1968 zjavil prvý album nesúci názov Progressive Blues Experiment. V roku 1969 sa Winter dohodol s Columbia Records a marketingový ťah s „debutom“ bluesovej hviezdy viedol k tomu, že začali jeho diskografiu počítať odznova, minulosť bola zabudnutá. V polovici apríla vyšiel album Johnny Winter a v novembri druhý album Second Winter. Zároveň v tom mesiaci aj Buddah Records vydalo album First Winter s prvými singlami, ktorý mal na jeho úspechu parazitovať. Podobne v auguste 1969 vyšli tieto single aj na priznanej kompilácii The Johnny Winter Story. Tým sa našťastie obdobie chaosu skončilo, odvtedy je Winterova produkcia pekne chronologická. Inak, Winter vystúpil aj na legendárnom Woodstocku.

Poďme sa spolu pozrieť na jeho majstrovský „debut“ na značke Columbia, album nazvaný Johnny Winter.

Zostavu tvorila osvedčená trojica Winter, John Turner a Tommy Shannon, s ktorou nahral už Progressive Blues Experiment. Doplnil ich kopou hostí, speváčiek, dychárov a pod., na albume hral napríklad jeho brat Edgar Winter, harmonikár Walter “Shakey” Horton a na basu v jednej skladbe aj slávny Willie Dixon. Z deviatich skladieb sú len tri autorské.

Už od prvej skladby I'm Yours & I'm Hers je jasné, že texaský tvrdý bluesový základ má Winter v malíčku (a aj ostatných prstoch na rukách). A je jedno, či ide o ostré elektrifikované, priam rockové rinčanie (Good Morning Little School Girl) alebo akustické slejdovanie (Dallas). Ja mám takéto živelné hranie v obľube, považujem ho za presvedčivejšie ako akékoľvek vedomé úsilie o mravné vyznenie. Americké blues je plné náboženstva, lásky, sexu, smútku, zbraní, chľastu i tabaku, a teda mu najviac sedí nemravné prostredie i výrazivo! Našťastie je Winter zjavom nielen výzorovo (bilel vlasy sú parádna imidžovka), ale najmä hudobne. Zo všetkých bluesrockových gitaristov ho mám najradšej, s výnimkou Roryho Gallaghera lepší po svete nechodil. Škoda, že som ho nikdy nevidel naživo. Kým jeho hudba buráca z reprákov, vo mne buráca duša. Nadšením!

Album sa stal hitom, v rebríčku Billboard sa umiestnil na 24. mieste (je to jeho tretí najúspešnejší komerčný album, lepšie sa umiestnila už len dvojica Still Alive And Well (1973, 22. miesto) a Step Back (2014, 17. miesto), a tak sa Johnny Winter mohol venovať tomu, čo mu išlo najlepšie. Gitarovej hre pre davy.


reagovat

07.01.2015 vmagistr | #
4 stars

Texaský bluesman Johnny Winter je jedním z umělců, s jejichž tvorbou jsem se seznámil až zde na progboardu. Jeho nezaměnitelný vzhled (i když člověk věci neznalý si Johnnyho možná mohl plést s jeho bratrem, multiinstrumentalistou Edgarem Winterem) mě zaujal na první pohled, ke zkoumání jeho hudby jsem se dostal až o něco později. Když se tak stalo (konkrétně skrze cover Jumpin' Jack Flash od The Rolling Stones), byl jsem hodně překvapený, neboť jsem od Wintera (asi hlavně díky jeho albínskému vzhledu) čekal spíše komorní projev, a ne takovou emotivní hlasovou smršť, jaká se na mě při poslechu jmenované skladby vyvalila - ale postupně se mi to celé začalo zamlouvat. Nepovažuji se za nějakého znalce "černého" či "bílého" blues a u jeho interpretů vyhledávám spíše kultivovanější hlasové polohy, Johnny Winter je alejednou z výjimek, u kterých jistou vokální "surovost" vítám.

Eponymní desku Johnny Winter jsem si pořídil asi před půl rokem, když jsem zvažoval, o jaké interprety bych chtěl svou sbírku rozšířit. V té době jsem už znal jiné Winterovo album Saint and Sinners, na němž jsem si hodně oblíbil skladbu Bony Moronie, ale vzhledem k dřívějšímu roku vydání Winterovy druhé studiovky jsem podvědomě čekal ještě něco spontánnějšího a surovějšího.

