Collegium Musicum - Na II. programe sna (1976)
P. Hammel, M. Varga, R. Hladík:
Strana 1:
1. NA DRUHOM PROGRAME SNA
(P. Hammel - M. Varga / K. Peteraj)
2. NÁHLE (M. Varga / K. Peteraj)
3. LETIA HUSI (P. Hammel / K. Peteraj)
4. VODA (M. Varga / K. Peteraj)
5. S CHODNÍKOM NA CHRBTE
(P. Hammel / K. Peteraj)
6. ĽALIA POĽNÁ (M. Varga / K. Peteraj)
Strana 2:
1. PAPAGENO Z NOVEJ VSI
(M. Varga / K. Peteraj)
2. V ZELENEJ PAMäTI
(P. Hammel / K. Peteraj)
3. NA SCHODOCH GYMNÁZIA
(M. Varga / K. Peteraj)
4. SPRÁVNE ŽIŤ
(P. Hammel / K. Peteraj)
5. Z OFSAJDU (P. Hammel / K. Peteraj)
6. LODIČKA Z PAPIERA
(P. Hammel / K. Peteraj)
7. AŽ TÚTO MOJU PIESEŇ DOHRAJÚ
(P. Hammel - M. Varga / K. Peteraj)
(total time- 42:48)
Album není součástí diskografie skupiny
Collegium Musicum, ale bývá do ní zařazováno
kvůli účasti M. Vargy, D. Hájka a I. Beláka.
Obsazení:
Pavol Hammel - akustická kytara, zpěv
Marián Varga - organ, klavír, syntetizátor
Radim Hladík - kytary
Ivan Belák - basová kytara
Dušan Hájek - bicí
Pavol Kozma - bicí
Peter Szapu - bicí
Fedor Letňan - Fender piano, vokál
Tomáš Rédey - elektrická kytara
Juraj Lehotský - trubka
Revival Jazz Band
Sláčikové kvarteto J. Bílika
Sbor Vivat
Tak jsem si dneska po delší době opět pustil tuto skvělou LP desku a přecetl si stejně starý článek Jana Krůty z Mladého světa napsaný při příležitosti ocenění této desky a udělení ceny Bílá vrána 77-Nejlepší deska Československa roku 1977.Dle mého názoru má deska skvělou vyváženost písničkového projevu,textů a instrumentálního mistrovstvý hlavních protagonistů desky-M.Varga,R.Hladík,F.Frešo,R.Vacho a D.Hájek.Jsou tam melancholické písničky s nádhernými vokály s kostelní atmosférou,ale i rockovější pecky,které i dnes každého znalce musí zaujmout.Osobně dávam jednoznačně 5*.
reagovat
PaloM @ 24.07.2014 16:39:38
rudka, som rád, že niekto pripomína perly československého rocku. Pamätám si, že ešte ako študent som v Bratislave obťažoval predavačky vo všetkých obchodoch s platňami, či dostali (nie krámy, ale platňu) a keď nie, kedy asi čakajú (nie krámy, ale platňu) - za "platňu" si dosaď všetko rockové, čo vychádzalo v ČSSR 1976-81 :-)
Je to fantastický album a u mňa jednoznačne vedie Ľalia poľná. Ak sa nemýlim, Varga ju mal dlhšie "v šuplíku".
kali @ 24.07.2014 17:41:57
Tuhle desku, i když dostala velmi pofidérní ocenění, vůbec nemusím, ani v době vydání, ani dnes. Bylo by z toho dobré EP, vyřadil bych skladby:
Na II. programe sna
Správne žiť
Na schodoch gymnázia
Letia husy
Papageno (to je naprostý otřes!!)
V zelenej pamäti
Lodička z papiera
PaloM @ 24.07.2014 17:50:29
A ja by som ich v žiadnom prípade nevyradil. Tvoj názor ti však nikto neberie.
kali @ 24.07.2014 17:55:23
To jsem rád, že nebere, Palo. Víš, že sem-tam jsem k některým věcem hodně kritický a tahle deska je dle mého názoru totální průšvih.
PaloM @ 25.07.2014 05:13:19
kali: už len krátko. Takú kritiku ako píšeš, v pohode znesiem.
Všeobecne neznášam, keď niekto napíše, že ide o sračku a podobné výrazy. Kritizovať sa dá aj slušne.
