Mahagon - Slunečnice pro Vincenta Van Gogha (1980)
01. Slunečnice pro V.V.Gogha I
– Prosvícení (4:53)
02. Prameny poznání (4:02)
03. Stránky deníku pod rolákem (4:30)
04. Vila za milión (3:50)
05. Válka šálků (3:55)
06. Cinkni mincí (4:15)
07. Dopis Marii, Pavlovi a otci (2:08)
08. Plátěný sen (2:55)
09. A kámen tu nechám (3:52)
10. Slunečnice pro V.V.Gogha II
– Předzvěst (2:08)
11. Slunečnice pro V.V.Gogha III
– Neúnosnost (6:36)
(total time- 43:04)
Obsazení:
ZDENA ADAMOVÁ :: zpěv, sbor
MICHAL PAVLÍČEK :: el. a ak. kytara, 12-str. kytara
MICHAL KOCÁB :: Fender piano, ak. piano, ARP Odyssey, ARP Omni
PETR KLAPKA :: Fender jazz bass, vedoucí skupiny
JIŘÍ HRUBEŠ :: bicí, perkuse
NAĎA VÁVROVÁ :: konga, perkuse
h o s t é:
ZDENĚK ŠEDIVÝ Jr., JINDŘICH PARMA :: trubky
ANTONÍN NACHTMAN, SVATOBOR MACÁK :: tenorsaxofony
JIŘÍ SUŠICKÝ, JIŘÍ PŘIBYL :: trombóny
PAVEL DRANČÁK :: tuba
Smyčcový Orchestr řídí PETR KLAPKA
Ještě stále mám v paměti, jak se mi podařilo zakoupit si krásnou černou SP desku s titulem "Křídla motýlí" s fenomenálním hlasem paní Zdeny Adamové. Jako druhý titul do mé sbírky pak přibyly zmiňované Slunečnice (neb předešlé LP bylo beznadějně rozebrané). Pět bodů dávám nejen za Adamovskou, nicméně jsem především hlas její kvality v tom, co bylo k poslouchání, zoufale postrádal. Tohle není pro mp3, to chce až se setmí vložit desku do gramofonu, zhasnout, nasadit si kvalitní sluchátka - a z toho hlasu vám bude běhat mráz po zádech.
reagovat
Snake @ 06.08.2015 07:49:26
Ano. Adamová tady zpívá opravdu pěkně, ale z hudebního doprovodu zase až tak nadšený nejsem. O něco víc se mi zamlouvají singly, zařazené na reedici debutového alba Mahagon. Opravdu rád mám "Půlnoční bál", ale i na samotné "Slunečnici" se pár dobrých kousků najde. Budu si ji muset zase někdy připomenout...
A vítej na Progboardu.
Pečlivě jsem si přečetl reakce progboardistů na téma druhého a zároveň posledního alba Mahagonu a přihodím pár postřehů...
Petr Klapka – byl mi blízký hned ve třech ohledech: jsme stejný ročník narození, oba jsme Petrové a v sedmdesátých letech jsme i jako máničky a vousáči, (kteří měli vlasy stejně dlouhé jako vousy) stejně vypadali… (chachacha) ̶ a jeho manželka o něco starší Zdena Adamová (1952) pochopitelně chtěli udělat s Mahagonem další album. Jako každý kumštýř-hledač, chtěl Klapka pojednat další projekt odlišně, aby nabídl nový pohled na jazzrockovou formu. Adamová si samozřejmě chtěla zazpívat a ne jenom sázet scatové erupce do instrumentální hudby. Že zpívat uměla velmi dobře, dokázala už jako zpěvačka C+K Vocalu (byla tehdy manželkou Ladislava Kantora), Klapka absolvoval Státní konzervatoř a dále studoval skladbu a aranžování. Podařilo se mu získat nahrávací kontrakt u Supraphonu, což v to době byl docela výkon.
