Zappa, Frank - Hot Rats (1969)

Tracklist:
01. Peaches en Regalia (3:37)
02. Willie the Pimp (9:16)
03. Son of Mr. Green Genes (8:58)
04. Little Umbrelllas (3:04)
05. The Gumbo Variations (12:55)
06. It Must Be A Camel (5:15)

All songs written by Frank Zappa.



Obsazení:

Frank Zappa - guitar, octave bass, percussion
Ian Underwood - piano, organ, flute, clarinet, saxophone

Captain Beefheart - vocals (2)
Don "Sugarcane" Harris - violin (2, 5)
Jean Luc Ponty - violin (6)
Lowell George - rhythm guitar
Shuggie Otis - bass (1)
Max Bennett - bass (2-6)
Ron Selico - drums (1)
John Guerin - drums (2, 4, 6)
Paul Humphrey - drums (3, 5)

 
14.07.2016 Luboš | #
5 stars

Po vydání hudby k filmu Strýček Maso rozpustil Frank Zappa dočasně Mothers Of Invention a k nahrání dalšího alba si přizval multiinstrumentalistu Iana Underwooda, hráče na dechové a klávesové nástroje. V té době také potkal bývalého spolužáka ze střední školy Dona Van Vlieta, kterého opět podvedl producent. Frank Zappa mu slíbil, že mu bude produkovat další album, když s ním bude spolupracovat na jeho chystané desce. Na baskytaru angažoval mladinkého sedmnáctiletého baskytaristu Shuggy Otise, který předtím zazářil na albu Kooper Session. Druhým baskytaristou byl Max Bennett a na albu hraje trojice bubeníků John Guerin, Paul Humphrey a Ron Selico. Nahrávání se zúčastnila také dvojice houslistů černý Don Sugar Cane Harris a Jean Luc Ponty. Výsledkem činnosti těchto hudebníků je úžasné dílo s názvem Hot Rats.

Album je převážně instrumentální, jedinou skladbu Willie The Pimp zpívá Don Van Vliet svým mohutným, hrubým hlasem přesně v duchu textu (Pasák Willie), v textu je rovněž citován název alba “horké krysy“. Co skladba to perla skvělé pokračování příběhu pana Zeleného, hra houslisty Dona Sugar Canea Harrise ve skladbě Willie The Pimp. Vynikající výkon Jean Luc Pontyho ve skladbě It Must Be A Camel. Jean Luc Ponty potom několik let hrál s Frankem Zappou a jeho Mothers, naposled na albu Over-nite Sensation. Nekonečné sólo Franka Zappy na kytaru ve skladbě Willie The Pimp. Celé album zdobí svou hrou na různé dechové nástroje a klávesy Ian Underwood. Tahle deska je klenotem mé sbírky

Tohle album je pro mě za pět hvězdiček.

reagovat

Balů @ 14.07.2016 12:59:00
tato deska a ještě Waka / Jawaka, to je hudební nirvána.

Další stopy J.L.Pontyho jsou u Mahavishnu...

Petr_70 @ 14.07.2016 14:00:48
Balů: Naprostý souhlas!
Hot Rats a Waka Jawaka... naprosté klenoty v dějinách soudobé hudby... není mnoho hudebních počinů posledních desetiletí, které se jim svou nadčasovostí, hudebním pojetím či myšlením, mohou rovnat či předčit...

EasyRocker @ 14.07.2016 15:36:59
Od FZ znám stále jedinou desku - The Grand Wazoo, velmi dobrý jazzrock. Na jeho diskografii se ale musí opatrně :)

Luboš @ 14.07.2016 17:17:44
EasyRocker: zdravím, podle mě Grand Wazoo je skvělé album, zvláště skladba Eat That Question se mi hodně líbí, ale není to nejlepší album pro vstup do rozsáhlé diskografie Franka Zappy. Nechci tě poučovat, ale za vhodné desky bych považoval Over-nite Sensation, Apostrophe, Zoot Allures, koncert Roxy & Elsewhere,nebo muzikál Joe' s Garage. Hodně důležité jsou texty.