A ešte všeobecná reakcia, nielen pre kaliho. Ten Papageno je paródia, textár si požičal meno z Mozartovej opery Čarovná flauta (jedna z hlavných postáv).
Varga má viac krátkych skladieb s jemným humorom obsahom. To je jedna z jeho silných stránok, že vedel skomponovať rozsiahle plochy, aj krátke melodické pesničky. Na druhej strane, požičal si motív z Dvořákovej Humoresky na prvom Live albume Collegium Musicum a vytvoril z toho slušný šramot.
vdeck @ 25.07.2014 05:35:48
kali:
Tohle album je určitě jedno z těch dobrých alb, které vyprodukovala ta část bývalé čs. hudební scény, řazená mezi tzv. "oficiály".
Určitě bych nebyl tak příkrý v hodnocení (můj názor). Paradoxně, pro mě to nejzajímavější je od Hammela ("S chodníkom na chrbte" nebo "V zelenej pamati"). "Lalia polna" je samozřejmě Vargova a to je písnička mimo kategorie.
Osobně za největší "srágoru" (sorry, PaloM, nedalo mi to) považuji Hammelovu "Až tuto moju piesen dohraju". Hammel byl na tenhle typ hudby nějaký ujetý, protože se objevuje na prakticky každém Hammelově albu. Napoprvé jako dobrý, ale opakovaný fór přestává být vtipný, že...
Kamil Peteraj se vytáhnul a je to člověk, který napomohl slovenštině rockovat a swingovat. Myslím, že právě texty jsou na albu to nejlepší.
Jarda P @ 25.07.2014 06:13:29
Mně se tahle deska taky nikdy nelíbila, ale zkusím si ji pustit, co to udělá. Se Zelenou poštou jsem to měl podobně, ale po letech jsem změnil názor.
kali @ 25.07.2014 06:20:35
Petr 87:
Ono ale album "Zelená pošta" je "jiné kafe".
Já si k 2.programu snění cestu nenašel a už se o to pokoušet nebudu.
kali @ 25.07.2014 06:35:44
Jarda P - oprava.
rudka @ 25.07.2014 16:33:22
Napsat - ''.....tahle deska je dle mého názoru totální průšvih'' něco napovídá o samotném pisateli.Další komentář je asi zbytečný.
kali @ 25.07.2014 16:51:18
To samé mohu napsat já o recenzentovi, který slintá nad bídným albem. Další komentář též netřeba.
Svůj názor jsem vyjádřel bodováním a tím to končí.
adam @ 25.07.2014 18:54:12
kali je taky krasny vtip:
Sedia dvaja niekde a predstavia sa: "Tak já se jmenuji Jelínek."
"Ja sa volám Kočiš."
"No to je ale hezké. U nás se říka: Kočiš, kočiš, pro pivo mi skočíš..."
Slovak odpovie: "U nás zase hovoríme: Jelínek, Jelínek, si mi ty ale kokot!"
kali @ 25.07.2014 19:12:02
to je teda fakt adam, tak velmistrovský ftip si přihlaš do nějaké Eurovize, budeš mať veľa bodof.
Filozof @ 25.07.2014 19:13:26
"...toto je průšvih..." a podobné
vypovídá z logiky věci VŽDY o vztahu hodnotitele k hodnocenému - nic víc. O hodnoteli to vypovídá jen to, že se mu daná věc nelíbí. A opravdu netuším, proč by se vše muselo líbit všem a už vůbec ne, proč jev, kdy se někomu něco nelíbí se nějak osobně dotýká kohokoliv jiného. Umění a jeho hodnocení bude vždy z podstaty věci subjektivní. A je to tak dobře.
adam @ 25.07.2014 19:19:13
nazor o nazore nazorne znazorneny. gratulujem.
alienshore @ 25.07.2014 19:42:15
Ten vtip som síce ani ja nepochopil :-), ale táto debata je veľmi plodná, až mi to pripomenulo jeden český internetový vtip.
Osoba č.1: Ty vole, ja nechápu, žes nás se segrou neseznámil už dřív, od včerejška mi stojí klacek :D.
