Stromboli - Shutdown (1989)
1. ABACUS (Pavlíček/M.Němec)
2. LABYRINTH (Pavlíček/M.Němec)
3. SCANNERS (Pavlíček/M.Horáček)
4. AROUND THE FIRES (Pavlíček/M.Němec)
5. WHY (Pavlíček/M.Němec)
6. SANDONORICO (Pavlíček/M.Němec)
7. BACK IN THE CASTLE (Pavlíček/M.Horáček)
8. SHUTDOWN (Pavlíček/M.Žantovský)
9. PICTURESQUE BELLS (Pavlíček)
(total time- 43:34)
Obsazení:
Michal Pavlíček - kytary, syntezátory (2-6, 8, 9), bicí computer (2, 5, 7, 9), zpěv (2, 3, 5-9)
Bára Basiková - zpěv
Jiří Veselý - baskytara (1, 2, 4, 6, 8, 9)
Klaudius Kryšpín - bicí (4, 6)
Jan Seidl - bicí (1, 8)
Vendula Kašpárková - syntezátory (4, 6)
Roman Dragoun - syntezátory (1, 7), doprovodný zpěv (7)
h o s t é:
Miroslav Vitouš - kontrabas (7)
Zdeněk Zdeněk - piano (3), syntezátory (7)
Marcela Březinová, Naďa Nosková, Lešek Semelka - doprovodný zpěv (7)
Vilém Čok - doprovodný zpěv (6)
Michal Horáček - recitace (7)
Mám výhodu, že jsem se ke Stromboli dostal až v pozdější době, tudíž je pro mě nepodstatné, jaká deska byla dřív, jaká má kultovnější postavení a tak dále. Nebo se dá mluvit o nevýhodě? Ne, nebudu polemizovat...
Shutdown je pro mě vrcholem diskografie Stromboli. Zároveň hrubě nedoceněné album, u kterého nechápu odmítavý postoj některých skalních fanoušků. Oproti prvnímu albu, které na mě působí spíš jako kompilát, je toto kompaktní nahrávka. Naprosto jedinečná nahrávka, chce se dodat. Nebo znáte něco podobného ze zahraničí? Napadá mě maximálně pár undergroundových spolků, které jsou ale podstatně mladší.
Ale zpátky k desce... Hned úvodní Abacus vyráží dech. Naprosto parádní otvírák s tahem na branku. První vrchol, avšak těch vrcholů je hned několik. Například temná Scanners s jedinečnou atmosférou. A co potom Sandonorico? Intenzivní, epická, monumentální. Nenacházím správná slova. Tato věc je naprosto geniální, právě v ní dle mého explodují ryzí Stromboli. Na tehdejší dobu a československou scénu něco skutečně jedinečného. Vlastně dodnes...
Je tu pár skladeb, které si absolutorium nezaslouží. Jako celek je ale Shutdown nepřekonatelné. Velká deska, možná vůbec největší, co nám kdy česká rocková scéna nabídla.
reagovat
Snake @ 03.09.2016 10:27:01
Díky za recku, potěšila. Mám neodolatelnou chuť si to hned pustit...
VaclavV @ 03.09.2016 10:43:13
Mně zrovna dohrálo :-)
Snake @ 03.09.2016 10:49:52
K albu vzniklo několik docela zajímavých klipů, znáš je ? Mám je na nějakém Pavlíčkově DVD, ale mělo by to být i na ytb. Z takového ke skladbě "Scanners" úplně mrazí...
Martin H @ 03.09.2016 11:39:20
Chlapi, nevíte náhodou, zda skladba Sandonorico s českým textem vyšla na nějakém nosiči? Klip je totiž zpívaný česky. Jinak, Václave, pěkná práce.
Snake @ 03.09.2016 11:54:09
Vyšlo to na dvojalbu Stromboli – Shutdown & In Quartet (2001). Koukám na discogs a skladby "Sandonoriko" a "Okolo Ohňů" jsou uvedené jako bonusy. Ale myslím, že je to nesehnatelné.
Martin H @ 03.09.2016 12:16:24
Snake: Dík za info. Nechápu, proč to nedali na tu poslední reedici. Holt člověk nemůže chtít všechno.
VaclavV @ 03.09.2016 12:21:04
Já jsem naopak rád, že to nepřidali jako bonus, ačkoliv je pravda, že je to něco jiného než live či studio sessiony. Ale celkově jsem proti bonusům. Desky mají svůj koncept, svou atmosféru, která by se tímto neměla narušovat. Když si vzpomenu například na reedice Deep Purple či Uriah Heep, polévá mě z bonusů horko :-) Podobné raritky by měly vycházet na kompilacích a podobně. Ale je to samozřejmě věc názoru, každý to máme jinak :-)
Martin H @ 03.09.2016 12:30:39
Někde mi bonusy vadí, jinde zase ne. Většinou je stejně neposlouchám. Nejhorší je, když za řadovku vydavatel vlepí čtyři verze téže písně jenom proto, aby tam ten bonus byl. U písně Sandonorico by mi to však díky jinému textu přišlo účelné.