EasyRocker @ 14.07.2016 17:33:23
Luboš: díky za tipy, v poho, jak říkám, jeho tvorbou jsem v zásadě nedotčen :-)

Stanley63 @ 14.07.2016 17:54:04
EasyRocker: Víceméně souhlasím s Lubošovým doporučením, jen bych tam za sebe ještě přidal Sheik Yerbouti a album, které je celkem nic moc hodnocené, ale mně se prostě líbilo - Tinseltown Rebellion :-) Jinak já FZ taky neznám kompletně, slyšel jsem asi 15 desek...

Luboš @ 14.07.2016 17:56:02
EasyRocker: já mám rád tvorbu Franka Zappy a taky mám radost když se objeví někdo další kdo má o jeho hudbu zájem. :-).

Ryback @ 14.07.2016 18:13:37
Balů, Petr - souhlasně se přidávám… Možná bych ke Krysám a Jawace ještě doplnil The grand wazoo. Všechna 3 alba neobsahují takové ty… zappovsky roztříštěné melodie, ale ucelené kompozice… Proto se asi také těší větší popularitě než třeba taková prochechtaná, prokašlaná a prochrochtaná deska Lumpy Gravy – ta je i na mě moc ;-).

POsibr @ 14.07.2016 20:08:42
Ľuboš, vďaka za pripomenutie tohto albumu, počul som kedysi dávno, vidím, že je čas oprášiť to.

čo sa všeobecne Franka Zappu týka, v mojich očiach (a najmä teda ušiach) bude navždy uložený ako gitarista. je to zapríčinené najmä tým, že môj prvý kontakt s ním bol prostredníctvom záznamov živých vystúpení, kde Zappa famózne "obstarúva" šesť strún. klobúk dole pred jeho skladateľskou a producentskou potenciou, jeho nevšednou invenciou a experimentátorskou odhodlanosťou, avšak pre mňa bude vždy najmä pán gitarista.

aby som uviedol svojich favoritov, famózny Muffin Man z 1977-eho (začne tuším Adrian Belew, Zappa plynule napojí v 1:25):

>> odkaz

prípadne z rovnakého koncertu (NY, Palladium), jazzom nasiaklé Black Napkins:

>> odkaz

Petr_70 @ 14.07.2016 20:10:11
EasyRocker: The Grand Wazoo je završení jazzrockové trilogie, jehož předchozími "díly" jsou právě uvedené Hot Rats a Waka Jawaka. The Grand Wazoo je rovněž vynikající album, třebaže jmenované dvě předchozí se mi líbí více...

Ve výčtu doporučených alb mi u mých předřečníků dost překvapivě schází "One Size Fits All". Tohle album bych zájemci o vstup do Zappovy rozsáhlé tvorby doporučil asi vůbec nejvíc.

Luboš @ 15.07.2016 03:02:25
Petr_70: zdravím, "Jedna velikost se hodí na všechno" mi nějak vypadla, samozřejmě skvělé album.

Grand Wazoo na rozdíl od Hot Rats a Waka Jawaka nahrál Frank Zappa s největším možným počtem hudebníků, dalo by se říct přímo jazzovým orchestrem. K prvním dvou dílům alb s podtitulem Hot Rats bych přidal ještě album Sleep Dirt, které vyšlo v roce 1979.

EasyRocker @ 15.07.2016 04:53:01
Díky všem za doporučení, měl jsem určitě v plánu nějaké desky od FZ pořídit, ale v tom množství hudby na to zkrátka zatím nedošlo :)

Petr_70 @ 15.07.2016 09:56:19
Luboš: Zdravím rovněž :)
Tak úplně to není. The Grand Wazoo nahrával Frank téměř s totožným orchestrem jako Waka Jawaka.
Na Hot Rats je obdivuhodné (alespoň pro mne), že základ celého alba nahrávali v podstatě jen dva lidé: Frank Zappa osobně a Ian Underwood. I když třeba houslové party nahráli přizvaní hudebníci jako J.L. Ponty nebo S.C. Harris.