Osoba č.2: Pavel šel nakupovat, ale ráda mu to vyřídím. Sestra ;)
adam @ 25.07.2014 19:46:09
ten je dobry. naozaj dobry
alienshore @ 25.07.2014 19:49:52
nie ten tvoj je lepší, je taký multikultúrny :-)
adam @ 25.07.2014 19:52:05
nie ten tvoj je uplne skvely lebo sami normalne postavil uz len od predstavy nejakej sestry.
alienshore @ 25.07.2014 19:58:04
si taký nadutý a namyslený človiečik, že si ani nedovidíš na špičku svojho nosa :-), ten vtip bol o tebe a o tvojej arogancii, pretože ani nevieš kto na tej druhej strane je a nazveš ho vulgárnym výrazom, ale to je tvoj imidž tak si ho stráž, nech je tu aj naďalej sranda :-) ...
adam @ 25.07.2014 20:02:33
ale teraz si ma uz ozaj pobavil. dakujem
gunslinger @ 25.07.2014 20:22:35
Do plynu s alternatívnym vláknom!!
alienshore @ 25.07.2014 21:32:08
že máš rád uja Adolfa a fašizmus nie je žiadna novinka, to tu už vie snáď každý :-), bohužiaľ to s hudbou nijako nesúvisí ..., vy dvaja konkurujete takým legendárnym dvojiciam ako napr. Puf a Muf alebo Jája a Pája :-), kľudne napádajte aj naďalej členov tohto fóra za iné názory, je to čisto len váš osobný problém ...
adam @ 26.07.2014 04:31:12
alienshore: Ze ty este byvas u rodicov?
gunslinger @ 26.07.2014 04:45:02
adam, alternatívne bývanie ?
alienshore @ 26.07.2014 07:06:11
nie nebývam a posielam vám pozdrav z multirasovej a multinázorovej Prahy :-) ...
PaloM @ 26.07.2014 14:48:43
Reakcie pod recenziou? Nič nové. Ďalšia premárnená príležitosť ukázať, že tu píšu dospelí ľudia.
Mňa zaráža napríklad, že projekty Varga-Hammel sú v diskografii CM. To už tam dajme celé sólo Vargu. Áno, mohli ho nahrávať členovia CM, ale vyšlo pod inou hlavičkou, to ako keby som do diskografie Emerson Laka and Palmer vrazil Emerson Lake and Powell, však 2/3 sú z ELP.
No ale to nevadí. Hlavná je hudba. Nie je to Zelená pošta, avšak nesklame. Skvosty ako Ľalia poľná či S chodníkom na chrbte patria do siene slávy československej hudby. Dnes na tú úroveň nesiaha z našej scény nikto. Ba vlastne hej... a nie, to som sa pomýlil, ten už nežije. Mrzí ma, že mnohí ohovárajú Hammela, ale nikdy nepočuli nič okrem jeho hitoviek. A mrzí ma, že pre mnohých, ktorí poznajú Vargu, je on ako nejaký psychopat za klávesmi. Avšak jeho pesničkovú tvorbu nepoznajú. Skrátka tí, čo nevedia prísť na meno Varga alebo Hammel z týchto dôvodov, siahnite po tomto albume. Stojí za to vypočuť si ho, určite viac ako to čo dnes u nás vzniká (česť výnimkám).
reagovat
PaloM @ 17.03.2009 18:49:38
Nepočul som nikdy o Vargovi ako o psychopatovi (alkoholikovi áno - to je ale minulosť) a Hammelovi, žeby nevedel spievať (o čiastočnom spriahnutí s minulou mocou áno - aj Varga mu to vyčítal). Čo bolo - bolo, terazky zostala len kvalitná hudba.
nowhere_man @ 17.03.2009 20:18:58
Až na dvoch kamarátov, ostatní o Vargovia mienia, že nevie hrať, že to je len zavíjanie trhajúce uši a podobne. Pritom nič nepočúvajú od neho, len to čo počujú, keď to pustím občas niekde. Ale čo už, beriem to tak, že majú uši príliš ovplyvnené rádiami.
A Hammel? Príliš často sa stretávam, aj na internetových fórach, s názormi typu: keby nespieval a nežil stále len z Medulienky, už dávno by o ňom nikto nevedel a podobne.
Bolia ma takéto názory, na druhú stranu som rád, že počúvam menšinovú hudbu. I keď jej uznanie pre mňa dosť znamená...
