Hammill, Peter - In a Foreign Town (1988)
1. Hemlock (6:30)
2. Invisible Ink (4:19)
3. Sci-Finance (Revisited) (4:22)
4. This Book (5:14)
5. Time To Burn (3:44)
6. Auto (3:58)
7. Vote Brand X (4:03)
8. Sun City Night Life (4:34)
9. The Play's The Thing (4:54)
10. Under Cover Names (4:19)
11. Smile (5:18)
12. Time To Burn(Instrumental) (3:44)
Total time 54:55
Obsazení:
Peter Hammill: vocals, keyboards
Petera Hammilla mám moc rád, nejsem ale na druhou stranu nekritickým obdivovatelem jeho rozsáhlého díla, které vstřebávám od roku 1992. Naštěstí jeho tzv. slabší chvilky se dají spočítat na prstech jedné ruky, což je vzhledem k jeho desítkám vydaných alb (+ dvě knihy básní a povídek) víc než slušný úspěch.
Jak tohle album charakterizovat?
Upřímně řečeno - děs a hrůza, šílené „eightees“ bicí, pro mě osobně prostě veliké zklamání. Jen tři skladby ční nad tímto pop-rockovým podprůměrem, úvodní Hemlock, Time to Burn a The Play´s the Thing. Poslední jmenovaná jako by vypadla z Hammillova úžasného, předchozího, na klávesách postaveného alba „And Close as This“. Jaký to rozdíl! „And Close as This“ a „In a Foreign Town“! Plzeňské pivo vedle laciného výplachu pivních trubek…
Když jsem si počátkem devadesátých let toto CD půjčil v jedné CD půjčovně, měli v katalogu nabízených CD u tohoto alba uvedený omylem rok 1968 (místo 1988). Jak já se na to album těšil, i když mi bylo divné, že o žádném Hammillově albu z roku 1968 nevím! To bylo panečku překvápko, když jsem se oddal poslechu alba a během první písně zaregistroval (pln údivu, pochyb a předtuch) na zadní straně CD rok 1988!
Album doporučuju jen těm, kteří musí mít Hammilla kompletního!
„Hammillem nepolíbené“ odkazuju na zlatá sedmdesátá léta… Nebo na jeho (zatím) posledních deset let… Samozřejmě na cokoli od Van der Graaf Generator…
P.S. Ano, každý má své slabší chvilky. Jenže třeba u Bowieho „Let´s Dance“ musím objektivně uznat, že se jedná alespoň o kvalitní pop, ale „In a Foreign Town“… Kazetu, na které jsem měl toto album nahrané, jsem před pár lety vyhodil do koše se smetím...
reagovat
merhaut @ 16.08.2007 10:55:14
Pro mne jsou - šílené „eightees“ bicí - taky stále větší bariérou k požitku i jinak solidních desek z 80´.
Ví někdo odsud, čím to bylo? Jak se ta móda dá technologicky vysvětlit? Jiné blány, jinak napnuté, nějaké efektory, nebo to byly ty placaté "syntetické bicí" soupravy ... nevím, ale sakramentsky to slyším.
P.S. Zkusím nahnat Pepu Nováčka, bicmena z Duxu, co sem občas chodí ...
hejkal @ 16.08.2007 11:10:24
80-te roky a bicie, to je dodnes trauma. Našťastie som vtedy ešte na bicie nehral, ale - ten zvuk tuf, tuf, tuf, čššš... (zvuky si dopredstavuj sám), to boli väčšinou elektronické bicie, také tie placaté, čo mali placku aj na činel. Nie som si istý, ale tuším sa tie zvuky dali aj editovať. Neviem, prečo taká hrôza vznikla, ale aspoň sme sa presvedčili, že disco (polovica 70-tych rokov) nebolo posledným hrozným obdobím "popmjúzik". Sem-tam vidno v klipoch aj obyčajné bicie a tie hrozné zvuky sa opakujú, čiže to asi nahrávali na elektronických bicích, ale hanbili sa za tým sedieť naživo. Alebo to možno prehnali cez nejaký efekt. Zaujímavé je, že naživo potom mnohé skupiny mali normálne bicie a živáky znejú lepšie ako dosky.
