Mišík, Vladimír & ETC... - '4' (1987)
1. NEZAPOMEŇ! (Mišík/E.Rudyšarová)
2. MOŽNÁ (Mišík/J.Šimon)
3. NÁVŠTĚVNÍ DEN (Skoumal/J.Dědeček)
4. PES, FRANTA A KANT (Kubeš/J.Dědeček)
5. POCHOD ADOLESCENTŮ (Skoumal/J.Dědeček)
6. KDYŽ SE ZEŠEŘÍ (Mišík/J.Burian)
7. DOTEKY (Skoumal/J.Dědeček)
8. NOČNÍ MŮRA (Hrubý/J.Dědeček)
(total time- 37:28)
Obsazení:
Vladimír Mišík -- zpěv
Jan Hrubý -- housle
Jaroslav Nejezchleba -- violoncello, mandola, zpěv
Petr Skoumal -- klávesové nástroje
Stanislav Kubeš -- kytara
Vladimír Kulhánek -- baskytara
Pavel Skala -- bicí
Překvapivě nedlouho po vydání "trojky", zejména vzhledem k několikaletému zákazu, kdy byl zpěvák rozhodnutím rudých pánů neviditelný, se na pultech obchodů objevil další přírůstek Mišíkovy diskografie v podobě alba Vladimír Mišík – ETC... 4. Není možné skrýt, že se album moc nepovedlo. Těžko říct, jestli se s jeho přípravou spěchalo, nebo jestli snad euforie z možnosti znovu vydávat alba otupila schopnost autocenzury. Z mého pohledu se jedná o nejslabší Mišíkovu nahrávku. A na dovršení zkázy je to současně kolekce s ne zrovna zdařilými texty. Je to zvláštní zejména u Mišíka, který mladé lidi k moderní české poezii vlastně přivedl tím, že jim ji nabídl ve zhudebněné podobě. A klasici jako Josef Kainar a Václav Hrabě vešli do povědomí (nejen) mladých posluchačů.
Karty na stůl vyloží hned vstupní Nezapomeň. Básnířka a Mišíkova manželka Eva Rudyšarová opatřila manželovu hudbu, společně s ním, popisně krkolomným textem: "Zaplatit nájem, pojistku, plyn, vyměnit hořák, případně sporák..." Mišík spíš deklamuje, než zpívá. Dvojtónová melodie vaši pozornost navíc dlouho neudrží. V refrénu pak, vzhledem k obrovskému množství slabik, které ze sebe musí v rychlosti vychrlit, spíš drmolí a není mu dobře rozumět. Zkuste si to sami: "Octnul jsem se v Pressu, co to všechno nesu. Složenky, alimenty, prošlý komplimenty. V manšestrovým saku podobám se vraku. Množej se chechtavý vize, stojím si jak věž v Pise." Instrumentace není úplně marná, nad frázovanou basovou figurou znějí v kytarách docela zajímavé harmonie, všechno ale bezpečně ničí necitlivě zvýrazněné bicí nástroje. Upleskaný zvuk elektrických bicích se spoustou zbytečných efektů se k hudbě vůbec nehodí. Asi tu skutečně Pavel Skala hraje, na druhou stranu, kdyby pod muzikou zněl bicí automat, výsledek by byl stejný.
Skladba Možná je zhudebněná báseň Josefa Šimona a díky jednoduché basové figuře zněla na koncertech docela dobře. Že je autorem hudby sám zpěvák, vám napoví obdobná dvojtónová melodie, která se objevila už v předešlém čísle. V textu jsou docela zajímavé obrazy: "Možná, že jako malé děti, ty budeš já a já ten třetí. Možná, až naše ústa splynou, poznám, že miluju se s jinou...," hudební zpracování je ale toporné a žádný mimořádný poslechový zážitek nepřináší. Ve stejně ztuhlém duchu se nese i následující Návštěvní den. Hudba se pomalu a líně sune, není v ní moc co poslouchat a Dědečkův text taky nepatří k jeho vrcholným, zejména díky plochým gramatickým rýmům (zdrželo/pršelo; nepřišel/neslyšel; hubatá/Zubatá). Pointa na konci, že přijde Zubatá, je - po té, co se dozvíte, že sestra je hubatá -, i předvídatelná. V podobných dekoracích jako úvodní Nezapomeň se odehrává i filozofující Pes, Franta a Kant, je ale o něco hybnější a rozvernější. I tady Dědeček staví svůj text tak, aby se mu to hlavně rýmovalo, v tomto případě je výsledná podoba ale docela vtipná. Jen toho mlácení elektrických bicích je tu zase až moc.
Poslech druhé strany vinylového alba žádnou změnu nepřinese. Pochod adolescentů s textem Jiřího Dědečka je právě díky této složce docela zajímavý a tady hudba (Petr Skoumal) za textem výrazně pokulhává a nepodařilo se jí zužitkovat celý jeho potenciál. Nejstrašidelnější položku alba představuje Když se zešeří – hudbou s bezúčelnou instrumentací, vokální kolovrátkovou (ne)melodií a textem, který jako by v průběhu skladby bobtnal a nechtěl vám prozradit, o co v něm jde. Pozitivním vrcholem alba je píseň Doteky dvojice Skoumal/Dědeček. Nádherná píseň s důmyslnou aranží, „nakopnutým“ basovým riffem a širokými vyhrávkovými melodiemi kytar a houslí. Jako by šlo o skladbu z úplně jiného alba, muzika vám pořád něco nabízí a Dědečkovi se tentokrát text velmi povedl. Je dokladem toho, že i o zamilovanosti se dá zpívat bez kýčovité přeslazenosti. Kdyby tady album skončilo, byla by to dobrá tečka. Poslední kus ale teprve přijde a jmenuje se Noční můra. Je to až výmluvné. Vrací se šeď a nuda, zpěv-nezpěv na dvou tónech a text o snu ve snu.
Mám album na vinylu a je jak nové, pěkné, neohrané. Ale abych nelhal, tu a tam si ho přece jen pustím.
reagovat
PaloM @ 29.12.2020 19:35:51
Uff, zmizol mi dlhý text pri písaní v mobile. Tak stručne.
Danny, súhlasím so všetkymi recenziami sólo Mišíka od debutu po štvorku.
Od geniálneho a neprekonaného debutu, so slabšou trojkou a najslabšou štvorkou.
Som rád, že sa venuješ čs rocku. Díky. Rád si prečítam a porovnám názory aj v budúcnosti.
Danny @ 29.12.2020 20:29:59
PaloM:
Zjevně máme na první čtyři Mišíkova alba podobný názor. Čtyřka představuje slepou uličku v tvorbě Mišíkových Etc... a kapela na to brzy přišla. Myslím, že chtěli využít a dotáhnout zajímavé a "objevené" postupy z trojky a nové skladby poskládali spíš technicky, bez emocí a živočišnosti. Vznikla hudba vágní, v negativním smyslu slova jednotvárná. Krásné texty a básně z trojky tady navíc vystřídaly rýmovačky a matné slovní skládanky. Palo, díky za komentář.
Album číslo 4 pokračuje tam, kde skončilo číslo 3.
Osem skladieb zaobalených po vzore moslimských žien do sterilného „ejtýs“ zvuku núka pre istotu aj nestráviteľný pop (ba čo viac, aj funky). Radšej to ani nebudem opisovať, z úcty k čitateľom. Vážim si každú kapelu, ktorá sa dokázala vyhnúť davovému šialenstvu vtedajších hudobných trendov. Toto nie je ten prípad a nikomu by som toto dielo neodporučil. Ani tým, čo majú takúto hudbu radi. Načo. Rád by som niečo vyzdvihol, ale neviem, či to, že napríklad medzi skladbou Doteky a hocičím od Michala Davida nedokážem nájsť päť rozdielov, je ono.
