Anderson, Laurie - Mister Heartbreak (1984)

Tracklist:
Side one
"Sharkey's Day" – 7:41
"Langue d'Amour" – 6:12
"Gravity's Angel" – 6:02

Side two
"Kokoku" – 7:03
"Excellent Birds" (Anderson, Peter Gabriel) – 3:12
"Blue Lagoon" – 7:03
"Sharkey's Night" – 2:29



Obsazení:

Laurie Anderson – vocals, synclavier, violin on 1, bell on 3, vocoder on 2, whistle on 1, electronic conches on 2, percussion on 4
Adrian Belew – guitar on 1 3 6
Anton Fier – drums on 1, toms on 4, wood block on 4
Bill Laswell – bass on 1 3 4 5 6 7

Additional personnel
November (Michelle Cobbs, Dollette McDonald, Brenda Nelson) – backing vocals on 1
Daniel Ponce – iya on 1, ikonkolo on 1, shekere on 1, double bell on 1
Peter Gabriel – backing vocals on 2 3, vocals on 5, synclavier on 5, Linn drum on 5
David Van Tieghem – plywood bowls on 3, drums on 3, steel drum on 6, gato on 6, bamboo on 6
Song Wan Park – kayagum on 4
Connie Harvey – Japanese chorus on 4
Phoebe Snow – backing vocals on 4
Atsuko Yuma – backing vocals on 4
Janet Wright – Japanese chorus on 4
Nile Rodgers – guitar on 5
Bill Blaber – soprano on 6
William S. Burroughs – vocals on 7

 
12.09.2019 jirka 7200 | #
5 stars

Jedno ze skvělých alb progresivní muziky osmdesátých let tu nemá ještě recenzi ? Třeba napravit.

Laurie Anderson přišla na tu dobu s velmi poutavou nahrávkou , kdy klasickým art rockovým veteránům docházel dech . Firma Warner Bros. v představě závratných zisků po velkém úspěchu singlu O, Superman z předchozí desky uvolnila velké peníze na produkci a natáčení následné desky pojmenované Mister Heartbreak. Ten se později také dostavil.

Laurie se při nahrávání obklopila řadou podobně nekonvenčně hudebně přemýšlejících muzikantů, kteří hledali v té době nové neobjevené cestičky a nechtěli směřovat vstříc mainstreamu. Takový byl tehdy jistě kytarista King Crimson Andrian Belew, basista Bill Laswell (H.Hancock) a slavná persona - Peter Gabriel, který tu nejen v některých písních zapěl, ale přispěl i hrou na synclavier (specifický druh syntenzátoru).

Sharkey's Day má zvláštní poklidnou atmosféru, jsou tu použity různé africké perkuse, dechové nástroje, vše podmalovávají dlouhé tóny syntenzátoru, do které vstupuje Andrian Belew se svou rozkřípanou kytarou. Do toho svým specifickým a melodickým hlasem deklamuje text Laurie.

Ve druhé Langue d'Amour slyšíme jen těkající zvuk elektroniky, které se prolíná s vokoderem zkresleným hlasem Laurie a šeptáním Petera Gabriela na pozadí. V následující Gravity Angel naopak rytmická stránka dominuje. Bicí zde nahrál perkusionista David Van Tieghem, známý svými kolaboracemi s B.Enem, S.Reichem nebo Pink Floyd. Složitá spleť klasických bicích s těmi elektrickými je efektní, ve skulinách mezi jednotlivými údery kličkuje Laurie s Peterem v dech beroucím duetu. Zvuky syntenzátoru jsou zde použity střídmě a invenčně, okouzlení jejich možnostmi nestrhne muzikanty k samoúčelnému předvádění. Kokoku je moderní impresionistickou malbou zpěvačky s dámským sborem.

Nejprofláknutějším songem je Excellent Birds – další, společně napsaný duet s Peterem Gabrielem. Ten tuto skladbu umístil na své album So s jiným mixem. V porovnání obou verzí lze jasně vysledovat směrování Gabriela směrem k mainstreamovému popu. Verze Laurie s mnohem komplikovanější rytmickou a rockovější strukturou se mi osobně líbí daleko více.

Předposlední elektronická Blue Lagoon poněkud ztrácí na působivosti bez velmi důležité vizuální stránky. Závěr desky obstarává Sharkey's Night s naspamplovaným hlasem beatnika William S. Burroughse, který tu přednáší svůj text. Kytarista Belew tu opět září.

Závěrem : výtečné album, pro posluchače neznalého a chytrých textů a vizuální stránky z koncertních pódií to nemusí být až tak poutavé. Skvěle klame tělem, je celkem přístupné, takže se dostalo i poměrně vysoko do všemožných hitparád. V době vydání mnozí ocenili ultramoderně a invenčně využitý sound elektronických nástrojů. Pro posluchače, pro které je také důležitý kvalitně nahraný zvuk, je toto album naprostou lahůdkou, jedno z nejlépe technicky nahraných avantgardně rockových alb. Světovou extra třídu Boba Ludwiga a Mike Krawiaka představovat jistě nemusím.

reagovat

stargazer @ 19.02.2020 17:52:44
Toto album z osmdesátého 4tého jsem slyšel poprvé dnes v únoru 2020.
Chytl jsen na první škrtnutí.
A sám sebe se tedˇ ptám, jak je možné, že mě celou dobu její tvorba míjela. Dnes jsem objevil Laurie Anderson. Kdysi mi někdo na PB napsal, že její hudba mě chytne nebo ne. Jsem lapen.

PaloM @ 19.02.2020 18:12:22
Blahoželám Ti! Objaviť Ameriku nikdy nie je neskoro.
Ja som mal šťastie, že jej CD Big Science na začiatku 90. rokov mal môj kamarát s podobnými záujmami ako ja. A tiež som bol chytený.

jirka 7200 @ 19.02.2020 20:50:53
to stargazer: již při spatření desky v poslechovém vlákně jsem si říkal, že kdyby se ti úplně nelíbila, tak ji tam nebudeš uvádět.
Že tě tato 36 let stará deska chytla jsem moc rád. Laurie se svou invenční tvorbou, která se nachází v trochu odlišném vesmíru, než klasické prog rockové kapely, má co nabídnout.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 5x
zdenek2512, Petr59, jirka 7200, PaloM, Otikk
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0433 s.