Album Johnny Winter nahrál hlavní protagonista z většiny jen se svými vyzkoušenými parťáky z debutové desky The Progressive Blues Experiment, basistou Tommy Shannonem a bubeníkem Johnem Turnerem. V několika skladbách se ale objevují zajímaví hosté - například vlivný bluesový skladatel a interpret Willie Dixon či Johnnyho bratr Edgar Winter, a ve dvou skladbách si zahrála také dechová sekce. Repertoár sestává převážně ze skladeb etablovaných bluesmanů, namátkou jmenujme B. B. Kinga, Sonny Boye Williamsona či Roberta Johnsona, jen v menší míře pak z Winterových autorských kompozic.

První věc, která mě při poslechu tohoto alba zaujala, byl (jak jsem se již v obecné rovině zmínil výše) Winterův zpěv. Syrový, hutný, s neustálým náběhem do chraplavého křiku, ale autentický a svým zabarvením jasně rozeznatelný mezi jinými bluesovými interprety. Skladbám (ať už vlastním, či převzatým) vtiskává charakter osobní výpovědi o strastech tohoto světa - ale nečekejme žádnou posmutnělou smířlivost, z Johnnyho hlasového projevu lze vycítit spíše vzdor a odhodlání. Vysoce autenticky a osobitě zní i mistrovy kytarové party - zvláště u sól občas absentuje jakákoli předem promyšlená architektura a jde v nich spíše o podporu celkového emotivního vyznění jednotlivých skladeb. Výsledkem jsou potom rychlé kytarové nářezy jako I'm Yours and I'm Hers, Leland Mississippi Blues a Good Morning Little School Girl, či tempem pomalejší, ale výrazově podobně nabroušené skladby Mean Mistreater nebo Back Door Friend.

Winter kromě elektrické kytary několikrát zapojí do hry i kytaru akustickou, kterou ovládá podobně suverénním způsobem, viz například kousky jako Dallas či When You Got a Good Friend. Ty jsou také charakteristické užitím bottlenecku v kombinaci s rezonátorovou kytarou. A abych nezapomněl, důležitou součástí některých skladeb jsou také Johnnyho party na foukací harmoniku. Z kytarového charakteru skladeb se nejvíce vymyká písnička I'll Drown In My Tears, v níž doprovod spolu s rytmikou obstarává piano a dechové trio. Johnny zde navíc svůj hlas předvádí v klidnější, méně dravé poloze, kterou do lehce gospelového nádechu dobarvují dívčí doprovodné vokály.

Na mém CD se (coby remasteru z roku 2004) objevují tři bonusové skladby - svižná kytarovka Country Girl, alternativní verze písně Dallas s přidanými party druhé kytary, harmoniky a kontrabasu, a druhá "bezkytarová" skladba Two Steps From the Blues s místy až soulovým zabarvením (nástrojové obsazení je zde podobné jako u I'll Drown In My Tears). První dvě zmíněné bych si na albu představit dokázal, třetí se se zbytkem materiálu na desce už zlehka tluče - nicméně pořád jde o zajímavé věci a jsem rád, že je na albu mám.

Kolem a dokola - desku Johnny Winter považuji za vysoce kvalitní a inspirativní vzorek bluesového vyjádření a Johnnyho Wintera za velmi autentického zpěváka a kytaristu. Pouze fakt, že se na desce nachází pouze tři Winterovy autorské kompozice, mi brání udělit desce plný počet bodů. Bude to za čtyři a půl, zaokrouhleno dolů. Blues a Johnny Winter přelomu 60. a 70. let vypadají jako velmi příhodné pole k dalšímu hudebnímu objevování.
reagovat

jiří schwarz @ 21.02.2024 00:30:48
Dokonalá recenze, palec nahoru. Já mám syrové blues a řičáky rád. A tak, i když je kytararista ne tak skvělý, jako mûj transatlantický oblíbenec Rory Gallagher, a méně je jeho autorských příspěvků, má lepší vokál, absolutní špička. Toto je prostě naprosto dokonalé elektrické-bluesobé album, a navzdory absenci inovatinosti, dávám 5*. Pravda, jakkoli nepřinesl nic nového, byla to persona v mé generaci vysoce uznávaná a stylotvorná.

balu @ 21.02.2024 08:00:50
Zmínky o mém oblíbeném kytaristovi si vždy rád přečtu :))



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 2x
hejkal, jiří schwarz
4 hvězdičky - hodnoceno 1x
vmagistr
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0487 s.