Sklamanie.
reagovat
Óin @ 06.02.2014 13:55:47
Ten David je tam vážně slyšet :-)
martin69 @ 06.02.2014 18:13:16
Negativní názor mladší generace, beru. Srovnávat Mišíka s Davidem, nedokážu přijmout a pochopit. Ani s ohledem na věk recenzenta.
hejkal @ 07.02.2014 05:20:53
martin69 - nikto ťa nenúti. Môžem sa spýtať, či je to kvôli tomu, že meno (Mišík) alebo z prezentovanej hudby? Tam to ja teda počujem viac ako dosť.
martin69 @ 07.02.2014 07:19:14
hejkal: Mišíka poslouchám, narozdíl od Davida. V osmdesátých letech jsem návštívil pár koncertů. A mohu napsat, že hudba měla k Davidovi, hodně daleko. Stejně jako lidé, kteří na koncertech byli.
adam @ 07.02.2014 07:41:14
martin69: nechcem nikomu drzat stranu, ale ak opomenies nostalgiu a odkaz co Misik za sociku znamenal, tak potom musis respektovat nazor ze toto mu az tak nevyslo.
martin69 @ 07.02.2014 08:02:13
adam: jasné! Neobhajuju album. Vadí mi srovnání s Davidem.
adam @ 07.02.2014 08:05:38
Nuz David vtedy valel.... Tak sa asi Lada inspiroval. Na tom nic nie je. Aj Mejla znel chvilu jak Ocean :-D
fra55 @ 07.02.2014 08:35:26
Jo tak ten bolševickej spratek válel a Mišík se u něj inspiroval,co je to za demagogii.Jestli se na to díváte takhle tak opravdu nemá cenu s vámi o tom polemizovat.Je mi vás líto.
Óin @ 07.02.2014 10:02:15
Hejkal s adamem holt nemají k Vláďovi takovou tu úctu, jako máme my pamětníci. Ale nebuďme kvůli tomu na sebe naštvaní, o houby jde.
adam @ 07.02.2014 10:09:35
Praveze mam k Ladovi uplnu uctu. Prave preto ze lahke to nikdy nemal a aj tak ho nikdy nikto nezlomil. Ale trosku vtipu pani.... Prirovnanie k Davidovi bolo uplne nevinne.
merhaut @ 07.02.2014 13:16:41
Patřím k těm, kteří dílo oddělují od autora. Jinými slovy, i hajzl může složit skvělou muziku, a Mirek Dušín hroznou. Takže bych osobnostní vlastnosti Mišíka a Davida nepletl do debaty o hejkalově připodobnění jejich hudby. A mimochodem, David byl ve své době nadějný jazzman...
Mirek Kostlivý @ 07.02.2014 16:27:33
Takže já měl vlastně štěstí, že jsem Davida nikdy neposlouchal, a tak porovnávat rozdíly v jejich tvorbě nemohu. Názor Hejkalovi samozřejmě neberu, jenom se divím, že má (nebo měl) někdy čas toho Davida poslouchat :-). A že je to jeho nejslabší desky, to je jasné. Ale aspoň jednu hvězdu (právě za ty Doteky) bych přidal.
Mirek Kostlivý @ 07.02.2014 16:37:58
Člověk má číst i své starší komentáře. Téma Mišík a David se tu již probíralo. Aspoň já jsem se těšil, až tu někdo pochválí Michala Davida (před sedmi lety v dubnu 2007 - viz recenze níže). Jsem rád, že jsem se dočkal! I když jsem třeba demagog, jak mě nazvala zdejší nezapomenutelná postava Bobík :-). Ale kdoví, třeba si to Hejkal přečetl, a tak mu tam to jméno vlezlo z podvědomí. Vlastně za to mohu já :-)!
murphy @ 11.02.2014 15:11:31
Čtvrté album Etc... se nepovedlo, to není žádné tajemství. I tak ale bylo přijatelným útěkem před nesnesitelnou vlezlostí pitomostí od Davida. Etc se to album nepovedlo, ale David ty svoje takhle dělat chtěl a z jeho pohledu byly povedené, on je takové chtěl mít. V tom je ten veliký rozdíl. Z devastačního vlivu Michala Davida na možná celou jednu generaci mládeže se tato nevzpamatovala dodnes. Nejen v hudbě, oblékání ale asi v přístupu k životu obecně.
Michal David - nadějný jazzman - to slovní spojení si naprosto odporuje. Jazz vyznává úplně jiné hodnoty než tento pán vytrvale prezentuje. Nemohl to být nikdy jazzman a už vůbec ne nadějný.
K albu Etc...4 je poctivé připomenout, že repertoár na koncertech nezněl zdaleka tak beznadějně, jako na této studiové nahrávce.
Třetí a dalo by se říci „comebackové“ album Vladimíra Mišíka a jeho Etc… zaznamenalo zasloužený úspěch. Uplynul nějaký rok a skupina začala nahrávat své v pořadí čtvrté album, kterému dala prostý název - (4) (Vladimír popírá inspiraci Led Zeppelin, spojitost ale stejně hned každého napadne). Deska nevznikala v zrovna vřelé a přátelské atmosféře. Ono není moc divu - představte si skupinu, ve které je sedm muzikantů. Sedm nadějných a nadaných muzikantů, kteří si jsou zřejmě vědomi svých kvalit a kteří doufají, že jejich kariéra nezačne jen tak stagnovat. A těch sedm muzikantů je ve většině případů zcela odlišně založeno - pilíře Mišík a Hrubý (kterému se hudební směřování „nějak nezdálo“ a vážně začal uvažovat o odchodu), ortodoxní rocker Stanislav Kubeš, univerzální basista „Guma“ Kulhánek s bluesovými základy, absolutní „nerocker“ a skladatel hudby k večerníčkům Petr Skoumal (který byl navíc o nějakých deset let starší než ostatní), folkař „Olin“ Nejezchleba a k tomu všemu elektronické bicí mladého Pavla Skaly - to nemohlo dopadnout dobře.
Nahrávka bohužel hodně chytla „osmdesátkový“ zvuk, synťáky a elektronické, jednoduché a uplácané bicí vás jsou schopné znechutit hned od začátku. Občas se tu vyloupne nějaký zajímavý nápad, téma nebo nápěv, ale bohužel je to vše hodně utopené ve zvuku. Větší šanci tím dostávají texty, kterých si spíš všimnete, a nutno říci, že některé z nich jsou, řekl bych, téměř dokonalé:
Včera večer jsem se ve snu
neobvykle nudil
zdálo se mi, že se mi zdá
že už jsem se vzbudil
Texty ale dobrou rockovou desku nedělají, že. Do dnešních dnů „přežila“ snad jen píseň Doteky, která na desce patří k tomu lepšímu. Co se musí pochválit, je obal Karla Halouna, jako vždy je skvělý. Připadá mi, že je plný skrytých významů. Zajímavé je, že „obávaný“ Jan Rejžek desku hodně pochválil, ale co pochválí tak kritický člověk, jako je on, ještě nemusí být nutně kvalita. Čtvrtá deska mého favorita na poli české hudby rozhodně kvalitní není. Budu krutější než Jan Rejžek a dám jí jen dvě hvězdičky.
P.S. o nekvalitě desky svědčí i skutečnost, že za album zařadilo vydavatelství při reedici na CD anglickou verzi debutu. Bylo si vědomo nekvality, a tak chtělo CD „zatraktivnit“.
reagovat
zdenek2512 @ 19.09.2013 18:53:16
Mne se ty tvoje recenze dobre ctou a tady jsi napsal presne to co citim i ja. Skutecne nejslabsi Misikova deska. Dal bych ji tri hvezdy. Kdyz jsem si ji koupil nebylo to jak prvni a druhe. Texty jsoy pekne, ale neco tomu chybi. :-)
tykeww @ 19.09.2013 18:58:24
Děkuji Zdeňku. Dvě jsem ještě nikdy nedal - chtěl jsem si zkusit, jaké to je :D Ohledně textů - je to taková ta Dědečkovská poetika, čili něco zcela jiného než na jedničce a dvojce :)
Petr Gratias @ 19.09.2013 20:14:03
Každá kapela má právo udělat během své kariéry nějaký slabší kus. Myslím, že se to "povedlo" skoro každé.
Pokud bych hledal mezi vinyly polystyren, tak by to bylo opravdu tohle album.
Album má výborně sejmutý zvuk, ale předimenzovaně sejmuté elektrické bicí, které zde působí strašně nepřirozeně a zahlcují atmosféru,
Zajímavé je, že na koncertech v dané době to nebylo tak šílené, jako na albu.