V době svého vzniku mě tahle deska nijak nenadchla. Elpíčko jsem si sice koupil, ale vadilo mi jak hudební směřování již značně okleštěné sestavy, tak syntetický zvuk i zpěv v angličtině. Nakonec i vzhledem k listopadovým událostem v roce 1989 mohl jsem obrátit svou pozornost k hudbě dosud zapovězené a Shutdown zasunul do zapomění. Až před pár lety koupil jsem sem si profilové dvd Michala Pavlíčka, na kterém jsou mimo jiné i videoklipy ke skladbám Scanners a Back In The Castle. A já překvapeně najednou zjistil, že je to vlastně skvělá muzika. Jakmile se před pár týdny objevila informace o tom, že Supraphon chystá reedici neváhal jsem ani okamžik a vyplnil předobjednávku. Cédéčko už mám tak pár dní doma a jeho poslech si náležitě užívám.
Samozřejmě. Proti stěžejním skladbám legendárního eponymního dvojalba je to hudebně už docela jinde. Jde tu spíš o přímočaré rockové skladby tu a tam nenápadně křťené popem. Ovšem Basiková zpívá fantasticky a Pavlíček jí sekunduje jak precizní instrumentací, tak doprovodnými vokály. Kytara není dominantní tak jak by člověk čekal, výsostné postavení má tentokrát elektronika. Všechno je vyprodukováno naprosto profesionálně a s velikou pečlivostí. Jedinou neodstranitelnou kaňku tak vidím v převládajícím využití umělohmotně znějících bicích. Celé to má opravdu divnej zvuk a nahrávka tak na mne působí chladným a docela skličujícím dojmem.
Parádní je již dynamický otevírák Abacus s výbornou vokální linkou. Neskutečnou písní ze které mrazí je Scanners, kdy křehký začátek vystřídají razantní úhozy do piana a důrazné frázování Basikové. Uvolnění a pěkného refrénu posluchač se dočká hned v následující a skočné Around The Fires. Mrazivý pocit znovu spolehlivě navodí závěrečná část další výborné věci, hypnotické Why? Nu a jednoznačně nejchytlavější a nejhitovější skladbou je hymnická Sandonorico. Na závěr alba je tu sedm minut dlouhá koláž Picturesque Bells. Zpěv beze slov i hudba je tou vůbec největší připomínkou předcházející tvorby Stromboli. Vlastně jedinou věcí, která mi nějak nesedí je titulní Shutdown. A přitom právě ta obsahuje snad nejdelší kytarové sólo na desce.
Čas, který od vydání alba uplynul mu - aspoň v mém případě - jednoznačně pomohl. Mrzí mě jedině to, že se aspoň ve formě bonusů na cédéčko nepodařilo zařadit české verze skladeb Around The Fires a Sandonorico.
Bez nejmenšího zaváhání dávám čtyři.
reagovat
Libor @ 05.03.2013 10:22:11
Mám z této desky velice podobné pocity, které Snake vyjádřil v recenzi. Desku jsem v době vydání také více-méně ignoroval (rok 1989 přetékal jinými, v té době, důležitějšími událostmi) a já se k ní poprvé vrátil až v roce 2001 díky 2CD edici s Epoque Quartetem (bohužel jsem si ji tehdy nezakoupil).
Plně ji však doceňuji až dnes a z mého pohledu si stojí o něco lépe, než příliš roztříštěné debutové dvojalbum.
I já jsem byl velmi zklamán, že na čerstvé reedici nejsou přidány dva české bonusy (zvláště, když u vydání v r. 2001 tomu tak bylo). I proto jsem si toto nové vydání zatím nekoupil (a stále sháním tu 2CD variantu Shutdown / In Quartet z roku 2001).
Nic to však nemění na tom, že skaldby Abacus, Scanners, Around the Fires, Sandonorico a Back in the Castle jsou excelentní a oproti recenzi bych ještě 1/2 hvězdičky přidal. S českými verzemi Sandonorika a Okolo ohňů by to byla čistokrevná pětka.
PaloM @ 06.03.2013 09:25:28
Ako som písal pred 2 rokmi v reakcii, z LP Shutdown som bol sklamaný, lebo som čakal pokračovanie debutu. Nedávno nové vydanie 2CD Stromboli som si rád kúpil, ale o toto nemám záujem.
Ale keďže album má priaznivcov, je fajn, že si ho recenziou pripomenul, za čo ti patrí vďaka.
Danny @ 06.03.2013 15:08:37
Snake: souhlasím, jen s tím rozdílem, že mě album chytilo už tehdy.
Pro mě je toto album zajímavější než debutové 2LP. Debut stavěl na promyšlených "obrysech" a dodnes si ho velmi vážím (celého, ne jen třetí strany LP); Shutdown je pro mě ukázka prokomponovaného díla. V některých částech nás Pavlíček zavádí až kamsi na hranici rockově pojaté symfonické básně, takhle vnímám třeba "Labyrinth". Vrcholem je pro mě "Back In The Castle" s úžasnou rytmickou projekcí, na kterou je posazena trhaně frázovaná melodie...
Díky za připomenutí výborného alba a škoda, že už nic dalšího nevyšlo.
