Synkopy - Suita pro J.S. Bacha (1968)
EP
strana A
1. Měl jsem rád tvou peněženku (O. Veselý / F. Jemelka) 3.5.1968
2. Tichej kout (O. Veselý / F. Jemelka) 3.5.1968
strana B
3. Vítězství světla (P. Směja / P. Směja - J. Čarvaš) 2.5.1968
4. Suita pro J. S. Bacha (O. Veselý) 30.4.1967
Obsazení:
Michal Polák: voc
Petr Směja: lg, bvoc
Pavel Váně: g, bvoc
Jan Čarvaš: bg, bvoc
Jiří Rybář: ds, bvoc
Ano, EP skupiny Synkopy 61, co vydal Panton v edici Mikrofóra...
Tak to je těžká nostalgie. Zavřu oči a jsem třináctiletý kluk, který má na krku elektrickou kytaru Jolana Alfa a hraj doma v obýváku přes rádio.
Olda Veselý byl zásobovatel zajímavých skladeb, které Synkopy 61 zařazovaly do svého repertoáru. Měl už tehdy nápadný skladatelský talent a smysl pro harmonii. Jeho skladby byly vždycky alespoň o dvě třídy lepší než to, co hrály Synkopy 61 z jiné autorské dílny.
SUITA PRO JOHANNA SEBASTIANA BACHA je na EP suverénně nejlepší. Má stupňování harmonie a krásné sezpívané vokály.... Je v ní melancholie, takový ten věčně nevybojovaný citový zmatek. Píseň má zajímavou stavbu a Oldovi se moc povedla. Pro mě symbolizuje brněnská šedesátá léta dodnes v té krásné naivní podobě mládí....
MĚL JSEM RÁD TVOU PENĚŽENKU - to je údernější bigbít, který dal "drtit" na kytary. Píseň má přímý tah na branku a bezelstnou bezprostřednost. Uprostřed skladby je jednoduché a přehledné sólo na kytaru a opět ta vokální stavba, se kterou tato hudba vstávala i padala...
TICHEJ KOUT - je melancholičtější píseň. Má opět Oldovy hlavní poznávací znaky, ale myslím, že se mu povedly víc jiné skladby, třeba Žárlivá dívka, Marťan anebo později výtečná Lady Godiva...
VÍTĚZSTVÍ SVĚTLA - tu složil kapelník Petr Směja. Napsal i lepší skladby, ale i horší, tahle bych řekl, že patří mezi ty lepší, nicméně skladatelské úrovně Oldovy nedosáhl, ale na EP se vyjímá jako dobrá volba.
Ano to je správná poznámka. František Jemelka byl "brněnský Ivo Plicka". Jeho texty jsou přehledné, zapamatovatelné a dobře se vešly do pusy při zpívání s těmi dlouhými samohláskami, které byly vždycky u Synkop důležité kvůli zpívání.
Ale pozor! Jméno Františka Jemelky mám spojeno i s vynikající psychedelicky znějící skladbou Klíč k poznání, kterou napsal společně s varhaníkem a klavístou Janem Sochorem, co vzbudila tolik emocí...
To je podle mého soudu existencionální poezie, která má další rozměr, ale to mezi Synkopy 61 nepatří...
Možná bych měl poznamenat, že Olda Veselý (pokud jste se to nedozvěděli z knihy Černý racek) byl v letech 1969-1971 členem brněnské progresivní rockové skupiny Great Music Factory. Udělali profesionální přehrávku napoprvé, ale uživit se s tímto typem hudby bohužel nemohli. Takže Olda psal pro Synkopy 61 takové soft-beatové písně ve stylu Hollies, ale v jádru poslouchal Johna Mayalla, Cream, Jimi Hendrixe, Traffic, Keef Hartley Band...
EP je dokumentem své doby, natočené v monu a bohužel v mimořádně mizerné zvukové kvalitě. FT Records vydalo trojlístek synkopáckého reopertoáru a tam tyto skladby znějí samozřejmě lépe. Lépe by zněly ještě dnes, kdyby byly znovu remasterovány, ale o tom se neuvažuje...