Ke spolupráci přizval výborné hudebníky jazzrockové orientace, některá jména poznáváme z prvního alba, ale některá se objevují na tomto projektu jako nová.
Zpívané skladby otextoval rockový básník Pavel Vrba a něco Jaroslav Machek. No, myslím, že Vrba napsal i lepší texty, ale to je věc názoru a každý může mít jiný pohled na jeho poetiku....
Je mi jasné, že milovníci instrumentální fusion music (u nás tedy jazzrocku) nad albem ohrnuli nos, protože jazzrock byl v drtivé většině věcí instrumentalistů a zpěv v něm neměl moc místa. Samozřejmě to neplatí stoprocentně.
Trochu mě ale zaráží, jak stačí málo, aby byly zpívané kompozice zařazeny do pop-music. Je to jenom proto, že jsou zde zpívané písně, anebo se zdají být i skladby popového charakteru? Já si to nemyslím. Poprosil bych pány progboardisty o větší toleranci v tomto ohledu. Zdena Adamová zpívá výtečně, přesně intonuje, má výraz a entuziasmus a hlavně je cítit, že jí to baví a vkládá do toho svoje druhé já.... Je pravda, že ta její dravost z prvního alba a ze singlů se zde poněkud vytratila. Možná ji umírnila i aranžmá na albu… Podobně zpívající zpěvačky u nás nebyly tak běžné jako ty kantilénové typy, nebo pak ty hrůzné „děti ráje“ z janečkovské líhně…
Ne všechno zpívané u nás česky musí být špatné. Není to pro mě takový pop, jak si někteří myslí.... Vondráčková, Zagorová, Urbánková… to je jiná kategorie.... Proto vidím album v jiném úhlu pohledu.
Ještě zajímavost: protože chtěl Klapka zviditelnit pěvecké schopnosti své ženy Zdeny, napsal skladbu, která se jmenuje Kvůli vám a nabídl ji na Bratislavskou lyru. Ne proto, že by šlo o nějakou slávu a popularitu, ale pochopil, že zviditelnit práci jeho ženy a vlastní autorské schopnosti se dají jedině přes celostátní festival, kde mohla být Adamová a on jako skladatel zviditelněni pro širší publikum a ne jenom pro jazzové kluby, sály a koncerty. Nemyslím, že by v tom byl nějaký komerční zájem. Další vývoj byl zajímavý. Skladba se dostala překvapivě do finále (myslím že se jednalo o rok 1980) a podle regulí festivalu měla Adamová s Mahagonem vystoupit. Došlo k nějakému intrikování a Mahagon nevystoupil a doprovod měl obstarat klasický TOČR (Taneční orchestr Československého rozhlasu). Klapka protestoval, ale moc mu to nepomohlo. Skladba ale měla získat ocenění a "musela" být prezentována. Klapka trval na tom, že baskytarový part, který měl aranžérsky a muzikantsky speciálně připravený jako součást prezentace chtěl hrát sám. Jenže měl dlouhé vlasy a vousy (vypadal jako mladý „neopotřebovaný“ Rasputin) a vedení festivalu mu bránilo v přímé prezentaci. Nakonec po dohadování Klapka vystoupil, ale kamery ho zabíraly tak šikovně, že ho nebylo vůbec vidět.
Tohle si vybavuji. Bratislavské lyry jsem normálně nesledoval, ale když jsem se dozvěděl o finále Mahagonu, tak mi to nedalo. Otráven z vývoje a nad intrikami vůči jeho osobě a jeho ženě nechtěl dělat kompromisy a tak se prostě v létě rozhodli, že se nevrátí z dovolené.
Nějaký čas pobývali v NSR a potom emigrovali do New Yorku. K mému překvapení jsem se dozvěděl, že se tam nevěnoval svojí muzikantské profesi, ale že tam prodával koberce...
Později jsem se dozvěděl, že oba manželé žijí v Bostonu a vyučují na místní hudební škole.