EasyRocker: Nechci ti radit, ale pro hudebního nadšence jakým bezesporu jsi, je upozaďovat kvůli jiným zásadní alba Franka Zappy myslím docela chybou... :) I když samozřejmě jsem si vědom toho, že jeho tvorba není pro každého a každý preferujeme jinou hudbu. Já jsem např. nikdy nepřišel na chuť Led Zeppelin a už se to asi nikdy nezmění, přestože pro místní komunitu jsou něco jako "svatý grál". :)

EasyRocker @ 15.07.2016 10:09:56
Petr_70: tak také jsem ohromný fanda LZ, to nepochybně :-) Slibuji, že se do Franka pustím, speciálně ta jeho diskografie by vydala tak za 10 dalších kapel :-)

Petr_70 @ 15.07.2016 10:15:08
EasyRocker: myslím, že bude pro začátek úplně stačit poslechnout ty, jež byli výše zmíněny. Nebo alespoň některé z nich.. :)

Luboš @ 15.07.2016 10:31:19
Petr_70: zdravím, je to možný já jsem to nějak nestudoval. Waka/Jawaka je výborná, možná se mi s odstupem líbí více než Hot Rats, ale to je otázka vkusu. Osobně mám nejradši alba Mothers Of Invention (Freak Out, Absolutely Free a We're Only In It For The Money). :-)

Petr_70 @ 15.07.2016 11:51:36
Luboš: Ano, souhlasím. Waka Jawaka je naprosto geniální a i já ji hodnotím z celé té jazzrockové trilogie jako nejlepší!

Pokud se týče alb Mothers of Invention z druhé poloviny šedesátých let, tak těm ještě nějaký ten poslech dlužím, takže si je netroufám přiliš hodnotit. Celkem naposlouchanou mám jen Absolutely Free, která se mi líbí, i když Zappova tvorba v dalších dekádách je mi přeci jen bližší...

yngwie3 @ 15.07.2016 13:05:01
Luboš @ 14.07.2016 19:17:44
EasyRocker:Nechci tě poučovat, ale za vhodné desky bych považoval ...

Petr_70 @ 15.07.2016 11:56:19
EasyRocker: EasyRocker: Nechci ti radit, ale pro hudebního nadšence jakým bezesporu jsi, je upozaďovat kvůli jiným zásadní alba Franka Zappy myslím docela chybou...

Mám taký nepríjemný pocit, že onedlho sa tu objaví žiadosť o znovuotvorenie RIO vlákna ...

A to neradím ani nepoučujem ... len mám taký nepríjemný pocit ...

Kubišta @ 15.07.2016 14:09:15
Tohle je vážně k smíchu, ta reakce yngwie. Jako že je ohrožena čistota hard rockové komunity tím, že si někdo rád poslechne Zappu? Udělal toho trochu víc pro hudbu než Rainbow,Uriah Heep,Nazareth atd. Každému se to nemusí líbit,Zappa každému nesedne,leč to není problém zdejších Zappových fans.Mám třeba hodně oblíbenou desku Zoot Allures a první kus Wind Up Workin In a Gass station jsem si tehdá zpíval furt dokola.

yngwie3 @ 15.07.2016 14:30:37
" Udělal toho trochu víc pro hudbu než Rainbow,Uriah Heep,Nazareth atd. " koniec citátu ...

To máš pravdu, nikto z nich nenaflágal vyše 90 álb ... dokonca ani súčet ich álb, toto číslo nedá ... ale ak je toto merítkom prínosu pre hudbu, tak John Zorn ich vypotil ešte viac - 108 ... to je iný frajer, povedal by Zdenekxxxx ...

Kubišta @ 15.07.2016 15:08:44
"To je pravda. Yngwie! Ty stěrače a ostřikovače, to nemusíte hlásit. To přece vidím!"
Radši se věnuj muzice a ne ctrl + -, bude to pro všechny lepší.

yngwie3 @ 15.07.2016 15:33:39
Kubišta - Ale ja sa venujem hudbe ... preto som si aj zbudoval, vlastné domáce nahrávacie štúdio .. takže stierače a ostrekovače, nechám tebe ...

Balů @ 16.07.2016 12:07:55
Pro hardrockery lze určitě doporučit Apostrophe a Zoot allures ( bez závěrečné Disco boy ).

vmagistr @ 16.07.2016 12:13:31
yngwie: Docela by mě zajímalo, z jakých důvodů dáváš do souvislosti účastníky debaty o Zappových deskách a negativní pocity k RIO vláku. Jenom proto, že se na obou místech diskutovalo (mimo jiné) o interpretovi, k jehož hudbě nemáš žádný vztah? Zase tu zkoušíš vyvolávat zlou krev...

yngwie3 @ 16.07.2016 13:24:29
to vmagistr: Zlé skúsenosti ... a déjà vu ...