Ještě informace pro pamětníky:
Edice Mikrofóra připravila více EP desek:
Blue Effect, George And Beatovens, Soulmen, Bluesmen, Juventus, Beatings, ale i Rangers...
jsou to dnes sběratelské rarity.
Kolik dát hvězdiček.... ten zvuk EP hodněš handicapuje, takže dám jenom tři...
reagovat
Noro @ 27.09.2018 16:58:56
Zdravím,
je to sice s mírným zpožděním 2 let, ale všiml jsem si, že Supraphon v roce 2016 digitálně vydal kompilaci "Synkopy 61" a na ní jsou všechny 4 skladby této desky, ovšem s jedním podstatným rozdílem a to tím, že jsou v plnohodnotém stereu.
Ve trojdílné kompilaci Válka je vůl sice bylo psáno, že se původní pásy ztratily, ale zdá se, že je stále alespoň malá šance, že se ještě nějaké najdou, aby skladby Synkop získaly zvukovou kvalitu, jakou si zaslouží.
Jedna věc ale pak vrtá hlavou a to: odkud se vzaly stereo verze, jestli původní EP vyšlo pouze v mono verzi?
Je možné, že se v té době všechno míchalo stereo a mono verze vznikly jako prostý fold-down ze sterea?
PaloM @ 27.09.2018 18:08:17
Sú iba dve možnosti:
- pôvodné mono bolo neskôr prerobené na kvázi stereo,
- nahrávky boli v súčasnosti znovu nahraté a preto sú stereo
Noro @ 27.09.2018 20:55:15
Tady je odkaz. První 4 skladby jsou naprosto totožné s verzemi z kompilace Válka je vůl teda až na to stereo.
A na první poslech je jasné, že je to opravdové stereo.
V informacích jsou uvedena i data dokončení nahrávek a u všech čtyř je rok 1968
>> odkaz
Mirek Kostlivý @ 02.10.2018 17:10:10
Noro: Díky za připomenutí tohoto minialba! Ten stereo zvuk tam také slyším. A pro ten lepší zvuk bych po těch letech ve své staré recenzi ještě jednu hvězdičku klidně přidal.
Ve své době kvalitní dílko "brněnských Beach Boys", na kterém se zásadně autorsky podílel mladý Olin Veselý. Z dnešního pohledu zní texty Františka Jemelky (v základním popisu nesprávně uveden jako Jemenka) naivně, ale to nám mladým školou povinných teenagerům vůbec nevadilo (podobně jako Plickovy texty u Petra Nováka).
Ale slyšet v tom čase v radiopřijímači z Brna takový Tichej kout nebo Suitu pro ..., když tam prakticky neustále hlaholila naprosto úděsná hudba, tak to byl balzám na uši.
reagovat
mct @ 12.04.2007 00:00:00
Technická poznámka:
chybu ve jménu textaře jsem opravila.
O diskografii Synkop do r. 1980 toho na webu moc není, tak jsem použila převaděč textu. Na příloze výběru byla písmenka hodně mrňavá, hodně jsem toho opravovala ručně, a tak mi nějaké ty chyby utekly...
Sajgon @ 14.03.2008 16:27:44
Moja prvá negatívna reakcia - to s BIČ BOJS porovnaním si dúfam srandoval ( ja v to pevne dúfam -)))))))(((((((((( ). sorry ja nič-(( S:
Mirek Kostlivý @ 14.03.2008 17:58:50
Dá-li se něco do uvozovek, tak to znamená, že pisatel má o dané věci pochybnosti, a bere tento hojně užívaný výraz z 60. letech s nadhledem.
Jinak já mám Synkopy raději než ty "Plážové hochy", které opravdu nemusím.
Prax55 @ 19.03.2008 14:37:33
Pozor na uvedení Olina Veselého do Synkop 61 již v roce 1968, kdy bylo EP v Pantonu vydáno! Beru to jako přeřeknutí se. Ten s tehdejší hudbou Synkop neměl absolutně nic společného.
Mirek Kostlivý @ 19.03.2008 20:02:36
Co je to zase za reakci? Když někdo napíše hudbu ke třem skladbám ze čtyř, jako napsal O. Veselý, tak nemá se Synkopama nic společného? Někdy si říkám, že je ztráta času na takové hlouposti vůbec reagovat.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x