Za všetky spomeniem Blue Oyster Cult a hroznú štúdiovú skladbu Godzilla, ktorá ale (a aj iné skladby) na Extraterrestrial Live je jedným z vrcholov.
Ešte, že už je to minulosť.
Óin @ 16.08.2007 12:36:34
Abych ocitoval Horkýže Slíže: Nesmejte sa na tom, nesmejte sa na tom, že takto znely bicie v 85-tom...
lenzi @ 16.08.2007 12:37:56
A ich profil nebude ? ;-)
hejkal @ 16.08.2007 12:55:32
V deň, keď sa tu zjaví profil Horkýže Slížov sem prestanem chodiť a zasa sa preorientujem na angličtinu a progarchives. Vážne. :))))))))
Óin @ 16.08.2007 13:15:36
Abych ocitoval Horkýže Slíže: Nesmejte sa na tom, nesmejte sa na tom, že takto znely bicie v 85-tom...
Mirek Kostlivý @ 16.08.2007 14:29:13
Ještě že nejsem kompletista, takže tohle album neznám, abych musel být stejně otrávený, i když se ani moc nemůžeme divit, když někdo vydává desku pomalu každý rok, tak kvalita musí jít zákonitě stranou ...
A co se týče těch bicích, to je taky nad moje chápání, proč tam každý cpal toho elektronického automatického bubeníka. Proto ani nemůžu vstřebat to současný techno ap. hudbu, kde tu umělotinu cítím na sto honů.
Ale z 80. let mám té muziku pomálu, protože tohle období považuji za nejslabší za těch zhruba 50 let rockové historie. Výjimky z tohoto období ať mi prominou.
Filozof @ 16.08.2007 22:39:54
Mirek Kostlivý
Nesouhlasím s výrokem, že kvalita musí jít zákonitě stranou. Mnoho skvělých interpretů vydávalo některá období desku (či víc) rok co rok a kvalita byla 1A u všech.
Ad 50 let - kdy pro Tebe začíná rocková historie?
Antony @ 17.08.2007 08:17:12
Tak jo, Filozofe, jmenuj. Hammill vydal v období 1971 až 2002 celkem 32 řadových alb. Ukaž interpeta, který tohle dokázal s vyrovnanou 1A kvalitou. Abys to neměl těžké, stačí mi pouhých 20 po sobě jdoucích alb. Už se těším, pane odborníku...
hejkal @ 17.08.2007 06:45:27
Antony - nechcem sa vam pliesť do vašich Filozoficko-argumentačných konfrontácií, ale skúsim: Frank Zappa, Rory Gallagher, John Mayall, Lynyrd Skynyrd a takmer sa to podarilo Jethro Tull. Ale súhlasím, že je to prakticky nemožné, dvadsať a viac Á-čkových albumov.
Antony @ 17.08.2007 07:36:49
hejkal:
klidně se pleť, s tím nemám problém.
Můj názor na uvedené interpety:
JETHRO TULL - oni podle mně představuji jedno z možných maxim vyrovnané tvorby každoročních alb. Debut až (s přimhouřením oka) Heavy Horses jsou bezchybná díla na 4-5 hvězdiček. To máme 11LP za 11 roků. Ale hned následující Stromwatch a A znamenají pro mně propad na hranici poslouchatelnosti. Následuje geniální Broadsword a další pád do hlubin s Under Wraps.
ZAPPA - zde těžko posuzovat, fanatizmus jeho příznivců je jak známo neomezený, takže se lze setkat s vynášením do výšin čehokoli, co vyprodukoval. Z jeho tvorby z let 66-82 mám nějakých 15 až 20 alb. A minimálně dvě považuji za velmi slabá, konkrétně Lumpy Gravy a Studio Tan. On se nikdo nevyhne těm slabším chvilkám. Záleží spíš na toleranci posluchače.
Rory GALLAGHER - kdysi jsem ho hodně poslouchal, ale než vyrovnaně 1A tvorbou, bych ji spíš nazval jednotvárnou. Od něj stačí mít dvě alba, každé z jiného období, a už mě nemůže překvapit ničím.
MAYALL - nikdy se mi nelíbil, vůbec.
LYNYRD SKYNYRD - jižanská muzika je pro mně opět jednotvárná, nudná, nezajímavá.