Vláďa tady zpívá stejným forsírovaným způsobem a nepodléhá nějakým manýrismům osmdesátých let, ale ta hudba se veze místy ve stylu Frankie Goes To Hollywood..
Je dobře, že na dalším albu už se od nějakých synthipopových tendencí ustoupilo a vrátilo se to tam, kde Vláďu a Etc... očekáváme.
Po prvních třech albech to byla ledová sprcha. Nemohl jsem si album nekoupit, protože jsem sběratelem veškeré jeho produkce, ale přiznávám, že ho dodnes (i v digitálním provedení hraji minimálně, anebo si vytipuji to, co je pro mě z této desky únosné....
Kainarosvko-hrabětovské poetické obrazy byly nahrazeny dědečkovským sarkasmem.
Na albu mohu DOTEKY a NÁVŠTĚVNÍ DEN. Při tom mě trochu leze mráz po těle...
Standa Kubeš zde hraje také minimalisticky úsporně a matně. Sound se rozředil klávesami a také Honza Hrubý se svými houslemi je zde nevýrazný a Olin Nejezchleba nečitelný. Guma Kulhánek je funkově pregnantní, ale bicí se mi opravdu nelíbí....
Etc... měli od začátku do současnosti v sestavách vždycky precizní a kreativní bubeníky. Miroslav HRUBÝ, Jaroslav VONDRÁK, Anatoli KOHOUT, Jan NOHA, Pavel FRIŠTENSKÝ, Jiří ŠUSTERA, Ivan KADAŇKA.... Slabinou byl Pavel SKALA a poněkud nevyzrále působil i Tomáš KRČEK. Jiřím ZELENKOU se to vrátilo opět na vysoký level.
Je pravda, že tady už nejsou Etc... ale Etc...Band a bylo jasné, že to tak nebude moci zůstat. Také začali skoro všichni skládat a to rovněž nabourávalo tvář a sound, byť se asi kapela snažila o změnu a možná přitáhnout mladší publikum a nejenom ty standardní máničky, jako byla moje generace....
tykeww @ 19.09.2013 20:22:59
Ono v té době vůbec nebylo kvalitní hudby zrovna přehršel. Ty synťákové tendence se promítly i na druhé/první (jak chcete, podle vydání, nebo nahrání) album Výběru, o Progresovské Změně ani nemluvě.
Vladimíru Mišíkovi se návrat povedl deskou 20 deka duše, nahrávkou z doby, kdy Etc... dělali předkapelu Rolling Stones na Strahově.
Jinak díky za váš pohled, i když jsem si samozřejmě přečetl vaši recenzi (ohledně vašich recenzí obzvlášť na česká alba si málokterou nechám ujít).
PaloM @ 20.09.2013 08:31:54
Tak tentoraz vôbec s recenziou nesúhlasím. Áno, sú tam tie zvukové úlety a problémový posluch umelých bicích. Je tam ale stále Vláďa Mišík, a je tam Petr Skoumal a "to je něco".
Inšpirácia s názvom "4" u Led Zeppelin - to je silné tvrdenie, tomu neverím a v živote ma to nenapadlo. V 87. roku ??
U mňa je to za 3,5 hviezd, ja mám najslabší album Město z peřin (má však krásny booklet) - ako som napísal 18.10.2008 >> odkaz .
Hikoki777 @ 20.09.2013 10:30:18
Díky za recenzi. Souhlasím s většinou předřečníků, pro mě je to až na vyjímky těžko poslouchatelná deska. Na druhou stranu Město z Peřin miluju. Zdravím PaľaM!
PaloM @ 20.09.2013 11:21:07
Jasné, v pohode. Zabudol som napísať, že samozrejme rešpektujem názory ostatných, to je však jasné a znie to ako formálna veta. Čaute, prajem všetkým pekný víkend!
tykeww @ 20.09.2013 13:15:48
Inu je možné, že albu přijdu na chuť, přeci jen, je to Vladimír Mišík, ale příliš tomu nevěřím, poslouchám ho opravdu nerad a to ze mě nemluví nějaká zaujatost.
Inspiraci Led Zeppelin jsem myslel plošně na první čtyři alba, která mají všechny, kromě debutu, místo názvu jen číslo. Inspirováni k tomu Etc LZ samozřejmě nebyli, byli k tomu nuceni, protože název "Královský večer" nebyl kvůli textu povolen a kapelu nenapadlo nic lepšího, než desky číslovat (chvilku se uvažovalo třeba o názvu "Dvanáct pater" podle textu Sladké je žít, leč "u nás přece nemáme žádné mrakodrapy). No a dávat desce po revoluci číslo by nebylo cool.
Čtvrté řadové album Vládi Mišíka a Etc… přijímám s velkými rozpaky. Nepíše se mi to snadno, protože Vláďa je můj „domácí bigbítový kůň“ a Etc… je výtečná skupina, které se podařilo za celou dobu její existence vytvořit vlastní tvář, což se na naší hudební scéně hned tak někomu nepovedlo.
Nicméně tohle album znamená velké šlápnutí vedle (podobně šlápli vedle i Progres 2 na albu Změna). Častokrát jsem si kladl otázku proč k takovému albu se kapela propracovala. Vláďa v dané době prohlásil, že vedle svých prověřených oblíbenců s blues, jazzu a rocku občas poslouchá i něco současného a mě tehdy dost zarazilo jeho prohlášení, že se mu tehdy líbili Frankie Goes To Hollywood. Teprve pak jsem si koupil a slyšel tuhle desku, ale tohle prohlášení se mi nějakým zvláštním způsobem s deskou spojilo.
Etc… měliu od svého začátku až do současnosti štěstí na výtečné bubeníky. Dvakrát ale šlápli možná trochu mimo mísu (Tomáš Krček nestačil za bicími dozrát), ale tady hraje Pavel Skala a to podle mého názoru nebyla nejlepší volba. Vzpomenu-li na Jaroslava Vondráka, Anatoli Kohouta, Jana Nohu, Pavla Frištenského, Jřího Šusteru a Ivana Kadaňku – tak to byli opravdu na naše poměry vynikající hráči (současný člen Jiří Zelenka v téhle tradici pokračuje). Ovšem nahrát na celé album elektrické bicí pady – to byla fatální chyba.
To je pro mě nepřekročitelný problém a nový trendový zvuk osmdesátých let se prohryzal i na album klasika českého bigbítu Vláďu Mišíka
NEZAPOMEŇ – zní to jako taneční hudba osmdesátých let. Kulhánkova baskytara výtečně přede svoji basovou linku, Skoumalovy synthesizery dotvářejí v ozvěnách patřičné tajemno a Vláďův zpěv zní jaksi udýchaně, aby se vešel do frázovaného zpěvu a tlačí na pilu. Text jeho ženy je odrazem zrychleného stresovaného každodenního života zaměstnaného člověka městského typu, který neví co dřív, co se svými pocity a problémy. Žádná velká poezie, ale drsná realita vekslácké doby. Neslyším kytary, zvláštně modifikovaný zvuk houslí, ale strojový rytmus. Etc… osmdesátých let řešily otázku hrát pro svoje tradiční publikum anebo přitáhnout novou generaci?
MOŽNÁ – výtečný fretless Fender Jazz Bass „Gumy“ Kulhánka propojovaný v několika taktech s Kubešovou elektrickou kytarou, ale i s Hrubého houslemi. Neuvěřitelně odporně mlátící automat a já si musím zvyknout na to, že bude mlátit až do závěru… Kubeš zahraje krátkou kytarovou mezihru, ale jinak skladba stojí na strojově se opakujícím schématu. Hrubého houslová mezihra má svůj rukopis, ale je příliš úsporná a bojácná. Kubešovo kytarové sólo má sice jasný tón, ale nemá svou jasnou pozici uprostřed, ale přichází tlumeně zezadu. Bloudivé bzučení Skoumalových kláves… Rozpaky, rozpaky….
