Davis, Miles - Seven Steps to Heaven (1963)
01. Basin Street Blues (10:30)
02. Seven Steps to Heaven (6:26)
03. I Fall in Love Too Easily (6:46)
04. So Near, So Far (6:59)
05. Baby Won't You Please Come Home (8:28)
06. Joshua (7:00)
2005 bonus tracks:
07. So Near, So Far [alternate version] (5:11)
08. Summer Night (6:02)
Tracks 1, 3, 5 and 7-8 recorded on 16-17. 4. 1963, tracks 2, 4 and 6 recorded on 14. 5. 1963.
Obsazení:
Miles Davis - trumpet
George Coleman - tenor saxophone (2, 4, 6-7)
Victor Feldman - piano (1, 3, 5, 7-8)
Herbie Hancock - piano (2, 4, 6)
Ron Carter - bass
Frank Butler - drums (1, 3, 5, 7-8)
Tony Williams - drums (2, 4, 6)
Zatímco na Britských ostrovech se v létě roku 1963 šířila merseybeatová horečka, za Atlantikem v "zemi neomezených možností" vládl zdánlivý klid. Jenže příznivci tamější košaté jazzovou scény mají dnes rok, kdy Beatles vydali svou první dlouhohrající desku, zapsaný v paměti velkým tučným písmem. Trumpetista a progresivní věrozvěst Miles Davis totiž dal právě toho jara začal dávat dohromady svůj "druhý kvintet" - těleso, které o několik let později stálo u počátků sbližování jazzu s rockem a vzniku jazzové fúze.
Když v prosinci 1962 Davise postupně opustili všichni jeho dosavadní sidemani, objevili se po trumpetistově boku na následujících klubových vystoupeních mimo jiné tenorsaxofonista George Coleman a basista Ron Carter. Pro nahrávky, pořizované v studiích společnosti Columbia v Los Angeles, kapelu posílili studioví hráči - pianista Victor Feldman a bubeník Frank Butler. Ani jednomu z nich se však nechtělo vzdát dobře placené a vcelku pohodlné studiové práce a místo toho se napříč Státy potulovat od jednoho klubového vystoupení ke druhému. Po návratu nazpět do New Yorku proto Davis hledal nové posily do rytmické sekce. Našel je v pianistovi a nadšenci do různých elektronických udělátek Herbie Hancockovi a v teprve sedmnáctiletém bubeníkovi Tony Williamsovi. Nová sestava pak natočila v květnu 1963 zbytek skladeb pro vznikající desku Seven Steps To Heaven.
Výše nastíněné obměny Davisova ansánblu mohou působit zdlouhavě, na obsahu desky se ale podepsaly dosti zásadním způsobem. Materiál natočený v LA totiž zní velmi, velmi tradičně a žánrem nepolíbenému posluchači se snadno může jevit jako klasická "jazzová nuda". Ať už se jedná o úvodní desetiminutovku Basin Street Blues či tklivé I Fall in Love Too Easily a Baby Won´t You Please Come Home, ve všech případech jde o pomalé a táhlé kusy, ve kterých lze zřetelně rozeznat rozlišení sólisty (Davis) a doprovazečů (všichni ostatní).
Jiné kafe jsou ovšem věci, které Davis natočil o měsíc později s obměněnou rytmikou (tedy jádrem, které se "šéfem" vydrželo po dalších pět let). Od prvních tónů titulní skladby Seven Steps To Heaven je slyšitelné, že tady se pracuje jinak. Kompaktní "spodek" (zvlášť vnímat techniku bubeníka Williamse je radost sama o sobě) je daleko výraznější součástí celkového zvuku a Coleman s Davisem se "nahoře" musejí zatraceně snažit, aby je ta trojice nepřeválcovala. Hraje se rychleji, s častějšími změnami temp a s daleko propracovanějšími melodickými motivy. Výborně vyšly i další dvě zveřejněné skladby z květnové frekvence So Near, So Far a Joshua, první s výraznější melodickou složkou, druhá zase silnější v rytmických obrazcích.
Jak se pojetí hry obou formací lišilo, nejlépe ukazuje bonusová verze skladby So Near, So Far, pořízená ještě v dubnu v LA. Klidnější, zdobnější, ale s daleko slabším "tahem na branku" a s menším vzrušením z kočírování rozpumpované rytmiky. Toto pojetí už zkrátka pro jazz v 60. letech nebylo perspektivní.
Seven Steps To Heaven je tranzitní deska, z části ne úplně záživná. Ale počátek toho skvělého jazzového dobrodružství, které Miles Davis se svým "druhým kvintetem" v šedesátých letech podnikl, je k nalezení právě tady. Své hodnocení ve výši tři a půl hvězdičky zaokrouhlím dolů. Vy, které třeba jazz nikdy nelákal a neláká, zkuste si poslechnout alespoň sudé skladby - mají šťávu a drive, po jakém by tehdy ve Spojeném království natahovala ruce lecjaká beatová kapela.
reagovat
PaloM @ 23.10.2018 09:12:58
Je super, že občas si tu niekto ešte spomenie na Milesa Davisa. Pred niekoľkými rokmi, keď tu ešte občas písal Andrej, za pomoci tipov aj ďalších fanúšikov som si postupne nakúpil slušnú CD diskografiu Davisa.
Včera som pozeral do boxu 20 CD, ani som nevedel, že tento album tam mám :-)
Pre mňa zaujímavé informácie, čo píšeš vmagistr. Netušil som, že zrovna na tomto albume došlo k vývojovému zlomu.
Ďakujem ti a teším sa, ako si CD pustím a budem si opäť čítať túto recenziu.
vmagistr @ 23.10.2018 11:16:54
Je to tak, právě na téhle desce s Davisem poprvé hráli spoluhráči (zvláště Hancock s Williamsem), kteří se později hudebně proslavili i mimo jazzové "mantinely".
Na Milese tu "vzpomínám" proto, že jeho diskografii postupně objevuji. Základní povědomí už mám a tuším, že 60. a 80. léta budou z jeho rozsáhlého portfolia pro mě nejzajímavější. Teď se spíše zaposlouchávám, užívám, spojuji s kontextem doby a občas o tom něco zkouším napsat.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x