Ještě doplním, že o Klapkovi velmi pochvalně hovořil i Jan Spálený, který s ním spolupracoval na albu Signál času a vyzvedl jeho výtečné muzikantské a aranžérské schopnosti....
Album Slunečnice pro Vincenta van Gogha vyšlo před prázdninami v r. 1980. Album jsem si zakoupil, aby první projekt dostal bratříčka. Velmi dobrý byl i nápad s obalem, který zdařile reflektoval slavného nizozemského malíře a ve spojení s hudbou Mahagonu mi ta jeho expresionistická barevnost dobře zapadala do sebe.
Po emigraci Klapky a Adamové soudruzi stáhli album z prodejen, kde se dlouho neohřálo a náklad byl zlikvidován. Naštěstí nikdo nevymazal studiový pás se záznamem.... Album jsem si osobně prožil a zklamán jsem z něho nebyl, i když bylo "písničkové" a jiné než to první - to mi nevadilo. Asi za dva roky mi na mejdanu na nešťastně odložené album (ne mnou) usedla jedna kamarádka a tím pro mě přestalo album na dlouhá léta existovat, než nakladatelství Indies Happy Trail Records koupilo autorská práva a znovu společně s prvním albem byl Mahagon reedován i s bonusy....
SLUNEČNICE PRO VINCENTA VAN GOGHA I. (Prosvícení) – majestátní začátek, zní to jako filmová hudba pro film Františka Vláčila... je to tajemné a procítěné. Klapka napsal skladbu tak, aby zde byl získán prostor pro klasickou píseň. Není to ale tuctová pop-music, jakou jsme vnímali v dané době.
Je to vážné, poetické a je třeba sledovat vrbovské textové obrazy, aby neunikla nit. Hudební doprovod nevyčnívá, doprovází...
PRAMENY POZNÁNÍ – jazzrockové schéma je od prvopočátku evidentní. Klapka aranžuje do dobře vystavěné rytmiky i dechovou sekce, jako na prvním albu. Jsou bystré, šťavnaté a mají švih, žádná nuda.
Kocáb si zde zahraje na klávesy a bicí nástroje spolu s percussion drží tempo a barevnost v aranžmá skladbě prospívá. Kreativní a proměnlivé a vystavěné na jazzrockovém riffu. Instrumentálně podmanivé...
STRÁNKY DENÍKU POD ROLÁKEM – Adamová je opět před mikrofonem a Kocábovo elektrické piano a klavír z pozadí ji vytvářejí zajímavé téma. Je pravda, že další část skladby mi připadá až příliš uhlazená, to mi k Adamové zase až tak moc nesedí. Myslím, že ona je živel a že potřebuje prostor, na druhé straně je to zase žena v bytostném slova smyslu, která se chce zasnít a vyzpívat z pocitů. Rockeři a jazzmani asi tuto část odmítnou, stím nic nenaděláme...
VILA ZA MILION – rockovější poloha přichází v další skladbě. Má údernost a líbí se mi v ní použití Pavlíčkových akustických kytar a v mezihře se do hry dostává takový dráždivý prvek. Klapka měl do skladby dostat nějaké výraznější instrumentální vstupy - kytary a saxofonu. Formálně je skladba v pořádku, ale asi nechtěl potlačit prostor pro zpívaný projev, takže se zde trochu promarnila příležitost...
VÁLKA ŠÁLKŮ – rytmika jede funky a do hry vstupují břeskné dechy. Docela slušný odpich. Přiznám se, že tenhle Vrbův text jsem opravdu nepochopil, ani na několikátý poslech. Kritik Rejžek na albu trochu cítí Marii Rottrovou, přiznám se, že v téhle skladbě ji cítím také (je to ale jen pocit)...