NÁVŠTĚVNÍ DEN – na textaře Jiřího Dědečka je třeba si zvyknout. Tento text se mu ale opravdu povedl. Zaujal mě víc než samotná skladba. Z textu jde na mě smutek a nostalgie životní reality, které rozumím. Opakování schematického hudebního motivu mě zneklidňuje. Minimalismus až příliš vypointovaný. V mezihře sice vnímám prostor pro Kubešovu kytaru a Hrubého housle – ty mají svoje kouzlo, ale bohužel skladbu to v mých očích nezachraňuje. Pokus hrát jinak a propojovat Nejezchlebovo violoncello a Hrubého housle je zajímavý. Ale chybí mi větší přesvědčivost a větší odevzdanost. Docela se tším, až skladba skončí. To se mi u Vládi ještě nestalo….
PES, FRANTA A KANT – Etc… a funk. Baskytara je samozřejmě výtečná. „Guma“ je nedostižný ve svém oboru. Ale melodické nápady a harmonie skladby je hodně pod laťkou. Tady ovšem Dědečkův text vnímám jako přeintelektualizovaný pokus. A to zatracené mlácení elektrických bicích mě dělá vodu na zubech. Standa Kubeš si do skladby vymyslel kytarové sólo, ve kterém nám ukáže, že má techniku i výraz, ale ani tato skladba mě nepřesvědčuje jako nějaký zásadní přínos pro album…..
POCHOD ADOLESCENTŮ – kytarové intro rozkládá akordy a Hrubého housle hrají svoji linku. Velmi úsporně a nevýbojně, jakoby ho to neinspirovalo a hraje spíše do počtu. To mi k Honzovi opravdu nesedí. Skladba má svou melodickou linku, protože Petr Skoumal je známý svými zajímavými nápady. Nevím, jestli se ale tato skladby tak úplně trefila do Vláďova naturelu. Hříčka v aranžmá a hříčka v textu
KDYŽ SE ZEŠEŘÍ – cinkání půlitrů (jsme v hospodě) a pořád pořád pořád nás pronásleduje mlácení elektrických bubnů. Uvnitř skladby se ale dějí zajímavé věci (jako u Weather Report). „Gumovy“ baskytarové sjezdy s mlácením zezadu doprovází tlumený akordeon a slyšíme hospodské klima. Takto poetický název skladby by ve mně měl vyvolat úplně jiný hudební doprovod. Divná skladba. Myslím, že ji Etc… také na koncertech často nehráli. Kdyby ji nazpíval Vláďa za doprovodu klavíru nebo jeno m akustické kytary a houslí, mělo by to úplně jinou dimenzi. Nijak se tady nezpívá, spíš deklamuje a navozuje hluboká nostalgie…..
DOTEKY – klávesové intro za doprovodu houslí je zásvitem na lepší časy. Tady Etc… slyším zcela zřetelně (zase ten odporný bicí automat je ve hře). Skladbu naručuje jako pneumatické kladivo. Dědečkův text je vtipný a má v sobě erotický náboj. Vláďovi se skladba dobře zpívá a také mezihra elektrické kytary, houslí, violoncella…. Se příjemně poslouchá. I zde se opakuje dané schéma. Je ale nosné a melodickou linku vnímám jako příjemné zjištění. Na koncertech skladba měla ale větší šťávů a odpich (když ji hrál jiný bubeník). Honza Hrubý si zde zahrál možná nejhezčí houslové sólo na albu
NOČNÍ MŮRA – výtečná baskytara a zase ten až moc stručný minimalismu. Žádná sóla, žádné téma, žádnmé průraznější nápady. Pohrávání si s detaily zde vnímám, ale nějak mi to ke komplexnímu přijetí nestačí. Také Vláďa zpívá dost těžko zapamatovatelnou melodii. Kytarové sólo sice v pár taktech ukáže svoje zuby, ale jinak skladbu vnímám především přes „Gumovu“ funkovou baskytaru a úsporné Skoumalovy klávesy….. Mlácení Skalových elektrických bicích mě hodně vytáčí…..
Co dodat? Nebudu zastírat zklamání. Na formát takové kapely jako jsou Etc… je to propad dolů. Ostatně Honza Hrubý tohle album nemá vůbec rád, po jeho vydání došlo k nějakému pnutí v kapele a on na základě kanadského žertíku práskl dveřmi a odešel (k Prokopovi). Přiznám se, že tohle album si pouštím výrazně méně než ostatní (mám doma celý Vláďův komplet), asi vím proč. U Etc… jsem zvyklý na bohatější a členitější aranžmá a větší instrumentální zapojení do hry. Honza Hrubý, Stand Kubeš, „Olin“ Nejezchleba zde hrají jaksi při zdi.. Při vší úctě k Vláďovi a k Etc… dávám jenom tři hvězdičky.
reagovat
Mohyla @ 17.08.2011 17:26:34
Ono je ten úlet najviac počuť na CD, kde sú dva albumy: '4' a They Cut Off The Little Boy's Hair. Po skončení nevýrazného albumu '4', začne energická, až flamengovská Bazaar Of Change , to je rana a prebudenie a už sme v úplne inom leveli. Mišíka mám rád, jeho tvorbu mám komplet, ale tri hviezdy len z protekcie, tie som dal bez váhania jeho poslednému albumu Ztracený podzim z roku 2010 a ten je oproti recenzovanej štyrke oveľa lepší:
Petr Gratias @ 18.08.2011 07:05:22
Zdravím Mohylo....
mám stejně pocity jako Ty.
Čtverku mám pohromadě na jednom CD s artia verzí anglicky zpívaných (They Cut Off The Little Boy´s Hair)skladeb z Jedničky. Je to opravdu hodně velký kontrast, jak se jedna kapela dokáže tak razantně proměnit. Nicméně krmoě Honzy Hrubého zde hrají úplně jiní lidé....
Dobrý postřeh!
Petr_70 @ 15.09.2011 08:18:41
V době kdy album vyšlo mi bylo 16 a byla to doba kdy jsem se s progresivní hudbou seznamoval a protože jsem věděl, že Mišík je taková řekněme "ikona" této hudby u nás (v té době) a "čtyřku" jsem si s velkou dávkou euforie a očekávání na LP koupil. Bohužel to dnes s odstupem času hodnotím jako jeden z největších přehmatů, které jsem v tomto směru udělal. To album je opravdu hodně nepodařené. Smůla, že to byla moje první deska ETC, kterou jsem měl a možná právě díky ní mám dodnes o Mišíkovi jakožto autorovi/interpretovi lehké pochybnosti, navzdory skvělým deskám "1" a "2". Tady se nádherně ukazuje, jak je důležité začít tou správnou, což se prostě v případě Mišíka nestalo...
Kdybych měl posuzovat "čtyřku" z pohledu recenzenta, dával bych **. Víc si opravdu nezaslouží.
Já bych nebyl tak kritický pánové.V ´87 se zvučilo,jak se zvučilo tak proč hned takové výtky.Naopak zde já slyším a zejména pak ve skladbě Návštěvní den Petera Gabriela."Gumova" basa ... přeco něco fantastického.Stejně tak v Když se sešeří.Na "Stříhali..." mě dodnes prudí Jednohubky,tady by to mohlo být Nezapomeň!Co mě vadí víc je mrzká úroveň lyriky,která zcela amputovala veškeré mystično,které jsem vždy v Mišíkových věcech cítil.Tady to absentuje a to je hlavní kámen úrazu.Ne každý může psát pro každého a zde je důkaz.
reagovat
bobík @ 10.04.2007 00:00:00
no fuj Wendy tos mě zde zklamal.....Mišík jsou pěkný srágory,já bych řekl gymnaziální rock-na úrovni studentů gymnázia....tělesné nabuzení velké a vkus se teprve utváří.....ty Mišíkovy desky za komančů vycházeli proto,že byly úplně o ničem a zcela neškodné.......jakási poezie růžových deníčků......proč ta růže uvadá...ach...protože jsem lhal....zbytečně se halím do deky,budu cítit tvoje doteky......kdo mě to budí,zrzečka z propadlou hrudí......atd
Wendy @ 11.04.2007 00:00:00
Ty "bobíku" jeden,vždyť jsem přece už u "Stříhali...." psal,že sem Mišík nepatří.No,ale když už tu je,tak proč něco nenapsat.Notabene mě se vážně spousta jeho věcí líbí.Jenže mě se líbí i Cannibal Corpse,Death,Darkthrone,Dimmu Borgir,Mnemic,Emperor,In Flames,Free,Budgie,Boston,Styx,Mozart,Motörhead,IronMaiden,Cradle Of Filth,Khold,Thorns,Deep Purple,Candlemass,Isis,Wishbone Ash,Paradise Lost,ASP,In Srict Cofidence,Hocico a kdoví co ještě.
mct @ 11.04.2007 00:00:00
Mě teda, Bobíku, váš vkus připadá docela pozoruhodný. Tady ohrnujete nos nad Mišíkem a přitom jste se nedávno rozplýval blahem nad progresovskou Změnou.