PaloM @ 18.03.2009 04:54:14
Musíš to tak brať, že každý má iný vkus a mnohí majú len nevkus. Časom sa staneš odolný, proste bav sa o tom čo, rád počúvaš len s chalanmi, ktorí majú rovnakých obľúbencov. Aj u nás doma manželka a deti nemajú časť Vargovej tvorby radi (tie vŕzganiny), zato pesničky a prerábky klasiky sa im páčia. Z toho ma z nich srdce nebolí, proste im to nahlas nepúšťam. Oni rešpektujú, čo mám ja rád a ja rešpektujem ich.
Je fakt ťažko čakať, že sa nemelodická, experimentálna hudba bude väčšine páčiť. Asi sme už spomínali knihu M.Jaslovského - Collegium Musicum. Myslím si, že je veľmi objektívna a samozrejme pravdivá.
hejkal @ 18.03.2009 06:48:51
Podľa mňa treba rozlišovať. Varga naozaj často iba vŕzga, naživo je úplne mimo (vnímam tento stav najmä od 90. rokov minulého storočia). Je duchom úplne neprítomný, s kapelou takmer nezahrá, jedine, že nad ním stojí Frešo a seká ho, aby neulietaval. A davy sa tvária, že je to vedomé umenie, len aby nikto nebol prvý, kto povie, že je mimo. Vraj sa opäť Collegium chystá na turné, už teraz Freša ľutujem.
Jeho prínos našej hudbe je nespochybniteľný, ale dnes z neho zážitok moc nemám.
PaloM @ 18.03.2009 08:34:44
Áno hejkal, treba rozlišovať. Píšeš o koncertoch Collegia Musica, ktoré sa vlastne roky nedejú, pretože kapela po prechodnom comebacku r.97 nejestvuje - Varga nemá záujem. Možno niečo v Prahe bolo, ale o priebehu neviem. V prítomnosti sú podstatné jeho sólo koncerty a ten som zažil v auguste 2008. Marián bol absolútne koncetrovaný, bola to paráda, koncert bez "vŕzganín" a bez jedinej chyby. Podobne to bolo predtým s Moyzesovym kvartetom. Práve ma šokovalo, že aj to, čo som ja pokladal za improvizácie, boli komponované diela. Kto pozná CD "Solo In Concert" a CD so zmieneným kvartetom, vie, o čom je reč. Ak chceš byť viac v obraze, prečítaj si Jaslovského knihu. Samozrejme, kľudne medzi "vŕzgajúcich" môžeš dať i Emersona, no jeho live vŕzganiny ma vždy menej bavili ako Vargove.
Keby som bol apačom, poviem Ti to sprostejšie, to nemám vo zvyku. Takže prepáč, nič v zlom - nepochybujem o tvojich vedomostiach, no s Vargovou tvorbou a interpretáciou to nie je celá a najmä súčasná pravda, čo tu píšeš.
hejkal @ 18.03.2009 08:53:40
Celá a súčasná pravda to nebude nikdy. Ja tvrdím iba to, že som zažil pekné sklamania z jeho sólových koncertov, to je celé.
PaloM @ 18.03.2009 09:52:03
O.K.
Mirek Kostlivý @ 18.03.2009 16:16:00
Nedá se přirovnávat sólový Varga (taky mě někdy před 15-ti? lety moc neoslnil) se současným Collegium Musicum, které jsem nedávno (24. února) na závěr BEAT cupu v Lucerně viděl.
Bohužel teprve poprvé v životě (k nám nějak dříve moc nejezdili), ale bylo to moc pěkné. Hráli v sestavě Varga, Frešo, Griglák (toho bubeníka jsem přeslechl, ale byl výborný). Předtím Varga taky zahrál dvě skladby s Prúdy (Zvoňte, zvonky a Smutná ranná električka - bohužel bez Hladíkova závěrečného sóla), ale vrcholem byly ty skladby z prvních alb C.M.: Concerto In D od J.Haydna, Hommage a J.S.Bach, Ulica plná plašťov do dažďa, skvělá Suita po tisíc a jednej noci podle Rimského-Korsakova (tam mi chybělo to Griglákovo sólo v závěru skladby), Mikrokozmos od B.Bartóka (skvělá hned na úvod). Občasné nepřesnosti jsem mu odpustil, Frešo ho dobře ohlídal (i ten Hammond organ mu při zvukové zkoušce nastavil!).