CINKNI MINCÍ – tohle je ovšem rockovější téma. Přitlačí se zde na pilu a už cítíme i Pavlíčka, třebaže nevyčnívá. Je to komplexní skladba. Má tah na bránu a rocker se zde najde. Pavlíček dostane krátkou (bohužel) příležitost vstoupit do tématu
DOPIS MARII, PAVLOVI A OTCI – tohle je ovšem zajímavá instrumentálka. Vlastně instrumentální prostor pro baskytarové modulování tónů. Zní to zajímavě - technicky i ve flažoletech. Koho by napadlo dát na zpívané album instrumentálku s prosazenou baskytarou? Asi nikomu. To se mi líbí...
PLÁTĚNÝ SEN – hezky vystavěná melodie. Proaranžování klavíru a smyčců s ženským hlasem má svou obecnou lyriku a Adamová zpívá přesvědčivě a čistě. Podle mě to není ten naleštěný pop, ale trochu možná i šanson
A KÁMEN TU NECHÁM – opět polyrytmizované jazzrockové téma. Má to šťávu a odvaz a Adamová ukazuje další odstín svých pěveckých možností. Výtečně zaranžované dechy s rytmikou. Hrubeš na bicí i Klapka na baskytaru vytvářejí dobrou jednotku. Zpívat jazzrock není snadné, ale Adamová má cítění pro jazz a sborové zpívání a je to poznat v tom pozitivním slova smyslu. Škoda, že Pavlíček na albu víceméně "pauzíruje". Měl být čitelnější a výraznější - Jelínek na předešlém albu takový byl (!?)
SLUNEČNICE PRO VINCENTA VAN GOGHA II. (Předzvěst) – dramatický náboj je nepřeslechnutelná. Smyčce Klapka dokázal do skladby krásně implantovat. Zvláštní hudební útvar nezařaditelného typu
SLUNEČNICE PRO VINCENTA VAN GOGHA III. tady se Mahagon přibližuje tématu navazujícímu na první album. Rytmické proměny a Klapkův baskytarový chorus jsou výtečné, stejně jako Naďa Vávrová na conga. Kocábův clavinet Hohner D6 vytváří napětí a Adamová se krásně vkliňuje do skladby svým přiostřeným zpěvem. Pavlíček trochu vyčnívá z aranžmá, ale zase ne tolik, jak by bylo třeba. Ovšem Hrubeš svými bubenickými breaky fascinuje....
Epilog nám vrací téma z prologu. Je zde opět široký zasněný vokál Adamové vznášející se nad tlumenými, pochmurně znějícími klávesami. Tajemné, trochu mysteriózní do závěrečného ticha...
Obecně řečeno - album se mi líbí - přesto ale na plný počet hvězd nedosahuje. Čtyři hvězdy možná nejsou úplně nejobjektivnější, ale tři mi zase připadají málo - ideální stav by byl tři a půl- a tak dám raději tři...
reagovat
Zdeněk @ 19.05.2011 09:32:01
Petře, přečetl jsem si příspěvek ohledně Tvého
hudebního zařazení a téměř ve všem s Tebou souhlasím, konečně jsme stejný roční narození a tím
pádem ovlivněni stejnou dobou. Tady se ale naprosto názorově lišíme.Pro mne byli Slunečnice obrovským zklamáním. Zkusím znovu poslechnout...
Petr Gratias @ 19.05.2011 14:06:43
Zdravím Zdeňka a děkuji mu za upřímnost. Vážím si toho.
Jsem staromilec a tak se přidržuji pocitů a ten zub času nechávám odstranit.... Chápu, že po prvníim albu člověk zase očekával další instrumentálně vypilované záležitosti a teď Klapka s Adamovou přijdou se zpívanými věcmi. Nějak jsem jim to "odpustil" a mohu to poslouchat dál. Jednička je ale ovšem jenom JEDNA!
Ahoj Zdeňku a vítej na palubě naší staré kocábky, která vyplula v padesátých letech!