Nevím, jestli to víte, ale přestože, jak tady píšete, "Mišíkovy desky ... byly úplně o ničem a zcela neškodné", tak si to soudruzi nemysleli. Po druhé desce byl VM na indexu, dokonce to vypadalo, že už nikdy nebude smět koncertovat (o nahrávání alb nemluvě), a tak byly pozdější texty významně jalovější a samozřejmě je ta umělecká pauza v jeho tvorbě znát.
Wendy @ 11.04.2007 00:00:00
Chlapi,nechme to plavat.Každej má nějakej názor,no a tady si je prostě můžem vyměnit.Jak se říká,někdo má rád holky,jinej zase vdolky.Pokud by to bylo vždycky jenom tak,že se lidi neshodnou v názoru na muziku,bylo by na světě parádně.
mct @ 11.04.2007 00:00:00
Chlapi?
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
odpověď Wendymu-patří,nepatří.....to je jedno...dejme sem všechny rockové desky a pořádně je zkritizujme........u vás všech pozoruji jeden nezravý syndrom,že posuzujete desky jako celek a přitom jsou vždy sestaveny z jednotlivých kusů,které se musí hodnotit samostatně.....a v tomhle žánru neznám rockovou desku,kde by byly všechny písně kvalitní....vyjímkou a opravdu snad jedinou jsou ty dvě desky brněnského Futura,jinak jinou českou neznám......no jen se pochlub jaké hrůzy se ti líbí na např.na Mišíkovy 4-sám jsi někde tvrdil,že píšeš texty,tak si je zde pročti....a pořádně.....větší sbírku textů 2.ligy nenajdeš......a hudebně je to tragédie.....není zde jediný silnější hudební nápad......píseň Doteky je zkažená příliš nepoetickým textem.....a jinak nic
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
odpověď mct-proti Progresu 2 je Mišík šumař,u Progres 2 má hudba hloubku a texty fantazii,Mišík je jen hospodské knedlovepřozelo,písničky tak k pivu....jinak nezkreslujte můj názor,na albu Změna jsou fantastické písně(zopakuji aspoň dvě-Tajemství her,kde si hudbu i text napsal Aleš Bajger sám,což je také vzácnost a Rty jsou schránka čekání-přes osm minut trvající bomba...) a jsou tam i slabé písně....viz moje odpověď Wendymu,záleží kus od kusu a kvalita alba 4 kvalitní písně plus 2 singl je bomba a důvod ke spokojenosti........
.....a co se týče zákazu Mišíka,to je známá věc a nebylo to opravdu kvůli jeho \"láska je jak večernice\",ale kvůli tomu,že si při konzertech pouštěl hubu na špacír a nedodržel pravidla agentury,protože při konzertě pouštěl film na plátno ve tvaru trenýrek......no a při všobecné alergii komunistů na rockovou hudbu(vznikla na buržoazním západě) to agentura vzala jako záminku a vykopla ho a Mišík si musel na další desku počkat asi pět let.......což nebylo tak hrozné,když vemu kapely,které nemohli vydat ani singlík a pak mu vydali dvě desky najednou.......a repertoár nestál za nic
Zdeněk @ 12.04.2007 00:00:00
No to snad ne!Všichni přece víme,že bolševici pouze čekali na záminku,jak zlikvidovat absolutně
nejleší rockovou kapelu té doby,což byli ETC a Vláďa Mišík,jeden z mála co přežil coby rocker i tu
nejtěžší normalizaci.Pokud to nevíš bobíku,tak po
vynuceném rozpadu Flamenga pokračoval s Energitem,
potom následovala Formace a po nuceném "dylanovském"
období s Čundrgruntem pak ETC.Většina ostatních
hrála pokleslý pop s "hvězdami",které jim nesahali
ani do pasu.
K názoru na progresivní alba - myslím,že je třeba je brát jako knihu,tam taky nemáme dojem z jednotli-
vých kapitol,ale spíš z celku.
A na záver: asi před měsícem jsem byl po dlouhém čase
na koncertu ETC a musím říci,že jsem měl pocit,že
čas kapele vůbec neublížil- stále skvělá rocková
mašina!
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
Zdeňkovi-ale co ne!V návalu zápalu jsi opoměl napsat,co vlastně popíráš.....jestli okolnosti zákazu,tak takhle to popisuje i sám Mišík.....
2)v roce zákazu 1982 říkáš,že zde nebyla lepší kapela?Progres 2,Synkopy,Modrý efekt,Olympic,Umělá hmota,PPU,Abraxas,Katapult(i když pravda,ten byl taky v zákazu).......to všechno jsou lepší kapely než ETC
3)to že si byl na kozertě a bylo ti tam fajn,to ti neberu
4)deska a knížka je trošku rozdíl,když si nahraju z desky jen jednu píseň,nic se nestane,z knížkou je to horší....
Zdeněk @ 12.04.2007 00:00:00
Pokud srovnáváš Katapult s ETC pak škoda další diskuse.
Zdeněk @ 12.04.2007 00:00:00
ad bobík:ještě musím dodat,že pokud si stahuješ
jednotlivé skladby z artrockových alb,pak se řadíš
spíš mezi posluchače singlů - pak ovšem chápu Tvoje názory.
Co se týká skupin,které mohly konkurovat ETC-
pak to byli Jazz Q Martina Kratochvíla a M.Efekt.
Mirek Kostlivý @ 12.04.2007 00:00:00
Je pravda, že Mišík po zákazu už nebyl tím Mišíkem z roku 1982, a taky ty jeho další desky nejsou nijak oslnivé (myslím v porovnání z ETC 1). Ale srovnávání s kapelami, které jsou údajně lepší (Olympic, Katapult, Abraxas, PPU, UH), je jako míchat hrušky s jablky. Takhle se jednotlivé kapely nedají posuzovat, všechny výše uvedené přeci hrají každá úplně jinou muziku, jsou na různé hráčské úrovni, u některých (Umělá Hmota, bobik pravděpodobně myslí UH II) je dokonce jejich hráčské neumětelství předností.
Ale já mám dodnes na pásku nahraný koncert ETC před zákazem, a ta kapela hrála fantasticky. Stejně jako Flamengo roku 1972, možná ještě lépe, neboť hráli pouze vlastní skladby s velice kritickými texty, které se ale ve stejných skladbách na pozdějších albech neobjevují. Proto byl Mišík zakázán /do zapomenutí!/. Ty trenky a neschválené promítání byla pouhá záminka. Bobikovy argumenty zní stejně jako tehdejší argumentace stranických orgánů proti Nové vlně z Rudého Práva. Každý, kdo tu tenkrát žil, to ví. Ta energie z toho koncertu byla uhrančivá, kapela šlapala fantasticky, podobně snad zněl Mišík možná v roce 1973 na koncertu s Formací, ale to si pamatuji již matně (hráli tam hlavně převzaté věci).
V té době době se kvalita Mišíkovských ETC rovnala jednoznačně mým nejoblíbenějším PPU, kteří ale tvořili v nejhlubší konspiraci.
Jinak porovnávání s Katapult je pro Mišíka urážlivé.
A to nejenom proto, že prožívá v současnosti vážné zdravotní problémy. Patří totiž vedle "Mejli" Hlavsy k nejvýznamnějším rockovým veličinám u nás. Což je skutečnost nezávislá na tom, jestli se někomu jeho (jejich) hudba líbí nebo ne.