EasyRocker @ 16.07.2016 16:47:06
Doufám, že se rovnicí a generální poučkou nestane, do diskusí u některých interpretů z opatrnosti nezasahovat...

01.05.2011 adam | #
5 stars

Super album, ktorý ako jediný nechcem na CD. CD remix totý zničil ducha tohto LP a nielen tohto. Pre mňa nepochopiteľný Zappov remixový počin.
LP je iná káva. úžasný zvuk, basa a bicie ako sa patrí a skladby neoklieštené a bez zbytočnej kastrácie v duchu čoho? progresu? novej doby?

ale i tak: Long live FZ

Takže dávam 5 stars, ale na CD remix max.2
reagovat

luk63 @ 01.05.2011 16:54:58
Věděl jsem, že Zappa nahrál znovu basu a bicí pro první CD verzi alba We're Only In It For The Money. Netušil jsem, že něco podobného udělal i s Hot Rats...

luk63 @ 01.05.2011 16:56:55
...nebo to jinak přemixoval? Znám krysy jenom z CD.

adam @ 01.05.2011 17:01:43
bohuzial. a nielen tieto dva.... aj cruising with the ruben and the jets, aj lumpy gravy, taktiez just another band from la bolo editovane....

adam @ 01.05.2011 17:11:55
remixy upravili minutaz skladieb a taktiez nieco pobababrali s vyskami, hlbkami a celkovym dojmom. ale LP verzie su na nete zohnatelne. pokial podobne ako ja vlastnis aj Cd verzie, neda sa to chapat ako kradez. i ked okrem hot rats tie ostatne uz vysli aj v originalnej podobe vid: Lumpy/money a taktiez greasy love songs, co je vlastne povodny remaster vinylu cruising with the ruben and the jets.

zdenek2512 @ 20.02.2013 13:39:16
Rovněž jsem žil v představě, že s bezpražcovou basou je pouze LP We´re Only In It For....Já má Zappu z RYKO disku a ten by snad měl být bez úprav. Toto album mám jak na CD tak na vinylu původní anglické vydání na Verve. Hraje skvěle. Zmiňuješ v jedné reakci GTO´s Miss Christine leze ze swiming poolu dá se někde toto album sehnat? Četl jsem o něm, ale nikdy jsem ho neslyšel.

19.03.2010 Voytus | #
5 stars

Po albu Uncle Meat Zappa dočasně rozpustil Mothers of Invention, což mu většina spoluhráčů měla ještě dlouho za zlé. On ale dobře věděl, co dělá - za prvé nebylo snadné tak početnou sestavu (9 lidí) finančně zajistit (platil každému 200 dolarů týdně, i když se nehrálo) a za druhé si často stěžoval na technické nedostatky spoluhráčů.
A tak, ve snaze docílit co nejdokonalejší nahrávky, zavírá se na dva měsíce do studia s univerzálním Ianem Underwoodem. Studiovou sestavu doplňují najatí baskytaristé Maw Bennett a Shuggy Otis, bubeníci Paul Humphrey, John Guerin a Ron Selico, houslisté Don Sugarcane Harris a Jean-Luc Ponty, doprovodný kytarista Lowell George (chvíli hrál i s Mothers, později se proslavil jako zpívající slide kytarista v Little Feat) a Zappův častý spolupracovník, zpěvák Captain Beefheart.