Fan @ 19.05.2011 17:21:29
Souhlasím se Zdeňkem. Vzpomínám si, že jsem ho tenkrát ihned po poslechu okamžitě prodal. Nepokoušej si ho znovu poslechnout. Nemá to význam.
honanek @ 17.02.2012 13:28:23
Krásná recenze,jsem rád,že jsem se dověděl,kde skončil p.Klapka s manželkou.Mě se album dost líbilo,v r.80 jsem si ho koupil,následoval odchod do pakárny,no v tý době jsem to poslouchal s bejvalou manželkou,která za mnou jezdila často (a držela mě nad vodou)-Pak jsem to neviděl,neslyšel-a během revoluce 89,nebo těsně po ní to vyprodávali,ale nevím už kde to bylo,tak jsem zakoupil Mahagon 2krát,a byly to desky funglovky.Teď jsou desky u kámoše,kterej si koupil gramec.Ale album bych nezatracoval.
Na album Slunečnice pro Vincenta Van Gogha sa možno pozerať z dvoch hľadísk. Pokiaľ je niekto priaznivec jazzrocku a po prvej platni Mahagonu očakával niečo podobné, tak pre toho musela byť táto nahrávka obrovským sklamaním. Tvorba kapely sa síce posunula, ale niekde k funky a pop rocku. A to je druhé hľadisko. Pokiaľ by nezaujatý poslucháč počul ako prvý album Slunečnice pro Vincenta Van Gogha, mohol by ho vnímať ako pohodový, poprockový, pesničkový album. Niektoré skladby: funková Prameny poznání, šansónom zaváňajúca Stránky denníku pod rolákem, alebo Vila za milión s chytľavou melódiou a zaujímavou rytmikou, by sa uživili aj v rádiách. Takže sa odpútam od môjho obľúbeného jazzrocku a ako nezaujatý poslucháč hodnotím niekde medzi 2,5 až 3 hviezdami.
reagovat
luk63 @ 21.12.2010 11:14:57
Dokázal jsem se už v době vydání této desky oprostit od pohledu na Mahagon jako na pouze jazzrockovou kapelu a daří se mi to stále. A myslím si, že je lepší tato Slunečnice... než další jazzrocková "jednička" Mahagonu, která by nám nenabídla prakticky nic nového (což se řadě skupin stalo).
Zdeněk @ 21.12.2010 12:40:01
ad luk 63/ v tom případě se ptám - s čím novým
přišel Mahagon na tomto albu, když na debutu "nepřišel s ničím novým"
Mohyla @ 21.12.2010 13:38:32
Zdeněk: To bude "hluboké nedorozumění". Ja som Lukovu reakciu pochopil tak, že lepšie ako zopakovať jedničku(ktorá je z hľadiska jazzrocku OK) v inom kabáte, je lepšia táto nahrávka. Je to tak, luk63?
luk63 @ 21.12.2010 14:43:48
Myslel jsem to tak, že v r. 1980 byl už jazzrock trochu vyčpělý, jeho hlavní vlna odezněla a Petr Klapka to cítil. Pokusil se proto o spojení trochu jiného druhu - pravda trochu nesourodé, ale také trochu víc neotřelé. Popovější (ale furt dost dobré) písně příjemně přednesené Zdenou Adamovou proložil náričnějšími jazzovějšími věcmi. Výsledek je, jaký je - mě není nepříjemný a rád Slunečnici poslouchám. Možná bych jí dal i čtyři *. Na to, že by mělo být toto LP novátorské, jsem při psaní předchozí poznámky opravdu nemyslel. Jsem rád, že to Mohyla pochopil, Zdeňkovi snad toto vysvětlení postačí.
Katastrofa!Nechápu jak parta tak skvělých muzikantů
mohla nahrát něco tak strašného.Po velmi zdařilé první desce totální propadák na úrovni pokleslého popu.Daleko lépe vyzněly singly Mahagonu se
Zdenou Adamovou a Lubošem Pospíšilem vydávané u
Supraphonu před tímto LP.Dávám */za obal!/
reagovat
PaloM @ 01.05.2009 03:31:45
Mali sme s Borkom diskusiu o "slunečnicích", či je to naozaj až taký prepadák. Možno v čase vydania by som bol sklamaný v porovnaní s 1.LP. Dnes, keď už mám za sebou množstvo vypočutej fusion, by som to hodnotil 3 hviezdami. Nahrávka obstojí aj takmer po 30 rokoch a hlas Zdeny Adamovej má niečo do seba. Vážne uvažujem o zakúpení, teraz je v reedícii 2CD, spolu s Energit, Combo FH a Impuls.