Wendy @ 12.04.2007 00:00:00
4 bobík...Podívej "bobíku",účelem výčtu kapel,které mě oslovují nebylo se pochlubit,nýbrž nastínit jak velké je mé dnes víceméně již jen konzumentské srdce.Měl-li bych se chlubit tím co vše ve svých téměř 50ti letech v pohodě zkousnu věř,že by to zabralo daleko víc místa.Už jsem se jinde jednou vyjádřil,že jsem otevřený posluchač a proto mi nedělá problém akceptovat ledacos.Navíc si tím uchovávám řekněme mladého ducha,když tělo již zvolna chátrá.Stran těch textů,není pro mě nezbytně důležité,aby všude byla skryta kdovíjaká poselství.Dobrý text o lásce má stejnou hodnotu,jako dobrý text o čemkoliv jiném.Pan Kainar byl jen jeden.Co mě se týče preferoval bych,kdyby celá Mišíkova tvorba byla opatřena jeho texty.To jednak nejde a zdá se,že ani Mišík sám to tak nechtěl.Rovněž jsem zmiňoval,že nejsem standardní recenzent,který se musí držet určitých pravidel.Já se skutečně na každé dílo dívám jako na celek,protože v opačném případě bych řadu věcí vůbec nemohl poslouchat.Příkladně Konvergencie Collegia Musica,řadu věcí od King Crimson atd.,atd.Shledám-li ovšem tvorbu takových Progres jako mrzkou,je to pro mě definitivní a neposlouchám to víc.Své jsem k tomu napsal a ende.Já tyhle stránky chápu,jako jakousi diskusi nebo chceš -li výměnu náhledů a názorů na různé desky.Recenzovat něco zcela vážně a fundovaně bych si skutečně netroufl.Nakonec,ať si ti,kteří ty věci dosud neslyšeli udělají z našich slovních přestřelek sami obrázek o čem ta či ona placka je.
Wendy @ 12.04.2007 00:00:00
Jó ještě něco "bobíku".Zmiňovat nejen tady,ale obecně komunistickou mašinu Olympic mi přijde skutečně jako brutální zvěrstvo.
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
ale,ale pánové mají předsudky........tak 1)kapely jde srovnávat podle toho,jestli mají kvalitní písně nebo nemají....a podle toho,kolik těch kvalitních písní mají,čili jak jsou významné
2)nechápu,proč bych nemohl Katapult srovnávat s ETC......podle mě Katapult má kvalitní písně,některé a ETC je nemá......Katapult má jasný koncept a filozofii a Mišík nemá......prostě u Mišíka nevidím žádný názor......a Říha je proti Míšíkovi pan kytarista včetně jeho originálního skladatelského rukopisu..a Mišík je obyčejný šumař....jediná jeho pecka je Sluneční hrob
3)nikde jsem netvrdil že písně o lásce jsou špatné,ale stále jsi nevyjmenoval písně,Wendy,které považuješ u Mišíka za kvalitní
4)je mi jedno,jestli Petr Janda je chuj a byl u stb,jde o hudbu a tvrdit,že kdyby byl seznam 20 nejvýznamějších českých rockových skupin do roku 1990,tak Olympic by tam neměl být zařazen,je kulturní barbarství
mct @ 12.04.2007 00:00:00
No, vidím to tak, že je Bobík obdivovatel hudebníků, kteří prošli skupinou Progres.
Tak trochu pátrám v paměti, co se tehdy vydávalo a pouštělo v rádiu – pro připomenutí pár úryvků:
„…bručel jsem jak stará motorka, to byl nápad dát se do horka…“
„…kdybych sekl s jehlou, dlaň bych neměl zkřehlou, a holkám dal bych poznat, co je to chlap…“
„…já ráno dám si rád pár sklenic mléka, a pak je rázem pryč bolest a žal…“
„…céčka, sbírá céčka, v tom je ta léčka a já jsem o tom neměl ani zdání…“
o Majdalénce, Apolence s Veronikou či různých sokolovských agitkách nemluvě.
Takže Mišík by byl ten poslední, u koho by mi vadilo, že mohl vydávat alba, zatímco jiní ne, i když si taky myslím, že alba, která vydal po zákazu, už úrovně jeho předchozí tvorby nedosáhla. Ale jeho parketou vždycky byly koncerty nebo vystoupení v klubech, na alba se tu atmosféru přenést nepodařilo.
Wendy @ 12.04.2007 00:00:00
Myslím "bobíku",že Ti nerozumím a co je horší rozumět ani nechci.Mě je vážně fuk,že Tě Mišík nebere.Mě ano a to je oč tu běží.I já cítím při poslechu jeho muziky,že "Stříhali..." je někde jinde,než tvorba o 10 let později.Je to ale stejně fuk,protože mě se jeho věci líbí.To nemůžeš změnit,ani mi to znechutit."To je za zdí".Pohoršoval ses nad tím,co poslouchám a vychvaluješ Katapult.Tady pro mě končí možnost argumentace!Protože už jen z hlediska hudební hodnoty,aranží a ........ale škoda mluvit.Poslechni si někdy Death Cult Armageddon od norských DIMMU BORGIR a pak se mi ozvi.Z hlediska kompozice,techniky jednotlivých hráčů a textově v neposlední řadě = geniální hudební dílo.Nemůžu kritizovat něčí hudební vkus,když se mi ježí srst už při čtení jména kapely.
Katapult říkáš.....lepší než Mišík říkáš......obávám se,že mi něco uniklo.Jinak třeba "Obelisk" z tzv.jedničky(Mišíkovi) je pro mě bomba.Jako spousta dalších!
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
odpověď mct-jak vidím,mct jako správná žena je trošinku iracionální.....1)Progres 2 považuji za jednu nejvýznamějších 20 -ti rockových skupin do roku 1990,ale to neznamená,že bych žral všechno,za kvalitní považuji spíše to období po roce 1984,Třetí kniha džunglí je úplná slabota.....
2) ty citace z rádia jsou úplně nesmyslné....nedotýkají se tématu vůbec.....mimochodem písnička "Holky z naší školky"-tedy Majdalenka,Apolenka je kvalitní věc.....ale to není rockové,takže pryč s tím
3)už mi zase něco podsouváte,já jsem nevyčítal,že Mišíkovi vychází desky,jen jsem konstatoval,že i přes pětiletý zákaz mu pak vycházeli a moc mu to nepomohlo......
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
odpověď Wendymu-Wendy,starý brachu,vůbec se nerozčiluj......diskutujme........prostě si myslím,že tvorba Katapultu stojí výš než tvorba Mišíka...pravda,je to trošku nekonvenční,ale co....takové písně jako Máš na to být víc,Miluju severní nebe,Rovnováha,Čtyři růže krepový,Vojín XY,Neplač lásko,Já nesnídám sám,Blues,Smutná nevěsta stavím výš než tvorbu Mišíka....to je můj názor a ty máš jiný.....Mišík je dobrej a Katapult srágory....důvody proti jsem naznačil,prostě Mišíkova tvorba mi přijde bezradná,o ničem,ta jeho první deska je samozřejmě nejlepší,tu nikdy nepřekonal,ale na mě je to málo,příliš slabý čaj....a ještě,když Mišík se snaží textovat....hrůza
kubys @ 12.04.2007 00:00:00
Bobíku, zdá se mi, že jste zabloudil trochu jinam než byste měl. Netvrdím, že Katapult není kvalitní, má opravdu některé skvělé písně, ale takhle snižovat Mišíka není opravdu dobré, Mišík totiž aspoň podle mne patří mezi nejosobitější úmělce v celé české rockové historii!!!
Navíc nemyslím, že je zrovna příliš racionální srovnávat skupinu jako Katapult (jasný hard-rock s dost velkou inspirací u AC/DC) s blues-rockovými ETC. Jedná se hold o dost jinou hudbu.
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
zdar kubisi,nečtete pozorně,já srovnávám kapely s kvalitními písněmi,kdo jich má víc,je významější s nekvalitními kapelami,které podle mě kvalitní písně nemají.....proto např. Katapult či punkový Hrdinové nové fronty jsou lepší než ETC,kteří podle mě žádné kvalitní písně nemají.......mimochodem ETC to není ani plnohodnotná kapela......byl vždycky Mišík a za ním se plazili doprovodní muzikanti.....co pes,jiná ves
mct @ 12.04.2007 00:00:00
Vy jste, Bobíku, na špatném fóru.
To u popu stačí jedna či dvě slušnější písně a zbytek se vycpe vatou. V rocku a prog/artu zvláště by to tak být nemělo, proto taky tady drtivá většina lidí hodnotí alba jako celek.