PaloM @ 06.03.2013 17:02:00
Danny, mne pripadá album chladný a chýba mi tu spontánnosť a živelnosť, aká bola na debute. Asi preto ma nechytil. Tie dve skladby, čo sú spomínané, mal som na singli či EP v češtine, tie boli výborné - Okolo ohně a Sandonoriko.
Danny @ 06.03.2013 22:12:12
Palo, zkusím svůj pohled vysvětlit a nesklouznout k rozboru skladeb, což by mi tady ale docela pomohlo...
Shutdown vnímám jako kompozici a u té mě zajímá "partitura" jako celek: jak důmyslně je vystavěná a jestli mi má co nabídnout a čím mě překvapit. Spontánnost u prokomponovaných věcí nebývá nějak výrazná a ani tady ji nehledám (tedy nepostrádám), to je pro mě doména spíš jazzu, blues atd. Předchozí dvojalbový debut je v mých očích postaven na poslech od vrchní vrstvy, do ní Pavlíček posadil buď zajímavou zpěvovou linku nebo výraznou, často modální melodii v kytaře, kterou zpěv většinou podporuje - poslech seshora usnadňuje vnímání melodicky neobvyklých struktur, málokde totiž Pavlíček použil čisté dur-moll. Shutdown považuju za rafinovanější, Pavlíček pro něj nepsal písně a nehledal nezvyklé melodie (i když i těch je tam požehnaně, ale už ne ve vrchní vrstvě), ale komponoval - part každého nástroje je důležitý a zajímavý, nestojí už jen jako opora pro hlavní nápěvy jako u debutu. Proto debut vnímám jako horizontálně vystavěný hudbní tok; Shutdown spíš jako vertikální, bohatě členěné bloky s úžasnou schopností imaginace.
Podle mého názoru je to nejnedoceněnější album v české hudební historii. Považuji ho za absolutní vrchol (společně s dvojalbem) tvorby Michala Pavlíčka a české hudební historie vůbec. Rozhodně si nemyslím, že by bylo křečovité a bez duše. Ta atmosféra, která prostupuje deskou, je naprosto uzemňující. Ale o tom se nedá psát... Této desce dejte ještě šanci - geniální věci na první poslech vždy nudí...
reagovat
PaloM @ 03.02.2011 17:04:24
Stromboli 2LP za 4,5 hviezdy (zaokrúhlene 5), Shutdown za 2,5 a ak by bol spievané česky, tak poctivé 3 hviezdy. Od Shutdown ku geniálnym skladbám je veľmi ďaleko. Ani jedna na albume nedosahuje kvalít ktorejkoľvek skladby z 3. strany LP Stromboli (8.-12.) a ani tu by som nevravel o genialite.
Absolútne vrcholy v českej ROCKOVEJ histórii sa diali 10 - 15 rokov pred Stromboli. A vrcholy českej hudobnej histórie vôbec je potrebné hľadať v spoločnosti Dvořáka, Janáčka a podobných géniov, lebo v ich spoločnosti pojem génius je reálny.
martin69 @ 04.02.2011 12:32:46
Ono už to také není ono.Předchozí dvojalbum bylo výborné,Shutdown se na něj navázat moc nepodařilo.Mám ho rád,ale geniální rozhodně není.Angličtina je zde celkem zbytečná.České verze Okolo ohňů a Sandonorico byli výtečné.V angličtině už tak nevyniknou.Zbytečně jsi album nadhodnotil,a to hodně.Je dobré geniální a nedoceněné určitě ne.
Nebudu tak odsuzující jako můj předchozí kolega recenzent i když musím uznat že i mne toto album připadalo dosti nižší kvality než předchozí. ALE, předchozí album bylo něco neopakovatelného a po částečném odproštění se, od předcházejícího alba, a několikanásobném poslechu tohoto alba v rozmezí několika let musím i toto druhou desku hodnotit kladně. Písně jako Sandonorico nebo Scanners a Labyrinth jsou neméně průkopnické jako celé předchozí album. Problém možná u tohoto alba bude, že bylo vydáno po něčem takovém geniálním jako předchozí dvojalbum
reagovat
Vážení, tak toto album vyšlo po rozpadu legendárních Stromboli v podstatě klasické sestavě a rozpad kapely je znát !
Repertoár trošku křečovitý nemající nosnou linku jako u předchozího dvojalba . Profesionálně zahrané, ale jaksi bez duše...v angličtině ?!
Při výročních koncertech jako reunion (2x), na kterých jsem byl, repertoár této desky byl hrán a skutečně pocházel z jiného tvůrčího období a bylo to znát.Jo výborná byla Basiková . Po této desce se upnula na komerci, kde se vydělávají prachy...
reagovat
Panda @ 11.12.2007 11:58:59
Nic, než souhlas. Shutdown není špatné album, ale v kontextu z předchozím dvojalbem Stromboli je to naprostý propadák. Bez duše, bez nasazení. Mám někde doma singl Sandonoriko a Okolo ohňů. Bára to zpívá česky (nádhera) a jako promotion na následovaný Shutdown fungoval skvěle (prostě paráda) - o to bylo zklamání větší a bolestnější.
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 4x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x