Dead Can Dance - Spleen And Ideal (1985)
1. De Profundis (Out of the Depths of Sorrow)(4:00)
2. Ascension (3:05)
3. Circumradiant Dawn (3:17)
4. Cardinal Sin (5:29)
5. Mesmerism (3:53)
6. Enigma of the Absolute (4:13)
7. Advent (5:19)
8. Avatar (4:35)
9. Indoctrination (A Design for Living) (4:16)
Total Time: 38:11
Obsazení:
- Brendan Perry / vocals, multi-instruments
- Lisa Gerrard / vocals, multi-instruments
Guest musicians:
- Richard Avison / trombone
- Carolyn Costin / violin
- Simon Hogg / trombone
- Andrew Hutton / soprano (vocal)
- Martin McGarrick / cello
- James Pinker / tympani
Při čtení nedávné recenze EasyRockera na album Dead Can Dance - Within .... jsem, nahlédnuvší do hodnocení její ostatní produkce z hrůzou zjistil, že na Progboardu u některých zásadních alb není ani čárka. K několika posledním jsem tu recenze zavěsil, nyní tedy nastal čas k ohlédnutí se hluboko do minulosti, až k opusu Spleen and Ideal. Zpočátku mne nenapadlo, jak obtížný úkol to bude. Přes třicet let, co tuto desku znám, se mé vědomí po poslechu několika minut muziky vždy uvedlo do jakéhosi stavu alfa a já se od okolního světa téměř odpojil. Nyní jsem se musel soustředit na obsah, což se mi povedlo až na několikátý pokus a já pár řádků ze sebe přece jen vysoukal...
O deskách Dead Can Dance toho bylo napsáno mnohé, i to že Spleen and Ideal vytyčil jedinečný směr a zvuk kapely, který se stal po několik dekád jakýmsi trademarkem tohoto souboru. Nebylo by tedy od věci určit prvky, které jejich styl defilovaly.
Ač původně z Austrálie, kam emigrovali jejich rodiče, vrátili se oba hlavní protagonisté DCD do Anglie po uši zamilovaní do etnické hudby, kterou nasáli v tamních arabských a libanonských restauracích. V roce 1985, kdy se počali prosazovat v londýnském rockovém undergroundu , nazráli k rozhodnutí ve své muzice více pootevřít dvířka cizokrajným kulturám ale i evropské vážné hudbě, kterou v té době vstřebávali v londýnských knihovnách. To byl jeden díl skládačky.
S tím úzce souvisel jejich způsob projevu a zpěvu, role byly jasně rozděleny. Lisa s visáží gotické královny s vysoko natupírovanými vlasy začala používat zpěv ovlivněný glosolálií (tedy spojování slabik do neexistujících slov) a zastupovala spíše princip východních kultur, Brendan okouzloval všechny kolem zjevem rozervaného bohéma a jeho projev byl více evropský...
Třešničkou na dortu a posledním kouskem se staly i jejich texty ovlivněné symbolismem, jako uměleckým směrem, především básněmi Charlese Baudelaira. Brandon uvedl : „Naše písně byly o pravdě a klamu, podmíněnosti a svobodě, pochybnostech a víře a jejich kombinacích. Hledání dokonalosti, dosažení ideálu ..."
Posledním dílkem puzzle se stala vydávající firma 4AD, která dala jim prostor i podobně laděným a výrazným spolkům , například Cocteau Twins, X Mal Deutschland nebo This Mortal Coil.
Spleen and Ideal posunulo Dead Can Dance umělecky o nutný kus kupředu. Z ponurého gotického rocku prolnutého post punkovými prvky se rodila nová koncepce avizovaná již na předchozím EP Garden of The Arcane Delights. DCD se obklopili muzikanty ovládající hru na tympány, cella a housle a trombony, čím dosáhli potemnělého bombastického orchestrálního zvuku. Lisa doplnila písně hrou na čínskou obdobu cimbálu zvaný jangqin, na který hraje dodnes. Deska vzbudila velkou pozornost a dostala se na druhé místo v kategorii nezávislé muziky.
Na desce najdeme pět písní s rockovou rytmikou - The Cardinal Sin, Masmerism,Advent , Avatar a Indoctrination (A Design for Living). Každá z nich obsahuje rytmický vzorec, ve kterém se hypnoticky opakují monotónní figury basy a bicích. V temnějších, majestátních, gotickým rockem nasáklých skladbách se oba hlavní protagonisté o zpěv podělili. Každý do skladeb vnesl svým hlasem jinou náladu – Brendan jakoby svým barytonem konejšil, Lisa spíše zneklidňovala.
Například v Cardinal Sin repetitivní rockovou rytmiku doplnily dva trombony a Brendan mohl v klidu svým zpěvem vybudovat krásnou melodii. Podobným způsobem svým chladným hlasem Lisa okrášlila skladu Mesmerism, kterou obohatila decentní hrou na jangqin. Vedle trombonu byly použity i housle.
Zbývající čtyři sladby De Profundis (Out of the Depths of Sorrow), Ascension, Circumradiant Dawn a Enigma of the Absolute byly od rockové rytmiky oproštěny. Tyto malé, symfonicky laděné klenoty spíše připomínaly doprovod tajemných církevních slavností.
V prvních dvou (Acension je instrumentálka) excelovala Lisa, v houpavé Enigma of the Absolute rytmizované mohutnými údery na tympány zazářil Brendan…
Závěrem : na prvních třech albech a EP lze krásně sledovat vývoj této kapely. Od post punku a gotického rocku do oblasti pojmenované různými přívlastky : darkwave, modern classical, neo classical či ethereal wave. Album Spleen and Ideal mám hodně rád a v podstatě mu nemám co vytknout. Vzhledem k celé diskografii souboru však dávám čtyřku.
reagovat
Mayak @ 08.07.2020 11:21:58
... skvelá, úplne dokonalá recenzia na výborný, kultový album. Veľká vďaka, Jirko, je radosť čítať takýto text, nabitý informáciami a interesantnými postrehmi ...
EasyRocker @ 08.07.2020 14:17:36
Já mám jako vrcholu tu následnou trojku do Aion, ale i tohle je paráda, u které po vteřině poznáte, kdo to hraje. DCD byli (a jsou) zcela výjimečné těleso.
Tomáš Rojt @ 09.07.2020 17:44:04
Pro mne je to spolu s albem Anastasis asi nejoblíbenější album. Určitě tu hraje určitou roli nostalgie, neboť toto album bylo pro vstupní branou k DCD , ale zejména zvuk trombonů , charismatická aranžmá , a naprosto originální hlasový projev obou protagonistů , o když tak rozdílný byly ty první vjemy, které mi naprosto učarovaly.
jirka 7200 @ 09.07.2020 21:45:32
to Tomáš Rojt : jsem rád, že se tu najdou příznivci DCD, co uznávají i jejich současná alba. Dost lidí v mém okolí, co se kapela začala více inspirovat mimo Evropu, to částečně odradilo. Já obdivuju každou desku od tohoto spolku, protože ethno kapely mám rád.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x