A vidím, že ač jsem názvy skladeb ani interprety záměrně neuváděla, tak vy jste jednu z nich identifikoval a navíc ji označil za kvalitní. K tomu opravdu nemám co dodat.
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
odpověď mct-přesně říkáte,mělo by to tak být...ale ono to tak není..... zkrátka proto,že v našem světě kvality je málo......nechápu kde se ve vás bere ten přezíravý postoj k popu a kde berete jistotu,že v artrocku jsou lidé vyvolení a kvalita z nich jen kape.......a na závěr naučte se argumentovat a ne jenom střílet bonmoty "ach k tomu nemám co dodat",řekněte konkrétně a bez předsudků,proč si myslíte,že píseň "Holky z naší školky" je špatná píseň,když už jste s tím začala......to je totiž asi jediná píseň,která se tomu kokotovi Karlovi Vágnerovi povedla a za kterou by mohl mít pomník na popovém nebi.......
Mirek Kostlivý @ 12.04.2007 00:00:00
Tak za Holky z naší školky má být autorovi písně vystaven pomník v popovém nebi. Co všechno se zde člověk také nedozví.
Autor tohoto výkřiku nepochopil, v čem progresivita v muzice spočívá. A být posluchačem popu, který má dodnes rád Gotta a Vondráčkovou, tak se urazím.
Už nám tu chybí jenom pochvala Michala Davida.
bobík @ 12.04.2007 00:00:00
Mirku,Mirku.......nebuď demagog!!!!!O Gottovi,Vondráčkové a Davidovi tu nepadla ani zmíňka.Jen o jedné popové podařené písni.A neházej tady pojmy jako progresivita hudby,protože pokuď to nevysvětlíš,je to jen prázdný pojem!!!!!!!
Wendy @ 13.04.2007 00:00:00
4 bobík Věz,že nenalézám důvod k rozčilení,"anóbrž" pouze k úsměvu.Včera večer v autě cestou do Plzně na konzert M.Pavlíčka jsem nadhodil téma,které zde diskutujeme.Když jsem zmínil cos napsal o Etc...vč.Tvého "kvalitového top tenu"(Katapult,Olympic ap.),smíchy padali někteří bardi poměrně ve vysoké rychlosti ven z auta.
Já skutečně s odstupem musím přehodnotit své pochyby o tom,zda sem Etc... patří či ne.Oni sem opravdu patří,už o tom nepochybuji.Jejich hudba je skutečně vystavěna tak,že nese velikou dávku originality a tím zároveň i progrese.Já si vůbec nemyslím,ža to byl Míšík + pokáždé "jiný pes a ves".Já cítím jejich hudbu jako nevšední kolektivní dílo,které prostě mělo i svá slabší místa,která řekněme na této pomyslné "4ce" mírně převládla.Ovšem realisticky vzato,nelze opomenout,že v době jejího vzniku se dost dramaticky změnil názor na to,jak mají alba znít a to ubralo jinak syrově znějícím Etc... na "drajvu".
Všiml jsem si,že došlo k zavlečení plevele na do této diskuse.Plevele zvaného "pop".Vždy ,když jedu s manželkou autem,trpím jako raněné zvíře ve chvíli,když stiskne tlačítko spouštějící rádio.Tuto torturu na mě provozuje už víc než 25 let.Při vyřčení výrazu pop se mi ježí vážně srts.A zmiňovat zde s....y tapu "Holky z naší školky" mi připaná útokem na kultůru samotnou.Je to prostě jedním slovem n e v k u s n é !!!Zdvíhal se mi varovný prst už když si zmínil Katapult(tzv.české ZZ TOP,jak se sami vtipně hoši přirovnali ((cha,cha))),tak tohle mám spjato s obdobím ranné puberty a levným polským kazeťákem,někde na bramborové brigádě.Pak-li že si,a to se Tě nechci dotknou,zůstal mentálně "tam,někde v dáli",že se Ti dosud doslova líbí říkanky a rýmovačky KATAPULTu,měl bys ohleduplně Mišíkovo jméno vynechat.On si takové srovnání nezaslouží.Ani on a ani všichni ti skvělí páni muziknti,kteří s ním kdy hráli a dosud hrají.Nabyl jsem dojmu,že tato diskuse už dávno a to podtrhuji pozbyla smyslu.T nepřesvědčíš mě o Progres a já né Tebe o Etc... . Závěrem mám něco pozitivního.Všiml jsem si na úvodní stránce,že nějaký osmnáctiletý mladík přispěl svým "jak já to slyším" na téma Fermáta - Huascaran a to já vnímám jako úspěch a naplnění podstaty těchto stránek.
mct @ 13.04.2007 00:00:00
Bobíku, tyhle stránky se jmenují progboard, nikoliv popboard.
Tak bych si troufla tvrdit, že většina zdejších pravidelných návštěvníků by zmiňovaný hit ve střízlivém stavu dobrovolně neposlouchala. Pokud pro vás ta odrhovačka Mužských Kamélií skutečně představuje kvalitu, ztrácíte tady čas, najděte si stránky, kde se scházejí lidé se vkusem podobným vašemu.
I v popu mohou vznikat zajímavé věci, ale je to spíš výjimka. HzNŠ k nim rozhodně nepatří.
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
Wendymu-To sem rád brachu,že se nerozčiluješ.1)smyslem diskuze přece není přesvědčovat někoho,aby poslouchal něco,co je mu proti srsti,ale POUHÁ VÝMĚNA NÁZORŮ a třebas protichůdných,aby jste se tady jen nepoplácávali po zádech se slovy dobrý,dobrý......
2)uznej,že alespoň díky mým názorům jste se vy starý pardálové zasmáli a pobavili a to není málo
3)přestaň blbnout s tím,jestli sem Mišík patří nebo ne,jasně,že patří jako všechny rockové desky a alespoň do historie rockové hudby Mišík patří,má spoustu posluchačů,lidi ho uznávaj, spoustě se líbí,svůj význam má
4)jenom zde přidávám svůj jedinečný a osobitý názor,že z hlediska kvality a chceš-li řečeno umělecké jsou Mišíkovy zásluhy malé a je to pouze MŮJ NÁZOR,který zde na fóru sděluji,ale nevnucuji
5)začínám chápat,že ty jako spousta jiných po textech moc nejdeš a papouškuješ tady jen tehdejší pověru kritiky,že Katapult jsou jen "rýmovánky",ano něco i jsou,ale ty písně,co jsem jmenoval ,jejich texty literární hodnotu mají a to ti zde říkám i jako znalec,protože jsem básník a textař
6)možná Tě opět šokuju,ale Kainar ani Jirka Suchý kvalitní ROCKOVÝ textaři nejsou.oni tu hudbu necítí,nerozumí jí a když se na jejich texty rocková hudba nalepí,tak to nefunguje
7)to že mé názory jsou některým rockerům k smíchu,nedokazuje nic
8)a to že posloucháš "knedlíkového" Pavlíčka,to Ti mohu jen doporučit a to je ironie......
jinak vše v dobrém
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
odpověď mct-"Tak bych si troufla tvrdit, že většina zdejších pravidelných návštěvníků by zmiňovaný hit ve střízlivém stavu dobrovolně neposlouchala."-Vaše argumenty jsou jak ementál.Co Vaše tvrzení dokazuje????!Vůbec nic!!!
Wendy @ 13.04.2007 00:00:00
4 bobík Rázně bych se chtěl ohradit proti Tvému výroku o mém papouškování.Pokusím se nenechat prchlivost cloumat mým majestátem a pokusím se i dále diskutovat i když soudě z Tvých výroků to považuji za ne zcela možné.Pak-li,že je Tvým cílem prudit v za normálních okolností seriózní diskusi formou,kterou zde prezentuješ,nejsi jistě převažující reakcí zaskočen.Existuje totiž skupina tzv."válečných štváčů" se kterými se setkáváme napříč celým netem.Ti se vyjadřují formou té Tvé podobnou a radují se,když se někdo chytne.
Taková "hra" už pro mě fakt není.Principiální opozice rozvíjí zdánlivě téma,které je předem definitivně mrtvé.Míníš-li,že mě lyrika nebere,nechám to bez komentáře.Stejně tak nechám bez komentáře Tvůj výrok na adr. Kainara a Suchého.Já určitě nevzhlížím z principu k pseudoautoritám v jakékoliv oblasti,ovšem když se něco povede,dovedu to ocenit.