Kromě hudebního obsahu album předběhlo dobu i nahrávací technikou. Poprvé má k dispozici šestnáct stop. Například bicí jsou poprvé v rockové hudbě snímané čtyřmi stopami - rytmičák, kopák a další dvě stopy na ostatní přechody a činely. To mu umožnilo dosáhnout plného stereo zvuku a v konečném mixu mohl mít pod kontrolou více komponentů, než s nahráváním osmistopým, kde na bicí zbývaly nejvíce dvě stopy.
To, jak využil více stop k nahrávání kláves a dechů (vše Ian Underwood) je zřejmé už při prvním poslechu - overdubbing pomohl vytvořit mohutný zvuk velké kapely. Sám Zappa, kromě kytary, nahrával i perkuse, ale v poloviční, či naopak dvojnásobné rychlosti, což do výsledné nahrávky pouštěl v normální rychlosti (především It must be a Camel, v té je i hřeben na vlasy), dále pak psací stroj (Peaches in Regalia, Son of Mr. Green Genes). V takovém rozsahu se podobné úpravy nepoužívaly do příchodu digitálních technologií). Ještě tu Zappa hraje na 'oktávovou basu'. To není nic jiného, než baskytara, puštěná dvojnásobnou rychlostí (Peaches in regalia).
Co ke skladbám samotným? Část jsou sestřihané jamy (Gumbo Variations, na CD prodloužena o čtyři minuty, sólo ve Willie the Pimp a Son of Mr Green Genes), ty další pečlivě propracované skladby. Melodická Peaches in Regalia se jen těžko dostává z hlavy, stejně tak Little Umbrellas nebo It must be a Camel. Jediná zpívaná je Willie the Pimp. Tady si zahostuje Captain Beefheart, pak se pokračuje rozsáhlým kytarovým sólem. Riff, který hrají především housle, je též legendární. A Zappovo sólo patří k tomu nejlepšímu, co kdy na kytaru zahrál. Deska neuvěřitelně energická a živelná a přes svou náročnost z posluchače nevysává energii, ale naopak.
Oproštěna od textů, získává hudba další rozměr a myslím si, že právě tímto albem Zappa dokázal všem, že je zapotřebí s ním počítat i s jako velmi nadaným skladatelem a novátorem v nahrávací technice, nejen muzikantem, který píše 'comedy music'. Na závěr jen doporučení všem fandům jazz-rocku (ale nejen jim) a instrumentální, nejen kytarové hudby. Osobně Hot Rats považuji za jedno z nejlepších alb 20. století.

reagovat

Ondra @ 07.02.2011 22:20:44
Děkuji za podrobnosti k nahrávce, to jsem ani nevěděl, ale je fakt, že se jedná o jedno z nejlépe nahraných studiových alb, zvuk je mimořádně čistý, s velice dobrým prostorem a lokalizací nástrojů na scéně. A hudba - má vůbec cenu k ní něco psát?? :-))

16.11.2007 central.scrutinizer | #
5 stars

Tato deska nemá, věřte, opravdu nemá chybu! To je naprostá "quinta essentia" všeho dobrého, co může muzika poskytnout. Ač hudební laik, zdá se mi, že z instrumentálního hlediska nemá toto album ani po 40 letech konkurenci. A ani jediná vokální skladba "Willie The Pimp" na tom nic nemění, neboť Beefheartův hlas je zde použit opět jako hudební nástroj. Tohle je, myslím, jeden z velikých vrcholů FZ a úplně největší, pokud jde o alba.
reagovat

11.02.2007 Mirek Kostlivý | #
5 stars

První deska, kterou jsem od Zappy slyšel někdy počátkem 70. let, na které se mi v jediné zpívané skladbě "Willie the Pimp" poprvé představil i jeho spolužák ze střední školy Don Van Vliet, jež byl více znám pod pseudonymem Captain Beefheart.
V "Pasáku Willie" kapitán svým úvodním chraplavým hlasem uvozuje jedno z nejlepších Zappových sól, o kterém kytarista Roxy Music Phil Manzarena poznamenal: "To sólo se zdá nekonečné, zkusil jsem ho zahrát ve stejném tempu jako on a vyčerpaný jsem toho musel nechat. Zappa zdvojnásobil počet not v oktávě, které může rockový kytarista zahrát."
Zpěv je doplňován téměř hardrockovými houslovými figurami Sugar Cana Harrise.
I ostatní skladby jsou velice melodické, dalo by se říct "jazzrockové", kdyby se tento termín koncem 60. let již běžně používal. Je to hlavně díky jazzovému klavíru a dechům Iana Underwooda, které doplňuje i hostující Jean-Luc Ponty. Snad právě pro toto skvělé album vzaly Zappu na milost i další jazzové osobnosti, které se na jeho tvorbu do té doby dívali spíše skrz prsty.
reagovat



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 16x
Mirek Kostlivý, central.scrutinizer, adam, Voytus, zdenek2512, diesbies, Le Fantak, Petrlik, Luboš, Kubišta, Ginsberg, jiří schwarz, Petr59, ivazzoo, ZeroCZ, loutkář Cvak
4 hvězdičky - hodnoceno 2x
kaktus, ripo
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0585 s.