Zdeněk @ 01.05.2009 05:19:56
ad PaloM:chápu sice,že je dnes 1.máj-lásky čas,ale
3 hvězdy za tohle album je myslím příliš velká tolerance
PaloM @ 01.05.2009 06:40:36
Zdeňku, tak ty si to bol, čo si privodil Borkovi nočnú "slunečnicovú" moru :-)) Samozrejme, je to príklon ku strávitelnejšiemu obsahu ako debut, ľúbivejšie, ľahšie na počutie, no vkus to má. Viem, nedá sa to porovnávať, ale o čo je to horšie ako napr. Prokopova tvorba "Nic v dobrým, nic ve zlým" či "Snad nám naše děti prominou ?" (a ten má obaly platní výrazne slabšie :-) Prokopovi by som menej ako 3 body nedal, za Kolej Yesterday 5.
To vieš, v drvivej väčšine sa ale v názoroch na muziku zhodneme. Práve som si oživil spomienky na Jana Spáleného a "Edison / Signál času", tuším to druhé natočil s Mahagonom. Veľmi dávno to vyšlo ako nádherné 2CD, mám len kópiu a ľutujem, že som to vtedy nekúpil. Tak si to po dlhej dobe pustím.
Prepáč, dovolím si ešte pripojiť prosbu, či by mi vedel niekto poradiť, kde zohnať "SHQ (Karla Velebného" - Džezové nebajky" (cca 1973). Vďaka.
Mirek Kostlivý @ 01.05.2009 12:37:10
Já bych to jako katastrofu neviděl. Proti 1. desce je to sice velký krok zpět, ale když se na tu desku podívám jako na pop-rockovou, tak bych ji možná i ty tři hvězdy dal.
Dokonce i hlas Zdeny Adamové mě nijak nedráždí, a na svou dobu by patřil v naší bídné pop music mezi hlasy špičkové.
To "Paprsky" Heleny Vondráčková s Martinem Kratochvílem (natočené o rok dřív), kde hráli např. Francl, Padrůněk, Halešic (jako hosté Tomek, Kalandra, O. Petr, Valdimír Merta!), je opravdu jednohvězdičkové album. To si teď pouštím za trest :-).
Zdeněk @ 01.05.2009 12:45:22
Opět se rozpoutala diskuze a to mám rád.No pokud
tohle album budeme hodnotit jako pop rock tak snad
bych hvězdičku přidal ale já po zdasřilém debutu
Mahagon zařadil do fusdion - z toho pramení moje reakce.
ad PaloM: SHQ -Nebajky mám na CD vlastní výroby
z původního vinylu- semtam praskot ale dá se to
poslouchat.Pokud chceš mohu Ti to udělat ale potřebuji na Tebe kontakt /mail - potom adresu/
Mirek Kostlivý @ 01.05.2009 13:20:20
To já bych teď možná přidal i jednu hvězdičku té Vondráčkové :-), protože pár nadprůměrných pop-rock písniček je i na tomto albu!
PaloM @ 01.05.2009 20:48:31
Najskôr sa ospravedlňujem za nepresnosť, J.Spálený - Edison/Signál času vyšli spolu na jednom CD.
Zdeněk: ponuku prijímam a posielam "skúšobnú správu" na tvoj mail, uvedený v "zozname členov" (na ...seznam.cz).
Ak to už nepoužívaš, dám tu jednu z mojich adries a v maili sa dohodneme. A veľmi pekne ďakujem.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x