Možná bys nám mohl sdělit i případný pseudonym pod kterým píšeš,abychom se obohatili na duchu čtením Tvých básní nebo textů(míněno jen v dobrém).
Ujišťuji Tě,že ke KATAPULTu přistupuji zcela bez předsudků,ale zároveň je mi jedno,že vůbec existují.Připadá mi jen irelevantní je zde a to v jakékoliv souvislosti zmiňovat.Nepopírám,že tříakordová stupidní odrhovačka může nadělat za daných okolností pytel radosti,ale tady pro Říhu & co. není prostě místo.Stejně tak ne pro "Kamelie s kou....".
Většina z nás to chápe a to je príma.I když pro Tebe předpokládám není názor většiny rozhodující,zkus to prostě jen nechat být.
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
Wendymu-ubezpečuji Tě,že nejsem magor,který by se jen bavil nějakým popichováním.Zkrátka jsem řekl jen svůj názor,toť vše.A to že se tady rozproudila diskuze je přece fajn.......a nesouhlasné názory s mým mi vůbec nevadí. Zatím zdar.
Wendy @ 13.04.2007 00:00:00
Ještě mi "bobíku" prosim Tě vysvětli ten bod 8)"knedlíkový" Pavlíček ???Co tím naznačuješ?Nelíbí se Ti ten náš Pavlíček,fenomenální,namakaný?
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
Ano,přesně tak,nelíbí se mi.Proti němu je Mišík pan umělec.Řemeslo zvládá celkem dobře,ale jinak je to v uměleckém světě řečeno dutá hlava.Na něj platí:kde nic není,ani smrt nebere.
kubys @ 13.04.2007 00:00:00
Bobíku, zdá se mi, že už začínáte mluvit opravdu z cesty...Pavlíček a zvládá řemeslo pouze "celkem dobře"?!?!?!?!?!A že jako úmělec neznamená nic?!?!?! Tak mi tedy ukažte jednoho jediného kytaristu s výjimkou Radima Hladíka, který by toho tolik na kytaru uměl, a který by byl na tak vysoké umělecké a technické úrovni!!!!
P.S.: Olda Říha to určitě není, pokud byste jej chtěl jmenovat!!!
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
kubysovi-Pavlíček je jenom celkem zdatný řemeslník proto,poněvadž jestli jste si neráčil všimnout,tak už nejmíň dvacet let se nerozvíjí a na kytaru hraje furt stejně a za druhé už v první třídě umělecké školy se učí poučka,že řemeslo nemusí znamenat uměleckou kvalitu a v případě Pavlíčka to platí na 100%,Pavlíček je zkrátka umělecky niemand.....
kubys @ 13.04.2007 00:00:00
ukažte mi tedy jediného kytaristu, který by nehrál pořád stejně pokud mu již předchozí hra přinesla úspěch???
A k té úmělecké kvalitě, jaktože je možné, že Pavlíčka za jeho nápady chválil i Fran Zappa???
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
kubysovi-vy stále ještě nechápete problém!Otázka zní:dosahuje vůbec tvorba Pavlíčka uměleckých kvalit?Já tvrdím,že ne.A pokud si myslíte,že ano,myslím že budete mít problém,jakouže pořádnou desku Pavlíček-knedlík vytvořil po roce 1989?A alespoň před rokem 1989?A to že ho chválil nějakej .....,nic neznamená.
Wendy @ 13.04.2007 00:00:00
No "bobíku" pomalu mě nutíš,abych se dopustil slovních hrubostí na Tvoji adresu.Dýchám pomalu....počítám....počítám....stále počítám..,vida už je to lepší.
Ten koncert byl až na podmínky které klub "House of blues" skýtá jedinečný.1x Pavlíček + 2x omladina skvěle zvládající své nástroje = prostě B O M B A !!!Už se těším,až tohle trio vydá příští rok novou placku.
Já sem si na rozdíl od Tebe našel v Pavlíčkově tvorbě období,které mě bere.Sem si ovšem opět na rozdíl od Tebe vědom,že ne zdaleka všechno od něj znám,ale přesto vím,že došel uznání i ve světě.
Od téhle chvíle Tě mám žel již v kategorii prudič-diletant.Připadáš mi jako škodovkář,který na stránkách "autorecenze" kritizuje golfa nebo corollu,sice jakoby ze své zkušenosti,ale ve skutečnosti jen proto,že si ono auto koupil pilný soused a on mu ho prostě jen závidí.Lemtá v teplákách u černobílé televize nejlevnější pivo a kritizuje a kritizuje.
bobík @ 13.04.2007 00:00:00
Wendymu-jsem prudič-diletant a hrdě se k tomu hlásím."Já sem si na rozdíl od Tebe našel v Pavlíčkově tvorbě období,které mě bere."-a které to je,holoubku tajnosnubný???????????
Wenzl @ 22.04.2007 00:00:00
Už to po té nepěkné přestřelce pěkně vychladlo,takže si dovolím ještě jeden šťouch do vosího hnízda a to v podobě přirovnání.
V Možná jen hluchý neslyší P.Gabriela(kterého obecně všichni "žereme" a i ten má slabá místa na svých albech resp.v DG).A co třeba taková pátá a šestá?Neslyšíte fragmenty King Crimson?Já tedy určitě!Tahle deska vážně není špatná,chce to jen správný úhel pohledu.Možná ty tři(*)byly vážně málo. ...lituji svého skrblictví a dám **** !
lenzi @ 24.04.2007 00:00:00
Musím mi reagovať na túto "diskusiu" resp. priamo na bobíka. Jeho názory sú minimálne kontroverzné, ale sú to jeho názory. Považovať však Holky... za kvalitný popík, to už je naozaj silné kafe. Pod kvalitným popíkom si predstavujem niečo ako ABBA alebo Madonna, z čs. produkcie tej doby, no čo ja viem, žeby Elán ? Ale Holky ? Kvalita maximálne tak pre tých škôlkarov ;-)
peters @ 19.07.2007 14:58:54
Možná to všem diskutujícím už odeznělo, ale budiž dodáno, že ETC v době prvního alba i zmíněný Katapult v době pozdější měli STEJNÉHO bubeníka - Anatoli Kohout prostě umí ... a nejen s uvedenými...
Tím chci poukázat na relativitu názorů typu "... zmiňovat Katapult je urážkou Mišíka i dalších pánů muzikantů, kteří s ním hráli..." - Kohout: "Hahaha !" A stejně tak nedává smysl chvála Katapultů a zatracování Mišíka - to jsou dva světy, ne jeden.
Tato čtyřka patří opravdu k tomu slabšímu z ETC. Čím je to dáno, lze zčásti odvodit, zčásti pochopit a zčásti se lze dohadovat.
Osobně považuji za nejlepší 2 (viz. můj příspěvek u ní) a v nejtěsnějším závěsu je 1.
Předem upozorňuji,že Vláďu Mišíka považuji za
jednoho z mála opravdových rockerů u nás,frontmana,který nikdy neměl špatnou kapelu.
Avšak ETC4 to je opravdu krok vedle.
Jak se říká i mistr tesař se někdy utne.
Za zmínku snad stojí skladby Možná a Doteky
dosahující průměru produkce ETC.
Nad průměrem ovšem vysoko ční kvalitně graficky
dotažený Halounův obal.
reagovat
V době vydání jsem to dost poslouchal, dnes si již myslím, že to byl tak trochu krok vedle. Zdá se mi to dost poplatné době vzniku, ne obsahem, ale zvukem, např. tehdy velmi oblíbený, ale myslím, že nejen pro mě nepříjemný a nepřirozený zvuk bicích. Zřejmě je to jeho nejslabší album. Přesto jsem si ho koupil i na CD, protože Mišík je opravdu jedna z největších osobností české hudební historie. A proto je přece nutné, mít jeho tvorbu jako ucelený komplet
reagovat
adam @ 25.12.2010 17:45:17
cd jsem si koupil taky, ale kvůli té anglické verzi první desky co je tam jako bonus. a ty bicí mě taky děsí, s tím souhlasím
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 6x
- hodnoceno 5x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x