Když už bych měl uvést interprety, kterým se dařilo předvádět dlouhodobě vyrovnanu tvorbu (pravda často s víceletými odstupy mezi alby), pak bych uvedl LZ - tam neznám nic slabého, GENTLE GIANT - prvních 8 alb je na skvělé úrovni, stihli je za 7 let, nebo třeba MMEB, kde je prvních deset Lp také vyrovnaně špičkových, a to je stihli vydat během pouhých 8 let.
Ale jde mi o srovnání s Hammillem, kde opravdu je vidět, že nelze v tempu LP/rok udržet trvalou 1A kvalitu při produkci desítek alb. S celkem železnou pravidelností se nejpozději na desátém, jedenáctém výtvoru v řadě něco nepovede. Nevidím na tom nic špatného a myslím, že není třeba nikoho zaslepeně obhajovat, že je bez chyby.
Filozof @ 17.08.2007 10:04:13
Antony, tuším to není zas tak dlouho, co jsem Ti jasně psal, že je to tu o muzice a ne osobních invektivách.
Opakuji - provokující a rádobyurážlivé výrazy typu "pane odborníku" tu nemají co dělat.
Děkujeme.
Psal jsem jasně, že je víc skupin, které některá období vydávaly v kadenci 1/r i vyšší a všechny skvělé. Takových skupin a interpretů je jistě hodně a i Ty jich dost znáš.
Nikde jsem nepsal, že někdo vydal 32 skvělých desek za sebou. Nehled na to, že interpretů, kteří vydali 32 desek není tolik. Tak prosím po nikom nechtěj, aby jmenoval takový nesmysl.
Mirek Kostlivý @ 17.08.2007 10:24:29
Filosof - Moderní "bělošská" rocková historie u mě začíná vznikem rock'n'rollu, takže někdy v roce 1955, kdy Bill Haley natočil singl "Rock Around the Clock", který se následně proslavil i ve filmu.
Samozřejmě když vyjdeme od blues, tak to by jsme museli ještě o dalších 50 a více let zpátky někam na bavlníkové plantáže, ale o té hudbě téměř nikdo nevěděl. První černošské blues se nahrálo na desky až někdy ve 30.-40. letech, ale přesné datum 1. černošské bluesové desky neznám.
Co se týče kvality vydávaných desek, které někdo pravidelně vydává rok co rok, tak na to už bylo odpovězeno za mě. Je to maximálně deset alb za dobu přibližně 10-ti let. Kdo ale vydává každoročně desky déle (20, 30, 40 let a více let - např. Rolling Stones), tak je to vyloučené.
A Zappa? I největší "Zappolog", kterého znám, Honza Podzimek (jeho desek včetně různých kompilací má ke stovce) o některých z nich říká, že se nedají moc poslouchat.
Ale to samozřejmě neznamená, že tyto autory snad neuznáváme.
Filozof @ 17.08.2007 10:24:52
Dodatek pro 100% objasnění - obdobím jsem měl na mysli pár let s cca 6 - 10 deskama. O počtech 20 nebo 32 desek jsem vůbec neuvažoval.
Filozof @ 17.08.2007 10:38:06
Mirek kostlivý
Díky za reakci. "Počátek Rocku" chápu. Většina lidí to má takhle.
(mimochodem Rock Around The Clock byla nahrána o něco dříve, vyšla už v roce 1954 - téměř bez povšimnutí. Proslavila se až filmovou verzí.)
Ad Blues - chápu. Mimochodem první nahrávky černochů jsou o něco starší, než si myslíš. To ale není podstatné.
Ad řady desek - viz dříve. Například já mám 40 řadových CD Elvise a i když jsou všechna skvělá, je to proto, že jsem nekupoval ta slabá, kterými to prokládal (celkem má 56 řadových alb u RCA). Zappa je případ sám pro sebe - je otázkou, zda nazvat vynikajícím něco, co se v praxi nedá poslouchat. RS podle mne velmi klesli v kvalitě na začátku 70tých let a i ve zlatém období měli poklesky.
Sám mám tu zkušenost, že naprostá většina skupin/interpretů má skvělých prvních 3 - 6 desek. Chtěl jsem jen napsa, že přes to vše zůstává nemálo (v absolutním měřítku) skupin, které mají skvělá celá období. Čili jsem mírně nesouhlasil s Tvojí formulací tak, jak byla napsána.