Určitě je stojí za to vidět, já si hned koupil v zákulisí jejich kompletní diskografii od Opusu (LP desky už mám za ty roky ohrané), a když jsem si to tak za sebou všechno opět po létech pustil, musel jsem litovat, že později Varga hammondky nahradil tou umělotinou syntetizerů.
A jestli sem projekty Varga-Hammel patří? Tak to je nedůležité, zvláště když je ta slovenská scéna tak propojená, čehož je důkazem i to, že duo Griglák-Frešo spolu hráli ten večer 3x (Prúdy, C.M., Fermata). A to hrál Griglák v pržské Lucerně poprvé v životě. Fedor již před 42 roky společně s Dežem Ursinym a Soulmen!
Skvělý to večer!
PaloM @ 18.03.2009 17:08:33
Vďaka Mirku, to je ten 2. koncert, čo som myslel (prvý bol asi na sklonku minulého roku). Vargove "nepresnosti" v hre sú jeho charakteristickým znakom od začiatku Collegia a bez nich by to nebol Varga. Naozaj nepatrí medzi umelcov, na ktorého čaká malé dieťa, aby zakričalo, že cisár je nahý (parafrázujúc Andersonovu rozprávku). Kto ho skutočne pozná (a chce poznať), musel zaregistrovať výrazné zvýšenie hráčskej disciplíny. Jirka Černý píše v booklete CD "Solo in concert": „Tři jeho (pozn. Marianove) koncerty, které jsem viděl mezi červnem 2002 a červencem 2003, patří k nejsilnějším zážitkum mého posluchačského života“. Po vypočutí CD a návšteve koncertu s týmto repertoárom (august 2008) s Černým na 100% súhlasím. Treba však dodať, že možno väčšia časť repertoáru patrí skôr do modernej klasiky ako rocku a to je asi pre mnohých problém. Ja mám komplet diskografiu Collegia a Vargu na CD tak, ako postupne vychádzali a novšie remastre už kupovať nebudem. Ak si ju kúpil až nedávno, máš šťastie, lebo k Vargovej "60" vyšla digit. remastrovaná. A naozaj nezáleží, kde je na Progboarde sólo Varga, či CM - ako si to napísal, je to veľmi prepojené. Zo všetkého ma najviac teší,
že takáto hudba i dnes osloví mladých "nowhere_manov".
nowhere_man @ 19.03.2009 15:56:04
ToPaloM: Vďaka, cením si takýto názor na moju osobu a generáciu.
dennis @ 25.07.2009 11:10:58
tie remastery z roku 2007 su tie zvukovo najhorsie nosice s hudbou, ake mohli vyjst. prehnany a neodborne prevedeny noise reduction, preexponovane stredne pasmo a v neposlednom rade absolutne diletantsky mastering typu brickwall... ti co maju tie stare OPUS/Pavian CD z rokov 1992-1994 mate k dispozicii zvukovo najkvalitnejsie prepisy na digitalnom nosici... o povodnych platniach nehovorim :)
Tomu naozaj nerozumiem, prečo to nemá byť súčasťou diskografie Collegia. Je to pokračovanie Zelenej pošty v modernejšom vidaní, ďalšie boli Labutie piesne (to už CM naozaj neexistovalo). Oproti "pošte" je tu Hammel rovnocennejšie zastúpený, avšak jeho piesne beriem ako bežný štandard (vylepšený Hladíkovými hrami), kľudne ich mohol hrať s x - tým klonom Prúdov (bez urážky). Vargove piesne sú pre mňa naj. Ľalia poľná je hádam dodnes najlepšia Vargova pieseň. Platňa (ešte LP) mi robila veľkú radosť, ani nie tak obsahom, ako slovensko - českou spoluprácou vtedy pre mňa naj - milovaných hudobníkov z Collegia, Prúdov a vtedy M Efektu (Blue Effect, Modrý Efekt,...). Hladíkovu gitaru som žral v každej nahrávke, či v jeho skupine, alebo s Vargom.
Na II. programe vyšlo logicky na 2CD so Zelenou poštou, z čoho mám doteraz veľkú radosť.
Ak Vás, priatelia, otrávi terajší "pop" z rádia, pustite si toto CD, zabudnete na humus, zostane vo Vás čistý pocit z peknej hudby.
reagovat
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x