Ještě dodatek - pro nás, kteří se zajímáme o RnR, RnB a Blues - je základní povědomost o kontinuitě hudby v oblasti. RnB ze čtyřicátých let je naprosto totožné s RnR, čili hudebně klást nějaký zlom na začátek RnR není vlastně opodstatněné. Sociologicky (z hlediska bělocha) však ano.
Antony @ 17.08.2007 10:40:19
Filozof:
S tím urážením to máš těžké. Když pohrdavě charakterizuješ DK do 100000,- jako sestavu za pár čudlů, kde ztrátová komprese nevadí, můžeš se velmi velmi dotknout toho, kdo na ni léta šetřil a s požitkem ji poslouchá. Takže pozor na invektivy...
Dále jsem v diskusi uvedl, že se vždy ozvu, když budeš hlásat hovadiny. Tak činím.
Pokud jsi si toho nevšiml, vmísil ses do diskuse o interpretovi, jehož, cituji recenzi: "...slabší chvilky se dají spočítat na prstech jedné ruky, což je vzhledem k jeho desítkám vydaných alb (+ dvě knihy básní a povídek) víc než slušný úspěch...." A cituji část příspěvku, s nímž nesouhlasíš: "...když někdo vydává desku pomalu každý rok, tak kvalita musí jít zákonitě stranou ...". V těchto souvislostí vyplývá jednak, že se tu mluví o interpretovi jenž vydal desítky alb s přibližně ročními rozestupy, jednak, že argumentovat jiným interpetem s počtem alb 6-10 je úplně mimo. O počtech 20 nebo 32 desek jsi sice z neznalosti věci neuvažoval, ale měl bys, aby tvoje nesouhlasení nevyplývalo z přístupu - oni o voze, ty o koze.
Toliko na vysvětlenou, proč jsem vstoupil. Přitom stačí tak málo. Být pozorným čtenářem, vnímat souvislosti, mít znalosti. A nehledat ve všem invektivy, to ber jako radu...
Filozof @ 17.08.2007 16:57:07
S Tebou je ten problém, že chceš za každou cenu hrotit situaci. Např. - proč sem teď taháš naprosto nesouvisející záležitost s rozlišením komprese... A ještě to zdůvodňuješ to přes invektivy. Ne. Nikdo se tu nechce bavit o invektivách.
Pokud se z nějakého důvodu někoho dotkne že kompresi na "jezevčíku" nerozliší,
1) ozve se sám (bude-li chtít),
2) je to jeho problém. Jde o fakt, a to zcela neutrální. Najít v něm cokoliv osobního je zhola nemožné.
To, kdo na co našetří s tím naprosto nesouvisí. Já sám jsem dost chud a nemám DK vůbec. Mám se cítit dotčen? Mám proto popírat, že je k prostorovému zvuku nutné??
A mimochodem - použiješ-li tuto pochybnou argumentaci na Tebe, můžeš se ptát - nedotknou se někoho Antonyho názory na originály CD? Nebude kvůli nim brečet někdo, kdo má jen na kopie na CD-R či na MP3? :-)
Nicméně jsem rád, že větší část příspěvku již obrušuješ hrany. Ne, že bych s Tebou ve všem souhlasil, ale přiznávám Ti uklidnění. Za ně děkuji.
Pro ostatní - Antonyho sposlouchanost progrocku velmi uznávám.
Antony @ 17.08.2007 20:52:55
Tohle je už tak mimo, že se mi ani nehce reagovat. Spoléhám na rozlišovací schopnost případných čtenářů, ať si udělají názor sami, o co vlastně v diskusi jde. Ale raději to snad ani nečtěte, nemá to cenu...
Zavlečeš sem téma invektiv, pak mi vyčteš, že se o nich zmíním. Hodnotíš DK do 100000,- pak mluvíš o jezevčíku. Vždy víš o co mi jde - chci hrotit, chci se hádat, díky, až nebudu vědět, půjdu se tě zeptat, jak jsem vlastně co myslel.
Nejsem způsobilý dále pokračovat, HOWG!
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x